Alla inlägg under mars 2019

Av Kicki Fredlund - 30 mars 2019 15:08

Det är inte ofta vi handlar på lördagarna, men idag blev det så. Mest för att Berra låg igår, så det inte blev av då.


Nu blev det Lidl, ICA och Granngården. På sistnämnda ställe inhandlade jag mat för dräktiga tikar.


Pju flyttar hit om några dagar.


Vi har massor av fikabiljetter, som man får när man lämnar prylar till Erikshjälpen. Så idag passade vi på att 11-fika där, för en del av biljetterna. Alltid trevligt med hembakat fikabröd som man inte är "skyldig" till själv.


 

Så blev det en tur till Tjärnan där hundarna fick rasa av sig, Fortfarande en del snö kvar som synes.

 

Men i morgon ska vi starta spårningen igen efter vinteruppehållet, om det inte blir bakslag i vädret som det blev för en månad sen när vi skulle starta upp.


     

Kul med gamla murkna pinnar, även om de är för stora att ta med sig.


 

Leta godis i barken är också kul.

 

 

Mest is, men även ganska mycket vatten i skoterspåren nu.

 

Senaste dagarna har jag varit helt "insnöad" på tre böcker av Pia F Davidson.


Jag har lyssnat på alla tre nonstop. Underhållande, lite skruvade feelgood-deckare.


     

Länk till Adlibris Så tuktas en svinpäls.


Av Kicki Fredlund - 29 mars 2019 13:54

Ett längre tag har jag tänkt bada hundarna, men idag blev det äntligen av.


Dom har varit lite vintertorra och matta i pälsen.


   

Nu blev dom lite blankare.

 

All snö är nu borta från altanen och med 23 grader varmt i solen så kunde hundarna vara ute där ett tag, trots att det blåser ganska rejält.


Berra mår dåligt och ligger idag, han hade varit uppe och kräkts ett par gånger i natt, sen blev han kvar i sängen i morse.


Jag skulle egentligen ha åkt till Hedemora och handlat, men struntar i det. Det var ändå inget viktigt som var tvunget att komma hem just idag.

Av Kicki Fredlund - 28 mars 2019 17:29

I morse kom Ylwa vid halv 10 för att hjälpa mig att få varpen på plats i vävstolen.


   

Stor förvirring rådde i mitt huvud över alla termer om bommar och spröt och skäl och annat. Men vi kom en bit på väg i alla fall.

 

     

Ylwa blev uppvaktad av Maya från alla håll och kanter när vi f.m.-fikade

 

På e.m när Owe kommit och hämtat Ylwa, så åkte Berra och jag till Tjärnan med hundarna.


På vägen dit såg vi att det kommit en hel massa svanar som mellanlandat på en åker vid sidan av vägen.


   

Ena flocken lite närmare vägen än den andra. Det fanns några tranor också, men dom ville inte vara med på bild.

 

När vi gick med hundarna i skogen igår så tappade jag en lekknut, den tänkte jag att Maya kunde få spåra upp idag, så vi gick inte samma väg som Berra och Triss, för att inte Triss skulle störa Maya.

 

 

Jag visste ungefär var den fanns och Maya hade inga problem att hitta den.

 

 

Som vanligt ville hon helst äga den själv.

 

 

Maya står och undrar var Triss är. Jag hade ju inte gått samma väg som Berra och Triss, men vi möttes i skogen.

Av Kicki Fredlund - 27 mars 2019 17:36

Idag har det varit en riktigt skön vårdag. Soligt och + 11 grader på dan.


Vi tog en tur med hundarna i Tjärnan. Nu kan man nog börja spåra igen om det inte komer mer snö.


 

Det är visserligen en hel del snö kvar än, men de snöfria partierna blir mer och mer utbredda.

 

   

Maya hittade en plastbit under snön, som även Triss ville vara med och gräva fram.

 

Idag blev det premiär att sitta ute på altanen.

 

 

Satt ute en stund på f.m

 

och på e.m intogs kaffe och risgrynspudding också utomhus.

 

 

Nöjda hundar efter promenad.

 

Igår gick jag bara till sjön och runt i byn med hundarna. Berra hade en dålig dag och låg större delen av dan.


     

Att gå på isen är inget alternativ längre, men det har varit dåligt med det hela vintern faktiskt.

 

 

Igår åt vi ugnsstekt lax, en favorit både för mig och Berra. Enkelt att göra en hel laxsida i ugnen och sen frysa ner i lagom portioner.

Av Kicki Fredlund - 26 mars 2019 08:51

Jag har varit ner till friggeboden för att hämta upp krukor och burkar att så frön i.


Det börjar bli dags för det nu. Det börjar även vara dags för att snön ska smälta undan. 


 

Jag blev förvånad att det var så mycket snö på baksidan, den ligger ju nästan i söder. 

 

Jag sjönk ner i snön ganska mycket när jag gick till boden, men inte som förra året vid den här tiden då snön gick över knäna.

 

Inne i den här oredan letade jag fram vad jag behövde av blomjord och byttor.

 

Igår tog vi en promenad till den lilla butiken som öppnats i byn.


Jag var utan yoghurt och jag behövde det till maten vi skulle äta. Perfekt att ha en liten närbutik där man kan få just det lilla som saknas utan att behöva åka till Hedemora.


Kvällstidningen och en burk honung fick också följa med hem.


 

Det var till det här som jag behövde yoghurt. Enligt receptet så heter rätten taccobiff. 

Blandfärs, yoghurt, kryddad med taccokrydda och taccosås, ett täcke av krossade taccos och ost över

 

Grannkatten, eller var han kommer ifrån, fortsätter att spela "Allan" på vår altan. Men bara om jag är kvar inne, om jag öppnar dörren så försvinner han som en avlöning.

 

Han stirrar oblygt tillbaka på mig, när jag står bakom altandörrens fönster och fotar.


 

Han t.o.m satte sig tillrätta. Sen gick han och la sig vid bordet där det var som soligast.

 



Av Kicki Fredlund - 25 mars 2019 10:47

Igår gick vi med hundarna nere vid industriområdet.


Maya verkar nu helt återstålld, så jag har lämnat återbud till den beställda magnetröntgen.


Jag hoppas att det ska förbli bra nu. Det har gått precis 3 månader sen dom slogs och Maya fick ont.


 

Triss och Maya fick posera lite i solen.

 

 

Till hundarnas stora lycka så hittade dom en papperskorg som förflyttat sig i blåsten nånstans ifrån.

 


  Är man bulldogg så vill man inte gärna släppa om man hittat ett så roligt fynd.

 

 

Tur att det fanns lite smältvatten att släcka törsten med .


Av Kicki Fredlund - 24 mars 2019 10:41

Även om det fortfarande är väldigt blåsigt, så är det ändå vårkänsla i luften. +5 grader och sol, kan nog bli ganska skönt till eftermiddagen.


Igår åkte vi till Tjärnan och gick med hundarna.


Där solen kommit åt lite mer är det ganska snöfritt.  


     

Men annars var det fortfarande ganska mycket snö, hundarna hade inget emot det, bara jag.

 

Berra och jag har tittat på dokumentären om Josefine Nilsson i Ainbusk Singer. Så otroligt sorgligt att få sluta sitt liv så och skrämmande att en misshandlare kan få gå fri p.g.a sitt kändisskap.


Att det handlar om Örjan Ramberg är ju officiellt, även att Lena Olin misshandlades av samme man när hon hade en relation med honom.



Av Kicki Fredlund - 23 mars 2019 09:30

Åh jösses vad det blåser ute, men det är bra det för då kanske snön får lite hjälp med att försvinna.


Det är 7 plusgrader och lite sol.


 

Det försvinner mycket snö varje dag nu, snart kan man nog sitta ute på altanen och fika.

 


Novemberkaktus, jul, eller påskkaktus?

Mina blommade i november fram till jul. Sen började dom om för ett tag sen och kommer väl blomma frám till påsk.

 

 

Den ena fotad i motljus i stora rummet, den andra blommar inne i badrummet.  

 

 

Igår tänkte jag att jag skulle titta efter mina äldsta dagböcker. Jo de fanns alla i samma låda. De till vänster är skrivböcker från 1956 (jag var 12 år då) och framåt 1962.

 

Jag började läsa i några av de äldsta, men fick sluta för att inte bli fast i minnena hela dan.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards