Alla inlägg under maj 2019

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2019 19:26

Äntligen var vädret idag så valparna kunde få komma ut på altanen för första gången.


     

Pju ville inte att dom skulle dia, så till sist la hon sig på trappen dit dom inte kunde ta sig.

 

     

Dom fann sig väl till rätta med att vara ute.

 

 

För några år sen hittade jag en kundkorg på hjul som var kastad i skogen, den är perfekt att ta ut valparna med, så man får med sig alla på en gång.

 

   

Jag lät även Triss få hälsa på sina barnbarn, men då hade jag tagit in Pju, för annars hade det inte gått.


Av Kicki Fredlund - 31 maj 2019 10:51

Det var så mycket annat igår, så jag missade att gratulera mina valpar i N-kullen som fyllde 4 år igår.


Pju fick ju så mycket uppmärksamhet som en hund kan få av alla barnbarn och barnbarnsbarn som var här igår. Så hon klarade nog fint att inte vara hemma hos matte Cindy och bli grattad.


 

Det får bli en bild på lillhussen Maximiliam från Stockhom, som gosar med valparna. Igår blev nog familjens Nappe (Travarens Naglo) uppvaktad.

 

Så grattis alla 6 i N-kullen! Amigo i Falun, Nalle i Vallentuna, Majken på Gotland, Pju här just nu, men annars i Västerås, Trollet i Traneberg och Nappe i Sundbyberg.


Av Kicki Fredlund - 30 maj 2019 18:58

Det blev ju ingen påskmiddag här för barn, barnbarn och barnbarnsbarn, då ingen fick komma hit då p.g.a nära förestående valpning.


Men jag lovade att bjuda på ugnbakad lax när valparna blivit så stora att dom samtidigt kunde få träffa dom.


Så idag om Peter med familj och Tobias med familj.


 

Elvira och Ville fick hålla varsin valp, Elvira blev störtkär, medan Ville klagade på att valpen var våt, den hade väl nyss kissat kanske.

 

   

Novalie fick nöja sig med Pju. Yngsta barnbarnsbarnet Tuva, verkar bli lika förtjust i hundarna som övriga barnen.

 

   

Laxen uppskattades av alla.

 

 

Novalie var så fin i sina flätor.

 

 

Elviras hår blir bara rikligare och rikligare.

 

 

Lilla Tuva, som blev 8 månader för ett par dagar sen, var nöjd och glad hela tiden.

 

 

En till som var nöjd var Pju, hon älskade barnen och att få vara medelpunkten. Tyvärr var det sämre för Maya och Triss som var förvisade till ett annat rum.

 

Elvira, tyckte det var roligt att träna med Pju, både high five och att lägga godis på nosen.

 

Så kan ju Pju "Pang", vilket innebär att hon snabbt lägger sig på sidan när man riktar ett pekfinger mot henne och säger "Pang".


   

T.o.m treåriga Novalie fick testa på Pang, och Pju ställde upp på allt.

 

Jag visste ju inte innan hur hon var med barn, men det var då ömsesidig kärlek.


 

Här vet jag inte riktigt vad dom höll på med men Pju njöt i fulla drag.

 

Efter 4 timmar var det dags för alla att bryta upp för hemfärd.


 

Maya och Triss är nöjda med att få vara där jag är igen och slippa vara instängda.

  

Av Kicki Fredlund - 28 maj 2019 19:47

Idag blev O-kullen 5 veckor. Vägda blev dom och jag konstaterar att dom är betydligt mindre än min förra kull. Dom väger mellan 1.100g - 1.450g Förra kullen vägde mellan 1.400g - 1.750g vid 5 veckors ålder.


Lagom till f.m-fikat kom Joanna från Skinnskatteberg för att titta på valparna och även fotografera dom.


 

Eftersom Joanna gillade att klippa klor och dessutom ser bättre än vad jag gör, så klippte hon klorna på valparna. Här är det Onyx som får manikyr.


Vi tog flera hundra bilder, men att fota småttingar som aldrig stått på ett bord tidigare var inte det lättaste.


Jag ska lägga ut bilder i O-kullens album på FaceBook, men jag måste gå igenom bilderna först.


Till dess kommer några bilder här.


 

Minsta tiken Travarens Onyx.

 

 

Tik 2 Travarens Ozo

 

 

Minsta hanen Travarens Onion har inte rest sina öron än.

 

       

Två bilder på näst största hanen Travarens Opal

 

 

Största hanen Travarens On Gard

 

Det blev inte mycket annat gjort, även om jag tog upp några plantor ute på morgonen och paketerade. Sen tog Joanna med sig paketen, så dom hann bli postade till kl 17 när posten hämtas på ICA, och jag slapp åka till Hedemora.


Eftersom det regnat skurar mest hela dan, så åkte jag inte till klubben ikväll för att träna Maya, även om det verkar klarna upp nu på kvällskvisten.



Av Kicki Fredlund - 27 maj 2019 18:02

Det var meningen att jag skulle gräva upp plantor som jag sålt på Tradera, men det var attan vad det gick trögt.


För varje gång som jag gick ut så kom en jäkla regnskur efter bara några minuter.


Jag borde ju inte klaga på regnet, för det behövs verkligen, men fasen så blött och lerigt det blev att ta upp växterna.


     

Hundarna, som fick vara med ute, fick också plockas ut och in p.g.a regnet.

 

 

Berra tog kort på mig i rabatten, utan att jag visste att han hade kameran.

 

Idag har jag maskat av valparna för andra gången.


 

Den här gången gick det lätt som en plätt att maska valparna. Lite mousse med maskmedlet i en skål, så slank det ner i ett nafs. Här är det On Gard (största hanen) som får sin dos. 

 

 


Av Kicki Fredlund - 26 maj 2019 16:05

Triss är så otroligt intresserad av valparna. Det är lite jobbigt, för jag kan inte ha henne och Pju i köket, där valparna finns, samtidigt.


Tre slagsmål har det blivit hitintills, när jag fått sära på dom. Som tur är så är tikarna sams i övrigt när dom inte är i samma rum som valparna.


 

Triss vill såå gärna in i hagen. Hon fick passa på att nosa på valparna medan Pju var ute på tomten.

Ozo, står närmast kameran, sen On Gard närmast Triss med Onyx vid sidan, bakom är det Opal och minstingen Onion.

 

 

Matdags.

 

 

Onyx, den minsta tiken har inte fått klart för sig hur man äter fast föda. Hon försöker dia/suga i sig maten. Jag hoppas att det bara är en mognadssak, så hon snart kommer på hur man gör, att man faktiskt måste öppna munnen för att få i sig något.

 

Idag är det regnigt väder, även i Stockholm, där Elitloppet går av stapeln. Trist för hästar, kuskar och publik.



Av Kicki Fredlund - 25 maj 2019 18:28

Idag var det växtmarknad i byn nere vid museet. "Startskottet" var kl 10, d.v.s då klipptes bandet och kommersen kunde börja.


 

Jag har ju bara ett par hundra meter dit när jag går den närmaste vägen vid dammen. Vårt lilla växthus syns bakom trädet till höger.

 

 

Men den, med stenplattor, belagda vägen dit var bara ansad en bit, sen fick jag plöja genom kirskål och gräs. Det hade ju regnat, så jag blev blöt om fötterna.

 

 

Det påminde nästan om kosläpp när bandet klipptes och och alla människor strömmade till.

 

Jag skulle bara köpa tomatplantor, hittade ett stånd där en kvinna hade många olika sorter, bl.a hade hon satt ihop kassar med 5 olika sorter i,  så en sån kasse köpte jag för 100 kr.


 

Den gamla smedjan stod öppen så man kunde kika in.

 

   

I bagarstugan var det full fart på Anette och hennes medhjälpare. Där gräddades brödet i vedeldad bakugn.

 

Jag fick ett par snabba besök, dels av Ylwa med svärdotter och barnbarn från Stockholm och av Kerstin, som hade varit på växtmarknaden, för att de ville titta på valparna.


 

Nu ligger Pju sällan när valparna diar, men det går ju bra så här också.

 

 

Idag har Maya varit lite låg och sovit i den här hundstolen mest hela dan.

 

Regnat har det gjort lite nu och då idag, inte så bra för den tvätt jag hängde ut i morse.


Jag ringde och grattade svärdotter Katinka i Trollhättan, som fyllde år idag. Hon och Thomas var i båten, som ligger kvar i Göteborg, och softade över helgen i toppenfint väder.


 

 

Av Kicki Fredlund - 24 maj 2019 19:05

I morse när jag gjort rent i valphagen så utökade jag den lite med en gallersida till.


 

Dom går på lådan ibland, men visst händer de flesta pölarna på fällarna, men det är bekvämare att städa än tidningar, även om ströet far iväg en del

 

 

Det är inget fel på aptiten

 

 

Sen sover dom mätta och belåtna. Längst fram Onyx (hon har fått namn nu), på henne ligger Ozo,

bakom till vänster ligger Onion (minsta hanen), sen Opal och On Gard, den senare kommer få väligt fin färg

 

 

När vi åkte till skogen så försvann Maya som en blixt men kom strax tillbaka med den här benknotan i munnen.

 

 

Ingen av de andra två fick komma nära hennes fynd, hon går med ragg på ryggen för att visa att hon menar allvar.

 

Idag har jag svurit ve och förbannelse över saker som inte fungerar.


Satt i timmar vid datorn på f.m Får inte igång min skrivare, har provat trådlöst, men då hittar inte datorn skrivaren. Har provat alla tänkbara sätt utan resultat. Har köpt en kabel då i stället, men inte fasen fick jag igång skrivaren med den heller.


Så har jag ringt till Travronden i omgångar för Berra fick ingen tidning i onsdags, trots att jag betalade hans förnyelse av prenumerationen den 10 maj, men dom hittade den inte. Då skulle jag skicka kvitto, men va fan jag kan ju inte skriva ut. Provade då att göra en skärmdump, men den ville inte göra det heller till en början.


Åh! Jag blir så less!



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards