Alla inlägg under juni 2017

Av Kicki Fredlund - 29 juni 2017 18:29

Trots värmen så är hundarna jättealerta när vi går i skogen. Att dom blir flåsiga bekommer dom inte alls.


 

                    Det finns ju ris att svalka sig i när dom härjat för länge.

     

           Maya rullar sig mer än gärna, att hon blir helt grå av sand är ju inte hennes bekymmer.

   

                                                Typisk frallastil.

 

             Om det nu inte är för torrt, så ska väl dessa gulingar växa på sig snart.

   

                      Ett besök i badkaret var av nöden efter Mayas sandbad.

Av Kicki Fredlund - 29 juni 2017 09:19

Men det var igår det, som vi hade den värmen. Idag är det betydligt svalare igen, ingen sol än så länge.


I förrgår hade jag ont i knät under natten och på tisdagen kunde jag knappt gå när vi var till skogen med hundarna.


Men igår var knät mkt bättre och jag klarade av att klippa gräset framåt kvällen när det inte var så varmt längre.


Idag har jag inte det minsta ont. Hoppas det är som läkaren sa, att smärtan kan försvinna lika hastigt som den kom.


 

                       Det är tydligen nån som är sugen på mitt 11-kaffe.

 

Jag brukar inte skriva om "kändisar", men gårdagens besked om att Michael Nyqvist hade dött i lungcancer (en sjukdom som få visste att han led av) vid endast 56 års ålder chockade nog inte bara mig.

 

             Vem minns inte hans filmer, Grabben i graven brevid och Så som i himlen.

 

 

 

Av Kicki Fredlund - 27 juni 2017 18:03

Jag har fortfarande för ont i knät för att klara av att klippa gräset, det börjar bli hög tid nu. Men Berra tänkte ändå fixa framsidan.


Tyvärr visade det sig att vajern till drivremmen pajat, så det blev till att åka till Säter och lämna den på reparation.


Nu var dom så snabba att vi fick hämta den igen redan på e.m Men nån klippning blev det ändå inte idag.


Det blev skogsvända med hundarna på hemvägen när vi hämtade klipparen. Hundarna såg lite förvånade ut när dom fick sitta i baksätet, burarna var ju urtagna ur bilen för att gräsklipparen skulle in.



   

Dom är aldeles ovanligt spalliga för närvarande och springer och busar tills dom nästan stupar.


Jag filmade med mobilen när dom busade så mossan rök. Men jag vet vet inte vad det är för fel, det går inte att spela upp videon det är bara ljud men ingen bild. Så har det varit de senaste gångerna jag filmat hundarna. Men det har ju gått tidigare så var fasen är felet?


Jag har provat att öppna med olika program, men ingenstans får jag fram bild. 


I morse tvättade jag ett par maskiner.


 

Så skönt att kunna hänga ute, få det torrt under dan och sen bädda ner nystruket i sängarna igen.

Av Kicki Fredlund - 26 juni 2017 17:26

Jag fick en akuttid idag kl 15, när jag ringde vårdcentralen på f.m


Träffade en äldre sympatisk läkare. Han hade semester och var hos sin bror i Långshyttan för att vila upp sig lite (brodern drev Brukshotellet där). Men han passade på att hjälpa till här på VC.


Det var ingen fara med mitt knä, det kunde tydligen vara lite vad som helst, troligen i nån sena. Kan försvinna lika snabbt som det kom, men jag skulle ta smärtstillade gel och Pronaxen ett tag. (Pronaxen tar jag redan, så jag skulle dubblera dosen).


Jag är faktiskt bättre, utom på natten, då jag fortfarande inte kan röra mig eller komma åt knät utan att det gör såå jäkla ONT.


Det har regnat enorma skurar både inatt (lyssnade under sömnlösa timmar) och idag.


Tömde regnmätaren i morse 25 mm. Såg nu att det kommit dryga 5 mm till.


Jag gjorde potatissallad (med en massa gott i), av potatisen som blev över från midsommar, stekte pannbiff till, så det blev mat idag också, trots motstånd innan.


Vi gick med hundarna i Tjärnan på vägen i till Hedemora. Dom var helt vilda idag. Jag borde ha filmat, dom sprang som tokar i våldsamma frallarace runt runt och jagade varandra.


Efter VC fick vi e.m.-fika hos Kerstin och Anders.


Nu strålar solen, så det kanske har regnat klart för idag.



Av Kicki Fredlund - 25 juni 2017 14:23

Jag hade inte tänkt spåra idag, med tanke på mitt onda knä, men hundarna ska ju ändå ha sitt så vi åkte dit som vanligt.


Det var bara Ylwa och Kerstin som var där med sina hundar.


Jag märkte att det gick bättre än jag trodde att gå, så jag la ett spår till Pantera, som inte varit med på flera veckor p.g.a hälta. 


Kerstin la ett spår till Maja, lite klurigt, men Maya fixade det.


Igår hade vi ju laxmiddag här hemma. Jag var ovanligt seg med kameran, så det blev inte många bilder tagna.


Synd, för några man borde visa på bild är Novalie och Maya. Där är det ömsesidig kärlek. Tyvärr får jag så stänga in hundarna, för stackars Melissa är så allergisk.


   

Eddie är så förtjust i Cissi, som han kallar för "Tobbes mamma" (ja, det är hon ju också), så han ville absolut att hon skulle sitta intill honom.


Regn kom det ju även igår, liksom alla dagar på sista tiden (men inte idag, inte än iaf).


 

Potatisen i hinkarna har jag inte kollat än, men jag kan tänka mig att det finns nåt smått därunder.

 

       

 

Det blommar i.a.f.som bara den i den väderleken som vi har just nu. Både ute längs vägarna och här hemma.

Av Kicki Fredlund - 24 juni 2017 13:00

Fy attan, vad har hänt med mitt högra knä.


Det gjorde ont när jag gick upp ur soffan igår kväll när jag skulle gå och lägga mig.


Vaknade kl 02 av att det gjorde så sabla ont att jag inte kunde vända mig i sängen, dessutom värkte  det som sjutton. Tog mig med största svårighet till toan. Tog panodil och värken lugnade ner sig så pass att jag kunde somna igen vid 4-tiden.


La om ett elastiskt bandage, det kändes bättre då.


Jag var beredd att ringa akuten när jag gick upp halv 7, men efter ytterligare en panodil så kunde jag iaf gå, om än kraftigt haltande, så jag struntade i att ringa. 


Min första tanke var att det hänt något med minisken, men kan det komma så akut?


Vi ska ha middag för familjemedlemmar (vi blir 11 st) kl 14. Jag började redan på morgonen att förbereda. Berra hjälpte till med potatisen, jag hade först kört den i en elektrisk potatisskalare, så han behövde bara snygga till den lite.


 

Skönt att ha allt förberett, t.om salladen är skuren, den kalla såsen till laxen klar och hummersåsen som laxen ska ugnsbakas i.


 

                                 Tårtan gjorde jag klar direkt i morse.


Jag linkade till sjön med hundarna, för att dom ska vara rastade och nöjda när det kommer barn.

Av Kicki Fredlund - 23 juni 2017 11:04

Jaha, då är det midsommarafton idag. För egen del är det som vilken dag som helst. Här är det varken små grodorna, eller midsommarstång.


Igår kom Cissi, Martin och Ludwig, men den här gången bor dom hos kusin Regina, som har gäststuga på tomten.


 
   Dom kom hit ett tag på kvällen, som dessutom var så mild att vi kunde sitta ute och fika.

 

Men i morgon blir det middag här hemma på e.m


Idag skiner solen, man får väl hoppas att den får fortsätta så hela dagen, så midsommarfirarna får fint väder.


Cissi ska med sin familj i Borlänge, till Säterdalen och dansa små grodor med hennes son och barnen.


   

                             Hundarna har nu varsin boll att roa sig med.

 

 

                     Min enda midsommarprydnad är en vas med blommor på bordet.

 

Jag önskar alla mina läsare en TREVLIG MIDSOMMAR!

Av Kicki Fredlund - 23 juni 2017 10:48

Efter att ha pysslat med foton och traderaauktioner ganska lång tid under gårdagen, så tog vi en rejäl promenad med hundarna i Tjärnan på e.m


  
      Dom hittade pinnar att leka med, Maya har struntat i sitt gamla snuskben i flera dar nu.

 

 

                                     Triss smyger och Maya ligger på språng.

 

 

                          Maya rullade sig på stigen stup i kvarten, trött blev hon.

 

 

                Triss flåsade också som en bälg, dom sprang  jättemycket trots värmen.

 

         

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards