Alla inlägg under maj 2021

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2021 19:26

På förmiddagen kom reparatör hit och kollade gräslipparen. Han justerade gasvajern, den som dom just bytit.


Sen startade maskinen snällt och jag satte igång med klippningen.


Men efter ca 10 minuter så bara la den av igen och gick inte att starta om.


 

Knappt två varv runt  hann jag med, samma varv som jag hann förra veckan när den la av.

 


Så här låter den när man försöker starta. Förbaskade maskin! 

 

Jag har inte lyckats få tag i reparatören igen under dan.

 

 

Idag var det inte så varmt som igår, för solen var inte framme hela tiden, så skogspromenaden med hundarna var jätteskön.

 

 

Det piper för fullt inne i holken på garageväggen.

 

Jag ser den från biblioteket när jag sitter vid datorn.

Mamma och pappa fågel flyger i skytteltrafik och matar sina små. Men när jag öppnade fönstret för att ta ett kort på deras holkvändor, så höll dom sig borta, eller stannade i busken till höger. Smarta djur!


 

Nu har tulpanerna snart blommat färdigt. Jag gillar den uddiga formen.


 

Nu ska väl risken för nattfrost vara över, så i morgon vågar jag nog börja plantera ut  småplantorna med dahlior och astrar.


I morse kl 7 var det redan 17 grader varmt ute, sen har det varit ca 20 grader hela dan, men sol bara på förmiddagen.



Av Kicki Fredlund - 30 maj 2021 09:21

Idag grattar jag N-kullen, Nahar "Nalle", Next Time "Pju", Nirvana Face "Majken" och Nuncio "Trollet" som fyller 6 år. Dessvärre är två stycken redan änglahundar, Najo "Amigo" och Naglo "Nappe".


           


Jag blir så sugen på att ha valpar igen. Onyx kommer att löpa i juli (om hon är lika punktlig som hon varit hitintills), men jag är i valet och kvalet att vänta till januarilöpet i stället, för att få vårvalpar.



Av Kicki Fredlund - 29 maj 2021 15:35

Jag gick upp tidigt i morse, för att inte vara nyvaken när Ring så spelar vi ringde kl 7.


Siffran 1 som jag tog (jag var ju ut som nr 1), visade sig vara ett dåligt val för det var en chansfråga med tre presentkort att vinna.


Frågan passade absolut inte, då jag aldrig hört talas om fotbollsspelaren Håland, som var svaret.


För två år sen fick jag också en chansfråga, men då vann jag 4 presentkort.


Efter frukost bakade jag bullar, så vi hade nybakat till 11-kaffet. Skulle även bakat nån kaksort men hoppade över det.


Jag har ont min högra arm (axeln är ju pajad sen tidigare). Har fått en muskelsträckning, i värsta fall en muskelbristning i biseps baksida. Har fått det p.g.a att jag slitit i gräsklipparen, för att försöka starta den (vilket alltså inte har gått).


Idag struntade vi i att åka till skogen, det fick bli en promenad till sjön i stället. 


 

Det blev koppelpromenad från början.

 

   

Men sen fick dom springa lösa när vi kom till sjön.

 

   

Onyx hoppade ner från en sten, hon hade nog inte räknat med att det skulle vara djupare vatten där så hon fick simma en liten bit.

 

   

Som vanligt visar dom mest baken till.

 

Ett par korta stunder har jag varit ute och rensat ogräs.


   

Fy så dåligt rensat i år. Snart tar marktäckarna över helt, men det hindrar inte ogräset att komma upp emellan.

 



Taklöken förökar sig långsammare än vad jag vill i urnan som står i rabatten.

 

  

Jag har börjat rensa utefter stenplattorna. Fattar inte att det växer över så fort.

 

 

 

Av Kicki Fredlund - 28 maj 2021 17:54

På gårdagens promenad så skulle jag filma hundarna lite.


Jag har svårt att hålla fokuset på hundarna för jag försöker förflytta mig samtidigt, så det blir ju jättedåligt resultat, men man ser i alla fall en del av dom i det branta sandtaget.


Onyx är så otroligt snabb när hon springer, uppkäftig mot Maya också, speciellt om dom har en pinne samtidigt.



 


 


Idag ringde de från "Ring så spelar vi". I lördags var det min slutsiffra på mobilen och jag kom fram till slussen och pratade ganska länge med en tjej, men kom aldrig med i programmet.


Idag frågade hon som ringde om jag ville bli uppringd som första samtal i morgon bitti kl 7, innan dom dragit en ny slutsiffra.


Ok, då får jag väl gå upp lite tidigare i morgon, så jag inte är helt nyvaken när/om dom ringer.


 

Efter dagens skogspromenad, så gjorde jag en laxsida i ugnen. Enkelt och gott enligt mig.

 

Äntligen har jag rensat lite ogräs och planterat några småplantor i större krukor/urnor. Jag började även skura altanen, sen jag tvättat utemöblerna som var helt gula av frömjöl.


Hoppas vi får behålla det här vädret ett tag nu.






Av Kicki Fredlund - 28 maj 2021 17:38

Äntligen vaknade man till en klarblå himmel och solens sken, efter alla stormiga kyliga dagar.


 

Hundarna har både badat i baljan och legat och solat sig, som här i altanens dörröppning.

 

 

Så trist att se den oklippta gräsmattan. Jag får vänta till på måndag, då kommer dom hit från verkstaden och hämtar gräsklipparen igen.

 

Vi ska nog allvarligt fundera på att investera i en robotklippare.


 

Trevligare är det då att titta på rosorna som jag köpte nyligen.

  

Av Kicki Fredlund - 27 maj 2021 12:20

Igår fick vi tillbaka den reparerade gräsklipparen, det var ju bara gasvajern som behövde bytas.


Så idag begav jag mig ut för att äntligen klippa det höga gräset.


Mulet kallt och blåsigt även idag, det är bara ynka 7 grader ute. Skulle haft vantar på mig, för det var kallt om fingrarna. Vem kan tro att det snart är juni månad.


Men jag fick inte igång klipparen, den har alltid varit lättstartad men nu var det tji.


Jag gav upp och gick sen in och 11-fikade och lät det gå lite tid, sen lyckades Berra starta den, han har ju lite starkare högerarm än jag.


 

Jag hann inte mycket mer än starta klippningen och förflytta mig till framsidan, där jag tyckte att det var viktigast att få klippt först.

 

 

Men fasen, plötsligt la den bara av och vi har inte lyckats få igång den igen. Förhoppningsvis kommer den på bättre tankar om den får vila och kallna.


Idag är det ytterligare ett majbarn som har sin födelsedag, då vårt yngsta barnbarn Ville fyller 12 år


Av Kicki Fredlund - 26 maj 2021 16:41

Vi hade ärenden till Hedemora, som vi tänkte klara av direkt efter 11-kaffet.


Eftersom det regnat massor i natt och såg ut att komma mer, så började vi med att åka till skogen med hundarna. Det var tur det för sen har det regnat nonstop efter det.




Maya i blåbärsriset.


Sötnöten Onyx.  


   

Vad tittar hundarna efter? Kanske Berra som går på stigen.

 

Vi började med att tanka bilen när vi kom till Hedemora. Sen blev det Lidl, ICA och avslutningsvis apoteket.


Det var dags att hämta ut Cytopoint till Maya och ge henne en spruta, då hennes slickande på tassarna har eskalerat senaste tiden. Nu blir det nog lugnt ett par tre månader igen. 


Men det är dyra droppar, dryga 880 kr för två doser.


 

Igår plockade jag brännässlor och kirskål och gjorde soppa, som vi åt idag när vi kom hem från Hedemora. Köpte några goda ostfrallor, som vi åt till.


 

Vi har ringt och grattat Emelie, som fyller 33 år idag. Hon satt på en spårvagn och var på väg till okänt mål mot någon överraskning som ordnats för henne. Kul initiativ!


Nu ska jag fortsätta att titta på den nya engelska serien Allt vi döljer. Första avsnittet var lite rörigt med alla människor som skulle passa in här och där, men det ska väl ge sig i kommande avsnitt. Jag tar dom nog via SVT play för att slippa vänta.


Jag har lagt ut auktioner på Tradera på några plantor från trädgården. Det var väldigt längesen jag hade nån aktivitet på Tradera.


 

Jag kanske borde sätta ut klockmalva på Tradera. Såg att det betalades flera hundra för skott från blomma med samma färg som mina. 

 

 

Av Kicki Fredlund - 25 maj 2021 17:19

Fy så trist det är. Våren har varit sen och kylig och nu när det borde vara nästan försommar, så är det fortsatt ingen värme.


Jag vill ha sol för att få tillräckligt med motivation att gå ut och göra nåt nyttigt.


Har inte kunnat sitta på altanen på evigheter, för om det inte regnat så har det blåst och varit mulet.


Det enda jag gjort idag är att dammsuga ett par golv, baka kubbar och satt ut trådsmala purjolökar i pallkrage och i komposten. Hoppas att dom tar lite fart om de sitter i kompostens jord.


Men varit ute med hundarna i skogen så klart (tack för att vi blir "tvingade" till det).


   

En vindfälld tall hade blivit dragen åt sidan, så man åter kunde passera på stigen.

 


 

En hel tuva med små söta kattfötter vid sidan av stigen.

 

 

Jag vet inte om den markeringen betyder att det inte ska avverkas längre fram än dit. Eller om det rent av betyder att avverkningen ska fortsätta just där.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards