Alla inlägg under april 2022

Av Kicki Fredlund - 30 april 2022 10:38

Igår var vi in till Borlänge och det blev ett besök hos frissan.


Så pratade jag med min syster Anita på facetime, som också skulle iväg och klippa sig med Suzanne.


Hundarna fick sin promenad i Tjärnan. Det blåste och var råkallt, graderna lyckades bara komma upp till 9.


Idag är det som tur är ganska vindstilla, så äntligen vågade vi tända vår vårbrasa.


 

Det blev ju väldigt mycket ris och smågrenar från den tuktade sälgen, förutom allt annat torrt som lagts dit.


Men vi får nog tända en brasa till, för jag orkade inte ta reda på alla vissna växter som jag börjat klippa ner.

I många år har jag klagat på bristande ork, det är ingen skillnad i år, svetten rinner och ryggen bråkar, men får vi lite förmiddagskaffe så kan man nog gå ut en stund till.


Valborg kommer inte firas med att titta på nån annans brasa, vi stannar som vanligt hemma och slöar oss genom kvällen



Av Kicki Fredlund - 28 april 2022 16:26

Klockan 11 hade vi tid för att skifta däcken, äntligen. Vi åkte i så god tid att vi skulle kunna få bilen tvättad innan. Men det var flera bilar före, så det blev inte av idag heller.


F.m.-fikat blev lite försenat hemma.



Jag trodde jag var klar med pusslandet för i år, men det blev ett till, ett sista? Det blev klart igår.

 

Vi rensade klart det sista riset efter sälgen, så nu är det dags att tända brasan, men det blåste så pass idag så vi väntar lite till.

 

Sen fick jag ett jättetrevligt samtal från Helena Bell, som är hemma på sverigebesök i ynka två veckor.

Vi ska träffas nästa vecka och det ser jag fram emot.


 

Såg i bloggen (igår för 4 år sedan). Då var Helena här senast, även Kerstin, som inte börjat sin demens då.


 

Vi skulle äta broccolistuvning och stekt falukorv idag, men det blev soppa i stället av broccolin.

 

 

Åkte till Tjärnan och gick med hundarna. Det regnade lite på vägen dit, men som vanligt var det inget regn där.

 

 

Av Kicki Fredlund - 28 april 2022 09:06

Nu kommer en ny ordselfie, skapad av Primrose med bloggen en rosafluga

Jag kopierar hennes text:

Klimakteriehäxan ligger bakom temat... Men nu försöker jag starta en stafett SELFIE .  https://enrosafluga.blogspot.com  Vi turas om.   PAULAS PÖRTE  hade det på förslag, hade precis tänkt SÅ själv. Om vi tar i tur och ordning. Jag börjar och försöker. Man ska svara på 12 frågor- och man får inte använda Google.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar. Det är lika som förut. Sen har jag satt ut en extra fråga, mest av nyfikenhet. fråga 13. Där behöver ni inte ha någon speciell bokstav. utan vill bara höra exakt vad ni tänker och tror,-))

Blir det här FLIPP ELLER FLOPP, vi får se, jag försöker ändå!


1.  Är du nöjd med ditt förnamn eller vad skulle du vilja heta istället ? Nöjd. Även om jag inte kallas för Kristina, det har blivit Kicki i stället 

2.  Bästa avslappnings metoden? Djursällskap (hund nu för tiden)

 

3. Bästa mellanmålet? Pepperkakor, eller annat fikabröd. Borde väl svarat päron, som är nyttigare.

4. Finaste semesterminnet Resan till Marocko med min syster Anita

5. Vad irriterar dig? Nedvärdering av människor

6. Favoritmat som barn? Gräddfyllda plättbakelser, sylt var också på.

7.  Varför började du blogga? Redan som 13-åring började jag skriva dagbok, bloggen blev en förlängning av det.

8.  Om du har djur varför? Om du inte har djur varför? Kan nog inte leva utan

 

9. Om du inte bodde i Sverige i vilket land skulle du vilja bo? Nej, kan inte tänka mig nåt annat land. Inte nu i alla fall.

10.  Morgonhumör? Jättetrött nu för tiden, jättepigg tidigare.

11.  Vilken hobby har du? Trädgårdens blommor. Trav tidigare, som var både hobby och yrke.

 

12.  Drömsemester? Reser inte längre.

13 extra frågan .-) som du behöver inte någon annan bokstav att börja med, utan "Tror du på ett liv efter detta?"  Bara av ren nyfikenhet ,-) Omöjlig fråga, i alla fall för mig, för jag vet inte vad jag tror.

 

Blir det Paula eller nån annan som tar vid denna selfiestafett?



Av Kicki Fredlund - 27 april 2022 14:45

Det var en kylig morgon när jag var ute och kapade i rishögarna. Fortfarande -1grad kl 8.


Bilen blev inte tvättad idag heller, för idag var tvätten trasig. Inte så kul att komma till däckfirman, för att byta till sommardäck, i morgon med skitig bil.


Idag var det jag som hade tid på VC, det blev ett besök hos barnmorskan p.g.a "fruntimmersproblem".


Granngården fick besök, hundmat, glukosamin och sättpotatis blev det. Skulle även haft penséer för att sätta på bron, men de var slut.


Sen åkte jag till Tjärnan och hundarna fick en rejäl promenad (även jag med mitt mått mätt).


 

Hundarna har hittat en rävskit, till mattes stora förträt.


Så här blanka i pälsen borde dom varit i söndags på utställningen. Jag badade dom i går kväll innan jag gick och la mig. Dom var även badade en vecka innan utställningen, men att rulla sig i torrt fjolårsgräs sätter sina spår.


 

Tänk att det ska vara så svårt att få dom att titta åt mitt håll när jag tänker fota dom. 

 

Berra har rejält ont i ryggen idag, sen han förtog sig i trädgården i går, så han stannade hemma när jag åkte till Hedemora.



Av Kicki Fredlund - 26 april 2022 14:40

Det är ju rejält med grenar och kvistar som ska rensas ut och kapas för att kunna lägga på brasan eller använda som ved senare.


 

Jag tar nån timme då och då under dan och kapar med sekatörens hjälp, så grenarna blir hanterbara.

Naturligtvis får jag hjälp av hundarna. 

 

Berra hade tid på VC för provtagning kl 10.20, så vi passade på att hälsa på Kerstin på demensboendet, som ligger granne med vårdcentralen.


Jag ringde dit innan och frågade om det var ok att ta med sig hund dit. Det var det.


Kerstin blir jätteglad när man kommer dit, även om hon inte minns vad vi heter eller var vi bor, så känner hon i alla fall igen oss. 

 

Kerstin hade slarvat bort sina glasögon, i stället hade hon tagit nån annans, som hon inte såg något alls i.

 

Hon var så glad över att våra hundar var med.

 

Personalen bjöd på 11-kaffe.

 

Det hör en balkong till rummet, hundarna kollade in den.

 

Sen la  sig Onyx till vila på golvet innan vi åkte hem.

 

Handlade på Lidl, och tänkte tvätta bilen, men åter var det kö vid tvätten. Jag har morgondagen på mig att få det gjort, för på torsdag ska vinterdäcken av.

 

Jag fortsatte ett tag med mitt kvistande innan jag fixade mat, som bara blev rester från gårdagen.



Av Kicki Fredlund - 25 april 2022 19:31

I fyra månader har måndagarna varit SELFIE-dagar! Här kommer faktiskt en omgång till:

Men nu "hotar" Aina som har bloggen Klimakteriehäxan, att denna är den sista.


1. Före jobbet: Slutade 8:e klass, som 14-åring.

2. Efter examen: Som barnflicka (har ingen examen)

3. Före badsäsongen: Absolut ingenting, eftersom jag inte badar.

4. Efter påsk: Gallring, av sådda frön.

5. Före resa: Genomgång av resmål

6. Efter resa: Läsa (resedagboken)

7. Före fest: Avresa, om inte festen är här hemma.

8. Efter fest: Avplockning, om festen varit här hemma.

9. Före insomnandet:  Gnuggar trötta ögon.

10. Efter tv-kväll: Nattlinne

11. Före val av film: En som nån rekommenderat

12. Efter SELFIES: Tillbaka till vanligt bloggande.



Av Kicki Fredlund - 25 april 2022 09:03

Igår åkte vi till Västerås med Gabriella, för vår del var det årets första utställning.


Domaren, Annika Ultveit-Moe, som jag ställt för tidigare med framgång, var den här dagen väldigt hård i sina bedömningar.


Det delades ut många G, Sufficient och även flera diskades för rasotypiskhet.


Av totalt 15 hanar, så var det bara de två som deltog i championklass som fick ck.


I Ökl för hanar var det 7 st och bara en som fick exelent och det var Falcon (Travarens On Gard), men han fick nöja sig med  klassvinsten, för även han blev utan ck.


  

Kullbrodern Morris (Travarens Opal) hade ingen bra dag och blev tilldelad sufficient (godtagbar). 


När det sen blev dags för tikarna, så hade jag inte så höga förväntningar.


   

Onyx fick nöja sig med VG, men blev placerad 4 u ökkl. 

 

Lite anmärkningsvärt tycker jag ändå att det är, när samma domare gett Onyx exelent på hundbeskrivning i höstas,  och exelent och ck, klassvinst och placering i bästa tikklass för 6 månader sen.


Hon var inte blank i pälsen för dagen, men ska det betyda så mycket för helheten?


Maya debuterade som veteran, hon har ju tidigare gått i championklass.


Hon var ensam i klassen och fick sitt exelent, men även hon blev utan ck. Hon har fått ck av alla domare på sina senaste 20 utställningar, även av denna för 6 månader sen.


     


Nu biter vi ihop och tar nya tag, Gimo nästa i maj.



Av Kicki Fredlund - 23 april 2022 19:04

Idag blev min senaste (och troligen) sista valpkull 3 år.


 

Sugen på valpar blir man ju när man ser godingarna. Fr. v. Onion (Gösta), Onyx, Morris (Opal), Ozo (Duchess) och On Gard (Falcon)


 

Jag fick en bild idag på Gösta (Travarens Onion), som bor i Stockholm

 

Idag kom Peter hit och hade motorsågen med sig.


 

Han kapade sälgen rejält. Den var ändå uppe vid gatlampan.

 

Jag var inte hemma medan han var i farten, då var jag i Smedby hos Gabriella. Vi gick bl.a igenom hur vi ska lägga upp årets utställningar, eftersom hon måste planera sin ledighet i tid.


 

Igår hade hon lagt i sin brygga i älven, då uppe på land en bit, med redan hade vattnet stigit så mycket på ett dygn att en bit av bryggan låg under vattnet.

 

Nu laddar vi för morgondagen, då vi ska till Västerås på årets första utställning.


Det ska bli så kul att få träffa flera av mina valpköpare där.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards