Alla inlägg under juni 2022

Av Kicki Fredlund - 29 juni 2022 12:11

I morse, direkt efter frukost började jag fylla på med fikabröd. Jag fattar inte var den energin kom ifrån, jag hade ju så ont i ryggen när jag vaknade.


 

Men trots att jag gjorde 4 olika sorter så blev inte ryggen sämre, snarare tvärt om, för när jag var klar så hade jag ytterst lite ont.

 

I morse var det bara 16 grader och inte ens nån sol, kanske var det därför som jag piggnade till.

 

Nu på förmiddagen har jag just fått en offert, som jag dessutom godtagit, på att vi ska få huset målat.


Det har varit på tapeten i flera år, men nu verkar det ändå som att det ska bli av.


Igår var vi till Borlänge och blev klippta, Berra snaggade sig faktiskt och jag klippte mig också rejält kort.


   

Innan vi åkte dit så gick vi en tidig promenad med hundarna i Tjärnan, innan det blev för varmt, sen kunde vi lämna dem hemma medan vi var i Borlänge.

 

Var även till macken och fyllde bensindunken.

 

Jag fick ju soppatorsk på gräsklipparen innan jag var klar med förra veckans klippning. Nu har det vuxit så mycket att jag får börja om från början.

 

Eftersom vi var i Borlänge igår, så passade vi på att fika hos Stig-Ove. Han går med kryckor nu, efter en höftledsoperation för ca 2 veckor sen.


 

Lilla söta Blenda flirtar med Berra, eller om det är tvärt om.


Medan vi satt och fikade så blev det plötsligt mörkt på himlen och åskan började mullra.


 

Sen kom det några enorma regnskurar, inte ofta man ser såna otroliga skyfall.

 

Regnet var ju välkommet, men det kunde ju vara måtta på kraften.


Jag som hade tvättat flera maskiner på morgonen och hade en som hängde kvar ute.


 

Men hemma hade det inte kommit en droppe regn, så det var bara att ta in den torra tvätten. Kunde bädda rent i sängarna med samma lakan som jag plockat ur på morgonen.

 

Till kvällen kom det ändå ett par små skurar med tillhörande åska.

 

 

Jag får vattna flitigt på tomatplantorna nu när det varit runt 30 grader sen i midsomras.

 

 

Men de flesta växterna verkar trivas i värmen.


Av Kicki Fredlund - 25 juni 2022 09:46

På morgonen skulle jag ut och rensa lite ogräs innan det blev för varmt.


Men det var ett hopplöst företag nu när ogräset tagit över på så många ställen.


Jag fotade lite blommor i stället.


Igår exploderade värmen, så de som firade midsommarafton behövde inte frysa. Vi hade 40 grader på altanen när solen låg på. Klockan 21 var det fortfarande 24 grader.


 

I en ampel vid entrén har jag köpt en surfina med dubbla blommor.

 

 

Rhododendron blommar hyfsat bra i år.


 

Det gör även den storblommande klematisen.

 

 

För att inte tala om paradisbusken, som nu blommar ända uppe vid garagetaket.

 

 

Jakobs stege, blågull, som jag haft så gott om, har jag nu bara några enstaka. Det gäller både den vita och den blå.

 

 

Det är inte bara av godo att ha en blommande syren som skuggar altanen.

 

 

För den skräpar ner, det hjälper föga att jag sopar dagligen.

 

 

Lite kuriosa. Jag visste inte att man kunde övervintra en paprika. Jag hade kvar en av fjolårets plantor som en grön växt, när den började blomma igen i våras och nu har en liten mogen minipaprika.

 

 

I våras fick jag två små skott av Inger Fjellman. Nu blommar både den ovanliga pelargonen, som doftar skog om man gnuggar på bladen och fuchsian. Fuchsia har jag inte haft nån på många år

 

Är det nån som vet namnet på pelargonen med den ovanliga doften?


Av Kicki Fredlund - 23 juni 2022 09:57

Igår kom vi äntligen iväg till Helena och fick träffa Vivas 9 valpar, som nu hunnit bli 7 veckor och snart är klara för flytt till sina nya ägare.


Jag var ju med när Viva föddes som enda valpen för tre år sen.


Vi hann inte ens få av oss ytterkläderna förrän jag "kastade mig över" valparna.

 

Efter att vi suttit och pratat och fikat nån timme, så var det dags för småttingarna att få mat.


 

På några få sekunder så var det tomt och slickat i varenda matskål.

 

Efter valpbesöket så åkte vi till Tjärnan och gick med hundarna, sen vidare till Hedemora för att handla.


 

Där det gallrades för ett par år sedan är det nu fullt av grönskande ormbunkar.

 

Var kommer kvällens dramatik in. Jo nu. 


När jag släppt ut hundarna för sista kvällskissningen så får jag höra ett alldeles våldsamt skällande.


Hundarna hade hittat en igelkott på tomten och de var helt galna. Jag fick ropa efter hjälp från Berra så vi kunde bära in varsin hund, för dom trissade varandra och hade ingen tanke på att lämna den stackars igelkotten ifred.


 

Den stackarn låg och hyperventilerade, så jag var rädd att den skulle dö av chock.

 

 

Plötsligt kom det en igelkott till. Den var fram och nosade och försökte nog få den paralyserade kotten att vakna till, men utan resultat.

 

 

Så den knallade iväg igen.

 

 

Jag gick ut och tänkte om jag tippar den på sida så kanske den reser sig upp och går iväg, men icke. Man kan se den lilla nosen och två tänder.

 

Men till slut, efter ca 30 minuter så reste den sig och staplade iväg på darriga ben in under cypressen.


 

Jag filmade den från köksfönstret när den gick iväg. Men tyvärr går det inte att ladda ner nån video från mobilen till bloggen (så irriterande). Kanske lägger jag ut på FB i stället.


I morse vågade jag inte släppa ut hundarna förrän jag kollat att det var igelkottsfritt, sen fick dom gå ut en i taget.


 

Av Kicki Fredlund - 22 juni 2022 09:54

Varje sommar, när han har semester, brukar Chrille komma på en fika, ibland tillsammans med sin fru och ibland med sin pappa Lasse.


Nu är han pensionär och behöver inte invänta semestern för att komma. Men på grund av pandemin så har det inte blivit av på ett par år.


 

Igår var det Lasse som var med. Mycket gammalt travsnack blir det. Chrille arbetade en tid i sin gröna ungdom hos Berra i stallet på Romme. Och Lasse hade vi som hästägare då.

 

Lasse har passerat 90 år, men är pigg, så när som på söndervärka händer efter många års slit på sin gummiverkstad.


Innan de kom hade jag hunnit dammsuga oh skaka mattor, med viss hjälp från Berra, sen torkade jag golven.


Vi åt lite senare än vanligt, men eftersom vi bara äter en gång om dagen så gjorde det inte så mycket.


 

Enkel typisk sommarmat blev det.

 

Idag ska vi äntligen iväg och träffa Helenas labbevalpar, som hunnit bli 7 veckor.


Av Kicki Fredlund - 21 juni 2022 12:15

Det var inte utan att jag var ganska trött igår efter helgens framgångar.


Jag var ute och kollade trädgårdens växtlighet och vattnade bl.a i växthus och alla krukorna.


   

Paradisbusken blommar mer än någonsin.

 

   

Medan blommorna i rabatten får trängas allt mer med kvickrot och annat ogräs.


Jag har aldrig haft så dåligt rensat som i år.


 

Men på långt håll och svaga ögon......

 

Vi åkte till Tjärnan och gick med hundarna.


   

Att det är varmt och flåsigt hindrar inte Onyx från att försöka få igång Maya på bus.

 

Vi hade precis kommit hem från skogen och jag hade värmt en burk soppa till mat när det ringde på dörren.


Sällan har jag blivit så glatt överraskad av ett totalt oväntat besök.


Det var Kerstin Löfstrand, som bott i Göteborg några år, men nu flyttat tillbaka till Säter och Gunilla Tjärn, som var på sverigebesök hos Kerstin.


Gunilla flyttade till Åland 2003, så det är 20 år sen vi senast sågs, numera bor hon sen ett par månader tillbaka i Finland.


De ville inte ha kaffe, för de hade nyss fikat, men en tallrik rabarberkräm med mjölk fick jag bjuda på i alla fall.


Jag glömde totalt bort att ta några kort, men just när de skulle åka, så kom jag på det.


 

Så dom fick stiga ur bilen igen för att bli förevigade.

 

Idag får vi andra besökare, då Chrille och hans pappa Lasse kommer på eftermiddagsfika.



Av Kicki Fredlund - 20 juni 2022 10:59

Igår morse kl 7 mötte Berra och jag upp Gabbi i Säter för vidare färd till Leksand på utställning.


 

Gabriella hade sitt tält med och när det var på plats så var det dags för Berra att ta den första muggen med kaffe. Till närmaste tältgranne hade vi Agneta och Kurre.


Som sig bör startade det med valpar, nu var det i.o.f.s bara två stycken, för två var strukna.


Men Agnetas fina Frenchis Yrsa blev BIR-valp och stannade till finalen.


Sen var det dags för hanarna, inte så många anmälda där heller, totalt 6 stycken.


Men ingen skugga ska falla över Falcon (Travarens On Gard) när han vann sin klass och tog både cert och det nordiska show certet.


Domare var Martin Johansson, som var en ny bekantskap för mig och mina hundar.


   

Exelent med CK 


I unghundskassen för tikar hade Pju (Travarens Next Time) två av sina avkommor ur Cindys kull.


   

Cindys "Tjorven" Cacis Junior Rewrite-Cacis  fick exelent och blev 3a i klassen

 

   

Och kullsystern Cacis Junior This-Is-Cacis fick exelent med CK blev 2:a ukkl och sen Bästa tik 4:a


Jag höll på att missa att jag skulle in i ringen med Onyx, jag var så upptagen av att titta på och fotografera Pjus valpar.


Onyx fick åter nöja sig med VG p.g.a de två lösa incisiverna, som gör att tänderna syns trots stängd mun. Men trots att hon bara fick VG så vann hon ökl.


Nu blir Eskilstuna den 2 juli henne sista utställning, för där är hon redan anmäld, tills hon har tappat de retliga framtänderna, som hon själv fixat när hon tuggar på hårda ben.


Maya fick exelent med CK och blev bästa veteran och 3a bästa tik.


Det blev inga bilder på dem, eftersom Berra missade att han skulle fota.


Jag fick träffa två av mina uppfödningar, då både Nalle och Pju var på plats. Pju blev fullständigt överlycklig när jag hälsade på henne. Cindy hade aldrig tidigare sett henne bli så glad.


 

Falcon klämde även till med att bli Bäst I Rasen före den norskägda Bellorosario Qualita Con Thelma.

 

 

Falcon poserar vid sina vunna rosetter.

 

Vi var många som tycket att gräset borde varit klippt, med tanke på att ganska småvuxna hundar skulle visas där. För Onyx är det en väldig nackdel, för hon vill inte trava när gräset är för högt, då galopperar hon hellre.

 

 

Falcon tyckte nog att det var skönt att sträcka på sig lite inne i tältet.

 

 

Cindy fick HP för Pjus fina avelsgrupp med en BIR-vinnare och två tikar med exelent varav en även med CK och placering i Bästa Tikklass. Det var bara Onyx som skämde det hela med sitt VG.

 

Eftersom vädret var både soligt och med skön värme, så stannade vi till gruppfinalerna. D.v.s Cindy stannade inte för att vara med med avelsgruppen.


Så trots att vår ras var klar till kl 12 och finalerna började kl 15, så stannade vi kvar.


 

Gruppfinalerna startade med BIR-valparna. Efter den första stora gallringen så var fortfarande Agneta och Yrsa kvar, men blev inte placerade bland de 4 främsta.

 

 

I grupp 9 med massor av raser var Falcon kvar efter den stora gallringen ingen placering, men han var ju bland de 6 främsta. Den fluffiga vita hunden bakom Falcon blev BIG-etta.

 

Jag stack iväg och hämtade Maya till Bästa veteran. Jag hade inte tänkt vara med, för chansen till placering är minimal bland alla raserna. Men, va fasen dom kunde i alla fall få se en fräsch vetaren av frallarasen.


Det var 25 st veteraner av vitt skilda raser. Maya var faktiskt kvar bland de 8 sista där 4 skulle placeras, men inte heller för henne blev det nån pallplats.


Kul ändå att alla tre frallorna var med till slutet.


Nu är det vardag ett tag, innan midsommarafton står för dörren.


Jag ska ut och ta reda på mina blommor, de vill nog gärna ha vatten efter gårdagens värme.


Lite ogräsplockning skulle inte heller skada.



Av Kicki Fredlund - 18 juni 2022 16:17

I morse åkte Gabriella, jag och Berra till Joanna i skinnskatteberg och hälsade på Falcons (Travarens On Gard) 9 valpar.


     

 

Guddomliga varelser, som nu blivit 4 veckor. Lite små, de fick ju födas lite för tidigt och delade plats i Ramonas mage med ytterligare 2 st (som inte klarade sig).

 

Den vita valpen var som en duracellkanin, knappast stilla en enda sekund. När övriga valpar sov så pinnade han fortfarande omkring på golvet, eller letade reda på mamma Ramona för att få lite egentid där bland all mat.


 

Joannas syster hade bakat mackor på morgonen, som Joanna hämtade tillsammans med kaffe. Jag hade med mig lite fikabröd, jag hade bl.a gjort en rabarberkaka i går kväll.

 

När vi lämnat av Gabbi i Hedemora så fortsatte vi till Tjärnan.



 

Där vi tog en promenad med Onyx och Maya.

 

Nu ska jag bada hundarna, skulle ha gjort det igår, men det får bli idag i stället. Lite nära inpå utställning, men det får gå. Vi ska ju till Leksand i morgon.


Av Kicki Fredlund - 15 juni 2022 09:18

Eftersom vi stannade till finalen på söndagen, och tur var väl det med tanke på hur bra det gick, så sov vi ytterligare en natt hos Thomas och Katinka.


Måndagen var ju arbetsdag för dom båda, så vi sov lite längre innan vi packade bilen igen och åkte hemåt efter frukost.


Det gick ju så himla bra för mig att köra ner de 40 milen till Trollhättan, men hemresan var lite jobbigare. Jag var trött till en början, det gick över som tur var. 


Jag hade dessutom ont i vänster axel. P.g.a min dåliga högra axel, så håller jag oftast bara ratten med vänster hand, men det blev väl lite för mycket för den också. Det är ett riktigt skit med dessa krämpor.


 

Vi stannade åter vid Borasjön, fikade och rastade hundarna.

 

Men Berra, som är så ostadig på benen nu för tiden, föll handlöst rätt in i en nyponbuske på väg fram till fikaplatsen. Innan jag ens hann fram hade en utländsk ung kvinna hoppat ur sin husbil och hjälpte mig att få honom på fötter igen.


Den här helgen har stundtals varit jobbig för Berra, och man har märkt av hans begynnande demens när han blir extra glömsk och förvirrad.


     

Jag tog en liten promenad med hundarna, det blåste otroligt hårt, men var mest soligt.

 

 

Jag tänkte ta en selfie med Borasjön som bakgrund, men det blev inte så mycket bakgrund.

 

Vi gjorde ytterligare ett stopp innan vi var hemma. Vi stannade till hos Marianne i Norberg, Maya och Onyx fick rasa lite med hennes hundar. Jag hade några kubbar kvar, så Marianne fick bjuda på kaffe.


Gårdagen (tisdag) försvann helt. Jag satt större delen av dagen och gick igenom alla hundratals bilder som blev tagna under helgen. Trött var jag också hela dan, jag t.o.m sov en stund på e.m


Nu får jag ladda lite inför kommande helg. På lördag åker Berra, jag och Gabriella till Joanna i Skinnskatteberg och tittar på Falcon och Ramonas 9 valpar, som då har hunnit bli 4 veckor gamla.


På söndag blir det utställning i Leksand, där jag eventuellt har en uppfödargrupp.


Nyss har jag varit ute och tagit in de rabarber som fanns. Jag skulle göra en hallonkaka och en med rabarber, men såg att jag inte hade tillräckligt många ägg.


 

Så det blev bara en hallonkaka.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards