Alla inlägg under oktober 2020

Av Kicki Fredlund - 30 oktober 2020 16:06

Idag blev det ingen tur till skogen.


Berra var dålig och låg mest hela dan.


     

Jag tog i stället en promenad men Maya och Triss till sjön och runt i byn.

 

Trist, men hundarna tycket det var väldigt spännande att gå nån annanstans än i skogen.

 

Vädret var lite svalare idag, +4,5 grader i morse och 6 grader senare på dan.


Det är nog färdigplockat med svamp för i år. I morgon ska jag och Gabriella åka till Enköping med Onyx och Falcon och få dom exteriörbedömda av Moa Persson. Sen är vi ju inne i november, så då kan det vara dags att skippa svampplockandet för i år.


Det är synd att Onyx för bara några dar sen gick ur juniorklassen, så nu blir hon bedömd som unghund, detsamma gäller så klart också för Falcon.


 

Dagens middag blev älggryta. Jag plockade fram svärmors stora stekgryta ur gömmorna, för det blev en ganska stor sats på mer än 1 kg älgkött. Det var extrapris på affären i går när vi var till Hedemora och handlade.


Av Kicki Fredlund - 28 oktober 2020 13:44

Idag var jag till Hedemora och fick vinterdäcken påsatta på bilen.


Nu är jag redo för snön i alla fall.


Men jag vill inte ha nån snö på länge än.


Idag var det 7 grader varmt redan kl 7 i morse, nu regnar det och är nära 9 grader.


Det lutar åt att hundarna får nöja sig med att vara på tomten idag, för det är nog väldigt blött i skogen.


 

Jag har varma mackor med Karl-Johanstuvning på, i ugnen.

 

 

Till det blev det en sallad efter devisen "man tager vad man haver". Vitkål, morötter, rödbeta (den enda som fanns på landet), röd lök och paprika. Dressing på olja, vinäger, socker och salladskrydda. Den har stått och dragit sen i morse.

 

Jag har nappat på ett erbjudande från Nextory, om att lyssna på böcker i en månad för 9 kr.


Så nu kan jag lyssna på alla böcker som jag blivit tipsad om, dom som inte finns på biblioteken (än).


Just nu är det den senaste boken av Pascal Engman Änkorna som jag lyssnar på, jag har lyssnat på de tidigare.



Av Kicki Fredlund - 27 oktober 2020 16:43

Med 10 grader varmt och vindstilla, så var det skönt att vara ute.


Jag bar ner ytterligare krukor och rengjorda krukfat till förrådet. Nu är jag snart klar med det.


Sen kapade jag lite kvistar från de nedsågade syrengrenarna och bar ut till vårens kommande brasa.


Idag är det 12 år sedan älskade Skorpan föddes. Denna underbara fralla, som är grunden till min uppfödning.


Hon fick ett alldeles för kort liv p.g.a diskbråcket som hon levde med i dryga två år.  Hon fick aldrig uppleva sin 7-årsdag.


 

En gammal bild på Skorpan (Qrissy's Rhea) när hon var i sin krafts dagar.

 

Ibland kan jag inte låta bli att tänka på hundarna man haft som vandrat vidare.


Mitt på dan åkte vi till en skog en mil bort. På vägen dit passerades flera kalhyggen, som tidigare varit våra bästa svampskogar. Lika sorgligt att se varje gång.


           

Vi gick i en fin skog och fyllde våra svampkorgar på en timme.  

 

På vägen hem åkte vi till Säter och tvättade bilen, som var urskitig, sen vi kört på nyskrapad skogsväg.


I morgon är det dags att byta till vinterdäck.

 



Av Kicki Fredlund - 26 oktober 2020 16:55

På förmiddagen fortsatte vi att röja lite bland krukor och löv. Det blir bara lite i taget, för det tar på ryggen.


På e.m åkte vi till skogen. Vi skulle inte gå så länge, max en timme, men jag lyckades gå vilse så det tog lite längre tid.


Vi gick i en skog som vi gått i ofta, men den här gången lite längre bort.


 

Jag knallade iväg lite längre än jag tänkt, och plötsligt var jag vilse när jag skulle gå tillbaka till bilen.

 

Jag ringde till Berra, som redan satt i bilen och han fick tuta, för att jag skulle kunna lokalisera vägen. 


Men efter ett tag hördes ingen biltuta. Jag hade gått åt fel håll.


 

 

När jag såg det här så förstod jag att jag inte ens var på samma väg som vi hade bilen, men jag var på en väg i alla fall.


Snart kände jag också igen mig och kunde knalla till den vägen där bilen stod. Jag hade gått som ett L i skogen i stället för ett uppochnedvänt U. Så jag kom ut på en väg som gick i vinkel till den rätta vägen.


Det värsta var att Runkeepern la av mitt i skogen och gick inte att sätta på igen, annars hade jag ju haft riktningen klar för mig.


Nu sover hundarna som klubbade, dom tyckte nog att det var en onödigt lång skogstur.



Av Kicki Fredlund - 25 oktober 2020 12:27

Jag fixade fikakorgen på morgonen för att åka och spåra, men det blev inget av med det, för jag åkte på en koliksväng strax innan jag skulle åka så det var bara att ringa till Ylwa och tala om att jag inte kunde åka. Inte just då i alla fall.


Ett evigt spring på toa i ett par timmar. När det lugnat sig lite gick jag ut och klippte gräset på baksidan för sista gången i år, jag hade ju nära in till toan.


Nån sovmorgon blev det inte heller i morse trots att tiden dragits tillbaka till normaltid i natt. Man är ju så inställd på när man brukar vakna, det gäller ännu mer för hundarna.


Medan jag var ute så passade jag på att skura några krukor till och bära ner till förrådet. 


Berra mådde inte så bra, men följde ändå med till Tjärnan när han sovit under tiden som jag väntade på att koliken skulle gå över.


Vid 1-tiden var jag så pass bra att vi kunde åka till skogen.


Ylwa hade lagt spår till Onyx, ett spår som nu hunnit ligga några timmar.


Jag lät apporterna ligga kvar sen Onyx gått spåret, hon missade en av 6.

Maya fick gå samma spår efter Onyx.


 

Maya ser lite lurig ut när hon står med en funnen pinne i munnen.


 


Vid spårslutet står Maya med sina funna apporter, hon missade samma pinne som Onyx.

 

När vi kom hem värmde jag en färdigköpt potatisgratäng i ugnen, stekte varsin pepparbiff till det och gjorde en karl-johansås på en stor Karl- Johan, som troligen var årets sista plockade.



Av Kicki Fredlund - 24 oktober 2020 09:33

Det skulle ju bli regn idag enligt väderleksförståsigpåarna, men i stället snöar det kraftigt, så himla onödigt.


Eftersom det är runt 0 grader, så är det stora blöta flingor.


Men igår var det sol, om än ganska kyligt, med bara 2 plusgrader.


Höll på att frysa fingrarna av mig när jag plockade trattisar. Hade glömt att ta med halvvantarna, som annars gör bra nytta.


 

"Akta dig!" Jag var lite rädd att Onyx skulle ge sig på att hoppa...

  

men det gjorde hon inte som tur var. Både hon och Maya gillar att hoppa upp på stenar, men de brukar vara mindre än den här.


   

Det är inte lätt att se trattisarna bland alla björklöv, men i ett traktorspår hittade jag en hel del, även om de flesta var små och hundarna trampade runt i svampen och åt så mycket dom hann,


Jag brukar kasta iväg några godisar som dom får leta reda på, så jag får ha svampen ifred, men hundarna är strax tillbaka igen till svamparna.

 

 
Idag ser det ut så här. På bordet ligger plasten till växthuset, som skulle ligga där och torka sen jag skurat nederkanterna.

 

  Några krukor till blev tömda igår och rosenskäran och övriga ettåriga blommor blev uppgrävda.

 

 

Amplarna tog jag ner, men har inte tömt dom än. Surfinan vill tydligen vara med en stund till.

 

Idag får jag ägna mig åt inomhussysslor. Jag har i allafall dammsugit, men annars blir det nog en lat dag med långa stunder vid datorn.

 


Av Kicki Fredlund - 23 oktober 2020 10:48

Igår var det mulet och 10 grader varmt. Idag är det -1 grad och solsken, så det växlar snabbt, men det är väl helt naturlgt den här årstiden.


 

Gårdagens skogsvända med hundarna blev utan regn, men senare på dan regnade det friskt. 

 

Naturligtvis blev det svamp igen, men nu var det nog sista gången i den skogen, om man vill hitta svamp i alla fall.

 

Igår skulle jag sätta in en avi med pengar på kontot på banken. Jag nekar att betala 49 kr för att ta ut pengarna på t.ex ICA. Banken kanske tar ännu mer, men det innebar att jag fick köa.


  

Jag stod mest utanför banken och väntade på min tur, tittade in då och då för att kolla vilket nummer som var aktuellt.

 

Det tog en himla tid. Jag hann gå till systemet och köpa vin (mest till mig) och en flaska wiskey till Berra. 


När jag kom tillbaka till banken var det fortfarande flera före mig, tur att det var milt väder, för jag ville inte vara inne i lokalen och vänta.


Nu har ju reglerna ändrats för hur vi ska bete oss i coronatiden.


Vi gamlingar ska ju inte längre behöva hålla oss isolerade i bostaden, men va sjutton smittan sprider sig ju värre nu än i somras, så det är nog lugnast att vi fortsätter att vara försiktiga.



Av Kicki Fredlund - 21 oktober 2020 17:38

Efter gårdagens snöfall och sedemera regnande, så slog vädret om till ca 10 plusgrader idag.


Visserligen grått och disigt, men jag föredrar det före kylan.


På förmiddagen tog jag Berra till hjälp och började tömma krukor och urnor från jord och döda blommor.


Har nu en stor hink med dahliaknölar som får torka lite inomhus, så jag kan få bort mer jord från dom och sen lägga för vinterförvaring.


När vi hämtat oss lite så åkte vi till skogen. Idag hade vi inga planer på att hitta nån svamp, men hundarna blev blåsta på skogstur igår, så för deras skull åkte vi.


  Träbitar går också bra, om man inte hittar nåt bättre.

 

 

Den här skogen är perfekt, förutom att den inte är så långt hemifrån, så levererar den svamp varje gång. Dessutom "snäll" för Berra att gå i.


Tur ändå att svampkorgarna var med, för vi hade två fulla med oss hem. Trumpeter och trattisar.


Jag har trott att det varit slut på rödgul trumpetsvamp, men den här gången plockade jag korgen full, ca 7-8 liter på ett ställe där vi plockat tidigare, men det var i augusti.


Jag gjorde lax i ugnen som blev dagens middag. Extrapris 89 kr/kg, passar mig perfekt och laxen räcker till fyra middagar för oss två.


 

Nöjda hundar efter dagens skogstur.

 

Jag lyssnar ju på ljudböcker dagarna i ända, både när jag sitter vid datorn, när jag lagar mat eller gör nåt annat inomhus, men även när jag går i skogen och plockar svamp.


Dessvärre har jag så dåligt minne för både boktitlar och författare, så jag har svårt att söka på bibliotekens utbud.


Jag har avverkat de ljudböcker som står som populärast och de som står som senaste. Men alla andra då?


Jag mottar gärna tips på lyssnarvärda böcker. Det måste vara en bra uppläsare. En dålig uppläsare gör att jag inte orkar lyssna på boken, även om den kanske var läsvärd.


Romanerer eller spänning spelar ingen roll, bara den är underhållande.


Vilken bok läste/lyssnade du på senast?



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards