Alla inlägg under december 2016

Av Kicki Fredlund - 31 december 2016 20:30

Lika bra att försöka få till ett sammandrag av 2016. Det är ju inte helt fel för minnet att titta tillbaka på årets inlägg.


Januari


I början av månaden var det inte speciellt mycket snö.


Men kallt! -25 grader den 7/1


Maya, som vanligt så nära Jolly som möjligt.


     

Men visst kom det snö också som behövde skottas.


 

Maya (i lila halsband) fyllde två år 19/2. Det känns så nyss att hon var liten.


Den 28 januari föddes vårt första barnbarnsbarn, då Tobias blev pappa till lilla Novalie.


Månaden avslutades med en fest på Brukshundklubben, kallad "tacksägelsefest" för dom som ställt upp för klubben på olika sätt under året (2015).


Jag var på återbesök på lasarettet i början av månaden. Jag fick medicin (Letrozol), som jag ska äta många år. Dessvärre med otrevliga biverkningar. Jag mådde illa bl.a (som att komma in i klimakteriet igen), sov dåligt och svettades ofta.


Berra var på kontroll på Blodmottagningen, fick veta att hans myelom var sämre och att behandling troligen skulle påbörjas igen om ett tag.


Berra gick även igenom en ny kärlsprängning i slutet av månaden.


Februari

En trist månad. I mitten av månaden började jag åka till Uppsala för strålning 5 dagar i veckan i 5 veckor. Jag hade ju hoppats att slippa stålningen i och med att jag lät operera bort hela bröstet och inte bara en bit. Men eftersom cancern var spridd till lymfan under armen, så blev det även strålning.


Det blev många promenader i Uppsala under tiden.


Svandammen var ett vanligt mål för mina promenader.

 

Hemma fick jag nöja mig med att gå med hundarna på helgerna. Men Berra tog dagligen bilen och åkte till Tjärnan och gick med dom.


  

En extra dag blev det, eftersom det var skottår.


Jag var även på årliga besöket hos tandhygenisten. Fick dessvärre även dra ut två tänder inför fortsatt behandling för bröstcancern. Det värsta var att den ena tanden var nylagad sen jag bitit bort en plomb under julen (2015) (närmare 2.500 kr åt skogen).


Mars

 

Jag fortsatte att åka till Uppsala och att fotografera på mina promenader. Naturligtvis finns Pelle Svanslös som konstverk. Det blev ju långa väntetider, åkte hemifrån kl 8 (med taxi till bussen i Hedemora), sen gick bussen tillbaka kl 14.


Den 20 mars hade Dalarnas Kennelklubb årsmöte i Tällberg, jag åkte dit tillsammans med Carina (Cacis kennel). Jag fick ta emot en minnesplakett för arbete som jag (och flera med mig) gjort för hundklubbarna under många år.


       Berra har gjort flera ultraljud under året, här är det blodkärlen i hans ben som kollas.


Trevligt besök över påsken (som var tidig i år) av Cissi, Emelie och Henrik 


Snön försvann tidigt.


Maya började vaccineras mot sin allergi.


April

 

Maya, eller var det kanske rent av Triss, hade tuggat på dammsugarsladden, så den fick eltejpas både här och där (hade ju året innan fått köpa ny dammsugare av samma anledning).


Spårträffarna fortsatte som vanligt om söndagarna.


Jag tog en annorlunda selfie. Jag blev ganska bränd av strålningen, även rejält öm (är det dessvärre fortfarande i december).


 

Hos oss var snödropparna sena och började inte blomma förrän de blommat klart hos de flesta.


 

Jag åkte till Ludvika på en inofficiell utställning med Maya den 9/4. Jag ville få extra träning att hon inte skulle nosa på backen/golvet inför nästa utställning. Hon blev både BIR och BIG och fick massor av priser.


Dags att börja i trädgården, som blivit ordentligt eftersatt.


 

Gjorde ett besök i Avesta 21/4 hos mina gamla valpköpare Ann och Roland. Innan hade jag varit på lasarettet och röntgat tummen, som jag fortfarande hade ont i, sen jag trillat i skogen och tagit emot mig illa med handen i slutet av januari.


 

24/4 var det utställning i Västerås. Domaren Jean Jaques Dupas kom från Frankrike


 

Jag hade mitt livs första uppfödargrupp. Travarens Nahar "Nalle", T. Next Time "Pew", T. My Own Pride "Maya" och T.Lady Zoot "Triss".


Maya bara söt i största allmänhet.


25/4 föddes barnbarnsbarn nr två, då Nicklas och Natalie fick lille Noah.


 

30/4 var det dags att döpa Novalie, vilket skedde i Torsångs kyrka.


 

Tobias och Erika passade på att gifta sig samtidigt, något som ingen av de 50 gästerna, utom prästen och bröllopsvittnena, hade en aning om.


Berra fick besked från senaste ultraljudet. Det var som att välja mellan pest och kolera, trots att det var trångt i flera kärl i benen, så tyckte läkaren att det var bättre att låta bli att operera trots att behovet fanns. 


Det har varit många turer för Berra för att lämna blodprover, både för medicin i Avesta och Blodmottagningen i Falun. 


Berra har i princip slutat att köra bil, men till VC, som det bara är en dryg mil till, kör han om han har en bra dag.


Maj

 

Från Gotland fick jag bild skickad, där "Majken" Travarens Nirvana Face varit på sin första utställning, en inofficiell i Visby där hon blivit både BIR och BIS.


 

I början av maj hade vi några nästan sommarvarma dagar. Ibland var Berra piggare och ville gärna vara ute och röja. Han har sågat ner stora grenar från ett gammalt krikonträd.


 

Vi satt ute och åt på altanen första gången för året den 6/5. Stekt lax och stuvning på brännässlor.


 

Thomas och Katinka på besök 12/5

 

 

Naturligtvis hundpromenader med bärande av pinnar. Jolly börjar bli mycket trött, men vill fortfarande vara med. Hon har också blivit helt döv.


 

Jag lyckades äntligen bli klar med att få rent på stenplattorna runt rabatten. Har hållit på i flera år utan att bli färdig.


     

Jolly gammal och grå, så älskad.


 

28/5 Storslam i Österbybruk! Maya blev BIR och Nalle (Travarens Nahar) bästa hane och BIM.

Triss blev 3:a Bästa tik. Fantastiskt roligt.


        

På hemvägen från Österbybruk stannade vi till och träffade Mayas kullbror Allan, som just blivit omplacerad och flyttat från Umeå till Skutskär.


 

Det blev också en sväng förbi Järbo för att gratta Ville, som fyllt 7 år dagen innan.

 

I trädgården börjar blommorna slå ut.


April-maj har jag (som vanligt) haft valpkurs på klubben.


16/5 fick jag min första intravenösa behandling på onkologen, ska ha varje halvår i 3 år. Det tog ca 30 min.

Maj är en födelsedagsmånad, då mina systrar Anita och Gertrud fyller (G. blev dessutom 70 år) Ville blev 7, Emelie 28, fyller gör även svärdotter Katinka och min äldsta väninna Kerstin.


Juni

 

Eftersom de blommor jag drar upp själv är så sena, så inhandlades några att sätta ut efter järnnätterna, men det blev aldrig nån nattfrost efter maj (knappt då heller).


 

På vägen in till Säter är nya kalhyggen gjorda. Den enda trösten där för vår del är att den skogen inte tillhört våra bär och svampmarker.


 

Hade ovanliga gäster i dammen nedanför vår tomtgräns, där en knipa och hennes ungar simmade omkring.


 

Eftersom juni var väldigt varm i början, så vågade jag mig på att börja plantera ut de små ynkliga plantorna som jag dragit upp från frö.


 

Jolly hänger med, men tröttare för var dag.


 

Till Trollhättan for vi för att gratta en student och nybliven 19-åring. 


 

Familjen Thomas Fredlund


 

Dan efter, 11/6, var det utställning i Vänersborg. Maya blev 1:a i sin klass och kullsyster My (Travarens My Dream) kom 2:a.


 

Triss blev BIR före sin halvbror Gaius (samma pappa i Ekhaga Caesar). Maya 2:a bästa tik, hon tog sitt tredje cert och blev Champion, något som även Gaius blev. Domaren var från Indien Javinder Singh Pawar.


 

Sen var det dags för utställning på hemmaplan. Dvs Dalarnas kennelklubb brukar alltid ha sin årliga utställning i Avesta, men den här gången var den flyttad till Leksand. Pew (Travarens Next Time) vann juniorklassen med CK.


 

Triss blev bästa tik, men fick (som vanligt) stryk av Mundiz Knut. Domare var Maritha Östlund Holmsten, som dömde frallor för första gången officiellt.


Triss blev 5 år den 20/6  


Midsommaren kom med barn, barnbarn och barnbarnsbarn på plats.


 

Några dagar senare kom Cissis nya kärlek Martin, som bor i Göteborg, med tåget.


Jag var på återbesök hos kirurgen som opererat mitt bröst. Hon konstaterade att strålningen tagit ganska hårt, med missfärgning av huden, men hon tyckte att jag kunde betrakta mig som frisk nu.


Vad jag minns var det både varmt och torrt större delen av juni.


Juli

 

Som vanligt blev det mycket utflykter med hundarna till skog och mark..


   

och som vanligt blir skogen mer och mer decimerad för varje år.


 

Det dröjde ett bra tag innan dom gula kantarellerna började visa sig. Det hade ju varit väldigt torrt.


 

Men blommade i rabatterna gjorde det ganska skapligt ändå.


 

Vi blev bjudna på god middag hos Regina och Jerker, där dom nu bott ett drygt halvår i sitt härliga hus.


 

Utflykt till Unnis loppis i Stora Skedvi.


 

Middag på hemmakrogen på vår 54 åriga bröllopsdag 15/7


 

Massor av blåbär och hallon, ett riktigt rekordår för båda.


 

Köpte en Kong, modell större, till hundarna i stället för den dyrare JollyBollen, som Triss bara biter sönder.


 

Dags för utställning igen, nu i Köping i pressande hetta. Det är nog den hetaste utställningsplats jag vet när solen skiner.

Utställningen var i två dagar 23/7 (SDHK) och 24/7 (SKK). Andra dagen hade jag både uppfödargrupp och avelsgrupp, fick HP för båda och jättefin kritik.


 

Den 26/7 fyllde Jolly 12 år. Jag gjorde ett undantag och gräddade pannkakor. Hundarna brukar aldrig bli uppvaktade på vare sig jul eller födelsedagar, men jag visste att det här skulle bli Jollys sista.


     

Som sagt var det ett rekordår för hallonen, jag (Berra också för den delen) plockade ca 3 liter varannan dag så länge dom mognade. Det blev massor i frysen, vi åt massor och jag gjorde mängder av hallonkaka.


6/7 Berra började, efter 5 års uppehåll, åter med cellgiftsbehandling för myelomet. Hans njurvärden är alldeles för höga igen. Fick åka till Falun en gång i veckan i 4 veckor, sen uppehåll en vecka så börja om igen.

Han mådde inte bra av behandlingen, men den var enklare nu än för 5 år sen, för nu var det bara ett stick i magen i stället för intravenös injektion i armen.


Augusti

 

En sorgens dag. Jolly fick somna in 1 augusti.


 

Klippte mig hos en otroligt billig frisör (135 kr för pensionärer)


 

Åkte till Gotland (igen) på utställning i två dagar, som iår var första veckan i augusti isf sista. Här är Majken (Travarens Nirvana Face), som lever och bor på Gotland. Hon fick exelent båda dagarna.


 

Gisela visade Maya med den äran, hon blev 3:a bästa tik ena dagen, Triss var 2:a och 2:a bästa tik nästa dag, då Triss vann och blev BIM.


Jag var väl inte alldeles nöjd med att den här väldigt stora juniorhanen blev BIR, men det är domaren som dömer, så det är bara att gilla läget.

    

Vi hyrde det här perfekta huset i Roma, mindre än två mil från Visby.


 

När det var dags att bege sig från utställningen så var det med en rejäl packning i den, för ändamålet, perfekta kärran.


 

Vi hann med ett besök i Klintehamn, där bloggvännen Ingrid bjöd oss på middag.


Spårandet på söndagarna fortsatte, men nu bara med en hund. Triss vill inte och Jolly finns inte.


   

Syster Gertrud kom från Stockholm för att plocka svamp. Regina följde också med till skogen, men det var med ganska klent resultat eftersom svampen var sen i år pga det torra vädret.


 

17/8 fyllde Berra år, hallontårta blev det så klart.


 

Utställning i Eskilstuna 20/8, nu hittade jag en ny handler, Pia Carnbrand, som visade fram Maya till BIR

Triss på platsen efter som 2:a bästa tik. Domare Liz-Beth Liljeqvist.


 

Det här var nästan det enda exemplaret Karl johan som hittades under hela augusti.


  

Ytterligare en stor höjdpunkt under året. Nalle (Travarens Nahar) tog hem segern på Frallaklubbens rasspecial i Ljungskile (Backamo) 28/8 med över 100 anmälda frallor.


 

Domare var Göran Bodegård, som var lyrisk över Nalle.


 

Vi bodde så lämpligt hos Thomas och Katinka i Trollhättan under utställningshelgen. Blev uppassade med god mat båda dagarna.


Berra fick fortsättningsvis sina cellgiftsbehandlingar i Avesta en gång i veckan. Betydligt enklare då det är mycket närmare än till Falun och alltså går fortare.


Han var även hos sin läkare Sara i Avesta, som har koll på hans blodfetter.


September 

 

Jodå, i september kom svampen.


 

Sent omsider blommade även mina astrar.


 

Utställning var det i Högbo i Sandviken den 3/9. Hanarna gick i hällande regn, men det höll uppe när det var tikarnas tur.

Domaren Andi Hudono var otroligt generös och gav exelent till alla drygt 30 frallorna.

Maya blev 3:a bästa tik. Bodil och Hedda vann sina klasser. Triss var kvar hemma hos Berra.


     

Nu var det svampturer mest varenda dag. Bästa motionen (och den trevligaste) för oss och hundarna.


 

Bilen besiktades UA.


 

Berra, som knappt rensade en enda svamp förra året, kom nu på att han tyckte det var trivsamt, så han rensade dagligen sin egen svamp och ofta även den jag plockat.


     

Bland det bästa är ändå skogsfika.


   

Äntligen, efter att ha skjutit upp det hela sommaren, så skurade jag altanen. 


 

I mitten av september fick Berra plötsligt så ont i bröstet att han blev hämtad med ambulans när vi var på skogspromenad med hundarna. Han låg kvar i Avesta två nätter. Men proverna var OK.


 

Nu är det på G och grävning för fibernät drar fram genom Vikmanshyttan.


 

22/9 Vi lämnade in båda hundarna på Gunillakliniken på morgonen, hämtade dom kastrerade och klara på e.m Det där med att ta det lugnt ett par veckor hade dom ingen som helst förståelse för.


 

Hade avslutning på höstens valpkurs.

 

Och kalhyggena blir bara fler och fler. Trist är bara förnamnet.


Berra fortsatte sin cellgiftsbehandling även denna månad varje torsdag 4 veckor, sen uppehåll en vecka.


Oktober 

 

Det är revligt att kunna ta in sommarblommor i oktober.

 

 

Det blir en och annan bild på Vikmanshyttesjön under året.

 

 

När jag slutat göra mjuka kakor med hallon på, så var det dags att göra dom med äpplen i stället. Kubbar är inte heller fel.

 

 

In i oktober, tur att det var mildväder, så blommade dahliorna. 

 

 

Var och hälsade på barnbarnsbarnet Novalie.

 

 

Skulle testa lite klickerträning med hundarna. Målet var att få dom att gå i den har kartongen med alla fyra tassarna. Men jag gav upp.

 

 

Den här alldeles otroligt senblommande dahlian hann slå ut med sin enda jätteblomma 24 oktober.

Dan efter var det nattfrost.

 

  

Vi har haft enorma mångder med äpplen, som dessutom för första gången varit fina och goda att äta. Inte förstörda av rönnbärslarver.

Har gjort äppelmos så vi reder oss i flera år, skulle jag tro.


Berra fick sin sista cellgiftsbehandling 6/10. Skulle egentligen ha fortsatt året ut, men dels har han svarat bra på den och dels mår han så dåligt av den så den avslutades.


Jag gjorde en koliskopi, som jag fick äta dietmat en vecka innan och fasta ganska tufft sista dygnet. Hade polyper på tarmen, som först råddes att opereras bort, men senare besked av läkaren var att det ska kollas upp igen om ett halvår.


November

 

Det kom faktiskt en del snö i början av november


     

Felix med sambo Kim dök upp bara sådär på fika, mycket trevligt.


 

Lena bjöd hem oss på lunch 9/11.


 

Fram i mitten på månaden hade vi fått ganska mycket snö.


 

Jag var till onkologen och fick mitt andra (av 6) intravenösa dropp. 


 

Vi fick oväntat besök till 11-kaffet, när Kerstin och Göran dök upp.


 

Jag var med Triss till Gunillakliniken, för hon hade dreglat så mycket sen hon varit sövd två månader tidigare. Nåt fel hittades inte.

Maya fick samtidigt en ny omgång vaccin. Det har inte hjälpt mot hennes klåda i tassarna, men vi provar ändå i ca 6 månader till.


 

I slutet av månaden fanns inte en gnutta snö kvar.


Vi skulle vaccinerat oss mot influensan, men jag hade precis fått bältros, så jag fick inte ta nån vaccinering. Berra har ju fortfarande sin bältros sen ett år tillbaka. Inte lika mycket sveda längre, men ändå ont och våldsam klåda.


Jag satte in omedelbar medicinering mot bältrosen och hann stoppa den.


Son och sonhustru i Järbo fyllde år 6/11 och 9/11, men eftersom dom var förkylda då så blev det inte att vi åkte dit


December 

Åkte till Stockholm på utställning första helgen i december. Det var både lilla (på fredagen) och stora (söndagen för frallorna) Stockholm.

Linda Nielsen körde vår bil så jag slapp, Berra var kvar hemma.

 

 

Agneta med Nalle, fick exelent på fredagen. Vann unghundsklassen med CK på söndagen.


Jag ställde Triss på fredagen för Dan Eriksson, som inte sett henne sen hon blev champion. Triss blev 3:a bästa tik. Maya som ställdes på söndagen blev 4:a i championklassen, men utan ck.


 

Jag bodde i Vallentuna under helgen hos Nickas och Natalie och fick äntligen träffa vårt andra barnbarnsbarn Noah, som hunnit bli 7 månader.


     

 

Jag hann baka både pepparkakor och saffransbullar innan influensan däckade mig lagom till lucia.


Fasen att man inte fick den där sprutan. Det här var första gången på så många år att jag inte minns när jag hade en rejäl förkylning senast.


  Trots att jag var hängig pga influensan, så blev det ändå julpyntat, men nån gran blev det inte det här året.


 

Lite snö fanns det strax före jul.


 

Men den var helt borta till jul. Dan före julafton var elektrikern här och satte in ett nytt element på gästtoan uppe.



Av Kicki Fredlund - 31 december 2016 09:36

Idag på årets sista dag, så skulle man kunna tro att det är våren som är på väg.


I allafall om man tittar på termometern. Det är 9 grader varmt ute! Blåser kraftigt gör det också.


 

På gårdagens hundpromenad, i markerna där vi söndagsspårar, fanns inte tillstymmelse till snö kvar av den som kom i mellandagarna. 


Några bilder på pinnlekande hundar blev det inte, för mobilen var på uselt humör och tog bara bedrövliga suddiga bilder som fick kasseras varenda en.


Dagens fundering är om jag ska skriva en återblick av året som gått. Jag har ju gjort det ett par gånger tidigare. Man glömmer fort och det är väl tur det, för det var väl inte det bästa året precis i år.

Av Kicki Fredlund - 28 december 2016 10:22

Så är julen över för den här gången. Datorn har i prinip varit nedsläckt i flera dar (kors i taket!).


Men för att göra en liten resumé i ord och bild, så har det varit så här:


På julafton var Berra och jag alldeles själva. Jag har inte ens tagit fram julgranen i år, det har varken varit julklappar eller tomte. Så skönt!


Efter obligatorisk risgrynsgrötsfrukost så åkte Cissi och Ludwig till Borlänge och firade jul hos Tobias och Erika. Med tanke på Melissas svåra astma mot våra hundar, så var det mindre lämpligt att dom kom hit.


 

Men Berra och jag gottade oss i sillar av diverse slag och en Jansson hade jag gjort på morgonen.


På juldagen åkte vi till skogen och gick promenad med hundarna på f.m för att sedan äta julmat på e.m


   

Pinnar så klart, det hör ju till promenaden.


 

Även Cissi hade kamera med sig, hon letade efter snö att ta kort på.


   

Lite snö, och även is att ha sönder fanns det på sina ställen.


 

Några små övervintrade bär hängde i sina klasar.


 

På juldagens e.m kom Felix, tyvärr var inte Kim med för hon skulle ut och arbeta, dom hade båda arbetat natt på julafton och faktiskt försovit sig så det blev för knappt om tid innan hon skulle börja arbeta (på akuten i Falun).


 

Ludwig var mest upptagen med sin mobil hela tiden.


På annandagen kom Peter med familj. Tyvärr ses vi inte så ofta, trots att det bara skiljer 10 mil.


Cissi och Ludwig hade nu andra planer och åkte till bl.a Ludwigs farmor i Säter, men Cissi kom och åt med oss innan hon fortsatte till kusin Regina.


 

 

Elvira hade sin julklappsmössa på hela tiden, Maya var mkt intresserad.


 

Ville gjorde mest grimaser när jag ville ta kort.


Hela helgen har det blåst otroligt mycket, så vi har känt av stormen Urd, trots att den mest härjat söderut på västra sidan av landet.


 

Det måste vara hemskt att råka ut för detta. (Bilden "lånad" på nätet).


Igår blev det tomt i huset igen. Efter frukost och lite f.m.-fika så åkte Cissi och Ludwig.


Han skulle med tåget i Borlänge för att åka till Sundsvall och Cissi bilade hem till Partille med en påbörjad förkylning, då både hon och Ludwig blev smittade i Borlänge av lilla Novalie, som åter var dålig med feber, så otroligt ofta sjuk, dessutom har den lilla slarvan (inte 1 år gammal än) också fått astma.


Gårdagens promenad blev bara här hemma. Trots nollgradigt väder och sol, så blåste det attan så kallt.


   

Hundarna var nöjda och glada att få springa av sig lite.


Under natten hade det kommit lite snö, så pass att vi nu har vitt på marken.


 

Trots att isen nu lagt sig på sjön, så var det helt öppet vatten inne vid kanten. Ja, nog väntar jag ett tag innan till jag tänker gå på den, trots att jag sett att vissa t.o.m åker skridskor redan.





Av Kicki Fredlund - 23 december 2016 12:42

Igår damp Småfrallan ner i brevlådan.


 

Omslaget pryddes av Nalle, Travarens Nahar, som klämde till med vinst över alla frallorna på rasspecialen i Ljungskile i somras.


 

Att sedan hitta tre av mina uppfödningar på 10 i Top-listan, en ur varje kull, det var stort.


Jag har bara haft tre kullar och känner mig fortfarande som en nybörjare på rasen, men jag kan knappast klaga på den starten jag haft.



Får väl ändå erkänna att efter dryga 30 år med uppfödning av Boxer, så har man kanske lite hum om avel i stort, men vet också att det till stor del (kanske den största), så är det slumpen som styr.



Av Kicki Fredlund - 23 december 2016 11:05

Det är lugnt och stilla i huset. Cissi och Ludwig, som kom från Partille i går kväll, har åkt till Borlänge för att träffa vänner.


Emelie kom inte med den här gången, för hon arbetar en del dagar under helgen.


Det mesta är under kontroll nu. Jag har en deg som står på jäsning, det ska bli pain rich att äta till Jägarsoppan på rödgul trumpetsvamp (receptet finns under kategorin recept).


Har just griljerat skinkan. Sillen är inlagd, köttbullarna rullade. Ja nu kan det få bli jul. Det är t.o.m

städat.


 

Cissi har börjat att träna yoga, och skulle visa mig hur det går till. Men tro inte att hon fick vara ifred för hundarna.


   

Dom ville också se hur "hunden" ser ut.


Nu önskar jag alla som läser detta


En riktigt GOD JUL!

 

Var rädda om varandra!



Av Kicki Fredlund - 22 december 2016 10:52

Det blir ingen vit jul i år heller som det ser ut. Igår snöade det ändå, men det övergick till regn lite senare på dan.


 

Så här trist ser det ut nu.


 

Det är en elektriker här just nu, han håller på att byta ut ett element på gästtoan på övre våningen.

Det gamla elementet har sagt upp sig, och eftersom det frusit där uppe ett par gånger tidigare, så är det bäst att det finns ett fungerande element när kylan kommer.


 

Igår fick jag åka ensam med hundarna till skogen, eftersom Berra var sängliggandes.


 

Det var inte så värst mycket snö kvar i skogen heller.


 

Pinnar finns överallt att roa sig med för Maya och Triss.


Idag har jag bl.a dammtorkat lite halvhjärtat. Men tagit ett krafttag med mattan som hundarna är på när dom busar.


Krypandes på knä med litet dammsugarmunstycke så får man bort ganska bra med hundhår, för fyttiattan vad dessa korta hår fastnar.

Av Kicki Fredlund - 21 december 2016 12:08

Det blev ändå julstädat, i alla fall köket.


 

Det är inte så smart att ha öppna hyllor vid spisen. Det blir fett av stekos.


 

Men nu är varenda liten pryl diskad och hyllorna skurade.


 

Under tiden har jag datorn med mig och lyssnar på slutspurten på Fredrik Backmans senaste bok.


Nu när jag är klar ska jag ta hundarna med mig och gå en långpromenad i skogen, men först ska jag till Hedemora och handla.


Berra är sängliggandes idag. Dessvärre verkar det som om han inte klarade sig från förkyningen, för han började få ont i halsen i går kväll.


I morgon kväll kommer Cissi och Ludwig, sen kan julen starta.



Av Kicki Fredlund - 19 december 2016 15:07

Nu känner jag mig frisk från influensan (förutom hostan, som är hemsk, och snorandet), men var finns orken?


Vi åkte till Hedemora på f.m Lämnade två flyttkartonger med kläder (i den ena) och prylar (i den andra) till Erikshjälpen, sen till ICA och postade 6 paket med sålda julsaker (Tradera).


Handlade lite akut (men spar det mesta tills på onsdag).


Äntligen fick då hundarna komma till favoritskogen i Tjärnan. Det var första gången på mer än en vecka.

Hundarna var lyckliga, jag pustade mest och svettades. Inte så konstigt kanske, för det var 4 grader varmt


Nu töar det och slaskar som sjutton och taken droppar.


 

Solen sken och hundarna hade massor av spännande dofter att undersöka.


 

Triss knallar vidare, men Maya har inte nosat färdigt.


 

En och annan pinne hittades att kampa om, men mest var det nog spring i benen och att nosa däremellan som gällde på dagens promenad.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards