Alla inlägg under februari 2022

Av Kicki Fredlund - 21 februari 2022 10:55

Ett fruktansvärt snöoväder råder just nu.


   

Så sent som igår funderade jag på om man inte snart skulle kunna sitta ute på altanen och fika. 

Bilderna är tagna genom stängda fönster, för vem sjutton vill öppna för att ta kort

 

 

Men hundarna tar det med ro och kurar ner sig i sin bädd.

 

Ett typiskt väder att pussla i. Jag la klart ett igår och har lagt upp ett nytt på 1000 bitar. Jag köpte ju nyligen 3 pussel på Erikshjälpen för 20 kr/st.


Men först får det bli lite 11-kaffe.


Av Kicki Fredlund - 20 februari 2022 16:53

Det ljusnar påtagligt nu, även om det var kyligt i morse med 11 minus kl 8.


Märkte det i morse när jag inte behövde tända nån lampa i taket.


När jag var ute på sjön med sparken så sken solen och det var -2 grader.


           

Onyx har verkligen fått kläm på det här med att rulla sig på isen. Hon far omkull så fort jag stannar till med sparken.

 

Det var fler än vi på isen i det soliga vädret, både en med hund, men som tur var med hela sjöns bredd mellan oss, så Maya och Onyx såg dem aldrig. Även folk som promenerade, men utan hund.


Men sjön är så långsmal att vi kunde hålla till åt ett annat håll, så kunde hundarna fortsätta att vara lösa.



Av Kicki Fredlund - 19 februari 2022 14:54

Idag fyller Maya 8 år, vilket innebär att hon nu kan ställas ut i veteranklass. Nu är det bara utställningarna som saknas. Jag hoppas verkligen att de inte ska behöva bli inställda igen.


Grattis till Mayas tre systrar!


En till som fyller idag är barnbarnet Victor, som fyller 23 år.


I morse fick jag anledning att reta mig på ugnen igen. Vi hade inga kakor kvar, så jag gjorde knäckkakor, dom blev brända och vaniljhorn (då sänkte jag värmen något), dom blev knappt färdiggräddade.


Jag har varit ute på sparktur på sjön med hundarna. Så otroligt isigt på vägen dit, men lite skare på isen, så den var inte så snabb idag att sparka på.


     

Onyx rullade sig stup i ett, men det borde ju inte vara så skönt på den ganska hårda skaren.

 

 

Efter sparkturen så sov dom gott.

 

Igår var vi till Borlänge igen.


   

Den här gången på hörcentralen, där Berra fick beställa nya hörapparater. Ingen rusning i deras väntrum, sofforna var t.o.m blockerade så ingen skulle kunna sitta för nära nån annan.

 

Vi passade på att äta på stan, sen hade vi turen att få en klipptid kl 4.


Det blev lite tid över att strosa en stund på Kupolen och jag var in och köpte en ny handväska. D.v.s det var Berra som köpte den till mig (500 kr). Han har retat sig mer på min gamla väska än vad jag gjort själv.


Idag har jag gett Maya en spruta Cytopoint, då hon börjat om att slicka sig på tassarna. Ingen snäll födelsedagspresent, men i gengälld fick hon lite kyckling när jag gjorde en kyckliggryta till middag.



Av Kicki Fredlund - 18 februari 2022 10:01

Igår hade Berra äntligen fått en tid till Urologen i Borlänge. Han har ju haft problem med kissandet ett tag.


Han blev bättre efter en penicillinkur, men problemen var snart tillbaka.


Läkaren, som var en mycket trevlig äldre man från Island, vi pratade hästar mer än sjukdom, förklarade att man inte kunde göra undersökningen under pågående urinvägsinfektion.


Han behövde inget urinprov för att konstatera det, utifrån Berras besvär. Så nu får han äta en ny kur, som vi hämtade ut på Apoteket på vägen hem.


Det är då ett himla åkande för tillfället. Idag är det dags för Hörcentralen i Borlänge. Berra ska få ny hörapparat (den gamla har sagt upp sig för länge sen).


Förhoppningsvis blir det färre "god dag yxskaft" sen.


 

Tulpanerna som jag köpte häromdagen börjar redan bli torra i topparna och ser inte ut som de tänker slå ut heller. Det är verkligen olika vad det är för kvalitét på dom.

 

Idag är det -5 grader, så vi får se hur det blir med hundarna när vi ska till Borlänge. Kanske är det bättre att dom är hemma än att sitta i en kall bil och vänta.


 

De senaste pusslen har jag tagit lång tid på mig att lägga, ibland har det gått flera dar utan att jag lagt nån bit alls.


Av Kicki Fredlund - 18 februari 2022 09:44

Ganska nyligen har, en för mig okänd, kusin tagit kontakt med mig.


Han heter Kalle och är son till min pappa Nisses bror.


Vi har pratat i telefon några gånger och det visade sig att har flera tavlor som pappa målat.


Jag frågade om han ville ta kort på tavlorna och skicka till mig, vilket han gjort.


Dessa tavlor har ju jag inte sett tidigare, så det var trevligt att få bilder.


Den här tavlan tycker jag mycket om, Köpmangatan i Gamla stan, målad 1953.

 

Valdemars udde 1953

 

    

  

Den här är målad 1945, året efter att jag föddes.  Mamma och pappa hade redan separerat då.


Av Kicki Fredlund - 15 februari 2022 16:54

Fy så slaskigt det blev efter natten och gårdagens nederbörd. En knapp dm snö som övergick i regn.


Vi åkte in till Hedemora på dan, var tvungen att köpa hundmat till Maya. Hon äter ett foder för kastrerade hundar, det innehåller betydligt mindre fett än fodret som Onyx äter.


Vi promenerade med hundarna innan vi handlade.


   

Onyx rusare runt som en skållad råtta i skogen, medan Maya tog det betydligt lugnare.

 

 

På f.m kom en kille och kollade på vår reklamerade ugn. Det visade sig att det var fel på termostaten, så nu får vi vänta på att en ny termostat beställs och installeras.

 

 


Av Kicki Fredlund - 14 februari 2022 15:49

Här har ni de tolv nyckelorden som gäller denna gång. Och sista bokstaven i första svaret är första bokstaven i svar nummer två, o s v, det vet ni ju redan. Lycka till!


1. Morgonvana: Bollnäsfil med müssli.

2. Djur: Igelkott, allt för sällan man ser någon.

3. Ost:Tubost, till hundarna, som belöning när vi spårar.

 

4. Sällskapsspel: TP, trivial pursuit. Jag gillar verkligen frågesporter.

5. Dricker aldrig: Tequila.

6. Litterär figur: Alfons Åberg, lästes väl när barnen var små.

7. Njutbart: Godis, smågodis när andan faller på, vilket den inte får göra för ofta.

8. Äter gärna: Spagetti.

9. Dans: Isdans, kan vara nog så vackert att titta på. Själv kan jag inte ens stå på ett par skridskor.

10. Beatles-hit: She loves you. Ett syskonbarn sjöng vid ca 4 års ålder "sjlafsjo je,je,je."

11. Vid datorn: Underhållning.

12. TV-serie: Graven, en gammal svensk serie med några år på nacken.


Glöm nu inte att lägga in en länk till Klimakteriehäxans blogg i kommentarerna så att vi kan ta del av din SELFIE! Det är hon som får oss att fundera till lite på veckan selfie.



Av Kicki Fredlund - 13 februari 2022 09:22

Igår blåste det nåt alldeles hemskt och glansis var det överallt. Tur att jag hade sparken att hålla mig i.


Sjöisen var så hal att jag knappt tog mig fram, men blåsten gjorde att, om jag hade den i ryggen, så blåste jag framåt bara av att stå på sparken.


Det var två orsaker till att hundarna fick vara kopplade på sparkturen, dels var det så otroligt halt att jag var rädd att dom kunde fläka sig.


 

Den andra orsaken till att de var kopplade var den här öppna isvaken. Troligen har här tränats på att ta sig ur en vak.


Det stod både en liten bod (att värma sig och byta kläder i?) och en större grill på parkeringen.


Idag ska jag faktiskt baka ett par kakor, trots att jag inte borde använda ugnen alls förrän nån varit här och tittat på den. Jag har även tänkt göra kålpudding.


Ute blåser det, inte lika illa som igår, men i stället är det ett äckligt snöblandat regn, som jag hoppas har gått över till jag ska ut med hundarna.




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14 15
16
17
18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards