Alla inlägg under februari 2019

Av Kicki Fredlund - 28 februari 2019 08:51

På februaris sista dag, känns det fortfarande som våren vore här.


Naturligtvis kommer det flera bakslag i vädret, onormalt vore det annars.


 

Men solen och värmen, +4 grader på morgonen, tar hårt på snön på altanen.

 

Av Kicki Fredlund - 27 februari 2019 17:15

Jag hade tid redan 9,10 för mammografi i Borlänge.


Vi åkte så tidigt att vi hann tvätta bilen innan i Säter, det var otroligt behövligt, den så vansinnigt skitig.


Mammografin var avklarad på nolltid, 9,15 var jag tillbaka vid bilen.


Åkte äntligen och hälsade på vår gamla vän Mona. Nu hade vi gott om tid, så vi blev kvar där hela förmiddagen.


Mona hade en liten skygg ungkatt, som gömde sig under kökssoffan,

för att sen bli både hur låg som helst och hur lång som helst när hon smög sig därifrån.

  

 

Monas bror Kjell, en av våra tidigare hästägare, faktiskt ända tillbaka på sent 60-tal tidigt 70-tal tillika den som haft flest hästar hos oss genom åren. Han kommer i princip dagligen till sin syster, handlar och hjälper henne med snöskottning och annat. 

 

Kl. 13 hade Berra och jag klipptid, så 12,50 åkte vi från Mona.


Frissan, som vanligt snabb som bara den, klippte oss båda på mindre än 30 minuter, 27 minuter för att vara exakt. Egentligen arbetar hon nu bara eftermiddagar 14-18, men var just och lät oss få tid en timme innan eftersom vi var i Borlänge på f.m


Sen åkte vi till Apoteket i Norra Backa och hämtade ut medicin åt en vän, en medicin som inte fanns i Säter och som behövdes idag.


När vi ändå var där, så åt vi lunch på IKEA. Att det är sportlovsvecka syntes tydligt, för det var knökfullt på restaurangen.


På hemvägen stannade vi i Tjärnan och hundarna fick äntligen sin skogspromenad.


Nu börjar den här dan lida mot sitt slut, dags för hundarna att få mat och för oss att slå på TVn. Tyvärr inget "Hemma igen" att se på, det får vi vänta med tills på måndag, p.g.a skidtävlingar.


Konstaterar också att det blivit så mycket ljusare ute. Även idag har det varit varmväder med +8 grader, även om det inte varit nån sol.


Av Kicki Fredlund - 26 februari 2019 13:58

Det har ju blåst ganska rejält i flera dagar så de asfalterade vägarna är nu helt bara på de flesta håll.


 

Igår fick hundarna nöja sig med en trist kopplad promenad utefter vägarna i byn.

 

 

Medan dom hade större tur idag, för då blev det Tjärnan på väg hem från Avesta.

 

Berra hade tid för kontroll på Lasarettet klockan 9,30.


Sen var vi även in till Kerstin och Anders  på 11-fika innan vi fortsatte till skogen.


Vi skulle ha tvättat bilen, men det var såna köer både i Hedemora och Säter, så jag hoppas att det går bättre i morgon när vi ska till Borlänge. 



Envideo, som visar att det är ganska snöfritt bitvis, så vi startar nog upp med spårander på söndag om det inte slår om i vädret.

 

Maya verkar nu helt återställ, vad det nu var som hon fick ont av i julas när hon och Triss slogs.


Hon har busat med Pju en vecka och även gått på normala promenader lika länge, utan att visa någon som helst smärta. Jag misstänker att det varit ett diskbråck i nacken, som nu läkt ut. Hon hade ju fått lång vila innan hon fick börja busa och leka för en vecka sen.


 

Man kanske rent av ska duka upp sitt e.m.-kaffe på altanen, för där är det + 16 grader i solen.


Av Kicki Fredlund - 25 februari 2019 09:14

Igår var det rena våren, solen strålade och det var + 7 grader på dan.


Efter att ha varit i Hedemora och postat ett par kartongen med såld svamp så åkte vi till Tjärnan för att kolla snöläget.


 

Det visade sig att "vår" parkeringsplats t.o.m var upplogad.

 

 

Isgata var det på stigarna, så man fick hålla sig vid sidan om.

 

 

Det var första gången, sen snön kom, som vi var i Tjärnan den här vintern. Hundarna var mkt intresserade av alla dofter.

 

 

Fortfarande lite för mycket snö för att börja spåra igen, men fortsätter det här milda vädret så kan vi snart sätta igång.

 

   

Där snön försvunnit fanns det trevliga saker att ta itu med.

 

   

På hemvägen stannade vi till en snabbis så jag fick hälsa på "mina" valpar som blivit en vecka gamla.

 

 

Gårdagens middag bestod av resterna av köttförslimpa och svampsås på Karl Johan och smörsopp.

 

Idag lyser solen med sin frånvaro, det är jättemulet, kanske blir det rent av snö. -1 grad.


Av Kicki Fredlund - 24 februari 2019 09:04

För ett tag sen läste jag Ursula Wilbys inlägg på Facebook om hur hon fick fålla och brodera monogram på en handduk i skolan.


Då kom jag att tänka på att det hade jag också varit tvungen att göra i skolan i min grönaste ungdom.


 

Eftersom jag hade samma initial på både för och efternamn (Kristina Karlstedt), så blev jag "tvingad" att brodera i spegelskrift. Fult tyckte jag, men gjorde som syfröken sa. På den tiden var jag fortfarande ganska lydig.


Skolan var definitivt inte prio ett för mig. Jag skolkade friskt, speciellt de två sista åren. Slöjd, gymnastik, hemkunskap var lektioner som jag knappt besökte över huvudtaget. 


Jag var den sista årgången som gick 8 år och även lördagar, mina yngre systrar fick gå 9 år, med lediga lördagar.


Solvalla låg ju så lockande nära. Det hände mer än en gång att vår klassföreståndare skickade nån att hämta mig där.


Läxor läste jag aldrig, hade inte ens en skolväska, men på lektionerna satt jag och ritade och kladdade, mest hästar medan vår lärare gick igenom vad vi skulle kunna. Sen behövde jag bara se min kladd för att minnas vad han sagt medan jag ritade de olika delarna på en häst. Så konstigt nog hade jag hyfsade betyg.


Eftersom jag börjat skolan när jag var 6 år, så var jag bara 14 år när jag gick ut. Att plugga vidare var absolut inget jag tänkt göra och det hade jag ju varit tvungen till om jag skulle bli veterinär, som var drömyrket.


Jag hamnade ju på Veterinärhögskolan och senare med travhästar, så jag fick mitt lystmäte av djur ändå, men det är en helt annan historia.



Av Kicki Fredlund - 23 februari 2019 16:36

Jag gjorde några kolakakor på morgonen för att ha till förmiddagskaffet när Cindy skulle komma och hämta Pju.


Tikarna, läs Triss och Pju, började bli lite sura på varandra, nu när Pjus löp är på upphällningen.


   

Men för det mesta har det gått jättebra att ha dom tillsammans.

 

 

Pju gillade också den lilla minifåtöljen.

 

 

Cindy kom och hämtade hem Pju på förmiddagen.


Nu hoppas vi på att hon kommer tillbaka rund om magen om några veckor.


Mildväder idag, med hela 6 plusgrader på dan, så den decimeter snö som kom häromdagen är nu ett minne blott.

Av Kicki Fredlund - 22 februari 2019 10:11

Pju är lustig med sitt snuttande på IKEAråttorna.


   

Jag trodde att det var mest unga hundar som snuttade på mjukisdjur, men Pju gör det ofta.

 

Idag blir det en lugn dag, precis som de flesta andra dagarna. Ute skiner solen och det är -5 grader.


Berra har varit till VC på morgonen och lämnat blodprover. När det är den korta resan, bara en dryg mil dit, så kör han själv, annars kör han just aldrig bil nu för tiden.

Av Kicki Fredlund - 21 februari 2019 16:09

Som det har snöat mest hela dan! Så onödigt, dessutom livsfarligt, för den dolde ju glansisen under.


Löjligt att en tro att det skulle ha snöat klart i februari.


 

Hundarna kommer bra överens, även om det oftast är Maya och Triss som delar säng, inte Pju och Maya, som här.

 

   

Grått och trist så klart i snövädret, men hundarna trivdes.

 

Efter promenaden med hundarna åkte vi till Hedemora och handlade. ICA hade 10% rabatt idag, så vi sparade in åtskilliga kronor, för det fanns även extrapriser på sånt vi behövde köpa.

 

 

5:2 dag idag och då har jag stående denna rätt, som vi båda gillar, så det är ok att äta samma två dar i veckan.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards