Direktlänk till inlägg 18 februari 2022

Nostalgi

Av Kicki Fredlund - 18 februari 2022 09:44

Ganska nyligen har, en för mig okänd, kusin tagit kontakt med mig.


Han heter Kalle och är son till min pappa Nisses bror.


Vi har pratat i telefon några gånger och det visade sig att har flera tavlor som pappa målat.


Jag frågade om han ville ta kort på tavlorna och skicka till mig, vilket han gjort.


Dessa tavlor har ju jag inte sett tidigare, så det var trevligt att få bilder.


Den här tavlan tycker jag mycket om, Köpmangatan i Gamla stan, målad 1953.

 

Valdemars udde 1953

 

    

  

Den här är målad 1945, året efter att jag föddes.  Mamma och pappa hade redan separerat då.


 
 
Ingrid

Ingrid

18 februari 2022 11:10

Vilka fina tavlor din pappa målat! Har du ärvt något av hans talang?
Jag skulle önska att jag var lite kreativ och konstnärlig, men här står man med båda fötterna på jorden och konstnärligheten är lika med noll.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

18 februari 2022 18:20

Tyvärr har jag inte ärvt nånting av pappas talanger.
Dotter Cissi är duktig på många områden, så det blev hon som ärvde en del av sin morfars talanger.
Kram

 
Skyttlat

Skyttlat

18 februari 2022 12:30

Så fina tavlor! Vilken talang! Alla är ju fina, men Gamla stan gillar jag också bäst. Kanske Du har en dold talang? Annars kan Du måla som Paula och fylla i tavlor med nummer?
Hur går det med ugnen? Märkligt att termostaten kan göra att det gräddas så ojämnt?
Vi har +5 och lite omväxlande med sol. Ska visst bli blåst och snöslask i helgen?
Ha det gott och kram! 💖

http://skyttlat.blogspot.se

Kicki Fredlund

18 februari 2022 18:17

Tyvärr kan jag inte alls rita eller måla.
Ja, vi får väl se vad som händer när termostaten byts ut på ugnen. Jag tycker som du att den ojämna gräddningen inte borde ha med det att göra.
Kram

 
paula

paula

18 februari 2022 16:45

Men så roligt! Jag tycker också den smala gränden med de höga husfasaderna är snyggast, björkarna är också vackra.
Nog borde du ärvt något av din fars talang kan man tycka, men så är det inte alltid. Men kanske du helt enkelt inte hade möjlighet att testa om du hade någon begåvning...
Kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

18 februari 2022 18:09

Jag har tyvärr inte ärvt något av hans konstnärliga ådra. Det har hoppat över en generation, för Cissi var duktig på att teckna som barn och är duktig på att sy bl.a
Kram

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

19 februari 2022 08:53

Vad kul att han tog kontakt. FB är ändå en suverän källa när man söker någon. Så din pappa var konstnär. Redigt fina tavlor.
Kramiz o go lördag

http://https://anki-nilsson.blogspot.com

Kicki Fredlund

19 februari 2022 09:17

Ja, visst är det kul när man råkar på okända släktingar.
Pappa målade, men gjorde mycket annat med sina händer. Bl.a gjorde han dekor till Ingmar Bergmans Jungfrukällan. Byggde en enorm tågbana med massor av minimodeller av olika hus. Bl.a det hus jag är född i. Tågbanan tog upp halva rummet i den lilla etta som han bodde i.
Ha en fin helg!
Kramiz

 
Anki

Anki

19 februari 2022 10:43

Så fina tavlor! Kul att se - gillar den första mest :)
Jag har en moster som var duktig på att måla, men tyvärr ingen talang som spritts i släkten :)
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Kicki Fredlund

19 februari 2022 14:41

Det var kul att få se dessa tavlor efter så många år.
Men nog kunde jag väl fått ärvt lite av den talangen.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14 15
16
17
18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards