Alla inlägg under juli 2015

Av Kicki Fredlund - 30 juli 2015 10:31

 

Det här är ju också ett resultat, närmare bestämt resultatet av vinterns avverkning på andra sidan Vikmanshyttesjön. Dessvärre är ytan mycket mycket större än var som syns på den här bilden.

Av Kicki Fredlund - 29 juli 2015 21:17

 

Här sitter alla valparna i bilens bur och har just åkt sin första biltur. Det gick hur bra som helst, när vi kom hem läg alla och sov i buren

Av Kicki Fredlund - 29 juli 2015 20:52

Idag var det dags att veterinärbesikta kullen.


Valparna hade busat ute i sin hage innan vi åkte, så dom var lugna och fina när dom fick åka bil för första gången.


 

Det är en himla massa papper som ska förberedas för varje valp.


   

Sen blir det klämmande och kännande överallt.


 

Alla var inte så imponerade av att stå på veterinärens bord. Najo blev platt som en sköldpadda.


   

Medan andra inte hade några problem med bordet


 

Ingen sa ett enda pip när grova nålen med chipet stacks in. (Det har jag aldrig varit med om tidigare att ingen reagerat på det).


Alla hanarna hade sina stenar på plats (puh, det är så trist när nån är krypt.)


På eftermiddagen levererades den första valpen.


 

Agneta och Kurre från Stockhom hämtade Nahar, som kommer att kallas för Nalle.


 

Han kommer få sällskap i sitt nya hem av en gammal boxerdam på 9 år.





  


Av Kicki Fredlund - 29 juli 2015 18:28

Nu kommer en tid framöver som jag tillbringar i skogen så mycket jag hinner och orkar. Hundarna älskar också dessa skogsturer.


Igår åkte vi på förmiddagen och plockade kantareller, sen var det dags att umgås med valparna ett tag, det började dessvärre regna på e.m så det blev inte så mycket utomhus för deras del.


 

Jag gillar dessa skogsvägar, där man kan stanna till lite var som helst och göra sina svampfynd.


 

Just hör är det blåbär jag har i handen för att stoppa i mun.


På e.m åkte vi till Borlänge, fikade och pratade hund hos Carina.


När vi kom hem åkte jag till nära skogen och plockade 3 lit blåbär, det finns massor där. Jolly hade fått nöja sig med f.m.-turen i skogen, men Triss och Maya sprang som tokar medan jag plockade bär. Berra stannade hemma för han mådde inget vidare.


 

Maya har tagit med sig en pinne och klättrat upp på en sten.


På kvällen rensade jag först båbären...


 

sen finrensade jag kantarellerna, som bara blir grovrensade i skogen. Kolla vilken fin Karl Johan jag hittade, det var årets första, jag hoppas det blir många fler.


Tittade på, eller snarare lyssnade på, Allsång på Skansen medan jag rensade.

Av Kicki Fredlund - 29 juli 2015 18:22

 

En urhuggning i skogen, blir en naturlig led att gå i när man är ute på svampjakt.

Av Kicki Fredlund - 29 juli 2015 10:26

 

En ensam näckros i dammen som ligger en bit ifrån oss. Tidigare hade vi även näckrosor i dammen som nästan ligger i vår tomtgräns. Men där finns knappt vatten kvar längre. Så mycket som det regnat så förstår jag inte varför inte vattnet släpps på.

Av Kicki Fredlund - 28 juli 2015 08:52

I söndags kunde man inte sticka ut näsan förrän framåt kvällen, när det äntligen slutade regna.


Blixtarna avlöste varandra och det mullrade våldsamt ett tag. 50 ml tömde jag ur regnmäteren igår.


Vi gick bara en kortare tur till sjön med hundarna.


Men igår, på måndagen, var det uppehållsväder. T.o.m lite sol.


 

På f.m kom Ylwa med barnbarnet Iris, som så gärna ville träffa valparna. Då fick vi sällskap till 11-kaffet. Som vi kunde sitta ute med valparna på altanen och inta.


När valparna fått sitt 12-mål så åkte vi till Borlänge en snabbis. Åt en onyttig hamburgerlunch på MAX, var sen in till Lotta på 4 tassar och köpte halsband och tuggben, som valparna får med sig när dom flyttar.


Hann även med att stanna till i Romme och heja på S-O och Kristina.


Just som vi burit ur valparna till hagen på framsidan så kom Catarina med familj för att få träffa valparna.


Dom hade varit och plockat jordgubbar, vi fick två liter.


 

Vi tog med valparna och flyttade dom till altanen i stället.


   

Den här tikvalpen (Nirvana Face) är den överlägset alertaste av valparna. Tuff, orädd, framåt, nyfiken. Snabb som blixten lyckas hon nästan alltid smita emellan när man öppnar nån dörr.


 

Najo har hittat ett kvastskaft att bita på.


 

Intresset att bita på trä har dom tydligen ärvt. Här gnager Nahar på altantrappan, som Maya redan förstört.


Senare på eftermiddagen åkte vi till skogen och plockade blåbär. Trots att det finns massor, så blir det inte så mycket varje gång, för det klarar inte ryggen, men jag hade iaf 3 liter att rensa på kvällen.


I skogen träffade vi Kertstin med Queensi, som varit i våra trakter och passade på att ta sin hundpromenad här.


Jolly uppförde sig exemplariskt mot Queensi, trots att jag hade henne i koppel. Hon brukar inte vara trevlig mot andra hundar.


Av Kicki Fredlund - 28 juli 2015 08:45

 

När jag gräddar pannkakor, så gör jag det dubbelt upp för att det ska gå fortare.

Jolly fick nygräddade på sin födelsedag.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards