Alla inlägg under september 2019

Av Kicki Fredlund - 30 september 2019 16:14

Idag hade vi en del att uträtta i Hedemora, så vi åkte redan på f.m


När vi ändå var åt det hållet, så tog vi en annan skog, dit vi åkte för första gången i år för svampplockning.


 

  Först plockade vi i knappt en timme, sen fikade vi. Sen fick hundarna sitta kvar i bilen medan vi plockade i en dryg halvtimme till.

 


Onyx är en ovanligt uppkäftig valp, det är inte konstigt att hon åker på däng emellanåt. Jag skulle filma när dom sprang som tokiga alla tre, men så slutade dom lagom när jag tog fram mobilen.

 

   

Det här benet kom Triss bärande på under ivrigt "småprat", det måtte ha legat riktigt länge i skogen eftersom det växte mossa på det.

 

 

Idag stod trattisarna som spön i backen, så det gick väldigt fort att fylla korgen.

 

Som spön i backen står regnet just nu, vi hann precis hem innan det började.


Jag ringde till Hedemora Energi i morse för att få lite mer"kött på benen" om hur vi ska agera med vattenläckan.


När vi kom hem från Hedemora på e.m så kom det två killar från Hda Energi.


Nu blev det lite klarare i huvudet på mig. Vi behöver inte söka läckan utan "bara" gräva till tomtgränsen och sätta nya rör förbi det läckande. Det går tydligen att dra genom befintliga vatteningången, som är i tvättstugan.


Men en jäkligt onödig kostnad blir det ju så klart.

 

Av Kicki Fredlund - 29 september 2019 19:33

Efter gårdagens och nattens rikliga regnande, så trodde jag knappast att det skulle bli nåt spårande idag.


Men det var ett riktigt bra spårväder. Ca 11 grader och rejält fuktig mark, som gjorde det lätt för hundarna.


Vi var bara tre som spårade idag. Ylwa skulle på Solvarbo marknad. Kerstin mådde inte bra (det var fjärde söndagen i rad som hon inte känt sig pigg).


Det kom en ny hund idag, med tillhörande ägare. En engelsk coccer på ett år, som aldrig spårat tidigare. Men det var då en naturbegåvning, han gick sitt ca 100 m långa spår som om han aldrig gjort annat.


Maya, Onyx och rottisvalpen Billy skötte sig alla alldeles utmärkt.


Eftersom vi var så få och flera av hundarna fick korta spår så blev vi klara tidigare än vanligt. Så redan vid 12-tiden åkte i därifrån.


Berra och jag hade ett ärende i Borlänge, så vi åkte direkt dit efter skogen.


När vi kom hem gjorde jag en snabb och enkel måltid. Stekt bacon och stekta kantareller ihop och pasta till det.


Berra hamnade framför TVn och travet. Jag åkte till skogen och plockade svamp på marker där Berra inte kan gå.


Dessvärre började det att regna så jag fick bryta efter ett tag för att inte bli blöt både inifrån och utifrån.


   

Nu är hösten här på riktigt med sina vackra färger, det är bara nattfrosten som saknas.


Men jag är glad för varje dag som blommorna får stå kvar utan att frosten tar dom.


Av Kicki Fredlund - 27 september 2019 16:51

Idag hade jag tid hos tandhygienisten kl 10.


Nu är jag så öm i munnen att jag omöjligt kan tugga på höger sida på ett tag. Hon lyckades dessutom dra loss en lagning, men den fixade hon till omgående. Jag visste inte att tandhygienisten även gjorde fyllningar.


Men det var ju bra, annars skulle jag fått åka tillbaka nästa vecka.


När jag var i Säter postade jag 1,5 kg torkade trattisar (närmare 100 liter färska) till Norrland där jag har en storköpare, som köpt svamp av mig i många år nu.


När jag kom hem var Berra sängliggandes, för han mådde så dåligt.


Det innebar att jag tog hundarna med mig och åkte till skogar där Berra inte klarar av att gå.


   

Första skogen blev en besvikelse, här har jag plockat massor av både trattisar och gula kantareller

tidigare, men nu var det bara ris och skogen fortsatte ut på ett kalhygge.

 


Men det fanns massor av nån sorts riska, som jag inte känner till.

 

 



 

I den andra skogen fanns det visserligen trattisar, men de flesta var så små att det inte var något att plocka.

 

 

Den tredje skogen var rena bergsbestigningen, jag var jättehögt uppe, men här fanns det iaf trattisar och jag fyllde en korg på drygt 30 minuter.

 


satt hundarna kvar i bilen, för dom hade sprungit sig mer än nöjda.


Nu ligger dom och snusar och sover runt mina fötter. Berra har piggnat till och sitter och rensar svampen, men jag får väl gå och hjälpa till.

   


Av Kicki Fredlund - 26 september 2019 16:56

Igår fick vi ett brev som vi gärna hade varit utan.


Det var från Hedemora Energi och dom skrev att vi har en vattenläcka på vår fastighet.

Ingen människa vet var, så nu måste vi låta gräva upp tomten tills läckan hittas   


När jag ringde till Försäkringsbolaget, så fick jag bara veta att ledningar äldre än 15 år inte ersätts med en enda krona.


Nu har jag anmält mig till nåt som heter ledningskollen, för att få reda på om det går nån kabel eller liknande i marken.


Har också beställt en grävare, men först måste vi få svar från ledningsägarna.


Nä, vi rymde ut i skogen och till våra svampar, sedan en kille från Hedemora Energi varit här på f.m


Berra har varit på fotvård för första gången i sitt liv i morse. Jag passade på att utföra ärenden i stan under tiden. 


   

Hundarna älskar att vara med när vi plockar svamp. Idag kom vi hem med ca 15 liter, under tiden vi var ute så puttrade en gryta med kalops på spisen i drygt en timme.

 

 

Av Kicki Fredlund - 25 september 2019 10:23

Det stod lite olika saker på agendan igår.


Vi började med att gratta en 84-åring redan på förmiddagen.


 

Det var Anders som fyllde och han bjöd på en fantsatiskt god tårta från Wienerkonditoriet.

 

Efter det åkte vi till Avesta. Jag hade kollat in en vinterkappa/jacka när jag var där dan innan. Den var nedsatt i pris bara denna vecka.


Men innan det var jag till Lasarettet och röntgade min axel på deras Drop-In-röntgen.


 

Eftersom det var matdags medan vi var i Avesta så åt vi på Dalahästen. Stekt fläsk med löksås.

 

När vi kom hem blev det en dryg timmes svampplockarpromenad med hundarna i skogen ganska nära hemma.


Sen var det dags för mig att åka till brukshundklubben, där jag var tisdagsinstruktör.


 

Glad tjej, som tävlat framgångsrikt med sin unge flathane, som kom från Cacis kennel och kallade Sparven (tror jag).

 

   

Klubben hade fått en rejäl upprensning av träd runt både appellplan och parkering. En firma som tog ned träden utan kostnad mot att dom fick göra flis av det nedtagna.

 

Idag är det gråmulet och ca 8 grader. Jag ska iväg nu till hundträffen. Jag tror inte vi blir så många idag.


Av Kicki Fredlund - 24 september 2019 09:59

Igår hade jag tid halv 10 på Björkmans bil i Avesta för att få bilen servad.


Jag trodde man kunde få låna en bil under tiden, det har jag tidigare fått på Renault i Hedemora.


Det hade jag tydligen kunnat få mot en avgift på 200 kr, men det fanns ingen bil inne.


Så hur skulle jag sätta sprätt på tre timmar. Jag hade ringt till lasarettet på morgonen för att höra om deras drop-in-röntgen var öppen, för då hade jag kunnat gå dit och få min axel röntgad, men den var inte öppen.


Fick väl ta en promenad på ett par km in till centrum.


     

Jag knallade på med gott mod, luften var skön inte för varmt för promenad.

 

 

Men fy fasen för att gå på asfalt (och andra hårda underlag). Jag hade ont i benen redan när jag bara gått halvvägs.

 

Jag stannade till då och då och fotade med mobilen, nån annan kamera hade jag inte med mig.

 

Golfbollar? Nä, det var röksvampar i gräset.

 

 


Den lilla rönnen dignade under de rikliga bären.



   

Erasteels byggnad påminde stort om den som dom har i Vikmanshyttan.

 

Ungdomsverket, undrar vad det är? Går ju att kolla förstås.

 

     

För mig var det snarare att jag lämnade Koppardalen, eftersom jag kom från andra hållet.

 

 

Menat som smyckning eller blockering?

 

Det här är väl i.a.f menat som smyckning, om än inte så vanlig.

 

När jag äntligen kom fram till centrum så hamnade jag på biblioteket, att låna deras toalett kostade tio kr, men lånekortet fick jag gratis. Bra att ha lånekort till flera bibliotek när man lånar e-ljudböcker.


Nån bok kan saknas på ett bibliotek, men finnas på ett annat. Eller om man fyllt kvoten för hur många böcker man får lyssna på under en viss period, så kan man låna nya på ett annat ställe.


 

Inne på gallerian hittade jag ett café så jag kunde få mitt 11-kaffe.

 

Klockan 12 ringde de från verkstaden att bilen var klar. Bara att knalla tillbaka då, men den här gången på andra sidan av järnvägen.


 

Fortfarande fanns fina blomsterdekorationer på vägen.

 

När jag sent omsider kom hem så blev det en tur till skogen med hundarna. Det blev inte så långt bort och inte så mkt svamp heller, men hundarna blev nöjda och sov resten av dan. Medan jag gjorde kålpudding, som inte blev klar förrän halv 7 på kvällen, snacka om sen lunch.


 

 Små söta risgryn, man får ju inte visa tänderna, stort underbett på lillan just nu men förhoppningsvis växer hon ikapp det.


Av Kicki Fredlund - 24 september 2019 09:09

När Gabriella och jag åkte hem från utställningen i Hallstahammar i söndags så stannade vi till på Åsby Hem och Trädgård.


Jag har många gånger velat gå in där, men nu var det, tack vare Gabbi, första gången som det verkligen blev av.


Att det är ett imponerande ställe hade jag förstått, det står alltid många bilar på parkeringen, men att det var så stort och hade så mycket inriktning på inredning, det visste jag inte, jag trodde att det mest var blommor/växter som såldes.


 

Det fanns dammar och vattenväxter både utomhus och inne. Rena djungelmiljön på sina håll.

 

Det fanns gott om prydnadsdjur, apor mest tror jag, men franska bulldoggar var tydligen också gångbara.


 

Men varför måla klor, nos och inne i öronen med guldfärg? Annars var dom rätt fina speciellt för att ögonen var gjorda av glas så dom fick en fin blick.


     

Fler än jag som tog kort på dom.

 

Men annars var jag imponerad av alla orkidéer. Vilket utbud av olika sorter! Här kommer ett svep av olika storlekar och färger, utan att jag går närmare in på namnen.


             


 

Dom här hängde från taket utan kruka, rötterna var bara hopsamlade i en liten korg.

 

 

Avslutar med en lustig blomma som heter kannranka.

 


Av Kicki Fredlund - 22 september 2019 18:45

Nu har inte bara Onyx debuterat i valpklass på inoff. utställning.


Igår lördag var Gabriella och jag till Kvinnersta utanför Örebro. Hon körde de 15 milen, som det var dit.


Vi trodde att utställningen skulle vara i ridhuset, men den var utomhus. Vilken himla tur att vi fick så fint väder, det var i princip sommarvärme.


 

Dom tre ringarna var placerade på en lagom stor gräsplätt och för ovanlighetens skull var parkeringen alldeles intill.


 

Syskonen Onyx och Falcon (Travarens On Gard) hann med lite bus och lek också.


 

Vi träffade en gammal bekant, som haft kennel Samzebo, men som numera är utan frallor. Så Inger lånade gärna Onyx i knäet en stund.


 

Onyx blev BIM med fin kritik, broder Falcon blev BIR, så det gick ju inte att klaga på deras debut i valpklass.

 

 

Falcons kritik.


Igår var även kullbrodern Morris (Travarens Opal) på utställning, för hans del i Täby, där han blev BIM med finfin kritik han också.


Idag har Gabriella och jag varit på utställning i Hallstahammar. Nu var det jag som körde (11 mil dit)


En ganska rörig utställning där det både var dåligt skyltat och ganska rörigt i ridhuset. Där få visste vad som gällde. Det var bl.a fel i numreringen i katalogen.


Frallorna ,som var tre stycken, gick ganska tidigt, skönt det så kom vi hem ganska snart.


 

Det gick inte att höra nånting från ringarna i det var ett väldigt sorl i ridhuset.

 

Den här gången var det tur att utställningen inte var utomhus, för vädret var ruggigt med lite duggregn då och då.

 

 

Onyx satt mest i sin bur, för underlaget var alldeles för intressant.

 

I ringen var hon mer än lovligt okoncentrerad och jag hade noll kontakt med henne.


Hon fick ändå fin kritik, men fick rättvist stryk av den andra tiken (trots att nog Onyx såg bättre ut).


 

Som sagt, rörelserna ville hon inte visa mycket av, när hon "grävde" sig fram genom sanden.


Falcon blev BIM.

 


Efter utställningarna, både igår och idag så blev det vändor till skogen, så Triss och Maya också fick sitt. Mycket svamp kommer vi hem med varje gång.

  



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards