Alla inlägg under september 2014

Av Kicki Fredlund - 30 september 2014 11:04

Det fina höstvädret fortsätter tydligen, även om det var väldigt när frost inatt.


Igår tog vi en tur till skogen för att plocka lingon, men det fanns inga där jag trodde det skulle finnas.

I stället blev det lite blåbär och en hel del trattisar.


 

Hundarna är helt utslagna efter några timmar i skogen. Skorpan kryper in i sin vrå i hallen...


 

medan Triss hittat en annan bädd att slockna i. Kolla hennes öga, hon har fått ett bett av nåt slag, mygga kanske, och svullnat upp rejält.


 

Minstingen väljer att ligga hos Jolly. Att dom ligger på köksgolvet beror på att Jolly alltid vill vara där jag är, och jag sitter vid bordet och rensar blåbär (men det syns ju inte här).

Maya är ju bara tvungen att vakna till lite för kameran.

Av Kicki Fredlund - 30 september 2014 10:59

 

Här hos Jolly sover Maya tryggt, hon söker sig alltmer till Jolly när hon ska vila.

Av Kicki Fredlund - 30 september 2014 07:10

   

Det var mest mindre stenar på den här stranden vid Hoburgen, men det fanns även en och annan liten häll.

Av Kicki Fredlund - 28 september 2014 16:11

 Åter en vacker höstdag med ca 14 grader varmt. Det blev en tur till svampskogen, men den här gången utan fikakorg, för vi fikade hemma innan vi åkte.


Jätteskön skog att gå i, inget ris eller annat störande i vägen. T.o.m Skorpan tar sig fram med lätthet, trots vingliga bakben.


 

Triss trivs i skogen precis som dom andra hundarna...


 

Jolly fortsätter att markera svampen sittande.


 

Nu återstår rensningen.


Jag får leta fram en lämplig ljudbok att lyssna på under tiden. Igår lyssnade jag klart på Brottskod 09 av Bodil Mårtensson. Första bok jag lyssnat på av henne, en skrämmande story om trafficing och grymma människor. Den råkade ha samma sorts handling som Box 21 av Roslund & Hellström, som jag lyssnat på innan.

Av Kicki Fredlund - 28 september 2014 07:30

       

Jag gillar verkligen hösten (när den inte är regnig och grått) med alla fina färger och hög och klar luft.

Så jag kan inte låta bli att lägga ut flera bilder som visar temat höstfärger.

Av Kicki Fredlund - 27 september 2014 21:15

Eftersom det såg ut att bli en fin höstdag (det blev det också), så åkte vi till skogen redan på förmiddagen med hundar, svampkorg och fika.


Tyvärr hade Berra jätteont i benen, så han fick avbryta efter nån timme och gå och sätta sig i bilen, medan jag och hundarna var ute ett par timmar.


 

Äntligen är dom här, trattkantarellerna. Regnet som kom för ett tag sen har uppenbarligen gjort nytta för svampen.


 

Plötsligt var Jolly med på noterna och ville leta svamp, det är egentligen bara trattisar som hon markerar.


 

Men jag var inte vaken och det dröjde innan jag kom på att Jolly satt sig för att visa att det fanns svamp där, dessvärre satt hon även på en del av svampen.


Det blev ca 15 liter att rensa på eftermiddagen.


Berra var tvungen att gå och lägga sig, för han mådde dåligt och hade så ont.

Nu börjar han dessutom deppa och säger om kvällarna att det bästa vore om han inte vaknade på morgonen.


Det är inte så lätt att hålla humöret uppe på både honom och mig själv.




Av Kicki Fredlund - 27 september 2014 09:52


 


 

Nu tar tranorna avsked för den här säsongen och ger sig av söderut.

Jag är mer än imponerad av fåglarnas inbyggda kompasser.,att dom varje år hittar tillbaka till exakt samma plats igen.

Av Kicki Fredlund - 26 september 2014 17:09

Jag fick för mig att det var hundens dag idag.


Det är ju många jippon i djuraffärerna i helgen med Hundens dag som tema

Det råkade sammanfalla med att jag suttit och gallrat foton, för jag hade så fullt på ena externa hårddisken (där jag bara har foton).


Hittade åtskilliga bilder, både såna jag glömt och såna som inte alls borde vara kvar.


Jag gav mig på året 2011, för jag råkade leta efter ett foto från de året.


 

Konstaterade att vi hade väldigt mycket snö i januari det året. Hoppas att vi slipper den mängden den här vintern.


   

Konstaterade också att Jolly hade kvar sin vackra färg då och inte börjat gråna än.


 

Såg också att Triss var lika "full-i-fan" i blicken vid 4 månaders ålder som hennes dotter Maya är. 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards