Alla inlägg under januari 2021

Av Kicki Fredlund - 31 januari 2021 16:35

Efter en kall morgon med -16 grader blev en fin solig dag med lagoma -6 grader på dan.


Då tog jag sparken och hundarna till sjön. Berra var kvar hemma, stortrav på gång då Prix d'Amerique visades på TV.


Jag hann se storloppet när jag kom hem. Otroliga Björn Goop med lika otroliga Face Time Bourbon vann loppet i år igen.

 

Vad funderar du på Maya? Vi ska strax gå ut.  

 

Vid sjön var det mycket folk, precis som jag misstänkte i det fina vädret.

 

 

Vår granne var ute och premiäråkte på långfärdsskridskor. Naturligtvis stack hundarna dit för att kolla in hans amstaff, som jag vet är jättesnäll, men dom vände snart tillbaka till mig och sparken.

 

 

Jag hade systemkameran med mig, den tar ju lite bättre bilder än mobilen, även om den här bilden på Maya kunde varit skarpare.

 

   

Jag lämnade sparken när jag kommit över på andra sidan.

 

 

Hade hoppats på skoterspår där, men det fanns bara några enstaka fotspår, så jag vände tillbaka till sjön.

 

 

Och sparkade hemåt i mina tidigare spår.

 

Av Kicki Fredlund - 31 januari 2021 16:29

Idag har jag lagt klart ett av de marigaste pussel jag nånsin lagt. Emellanåt var jag tvungen att titta på locket för det var alldeles omöjligt att lista ut var de olika bitarna skulle ligga.


         

Motivet är väntrummet på ett sjukhus där tydligen allt kunde hända. Rätt kul, men ack så marigt att lägga.

 

Av Kicki Fredlund - 30 januari 2021 08:51

Fy fanken! I månadens sista skälvande timmar så kom den förhatliga januarikylan, som vi tackolov sluppit hitintills i år.


Har har hört på radion nu på morgonen att det är kallt i hela landet, även väldigt mycket snö hos vissa.


Tur att man inte bor där det var -39, som det var högt upp i landet nån stans.


Med 18 grader inne, så blev det att tända en brasa i kaminen direkt på morgonen. Kaminen är verkligen gott att ha.


        

Jag har full förståelse för var hundarna gått och lagt sig.

 

Igår var det betydligt behagligare, även on det var -8 grader så höll jag mig varm när jag tog sparken ut på sjön med hundarna.


 

Jag tog mig över hela sjön, ingen har varit genom vassen än, inte jag heller, jag gick aldrig upp i skogen utan vände här. 


Men Maya var in i vassen och kollade lite.

 

 

Man måste väl få kissa även om man är på sjön.

 

Idag blir det inget nyttigt gjort. Jag fortsätter att lyssna på ljudböcker och försöka hitta de rätta bitarna på ett riktigt marigt pussel, som har så många små detljer.

 

Boken just nu är Karin Whalbergs De drabbade, kolla länken om du vill se handlingen. Igår lyssnade jag slut på Lätta ditt hjärta av samma författare. Handlingen i sjukhusmiljö, som ofta i hennes böcker, från 1950-talet med stor igenkänning för mig.


Nu lyser solen från klarblå himmel och graderna har stigit till -15, fortfarande alldeles för kallt för min smak. 


Av Kicki Fredlund - 28 januari 2021 14:46

Det gick t.o.m ganska bra att ta sig fram med sparken utefter vägen till sjön.


     

Hundarna fattade inte först att dom skulle ut på isen, utan sprang till slogboden, som vi brukar passera.

 

Det här är den nordligaste delen av Vikmanshyttesjön, där den avslutas med ett kärr.

  

 

Det ser nästan ut som vattenkrusning, men isen har väl frusit på medan det blåst. Det var härligt att sparka framåt i solnedgången. Det var ca 5 minusgrader. Alldeles lagom vinterväder med mitt mått mätt.

 

Hemma igen gjorde jag en köttfärspaj på resterna av kötfärsen som vi åt till tortilla häromdagen.


Väckte upp Berra så han kom upp och åt, sen blev han kvar uppe, om än sittande i sin stol.


Av Kicki Fredlund - 28 januari 2021 11:34

Tacksamt tar man emot varje solig dag, för det är ju betydligt trevligare än det trista och gråa.


Igår var vi tvungna att åka till Hedemora för jag behövde hämta ut medicin till Berra. Då passade jag på att handla också på ICA.


Sen testade vi att gå med hundarna i Tjärnan. Det var -8 grader, men kändes inte alls så kallt.


Berra klarade inte av att gå så långt innan han fick lov att vända tillbaka till bilen.


 

Det fanns skoterspår att gå i, men det var både knögligt och isigt. Men jag gick ändå en rejäl vända med hundarna.

 

 

Det var ju ett tag sen sist, så Maya och Onyx hade mycket att kolla in. Onyx, som löper, är extra intresserad av alla dofter hon hittar.

 

Idag bakade jag bullar direkt efter frukost, för det fanns inte en enda en i frysen till 11-kaffet.


Jag brände också en plåt med sirapskakor. Idag gräddade ugnen värre ojämnt än vanligt.


När ska jag investera i en ny spis tro?


 

Jag gjorde också en plåt med släta bullar för att kunna göra semlor. Köpte förresten årets första igår.

 

Men Berra blev utan fm-fika, för han mådde så dåligt att han gick och la sig och orkade inte komma upp när det var fikadags.


Idag blir det nog en sparktur på sjön, även om det är sandat på vägen dit. Det -7 grader och det verkar vindstilla.




Av Kicki Fredlund - 26 januari 2021 14:41

Idag har vi äntligen fått lite sol på himlen. -3 grader på dan gjorde att promenaden med hundarna blev väldigt skön.


Det blev premiär för att gå på isen på sjön. Men jag gick inte så långt ut.


Det var ingen idé att ta sparken, det är för mycket sand på vägen, men dobbar under kängorna var ett måste, även om jag får värre ont i ryggen då.


         

Hundarna busade som vanligt, trots att det ibland blev halt under tassarna.

 

I morgon kanske jag testar att ta med sparken ut på isen.


Av Kicki Fredlund - 25 januari 2021 12:56

Det blir inga bilturer till skogen nu när det är så mycket snö, dessutom är slasket fruset till knölig is.


Grått som vanligt och -3 grader, dessutom blåser det nordan.


Sparken är ett måste, men tyvärr var vår väg sandad idag, så det blev mest att leda sparken.


 

Kanske hade jag kunnat ta sparken ut på isen, men jag avvaktar ett tag till.

 

   

Hundarna var väldigt intresserade av nåt i snön och Onyx grävde ivrigt.

 

 

Skaren bär Onyx.

 

 

Trots att det varit många människor vid slogboden både lördag och söndag, så var det städat och rent på grillplatsen.

 

 

Av Kicki Fredlund - 24 januari 2021 15:25

Det gråa och trista vädret fortsätter. Idag med -1 grad, så gårdagens töväder blev till isgata.


Berra kände sig sjuk idag, inte bara den vanliga värken. Det skulle kunna vara från vaccineringen, då man kunde få lite influensakänning av den.


Jag har inte känt nåt alls från vaccineringen, mer än klåda på stickstället.


Jag tog hundarna bara till sjön, men utefter vägen, då det även idag var folk vid slogboden där grillröken stod högt i skyn och flera barn klättrade omkring i snödrivorna.


Att ta sparken var ett måste på grund av den bitvis isiga vägen.


 

När jag kunde släppa lös Maya och Triss på den lilla vägen ner till badplatsen så rusade dom iväg, glada att äntligen slippa koppel.

 

 

Men som tur är kommer dom (oftast) tillbaka när jag ropar på dom.

 

 

Jag la klart ytterligare ett pussel idag, lika svårlagt med massor av smådetaljer som det förra. Har några bitar kvar i ena hörnet, kanske struntar jag i att lägga dom.

 

Lyssnade även klart på en ljudbok Pärlsystern av Lucinda Riley. Den fjärde boken (tror jag) i serien De sju systrarna, men dom är ju bara 6.


Nu är det dags att hitta nåt mer hårdkokt i deckarstil, kanske nåt av Jonas Moström.

 

 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards