Alla inlägg under september 2015

Av Kicki Fredlund - 30 september 2015 07:42

 

Riskområde på flera sätt.

Av Kicki Fredlund - 29 september 2015 18:06

  

Jag fick en beställning på lingon igår, så idag åkte vi ut i det fina höstväfret och plockade 18 liter på f.m


Sen har jag ägnat eftermiddagen åt att rensa dom.



Det kom en bil på vägen, som nogsamt skulle kollas.


 

Annars är det mycket bus och lek mellan lingontuggorna.


 

Man kan ju alltid försöka tigga åt sig en bit bulle av husse.


 

Fler som försöker.


Nu har jag just levererat lingonen och nu ska jag åka till brukshundklubben, där jag är tisdagsinstruktör.

Det ska bli kul för det var länge sen jag var på klubben.


Av Kicki Fredlund - 28 september 2015 07:50

Som en klubbad oxe har jag sovit i natt.


I gårkväll höll jag på att hosta lungorna ur mig, men när jag la mig tog jag hostmedicin, Cocillana Etyfin.

Eftersom jag inte tål morfin så var jag noga med att ta det så sent som möjligt, för att slippa må illa.


Jag sov till 7 i morse och jag tror inte jag hostat en enda gång under natten. Det känns som om förkylningen har tagit en vändnning. Jag varken snorar eller nyser. Hostan får man väl dras med ett tag.


Solen skiner även idag, jag måste försöka ta ett krafttag med trädgården. Gräset behöver klippas och många vissna blommor måste rensas bort.


Dags att ställa in grill och andra sommarrelaterade prylar i boden.


Igår var det bakluckeloppis i byn. Typiskt att det var min sämsta dag i förkylningen, annars hade jag gärna testat att vara med.


I stället tittade jag på auktion live, jag "lyckades" få med några poster, som nu måste hämtas.


Det blev en kortare skogstur med hundarna. Jag fick gå den ensam, för Berra var bänkad vid TVn från kl 1. Kriteriet gick ju igår på Solvalla.




Av Kicki Fredlund - 27 september 2015 10:36

Den här gången klarade jag mig inte, för nu är förkylningen fullt utbredd. Jag kan bara trösta mig med att det var många år sen sist.


Jag har nog ingen feber, så jag kan vara lite som vanligt ändå, men hostar, nyser, snorar och ögonen kliar förskräckligt.


Igår var vi ändå till skogen, först med hundarna och Berra var med, sen tog jag en ensam tur. Hade hoppats hitta lite mer trattisar.


Men på min ensamtur fanns det bara taggsvamp och gula kantareller, inte så värst mycket heller.


 

Men fin skog att gå i även om utbudet av svamp var dåligt.


  

Där nere syns Hedemoravägen och Vikmanshyttesjön...


 

på andra sidan skogen är Karttjärnen. Jag var ganska högt ovanför.


 

En stubbe med föränderlig tofsskivlig. Den ska visst vara god, men jag plockar den inte. Gjorde nog det förr.


Jag mådde faktiskt ganska dåligt på eftermiddagen, så det blev inget gjort mer än att laga mat.

Hittade en ganska stor frisk Karl Johan, så det blev svampsås till helstekt fläskytterfilé med rotfrukter i ugn. Blåbärspaj med grädde efter.


 

Nu kommer "straffet" för att jag inte orkade ta hand om det här igår. Men först ska jag ha kaffe och hoppas att huvudvärken går över.



Av Kicki Fredlund - 27 september 2015 10:28

 

Det är bra om man har en plan för hur man ska gå när man plockar svamp, för att inte gå vilse.

Av Kicki Fredlund - 26 september 2015 11:00

Vi plockade lingon igår och bara njöt av naturen. Att ryggen säger ifrån, det är smällar man får ta.


Vad gör det att näsan rinner och halsen svider, när naturen är så fin som nu.


 

Triss älskar lingon och äter hur mycket som helst. Helst ska hon gå efter mig och äta där hon ser att jag hittat mycket.


 

Ingen konst att plocka när bären dignar.


 

Ett litet vattendrag porlade och hundarna kunde både dricka och plaska fötterna.



 

Inget fel på utsikten heller.


Ytterligare ett plus är ju att ha fikakorgen med.


 

Dags att ta sig hemåt. Att bilden är tagen i motljus gör ju inte så mycket eftersom mobilen ändå tar så dåliga bilder.



Av Kicki Fredlund - 26 september 2015 10:48

 

Med hjälp av kamerans teknik, så kan man få en solnedgång att se ut så här.

Av Kicki Fredlund - 26 september 2015 10:39

 

Det är fridfullt att vara i naturen och kunna lyssna på ett litet vattendrag som porlar.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards