Alla inlägg under december 2018

Av Kicki Fredlund - 31 december 2018 12:14

Det är tidsödande att försöka göra en återblick av det här året, som har sin sista dag idag.


Men eftersom jag gjort det dom senaste åren, så måste jag väl ändå prova i år också.


Ju äldre jag blir ju mer faller saker i glömska, så det kan ju vara bra för mig själv att friska upp minnet.


Det har inte blivit så många utställningar i år, men ändå 7 st för Maya, det har dessutom gått väldigt bra för henne. Triss har inte ställts ut över huvud taget i år. Jag väntar till nästa höst med henne då hon blivit veteran (om hon fortfarande är piff och fräsch då)


Januari

 

 

I början av januari var det milt med plusgrader och snöslask.

 

Jag blev uppvaktad på min födelsedag av Kerstin, Elga och hennes Lasse.

 

 

Det blev en del promenader på sjöisen.

 

 

Jag köpte en ny liten behändig kamera, eftersom mobilen tar usla bilder.

 


   

Årets sorgligaste händelse var när Mariannes hus i Norberg  brann ner till grunden

 

  

Längre fram i januari fick vi massor av snö. 


Februari


Minns framför allt det var så mycket snö, minns inte när vi senast hade så mycket.


 

 

Den 2 februari var det "tacksägensefest" på brukshundklubben. Klubben bjöd på massor av god mat.


 

Kyla slapp vi inte heller, så som brukligt är i februari, men den var inte långvarig.

 

 

Den obligatoriska smörgåstårnan bjöds man på på klubbens årsmöte den 19:e. 


Den 25 februari var det partaj i Partille. Cissi hade fyllt 50 i januari och Martin skulle fylla 50 i mars.

I januari var dom till Tailand och firade sina dagar.


Berra och jag tog tåget till Trollhättan och åkte sen vidare dan efter, med Thomas och Katinka till festen i Partille.


 


Alla Cissis barn på plats.


Vi hann också med att få fika hos Emelie och Henric i deras lägenhet i Göteborg.

 

 

Maya och Triss var under tiden på hundhotell hos Maria Molin (hennes bilder).


Mars


 

Fortfarande massor av snö, men hundarna klagar inte.

 

 

Det börjar vara uppåt en meter snö på altanen.

 

   

Trevligt besök, när Catta och Tomas kom på en fika

 


Boken som så många pratade om, så klart att jag lyssnade på den. Även om den är lite övertydlig och överdriven, så visst känner man igen de olika typerna, inte minst mig själv, så röd. Berra så grön, konstigt att han står ut med mig.

 

 

I slutet av mars började det ändå snön sjunka en aning.

 

Visst har hundarna och jag gått en del på sjön, men sparken gick inte att nyttja där p.g.a den myckna snön.

 

   

Även om våren dröjde, så måste jag ändå hämta krukor för sådd i förrådet.

 

  

En till som blev 50 år. Åkte och grattade Helena.

 


På långfredagen 30 mars föddes lilla Nellie, vårt tredje barnbarnsbarn.

 

 

Påsken firades med barn och barnbarn.

 

 

Även Cissi och Martin var uppe från Göteborg   

 

April

 

Under april fick en av mina äldsta vänner, Elga en massiv stroke. Så svår att talet försvann och hela höger sida blev förlamad, så sorgligt.

 

1:a april var Cissi och Martin med ute och gick på isen.

 

Martin skulle ta kort på Maya, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort, men Maya var söt ändå.

Det var meningen att det skulle bli en uppställningsbild för hennes championat.

 

   

Flera folkkära artister gick bort under året. LillBabs och Jerry Wiliams dog båda oväntat efter kort tids sjukdom under april.

 

 

Jag fortsatte äntligen, efter 5 år, att väva klart min hallmatta.

 

      

Ofattbart att snön försvann så fort, man hade väl nästan trott att den skulle vara till midsommar.

 

 

Vi köpte ny bil, en KIA den här gången. Jag var aldrig nöjd med Renaulten, men framförallt behövde jag en bil med farthållare, för att skona höften och högra benet vid längre körningar.

 

     

Helt ofattbart att vi kunde börja spåra på barmark i april.

 

   

Helena Bell hemma på sverigebesök. Så kul att hon tog sig tid att komma hit.

 

 

Årets första utställning för Maya var 29 april i Västerås. Hon blev bästa tik och BIM.

 

 

T.o.m gullvivorna hann börja blomma i april.

 

Maj


Maj är ju födelsedagarnas månad, med många som fyller då. Mina systrar Anita och Gertrud, barnbarnen Emelie och Ville, svärdotter Katinka och vännen Kerstin.


 

Alltid lika trevligt när valpköpare kommer på besök. Nappe (Travarens Naglo) blev lika stor och kraftig om man trodde, han var ju den största valpen.


   

Så klart att det många pinnar under promenaderna.


I början av maj var det loppis i byn och vi hade bord där.


Vitsippshaven är så fina i maj, dom som poserar bland blommorna är väl inte helt fel heller.

 

   

Jag hade en utställningsträning på klubben inför utställningen i juni.


Trädgårdarbete kommer man inte undan, och vill det väl inte heller egentligen, men skulle väl önska att kroppen också ville.


 

Regnet kom man inte heller undan, men det behövs ju.


 

Det är väl alltid lite extra med årets första rabarberpaj.

 

Det blev aldrig eldat före första maj. men det gick ju bra även lite senare.


Även om floxen trängs med ogräset, så lyser dom upp.


 

Valpkurs hade jag också på klubben, men det var den enda i år och förmodligen lägger jag av nu (med ålderns rätt)

 

 

Det blev lite frösådder även i år, svårt att låta bli.

 

 

Utställning i Gimo 26 maj Maya blev bästa tik och BIM

Bästa hane och BIR blev lillebror Nalle (Travarens Nahar)    

Efter Gimo åkte vi och grattade Ville som fyllde 9 år dan efter.

 

 

Nere i Göteborg firades Emelie samtidigt.

 

 

Äntligen fick jag grythyttestolarna färdigmålade.


  

I slutet av månaden hälsade vi på min bloggvän Paula i Fredriksberg.

 

Juni

 

   

Emelie kom på besök, vi var ut och firade lite på krogen i Säter, hennes 30-årsdag som varit veckan innan.

 

 

Brukshundklubben hade inofficiell utställning 3 juni Agneta ställde ut sin nya valp.

 

 

Även Nalle fick visa upp sig.

 

   

Pju flyttade in här ett tag inför parning.  

 

  

Matte Cindy och Pju

 

Utställning i Leksand 11 juni, Maya blev 4 BästaTik

 

 

Ibland var Berra så pigg att han t.o.m klippte gräs.

 

 

Gertruds hundar Smilla och Trollet (Travarens Nuncio)

 

 

Regina bjöd på middag i sitt lilla kök i sin pyttelilla stuga. Hon och Jerker har separerat och deras fantastiska ställe ska säljas.

 

 

En dag i juni kom Felix på trevligt besök, han bor ju annars i Göteborg.


 

Nalle (Travarens Nahar) ställdes ut på årets rasspecial, som gick i Gränna. Där slog han samtliga hanar, men om BIRet fick han se sig slagen av en norsk tik. (bilden är från ett annat tillfälle)

 

 

Att domaren, Dan Eriksson, var förtjust i Nalle går ju inte att ta miste på efter den här kritiken.

 

Jag tror att jag måste avsluta nu, jag får fortsätta med den andra delen av året senare.


Jag önskar alla mina bloggvänner och övriga som läser detta 

Ett Gott Nytt År!




Av Kicki Fredlund - 31 december 2018 11:23

I morse var Maya klart bättre. Hon var rörlig direkt när hon vaknade. 


Hon åt omgående med god aptit, har tidigare väntat ett par timmar tills tabletten gjort verkan.


   

Men fortfarande saknas nåt i hennes blick.

 

 

När jag tände en brasa i kaminen så flyttade hon sig dit i värmen.

 

 

Triss ligger som vanligt i Berras knä som vanligt.

 

Nu är jag i valet och kvalet om jag ska göra en återblick av det gångna året. Jag har ju gjort det tidigare år.


Idag har vi 5 minusgrader och det har snöat lite på förmiddagen.

 

 

Av Kicki Fredlund - 30 december 2018 15:21

Eftersom Maya har sträng vila, så är det bara Triss som kommer ut.


I morse var Maya sämre, hon hade ont och gnydde, speciellt om Triss kom för nära.


Berra hade också en dålig dag och sov hela f.m Men han kom iaf upp på e.m när det var dags att äta.


Idag tog jag sparken med Triss, det är bra sparkföre även fram till sjön.


 

Det var perfekt på isen och jag var runt hela den plogade vändan.

 

 

Där det förra gången låg vatten uppe på isen hade det nu frusit så det var lite knöligt en bit.

 

 

Det var flera barnfamiljer som var ute på isen också i det fina vädret. Endast - 1 grad var det.

 


  Jag filmade en liten snutt på vår sparktur. Triss älskar att pinna på framför sparken.


Av Kicki Fredlund - 29 december 2018 11:00

Snart är det här året också slut. Fort som fanken har det gått, liksom de flesta åren när man är gammal.


Man tycker ju att pensionärslivet skulle göra att dagarna blir långa, men i stället går det så fort och det trots att man dessutom inte alls gör så mycket som man hann med när man var yngre.


Jag har ju alltid levt ett ganska aktivt liv tidigare med hästar och hundar, men nu känns jag mest som en soffpotatis.


Definitivt just nu när jag inte gör nånting, sitter mest vid datorn, lyssnar på nån bok eller spelar med några WF-vänner.


Är dessutom där Maya är, för hon vill vara där jag är, men jag vill att hon ska vara så stilla som möjligt.


I morse hade Maya helt uppenbart ont, hon pep när hon skulle resa sig för att gå ut, hon sträckte inte på sig, vilket hon alltid gör annars flera gånger på morgonen.


 

Men ett par timmar efter en rimadyltablett så har hon sträckt ut sig och knaprar på ett tuggben.



Av Kicki Fredlund - 28 december 2018 14:08

Igår var Maya som vanligt igen, men i morse märkte jag att hon inte mådde bra.


Hon ville inte äta, gick och la sig i biblioteket, trots att vi satt i köket och åt frukost (det händer aldrig annars, då hon jämt vill vara med. Hon gick med ganska låg kroppsställning.


 

Hon gillar den nya bädden, så där ligger hon gärna. Men hennes busiga blick saknas.

 

Hon får ingen promenad idag, Berra har fått gå ensam med Triss.


Maya har även börjat slicka på sina tassar igen, vilket också tyder på att nåt inte stämmer.


Även om hon rör sig normalt igen ett par timmar efter att hon fått Rimadyl, så är jag orolig för vad dt är för fel.


Jag avvaktar ändå till efter helgen med att kntakta veterinär, det är ju ändå vila och lugn som gäller till dess.

Av Kicki Fredlund - 27 december 2018 10:34

Nu är julen över för den här gången.


Själva julaftonen var ju lugnare än lugn, eftersom vi var ensamma hemma, men övriga dagarna har vi haft både barn och barnbarn här.


 

På juldagen åt vi med Peters familj.

 

 

Elvira och Ville lekte med Maya och Triss och mutade dom med leksaker och godis att göra de "konster" som dom kan.

 

Tyvärr slutade det med att hundarna rök ihop i ett rejält slagsmål. Vi var tvugna att sära dom genom att lyfta dom i bakbenen.


Efter det var Maya så låg att hon inte ens tog emot godis och ett par timmar senare skrek hon panikartat om nån kom henne nära. Tankarna rusade i huvudet, hade hon fått en chock eller var hon skadad? Inga bitsår fanns på nån av hundarna. Kunde det hänt nåot med ryggen?


Maya rörde sig försiktigt med låg huvudhållning och krum rygg.


Igår, annandag jul, var Maya lite piggare. Jag hade gett henne Rimadyl, men hon fick ligga ensam i vårt sovrum när Tobias och hans familj var här, så hon skulle hålla sig lugn.


Tobias och Erika kom redan till 11-fikat och stannade hela dagen.


 

Novalie, som blir 3 år i januari, var i full gång hela dan.

 

 

Lilla Tuva pigg och vaken

 

 

Hon blir 4 månader 28/12.

 

 

Gott med smakprov av nån puré.

 

   

Novalie fick en dockväska som hennes farmor Cissi hade när hon var liten, sen plockade Novalie fram leksaker som hon tyckte att lillasyster Tuva skulle ha.

 

 

Vi kunde inte ha Triss i rummet när Tuva var på golvet eller satt i bilstolen. Hon är fanatiskt kär i bebisar, ett arv av sin mormor Issy, som också älskade barn.


Men man kan ju inte låta en sliskig fralla tvätta babyn hur mycket som helst, dessutom visade hon för mycket äganderätt, så jag vågade inte ha henne där.


I stället fick hon vara bakom kompostgaller i köket och gråta, stackars Triss! 


 

Novalie började bli trött och fick titta på mammas mobil en stund.

 

 

Och Tuva slocknade medan hon satt i mitt knä.

 

 

Det tar på krafterna att hålla igång en hel dag. Nu tittar vi på "hästarna som springer fort". V75 på TV alltså.

 

Idag är det då vardag igen, det blir en lat dag.


   

Maya ligger här i biblioteket vid mig när jag sitter vid datorn. Jag vet inte riktigt hur det är med henne, hon visar ingen direkt smärta och hon äter, men jag tycker hon rör sig lite försiktigt när hon går.

 

Det är bara att hålla tummarna!


Av Kicki Fredlund - 25 december 2018 12:14

Oj! - 19 grader igår och +1 grad idag.


Tog ut hundarna på en rejäl vända på förmiddagen, eftersom vi väntar hit Peter med familj senare idag.


 

Jag borde tagit sparken, för nu hade nån plogat på isen. Triss står och tittar efter Maya som dragit iväg en bit.

 

     

Men hon kom tillbaka när jag ropade på henne.

 

   

Bitvis var det så mycket vatten på isen att jag inte kunde gå där. Jag vet inte varför det blivit så.

 

Solen försöker ta sig upp, men den skyms mest av moln.


Av Kicki Fredlund - 24 december 2018 10:51

Det jag gjorde i morse, kanske var lite sent att göra inför jul.


Jag skakade mattor, dammsög och torkade golven. Borde väl gjort det igår, men nu är det gjort iallafall.


Det var gruvliga 19 grader kallt på morgonen, så det var kyligt att skaka mattor.


 

P.g.a kylan så var det självklart att elda i kaminen. Hundarna njöt i värmen.

 

 

Det blev julgran ändå. Jag plockade fram den och klädde den igår.

 

       

Hundarna fick varsin julklapp att öppna, men det var bara ett simpelt dentistben var.

 

Vi har inga julklappar iår, det känns så skönt, vi är solokvist idag, men vi kommer ändå få träffa några barn och barnbarn under helgen


I morgon kommer Peter med familj och på annandagen Tobias med familj.


Nu ska jag gå och göra sillsallad och Janssons, nåt måste ju ändå visa att det är julafton.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards