Alla inlägg under januari 2023

Av Kicki Fredlund - 27 januari 2023 16:04

Ingen idé att blogga när varje dag är sig lik.


Jag fortsätter mitt lata vinterliv. Hundarna kommer på promenad, men det är också allt.


 

Det är trist att bara gå koppelpromenader i byn, i alla fall för mig.


Vägarna är omväxlande glansis och barmark, det går ändå att ta sig fram utan dobbar på skorna.


Det var -7 grader i morse, men den bara 1 minus på dan och dessutom en del sol.


Jag fortsätter att lyssna på böcker och lägga pussel.


Jo Nessbö har kommit ut med en ny Harry Hole-deckare, Blodmåne, så den lyssnar jag på just nu.


Annars har det varit mycket David Baldacci och Harlan Coben- deckare på slutet. T.ex Pojken från skogen och uppföljaren Lämna inga spår.




Av Kicki Fredlund - 24 januari 2023 10:14

Detta underliga vinterväder, i förrgår -16,5 grader. Inne i rummet var det 13 grader på morgonen.


Idag är det +1 grad ute.


 

Tur att man har kaminen en sån gång.


Igår hade jag tid hos veterinären i Folkärna kl 11,15, Det var Mayas öron som skulle kollas.


Hon har rivit sig i öronen ett tag och är ganska missfärgad i öronen.


Jag har haft i upplösande droppar ett par gånger i veckan, men utan att det blivit bättre.


Veterinären skrev ut droppar med kortison i som ska droppas i båda öronen två gånger per dag i 7 dagar, en timme efter att hon fått lösande och bakteriedödande droppar.


Det blir att ha timer på för att inte missa tiden.


 

I väntan på att veterinären skulle komma tillbaka, hon var och gjorde odling på det hon krafsat ur öronen, så kollade Maya omgivningen och verkar vilja testa soffan.


När jag ändå var i Avesta så tittade jag in till Gabriella på Hööks på vägen hem. Jag handlade några småsaker till ett barnbarnsbarn, som snart fyller 2 år. och lite hundgodis till de fyrbenta.


I Hedemora stannade jag för att veckohandla på Lidl, bäst att få med allt, för vi kommer att var utan bil hela veckan.


Fixade lite mat när jag kom hem, det blev sent för direkt efter maten skulle jag tillbaka till Avesta och lämna ifrån mig bilen på verkstad


Peter kom och hämtade upp mig på bilfirman så jag fick skjuts hem.


  

Av Kicki Fredlund - 21 januari 2023 16:19

Började baka direkt efter frukost, så vi hade nybakade bullar till f.m-kaffet, det blev också en plåt med kakor, gaffelkakor med havresmak heter de i boken Sju sorters kakor.


Sen åkte vi till Hedemora, jag hade ett paket att hämta ut på ICA, då Cissi skickat pussel, som jag får låna av henne.


 

Jag la klart detta pussel i går, det sista jag hade i skåpen av olagda pussel, så Cissis paket kom lägligt.

 

 

Men det tre pussel som fanns i paketet vägde lite väl mycket....

 

 

Det visade sig att Cissi lagt 3 st påsar med tusenbitars pussel i varje kartong, så nu har jag att göra ett tag. Jag har dessutom ingen aning om vad det är för motiv på 6 st av dem (de som inte har nån kartong).

 

Idag har det varit en vacker vinterdag utan blåst. - 11 grader i morse. -7 grader och sol när jag var ut med hundarna sedan vi kommit hem från Hedemora.


 

Perfekt sparkväder på vägen, så jag tog sparken och lämnade den vid slogboden.

 

   

Gick längsmed sjön till badplatsen. Sen gick vi på sjön tillbaka till sparken.

 

Onyx bjuder upp Maya till lek.

 

   

Men annars roar hon sig själv med att "snöbada".


Igår sa vår diskmaskin upp sig, den köptes för ganska precis 7 år sedan. Det är märkvärdigt att maskinerna säger upp sig strax efter att garantin gått ut.


Nu får vi nog diska för handkraft, för efter en elräkning på 9.500, så finns ingen ekonomi för fattigpensionärer att köpa nån ny diskmaskin just nu.



Av Kicki Fredlund - 19 januari 2023 15:51

Igår var vädret att det snöade ymnigt ibland, regnade stundtals för att sen snöa igen.


Lagom till gårdagens förmiddagsfika kom Bengt L, han hade redan skottat snö utanför garaget och till brevlådan, när han ringde på dörren. Han kommer åkande när han märker att det kommit en hel del snö, allt för att vi ska slippa skotta själva.


I morse fick jag sätta igång att skaka mattor och dammsuga, för till 11-kaffet kom Lena H, vi hade bestämt igår att hon skulle komma idag.


 

Vi fick en fin bukett tulpaner, blåbärsriset till hade Lena stannat vid skogen och plockat på vägen hit.

 

 

Det blev ett par trevliga timmar med prat och skratt.



Av Kicki Fredlund - 16 januari 2023 13:58

Det är fortfarande milt väder, -1 grad i morse, men solen skiner och det var ett tag sen.


Vi var till VC på f.m Berra hade en läkartid för sin värk. Läkaren, en ung kille som vi inte mött tidigare, han var intresserad och skrev ut morfinplåster, som Berra ska prova igen. Han har haft det tidigare, men det är många år sen nu.


 

Tog en solig, men blåsig, promenad med hundarna till badplatsen.

 

 

Av Kicki Fredlund - 15 januari 2023 09:09

Usch och fy, mer blöt tung snö. Nollgradigt ute, så det är väl bara en tidsfråga innan det blir regn igen.


När jag gick med hundarna igår så blev det i stövlar, mycket snö, ofta slaskigt, bitvis halt.


 

Snön är så tung snö att syrenens grenar böjts ända ner mot marken.

 

 

Det går även att rymmas två i den minsta bädden.

 

Jag tar ytterligare en lat dag. Lägger på ett nytt pussel, lyssnar på boken Ingen du älskar kan dö av Anna Platt.


   



Av Kicki Fredlund - 13 januari 2023 13:36

Jag startade morgonen, efter frukost, med att baka.


 

Det blev kubbar, vaniljhorn och hallongrottor. Allt klart i god tid till 11-kaffet.


Det har snöat "lappvantar" i omgångar. Fortfarande mildväder med 1 plusgrad.


 

Det snöade enormt när jag gick promenad med hundarna.

 

   

Hundarna brydde sig föga om vädret och roade sig med att kolla på spännande dofter.

 

Nu är det dags att fixa lite mat. Färdigköpt potatisgratäng, ugnen är påsatt, och marinerade revbensspjäll, som vi även åt häromdagen.



Av Kicki Fredlund - 12 januari 2023 10:40

Vi hade flera ärenden att utföra igår, så vi halkade iväg in till Hedemora.


Efter flera besök i affärer, apotek och Granngården, så fortsatte vi sen till Tjärnan, där vi inte varit på länge.


 

 

Urusla bilder, men hundarna var överlyckliga av att få springa i skogen igen. Onyx gör allt hon kan för att rulla sig i den snö som fanns.


Det gick inte att gå på de våta isiga stigarna, men det gick skapligt att gå inne i skogen.


Det gräsliga vädret fortsätter, idag småregnar det och är 3 plusgrader.


Jag har plockat bort det lilla juliga som varit framme, faktiskt bara några dukar. Jag borde baka, men det är ju en dag i morgon också....




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards