Alla inlägg under maj 2015

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2015 09:56

Det blev problem med Triss valpning.


Det började helt normalt med förvärkarna, sen kom krystvärkarna igång vid 6-tiden igår.


Men efter två timmar med värkar var femte till tionde minut, så vågade jag inte vänta längre.


 

Vi åkte till falu Djursjukhus, där dom har jouröppet till 22.30, men ingen nattjour. Det sattes kanyl omgående, hon röntgades och vi såg 6 valpar varav den första låg i läge för att födas.


Men hennes värkarbete fortsatte med oförminskad styrka, men ingen valp kom ut. Veterinären Katarina Engewall (som var en gammal bekant från boxertiden) kunde känna valpen, men efter 3 timmar till med värkar så hade den inte flyttat fram nånting.


Då beslutedes om kejsarsnitt, om inte annat så för Triss skull, som nu började bli rejält trött och hässjade våldsamt.


Kl. 23.25 plockades således de 6 valparna ut. Jag och dom två sköterskorna hade ett styvt jobb att få igång dom livlösa valparna. Dom var kraftigt påverkade av narkosen. Fyra hanar två tikar, jag trodde länge att vi skulle mista den minsta tiken som tog väldigt lång tid på sig att få något  liv och ljud ifrån.


Orsaken till att valpen inte kom ut var att moderkakan låg bakom valp nr 2, så den hindrade första valpen från att ta sig framåt, det var nog meningen att 2:a valpen skulle kommit först.


 

Men när valparna var klara och låg och väntade i min medhavda korg, så blev det plötsligt kris med Triss. Hon fick svåra andningsproblem när hon skulle vakna ur narkosen. Men med syrgasmask, dropp och annan medicinering så kom hon sig till slut (tack o lov för det!)


Kl 2 i natt kom vi hem. Nån sömn har det naturligtvis inte blivit sen dess.


 

Nu är det bara att hoppas att det inte ska hända något med dom små liven. Det har varit jättesvårt att få dom att ta sina spenar för att dia, så natten/morgonen har varit ganska nervös.


Alla är ganska jämnstora och väger mellan 245 och 230g, utom minsta tiken som vägde 200g


Flera har mycket vita tecken på bröstet, magen och huvudet. Bilder får komma senare.

Av Kicki Fredlund - 30 maj 2015 13:27

 

Det är nära nu. Triss har boat in sig i valplådan. Har haft förvärkar på morgonen och hässjar p.g.a det.

Tempen nere på 36.9

 

Förlossningsbrickan iordninggjord och framställd. Dag 60 idag, nu är det bara att vänta. Troligen blir det valpar i morgon. Pirrigt, nervöst och spännande.

Av Kicki Fredlund - 30 maj 2015 12:29

Berra hade tid redan klockan 9 på morgonen i går på Avesta lasarett.


Han fick järn i dropp, det tog 1,5 timme.


Jag satt nere på biblioteket en stund först. Där kom jag i samspråk med en trevlig äldre dam. Det visade sig att vi båda gillade auktioner och båda sålde på Tradera.


Men sen gick jag promenad på sjukhusområdet med hundarna i omgångar. Triss får inga längre vändor nu.


 

Dalälven ligger så fint nedanför lasarettet.

  

 

Jag gick med Maya ensam. Kopplade henne för jag visste inte om hon bara skulle plöja ner i vattnet, men hon var ovanligt sansad och t.o.m lite försiktig innan hon vågade ner och dricka.


 

När Berra var klar tog vi en fika vid Dalahästen, jag var även in på det nyöppnade Willys och handlade.

Den här bilden tog jag när vi var i Avesta för drygt en vecka sen, då öppnade Rusta ny butik. Det var köer över hela parkeringen, så den dan gick jag inte in.


 

Hundarna gick jag sen med utanför Hedemora på hemvägen. Berra satt kvar i bilen med Triss, han har alldeles för ont för att kunna gå.

   

När inte Triss var med så var det Skorpan som ställde upp på dragkamp med Maya om en pinne.


 

Väl hemma igen så blev det ytterligare ett par stenar rensade. Det tar en evig tid för det är så mycket ogräs och växter som växt in över stenarna, och jag får ont i både rygg och händer, så det blir inte så långa stunder i taget.

Sen kommer oftast regnet (det dagliga) och hindrar mig att fortsätta.


 

Men det är meningen att stenplattorna ska fram innan jag är klar

Av Kicki Fredlund - 30 maj 2015 12:07

Igår kväll startade Dialog in på nytt i Boden. Efter förra galoppmissen, så blev det nu en klockren seger efter ledning från start till mål.

Han ser verkligen fin ut där han älgar på med stora kliv.


Jag har lagt en länk från loppet på FB men jag vet inte om det fungerar att göra det även här.

Men försöka duger.

http://www.atgplay.se/lopp/20150529-boden-v64?id=5



 

Dålig bild eftersom jag fotograferat filmen från datorm. Men man kan se hur lätt han sprintar ifrån in i mål.

Av Kicki Fredlund - 29 maj 2015 18:22

 

Kan man kalla det annat än vedervärdigt när vuxna människor gör på det här viset i naturen? En liten återvändsväg och vid vändplatsen har någon gjort detta. Allt från bildäck, barnbilstol, dammsugare och gamla kläder har nån galning kastat ifrån sig.

Av Kicki Fredlund - 29 maj 2015 15:58

Vem är då Börje? Jo en förtjusande frallavalp som fanns hos Stig-Ove.


Jag var dit efter min akupunkturbehandling av sjukgymnasten i Borlänge igår.


Berra hade så ont av sitt diskbråck (eller vad det nu är) att han inte kunde följa med till Borlänge, vi fick lämna återbud för hans behandling. 


   

Det här är Börje. Tre månader gammal och med stamtavlenamnet Tara Spirit's Belive In Buddha e. Harald de la Parure u. Orissy's Thrue Story, som är efter Skorpans kullsyster Barbro (Qrissy's Selene)


 

Så fullständigt bedårande mysig valp.


 

Mormors mor Issy (Skorpans mamma) lika gudomligt snäll som alltid mot alllt som är smått. Människobarn eller valpar kvittar lika.

Av Kicki Fredlund - 29 maj 2015 15:47

Nu är Triss så stor att magen nästan släpar i mossan

 Jolly behöver sina vilopauser under promenaden, men det är ju enkelt fixat när man går i skogen       

Men busa med småknoddarna går bra trots att de är två mot en...

 

Förresten här kommer Skorpan också och ska vara med på ett hörn, då blir det plötsligt tre mot en.

Av Kicki Fredlund - 28 maj 2015 10:24

 

Här behöver man nästan vara lite närsynt för att se att det inte är ett fält med ryps eller raps, utan maskrosor.  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards