Alla inlägg under november 2017

Av Kicki Fredlund - 30 november 2017 19:28

Röjde lite på förmiddagen. Bäddade och gjorde klart gästrummet uppe för nattgästerna. Där det senare visade sig att de fått fel på bilen och inte kunde åka från Trollhättan.


Jag paketerade traderaförsäljningar, tog lite bilder och la ut nya auktioner.


Rensade böcker ur bokhyllor.


Igår lämnade vi tre papperskassar med böcker till Erikshjälpen. Nu har jag två kassar till, samt en kasse böcker som ska kasseras, gamla böcker, där sidorna sprättats innan man kan läsa dom.


Ringde frissan i Borlänge och fick tid till kl 15 för både mig och Berra.


Vi gick med hundarna i Tjärnan innan, snön hade sjunkit undan,så man behövde inte pulsa så hemskt djupt.


Lämnade paket i Säter och åt pizza till lunch, missade precis dagens med några minuter.


Handlade lite på ICA Maxi i Borlänge.


   

 

På parkeringen vid ICA Maxi var de snöfyllda träden rena konstverken.


Av Kicki Fredlund - 29 november 2017 11:43

Om det var mycket snö igår, så är det milda västanfläktar mot hur det är idag.


Det är fortfarande är ganska milt väder runt nollan, så snön är blytung.


     

Det räcker nu! Det har vräkt ner i omgångar, så det är säkert 3 dm nu.

 

 

Jag bakade saffransbullar på morgonen. Klantade till mig med mjölet (igen), då jag missade att det var fullkornsmjöl. Han lyfta tillbaka en del ur bunken och byta mot vanligt vetemjöl, men skadan var ändå skedd.


Lite orolig var jag om vi skulle få strömavbrott medan jag bakade, då det blinkade i lyset några gånger och på radion sa dom att det var strömlöst på flera håll i länet, bl.a i Säter.


 

Mera klantighet. Jag hade inte kollat om jag hade russin hemma, det hade jag alltså inte. Så det blev lussekatter utan russin.

 

Nu ska vi åka till Hedemora och handla. Borde kanske inte ge sig ut i det här vädret, men jag har flera traderapaket att skicka, så det är bara att ge sig iväg.


Dessutom kommer det besök i morgon, då barnbarnet Max med tillhörade kompis ska kinesa här en natt eller två.



Av Kicki Fredlund - 28 november 2017 13:14

Ja se det snöar, ja se det snöar, det var väl roligt hurra!     Nä inte alls så himla roligt är det.


OK, jag ska ju vara inne och göra nytta, men det har inte blivit nåt av med det heller.


Åkte på en jävla koliksväng igen, (men det var väl ett tag sen sist). Den enda orsaken som jag kan komma på den här gången är att jag köpte färdig risgrynsgröt i går, som vi åt i morse.


Nu har det änligen gått över, efter 4 smärtsamma timmar.


 

Tung blöt snö, eftersom det bara är runt 0-gradersstrecket. Har skottat entréerna, men inget mer.


Men hundarna är glada, dom gillar att busa runt i snön. Jag vill inte ens ut i eländet.



Av Kicki Fredlund - 26 november 2017 15:48

Det blev ingen tur till spårskogen för oss idag.


Nog hade vi kunnat för vädrets skull, för det var 1 plusgrad. Men jag hade lite för mycket att greja med hemma, nu när jag har kommit igång med städningen.


Idag blev fönstret i biblioteket tvättat och ljusslingan sattes upp i entrén. Det kom också upp ett par adventstakar i två fönster. Lika bra att ta det hela pö om pö.


 

Jag gjorde faktiskt två sorters kakor, vaniljhorn och hallongrottor.

 

Berra var upptagen av TVn för att se travet, så jag tog en promenad med hundarna ensam. Det blev bara en tur ner till badet och runt i byn.


Sen fixde jag köttfärssås och skar grönsaker, så åt vi tortillas. Smakade bra med ett glas rött till det.

Av Kicki Fredlund - 24 november 2017 13:40

Med en månad kvar till jul, så är jag så illa tvungen att ta itu med höstens grundliga städning.


Det har ju inte blivit av med varken fönstertvätt eller att städa kökshyllorna, eller övriga prylar på öppna hyllor.


 

Det ser väl mer ut som om en bomb slagit ner, men det är ju så mycket som behöver plockas ner och flyttas om innan man kan sätta fart.


 

Det var ju lagom milt väder, 5 plusgrader, för att kunna stå ute (på en stege) och tvätta fönster.


Naturligtvis blir ryggen lidande, så pauser måste göras både nu och då.

Av Kicki Fredlund - 22 november 2017 09:42

Efter att ha nysit och snorat i två dagar liknar min näsa ett stopplyse.


Jag är inte det minsta sjuk, men fasen vad jag nyser. Det är värst på förmiddagarna, det är nog dammallergin som gör att det är värst då.


Igår blev det plötsligt kallt ute. -10 grader på kvällen.


Även idag är det kallt med -8 grader. Men väderleken ska visst slå om rejält igen till milt väder.


 

Hundarna kurar, Maya nära mig vid datorn, Triss som vanligt i Berras knä.


 

Jag har tänt en brasa, så inomhus är det skönt ändå.

Av Kicki Fredlund - 20 november 2017 15:42

Idag har jag inte gjort annat än nyst och snorat.


Känner mig darrig, kanske feber, men i övrigt är jag inte sjuk. Förhoppningsvis är det över redan i morgon.


Jag har ändå grejat lite. Klippt ner blommor, planterat en del skott, kanske inte alls rätt tid, men jag har aldrig haft klart för mig när som är rätt tid.


Tvättade fönstret i badrummet och gjorde rent på hyllor och väggarna där.


Åkte till Hedemora och köpte en grillad kyckling (30 kr på Hemköp), det blev dagens middag tillsammans med sallad och bröd.


 

Det kom snö igår kväll, men idag har det bara varit grått.

 

 

Ingen höjdare att ta kort på en mörk hund i snön.

Av Kicki Fredlund - 19 november 2017 18:21

Fy så kallt det var i skogen idag! De tre minusgraderna kändes som mycket mer i den kraftiga blåsten.


Idag gjorde Maya nåt hon aldrig gjort tidigare. Hon gick över samtliga 4 apporter utan att visa det minsta intresse för att hitta nån. Trots att hon följde spåret helt rätt hela vägen.


Visserligen hade Jocke gjort det svårt för henne med nedgrävda apporter och en satt en bit upp på en trädstam under barken, men Maya brukar ju fixa nedgrävda pinnar.


Kan det ha varit den frostiga marken som ställde till det.


Men däremot gjorde hon ett jättefint uppletande på ett föremål på 50 m djup.


Vi provade även på Nosework. Eva hade lagt ut dofter. Bl.a eukalyptus vid en trädstam.


   

Penny har gjort det tidigare och blir belönad när hon markerar doften.

 

 

Även Selma har gjort detta tidigare och hade inga problem att hitta doften.

 

Jag provade även med Maya. Om det var att det varit hundar där tidigare, eller om det var doften vet jag inte, men fram till trädstammen for hon och snusade som hon skulle.


Hemma hann jag fixa mat, pannbiff och svampsås, innan jag åkte på ett möte på brukshundklubben, so var kl 4.


Klubben ska ha en inofficiell utställning 2 juni nästa år. Jag var med på mötet eftersom jag har ganska stor erfarenhet av utställninger (jag var ju ansvarig för utställningarna under många år i Boxerblubben Gävle Dala).


Vi har fått de två som driver MG Event som medlemmar i klubben och får stor och  kunnig hjälp av dom att arrangera utställningen.


Jag har avsagt mig att vara med i utställningskommittén, men kan naturligtvis hjälpa till ändå om det behövs.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards