Alla inlägg under maj 2018

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2018 19:31

Den här enorma värmen, något liknande under så lång tid i maj månad har det inte varit sedan man började mäta temperaturen på 1700-talet, fortsätter tydligen ett tag till.


Blommorna slår ut med rekordfart, midsommarblommor och andra tidiga sorter kommer att ha blommat färdigt innan midsommar.


Prästkragarna ska egentligen inte få sprida sig här, men vad gör man när det både är för varmt och för torrt och hårt i jorden för att kunna rensa.

 

 

Stenkanten är rensad, men tusenskönan får vara kvar.

Här är det rena katastrofen, vintergrönan sprider sig alldeles för mycket, dessutom fullt med kvickrot.

 

Mossfloxen tycks trivas i värmen och torkan

 

Medan liljekonvaljen knappt hann mer än slå ur så vissnar den.

 

Det gäller även den här lilla pionen.

Aklejan i sina olika färger och former är väl också snart ett minne blott, trots att den just börjat blomma  

Kryddväxterna i sin låda vattnar jag så de kan hålla sig vid liv. 


  

Var finns de andra färgerna av den sibiriska vallmon, nu finns bara de gula i landet.

 

 

Stjärnflockan orkar inte hålla uppe sina törstiga stjälkar utan slokar rejält.

Av Kicki Fredlund - 30 maj 2018 16:15

Igår åkte vi till Fredriksberg och hälsade på äldsta bloggvännen (i tid sett). Vi skulle ändå till Ludvika så vi la på några mil till.


Det var ju vidrigt varmt igår (idag också för den delen) med 28 grader mest hela dag. Jag hann måla en stol till på morgonen innan det blev för varmt, en till blev det i morse, så nu är det två kvar.


 

Att Paula kallar sitt nya boende för skokartong kan man faktiskt förstå, för stort var det inte.

Vi var de första som kommit på besök i det nya pörtet.

 

 
Vi lyckades hitta en skuggig plats för bilen till hundarna.

 

 

Vi blev bjudna på fräsch sallad ute på den minimala uteplatsen, men vem har sagt att man behöver större.

 

    

Vi tog en stekhet promenad till en av sjöarna som finns i mycket nära närhet.

 

 

Triss mådde inte så bra av värmen. Jag puttade i henne i sjön så hon fick lite svalka, sen blev det blöta kyltäcken på i bilen.

 

En sak som förvånade både Paula och oss var hennes nyinflyttade grannar. De och Paula bor i ett parhus där förråden sitter ihop. Det finns en rymlig parkering strax bortom gaveln på Paulas hus, men tro inte att grannen parkerar sin bil där, nej den står på det lilla utrymmet mitt utanför Paulas ingång.

Hur fasen tänker en del?


På första bilden ser man båda förråden bakifrån,, vid Paulas soptunna är det ca 5 m till vänster en fin parkering för två till tre bilar. Eftersom Paula saknar bil så är det alltid tomt där.


Nu ska jag åka och ha valpkurs för näst sista gången bland myggen i Skoga.

 

Av Kicki Fredlund - 30 maj 2018 10:45

Hur kan detta hända?


Jag sparar alla mina bilder på en extern hårddisk. Plötsligt börjar mappar vara försvunna.


Det första jag märkte var att mappen Utställningar var borta. Jag tar ju många bilder när jag är på utställning och när jag skule lägga in bilder tagna på vårens västeråsutställning så fanns ingen mapp att lägga dom i.


Utställningsmappen och några till hade jag, som tur var, laddat över till ytterligare en extern hårddisk som jag köpte i höstas, men det är massor av andra fotomappar som jag inte flyttat över (än).

  

Idag fyller N-kullen 3 år och jag skulle leta fram några bilder på dom och ser då till min fasa att ALLA undermappar i mappen Hundarna är borta. Det är ju 1.000-tals bilder som är puts väck. Inga valpkullar ingenting finns kvar.


 

Den här bilden har jag hämtat från bloggens bildarkiv.


Jag håller också på att göra en fotobok till Emelie om hennes första 30 år. Där är alla bilder som jag skannat från gamla album också borta. Vissa hela år är också puts väck


 

Nu får jag avsluta det här för vi fick fikabesök. så jag får gå och fixa 11-kaffe.

Av Kicki Fredlund - 28 maj 2018 13:12

Det var lite svalare i morse, så jag kunde måla en omgång till innan det blev för varmt.


Lagade ett par stolar, har två kvar, sen kan jag börja måla dom klart (nu är dom bara grundmålade).


 

Nån gång ska väl det här också bli klart.

 

 

Berra skurade entrén. Det fick bli en bild i motljus.

 

Jag har just klippt gräset på baksidan, Berra klippte framsidan. Nu ska jag gå och duscha, för det är då attan vad svettigt det blir.


Senare blir det varma svampmackor, vi fortsätter att äta svamp i nån form minst en gång i veckan. Jag har tänkt att svampförrådet i frysarna ska minska nån gång.

Av Kicki Fredlund - 27 maj 2018 20:20

Igår åkte vi ju till Järbo och grattade yngsta barnbarnet Ville som fyllde 9 år (men egentligen var det idag den 27:e som han fyllde).




Ville fick en drönare av oss och den pusslade han ihop på några få minuter.

   

 Men sen gick det nog inte mer än 5 minuter så försvann drönaren över taken.

 

Ville var så besviken, men sen gav han sig ut och letade efter drönaren och hittade den bland ormbunkar hos en ganne längre bort.


  

En som också haft födelsedag är svärdotter Katinka, som fyllde den 25 maj.

Den här bilden har jag "lånat" från Katinkas instagram, hon har vårt senaste barnbarnsbarn, hennes bonusbarnbarn i famnen.


 

Mera födelsedagar och fler "lånade" bilder. Emelie, vårt första barnbarn (av 9) fyllde 30 år igår.

 

Idag har jag varit i skogen många timmar med min valpkurs.


 

Små hundar i skogen. Här har Leia funnit sin husse.

 

   

En pytteliten chihuahua kan också ta sig fram i spåret.

 

Eftermiddagen avslutades med att titta på Elitloppet på TV, där första avdelning blev otroligt dramatisk, för att inte säga kaotisk, med en massa strul både före och under loppet. 


I finalen segrade den italienska hästen Ringostarr Treb med tyske kusken Willhelm Paal.


Sen tittade jag på en gripande och fin minesgudstjäst för LillBabs.


Av Kicki Fredlund - 27 maj 2018 08:41

Jag var i valet och kvalet om vi verkligen skulle åka till Gimo i går i den rådande värmen som är nu.


Trött var jag dessutom efter vaknatten innan, men jag beslutade mig för att vi ändå skulle åka, det är ju också trevligt att träffa hundfolk som man inte träffat på länge.


Så kl 6 rullade vi iväg med packad bil.


Nu fick jag för första gången testa autopiloten (farthållaren) när jag började få ont i högra benet. Det fungerade, så det blev en enkel resa trots 20 mil i ett svep.


Även i Gimo var det tryckande hett och Triss (som inte skulle ställas ut) fick ha ett ständigt kallvattenkylt täcke på sig.


 

Mayas lillebror Nalle (Travarens Nahar) vann championklassen, sen blev han Bästa hane och fick Nordic Show Cert.

 

I en jättestor öppenklass tikar (18 st anmälda) gick Pew (Travarens Next Time) sist. Carina hann visa henne i första visningen, men sen hann hon inte komma tillbaka till ringen, för hon hade sina andra raser att visa i två andra ringar, som dessutom låg långt ifrån frallaringen.


Jag var tvungen att sticka iväg och rasta Maya, hon skulle ju in i ringen efter Pew, hon hade inte gjort ifrån sig, trots ett par vändor tidigare.


Höll på att missa att jag skulle in i ringen med Pew.


 

Den här gången fick Pew nöja sig med VG, då domaren Robi Hübenthal tyckte att hon var för smal.
Trist att hon är så dålig på att äta.

 

 

Maya ville som vanligt ner i gräset med nosen, så jag var ganska burdus mot henne med att hålla hennes huvud uppe med kopplets hjälp. Hon lyckades ändå vinna championklassen, men vi var bara tre st så jag hade inga större förhoppningar om topplacering i bästa tikklass.

 

 

 

 

Jag hade absolut inte räknat med att hon skulle kunna vinna Bästa Tikklassen. Men det gjorde hon och fick ett Nordic Show Cert. Jag fick grattiskram av Tobias vars tik Frenchy Diamonds Can You Control Me blev tvåa tog sitt sista Cert och blev därmed Champion.

 

 

Vilket storslam! Nalle BIR och Maya BIM. Det var faktiskt andra gången det hände att det möttes som bästa hane och bästa tik. För två år sen i Österbybruk blev Maya BIR och Nalle BIM.



 

Ganska knapphändig kritik, men placeringen var ju huvudsaken.  

 

Dagen var inte slut med detta, för vi åkte hem via Gävle och till Järbo för att gratta Ville, som i.o.f.s fyller idag, 9 år.

 

Men det får jag ta i ett senare inlägg, nu ska jag åka och ha valpkurs, idag ska vi till skogen och dom ska få testa att spåra.

Av Kicki Fredlund - 25 maj 2018 16:48

Jag hade lovat att följa med Helena om hon behövde åka till veterinär med sin tik Pyssla som skulle valpa. Tiden gick ut i går (63 dygn)


Helena ringde kl 24 hon skulle till Strömsholm då tiken inte verkade komma igång. Falun har bara öppet till kl 21 (dålig stil av ett så stort djursjukhus).


Hon hämtade mig här hemma strax efter kl 24.


Vi är på plats strax efter kl 02. Pyssla är röntgad och det visade sig bara vara en valp, den låg dessutom

långt fram än, så det skulle nog dröja ett tag innan den flyttat sig färdigt för utdrivning.

Det blev många promenader under natten för att stressa på valpningen lite.    

Vid 4-tiden börjar solen ta sig upp.

Pyssla har fått kalkdropp, nattpersonalen är utbytt mot dagdito. Alla jättegulliga och hjälpsamma. Valpens "framskridande" kollades ofta.

Äntligen har en veterinär kunnat greppa valpen och hjälpa den till världen. Hans första ord var väl inte så lämpliga att höra för en superstressad hundägare. "Jag blir förvånad om den här valpen klarar sig efter den här tuffa födseln".

 

Men jag såg på en gång att det var en ovanligt livsduglig valp, som pep och gapade med munnen formad efter mat.

   

Pyssla får hälsa sin dotter välkommen till världen.

 

Mindre än 5 minuter efter födseln har sköterskan sugit slem ur svalget och kollat att det inte förelåg nån gomspalt. Vi har gnuggat den lite torr och valpen har hittat sin spene som den förser sig ivrigt ifrån. 

 

När vi åkte hem nån timme senare så hade valpen ätit sig trind som en trumma om magen, sen sov hon i en filt i mitt knä tills Helena släppte av mig här hemma vid 12-tiden.


Då var jag så trött att ögonen gick i kors, men det blev bara 30 minuters sömn. Jag hade nog behövt mer, för det kommer bli dåligt av den varan den här natten, då vi ska upp i gryningen i morgon för att åka på utställning, jag gruvar mig lite p.g.a värmen, här är det 28 grader idag och det ska väl bli lika varmt i morgon.


Av Kicki Fredlund - 24 maj 2018 17:24

Som vi har väntat, men nu äntligen efter 4 månaders väntan har Puw (Travarens Next Time) börjat löpa.


Det var 10 månader sen senaste löpet. Jag hade ju hoppats på vårvalpar, men nu får vi sikta in oss på hösvalpar i stället om det går som det ska.


 

Puw, eller Pju, jag har aldrig kommit på hur hennes namn egentligen ska stavas.

 

Det blev i allafall löp innan hon fyllde 3 år, vilket hon gör 30 maj.


Idag har vi köat på ICA i Hedemora. Jag har aldrig sett såå mycket folk i en affär tidigare. Dom hade massor av extrapriser som var värda namnet. Bl.a en karta med 24 ägg för 10 kr.


Utanför bjöds på grillad flintastek med potatissallad i polarbröd. Inne i butiken kaffe med glasstårta.


Trots att jag bakar själv så kunde jag inte motstå att köpa deras jättestora kanelbullar för 3 kr/st (ord. pris 8.90/st


Men det tog evigheters evigheter, först att hitta en parkeringsplats på den absolut knökfulla parkeringen (folk parkerade utefter vägen också). Sen att komma fram till kassan, när köerna till de 5 kassorna gick så långt bak man kunde gå utan att hamna inne hos personalen i chark/delikatessdisken.


På f.m hann jag måla lite innan det blev för varmt. När vi kom hem från Hedemora var det 39 grader på altanen, så det var bara att hålla sig inne.


Berra har tvättat snickerierna på bron vid entrén.


Nu har jag nyss badat hundarna, jag blev förvånad att dom var så skitiga, men dom har väl rullat i jorden under syrenerna.


På lördag är det dags för utställning (Maya), då vi ska åka till Gimo, det blir den första längre körningen jag gör på ett par år (19 mil) får se hur benet klarar det. Jag har i.a.f farthållare på nya bilen, så jag kan vila benet ibland.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards