Alla inlägg under maj 2017

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2017 10:32

Igår regnade det hela dan. En välbehövlig blöta, men det gjorde att jag inte fick något uträttat utomhus.


På kvällen var det min tur att vara instruktör på klubbens tisdagsträning.


Jag hade sån tur att regnet upphörde precis då.


Det var av naturliga skäl (regnet), inte så många som var där och tränade, så jag hade verkligenine mycket att göra. men det ska ju skjutas på bde platsliggning (den ena) och budföring.


   

Ninni bjöd på jättegod tårta för hon hade blivit uppflyttad med Kross till högre klass. Lotta var min assistent i köket, så jag behövde varken fixa kaffe eller annat. 


Av Kicki Fredlund - 30 maj 2017 11:08

 

                                   Idag fyller dessa godingar två år.


Så här långt så har det visat sig att dom är både friska och vackra. Så när som på en som hade andningsljud som valp. Honom skänkte jag till en av mina systrar, där han lever ett lugnt liv och har det bra.


På utställning har dom gått mer än godkänt. Alla som ställts ut (4 st), har fått Exelent, flera CK, klassvinster och Cert.


Grattis till Travarens Najo "Amigo" (cert på SRUK, hans enda utst.), Nirvana Face "Majken"(BIS valp) Exelent, Next Time "Pew" Cert och flera klassvinster, Nahar "Nalle" Cert (tre st), Cacib, BIR (på frallaspecialen 2016), BIM (2 st), Nuncio "Trollet" och Napolitano "Nappe" (inte utställda).


Av Kicki Fredlund - 29 maj 2017 18:54

Det har varit så varma dagar att jag varken haft lust eller ork att blogga.


Idag åkte vi nästan direkt efter dusch och frukost till Falun.


Trots att Berra hade tid redan kl 10 så hann vi gå en promenad i Tjärnan med hundarna på vägen dit.


 

Naturligtvis hittade Maya sitt gamla ben. Vi har inte varit här på ca en vecka. Maya var låg några dagar och fick inte springa lös alls (jag var livrädd att det var ryggen), men nu är hon sig lik igen.


 

Som syns på klockan i bakgrunden var vi på plats på Blodmottagningen i tid. Men man kan bli nästan galen på parkeringsautomaterna på lasarettet. Köerna och väntetiden är enorm. Betalkorten fungerar ibland och ibland inte. Stor irritation bland dom som ska betala parkering för sina bilar.


Berras prover var inte jättebra, så han ska kollas igen redan om ett par veckor, men positivt var att hans blodtryck ligger helt normalt.


Jag hade tid kl 13 på Onkologen, så det blev lite tid att göra annat innan.


     

            Parken vid sjukhuset är trevlig att gå i och fika hade vi med oss hemifrån.

 

 

   Maya opponerar sig högljutt, för hon är bunden i bänken intill, för att inte hamna i fikakorgen.

 

 

                         Nu lämnade vi parken och åkte till ICA MAXI.

 

Berra skulle ha ett par lite tunnare jeans och hittade ett par ljusa till vettigt pris, men ICA har inga provhytter, trots att dom säljer kläder. Han fick köpa jeansen, prova dom på kundtoan och sen lämna tillbaka dom på öppet köp (dom var för små, hans omfångsrika mage var för generös för dom byxorna).


  

             Här fick jag sitta på Onkologen och få mitt dropp, det tar 30 minuter.


Berra var kvar vid bilen hos hundarna, nu hade det blivit både soligt och varmt så det var inte lämpligt att ha dom i bilen.


 

Tänk att jag har varit rädd för att ta sänkan och den sortens blodprov när jag var yngre, men jag tror att kanylerna var mycket grövre då. Nu är dom så tunna att sticket inte känns över huvudtaget.


 

             På ICA MAXI handlade jag åtskilligt med blommor, örter och grönsaker.

 

Allt som jag sått i blomväg har gått åt skogen, dom små nyskolade plantorna blev helt enkelt uppbrända av solen när jag glömde att öppna upp plasten på lilla miniväxthuset en morgon och vi åkte hemifrån.


Igår, söndag så var jag och spårade, medan Berra stannade hemma. det var ju Elitloppet på TV, trav hela dan.


Inte vilket elitlopp som helst. Franske  "monstret" Bold Eagle gjorde hackmat av motståndarna i sitt försök. Nuncio duktig vinnare i sitt. Spännande som sjutton väntade man på att se kampen mellan dessa två i finalen. Men den vanns av en riktig rysare, Björn Goop och 10 år gamle Timoko. Han var jätteduktig och ledde fran start till mål.


Det var femte gången Timoko startade i Elitloppet och det här var hans andra seger.


I spårskogen var det jättevarmt, men blåste samtidigt kraftigt,så spåren blev svåra för hundarna att klara av.


 

Pantera var inte med (hon hade ont i en tass), men Ylwa kom och bjöd på paj för Pantera hade fyllt 10 år i veckan.


Av Kicki Fredlund - 27 maj 2017 16:24

När vi kom hem från Gimo hade jag fått ett meddelande från Agneta.


Det var ju utställning i Gimo idag. Jag hade valt att inte anmäla dit, men Agneta och Kurre var där med Nalle. Och det gick fantastiskt bra.


Nalle vann sin klass med CK, sen blev han bästa hane med CERT och CACIB och avslutade med att bli BIM.


 

Jag har "lånat" Agnetas bild.

 

 

Jag fick även lov att använda den här bilden från gulliga Sofie. Hennes juniortik Regaso's Chrystal                                                                  Chandelier blev BIR.


Synd att det fattades 4 dar innan han blir 2 år, annars hade han blivit champion idag, men det är bara en tidsfråga, för visst kommer han att bli det. 


Av Kicki Fredlund - 27 maj 2017 16:11

Vi åkte till Järbo direkt efter frukost för att gratta Ville, som fyllde 8 år idag.


Eftersom elitlopphelgen pågår, så ville Berra vara hemma i tid för att se loppen på TV.


 

    Elvira gjorde rabarberpaj, hon läste kokboken själv för att ta reda på hur man skulle göra.


 

                                Barnen hade flera kompisar hemma.

 

 

                         En av flickorna hade en welsh corgi med sig.

 

 

                                             Födelsedagsbarnet med kompis.

 

 

             Grannens häst blev rejält utskälld av våra hundar, som satt kvar i bilen.

 

   


         Fika på altanen blev det innan vi åkte hem. Ville blåser ut ljusen på sin tårta.

   

    Sen skulle barnen visa sina konster på studsmattan, men min sega mobil hann ju aldrig med.

 

Av Kicki Fredlund - 27 maj 2017 07:25

Gårdagen bjöd på soligt sommarväder.


Jag rensade ogräs ett tag. Berra klippte gräset på framsidan, annars var det inte mycket som blev gjort.


 

Maya har varit lite låg ett par dar, jag vet inte varför, men jag har låtit henne ta det lugnt och hon har inte fått busa som vanligt.


Idag verkar hon pigg igen.


Igår, sen eftermiddag fick vi trevligt besök.


 

Det var Agneta och Kurre som kom i sin nya fina husbil. Dom hade varit i Falun och skulle vidare till Gimo, där det är utställning idag.


Nalle hade vunnit hundmat på utställningen i Enköping, men eftersom dom använder en annan sort till sina hundar så fick vi säckarna.


 

                                   Nalle med säkerhetsbälte på, som han har i husbilen.

 

Idag fyller yngste barnbarnet Ville 8 år. Vi planerar att åka till Järbo på f.m


Det är många som fyller år i dessa dagar. Igår fyllde Emelie 29 år och dan innan blev Katinka 45 år.


 

   Jag har gjort kubbar på morgonen, för det var slut på fikabröd och kubbar går snabbt att göra.

 

Nu ska jag gå och fixa frukost, för Berra har vaknat.


Av Kicki Fredlund - 26 maj 2017 08:50

Igår var Nalle (Travarens Nahar) på utställningen som var för trubbnosiga raser i Enköping.


 


 

Jag lånade de här bilderna på Nalle från Agneta.

Av Kicki Fredlund - 24 maj 2017 18:14

Berra och jag hade båda tid för blodprovstagning på VC på f.m


Berras svar skulle till Blodmottagningen i Falun, dit han ska på kontroll den 29:e.


Han får lämna en himla massa olika rör med blod, jag tror det var närmare 10 st.


För min del blev det ett rör, beställt av Onkologen, dit jag ska för att få "halvårsdroppet".


Jag har lyckats ändra tiden så Berra och jag ska till lasarettet samma dag, även om det blev några timmar emellan.


Onsdagshandlade som vanligt. Åter hade ett fel begåtts förra gången jag handlade, jag kollade kvittot först när jag kom hem. Betalat fel så idag fick jag pengar tillbaka + en 25-kronorscheck.


Nu är det tydligt att man ska lusläsa kvittot innan man lämnar butiken (det gjorde jag idag).


Åter extrapris på grillad kyckling, nu var det Hemköp som hade för 30 kr/st. Snart äter vi inget annat än kyckling verkar det som.


Det var för varmt idag för att göra nåt i trädgården, det blev bara ytterst lite rensat, men jag plockade en hel hink med nässlor och lite kirskål, förvällde hackade och frös in. Fint att ha till kommande soppor.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards