Alla inlägg under april 2018

Av Kicki Fredlund - 30 april 2018 17:20

Idag, äntligen var ryggen så pass att jag kunde gå ut och greja lite i trädgården. Det var faktiskt första gången i vår.


 

Berra har redan varit ute i flera dagar, långa stunder dessutom. Han har både räfsat i rabatter, på gräsmattan går det inte än för det är alldeles för blött, och klippt ner buskar och annat visset till brasan


Kollade lite (och fotade) vårens framskridande bland växterna.


 

Bellisen börjar blomma i gräsmattan så snart snön försvinner.


Backsippan är också tidig, men den står på tomtens soligaste fläck.

 

   

Gullvivan närmast husväggen har börjat blomma bland vissna fjolårslöv.


 

Fick se att den purjo som jag satte förra sommaren har övervintrat. Den var så "pyrig" att jag aldrig brydde mig om att ta upp den i höstas.

 

 

Potatisarna som låg i sin påse har börjat gro, så jag tror att jag ska sätta dom i hinkar.

 

 

Isen har nu gått på Vikmanshyttesjön, men jag var förvånad att vattenståndet var så lågt. T.o.m lägre än det brukar.

 

 

Lika märkligt är det att all snö nu är borta i skogen.

 

 

Hundarna sprang som tokar och flåsade rejält när dom pustade ut en stund. Triss har sand i hela tryner sen hon sprungit upp och ner i sandtaget.

 

 

Dom hittade en liten fläck med snö att släcka törsten med.

 

 

Triss passade även på att göra "sälen" i snön.

 

   

Idag fick jag några bilder av Birgitta, som hon tog på Maya i ringen igår.



Av Kicki Fredlund - 29 april 2018 16:39

I morse drog vi tidigt iväg till Västerås på utställning.


Det var en kylig morgon med bara runt 0 grader, men det blev helt perfekt för Triss som kunde sitta kvar i bilen, för i västerås var det mulet och ca 10 grader. Hon har det bäst när hon kan vara kvar i bilen och idag var det bara Maya som skulle ställas ut.


Frallorna hade blivit uppdelade i tre olika ringar för tre olika domare. Valparna (6 st) gick för sig i en ring.


Juniortikarna (12 st) i en annan och resterande 41 st för ordinarie domare Cahtrin Westin


Maya gick sist av alla, det var 4 tikar i championklassen, jag tänkte att då kan hon iaf bli 4:a.


Men Maya förvånade mig med att visa sig hyfsat bra, även om hon helst hade ville ha nosen i den spännande mattan. Tillräckligt bra för att domaren skulle placera henne 1:a i klassen med CK och sen toppa det med att bli Bästa Tik och BIM efter otroliga Mundiz Knut, som blev BIR. 


Kanske kommer det nån bild senare om Birgitta P lyckades ta någon. Hennes nye hane Titus tog certet och blev 2:a Bästa Hane. Så roligt att hon fått en ny fin hund efter Caesar och Gaius (som båda är borta).


 

Nöjd som sjutton var jag med henne, mindre nöjd var hon sen jag placerade henne i buren.

 

 

Det går ju inte att klaga på den här kritiken.

 

Jag har inte tänkt ställa ut så mycket iår, Triss får nog vänta till hon blir veteran nästa år och med Maya åker jag nog bara om det inte är för långt bort.


Till Västerås är det ganska lagoma 10 mil. Det var första lite längre resan med nya bilen (om jag inte räknar Ludvika, som var nästan lika långt.)


Efter mycket fumlade och testande så kom jag äntligen på hur farthållaren fungerade, men inte förrän på hemvägen. Den gjorde den nytta jag hade hoppats på när det började värka i mitt högra ben.


Vi firade Mayas resultat med att köpa med oss thaimat hem i Hedemora.

Av Kicki Fredlund - 27 april 2018 18:32

Fy så dåligt jag sov inatt. Ont tame'sjutton överallt.


Spelade WF mellan kl 02 och 03 med en som jobbade natt och väl hade en lugn stund.


Vaknade helt giktbruten och med ryggskott, som visserligen lättade något under dan med tabletters hjälp och njurbälte.


Vi åkte till Avesta på e.m Skulle till bilfirman och hämta en större gummimatta, som vi ska lägga under buren för att skydda bilens klädsel.


 

Vi passade på att äta vid Dalahästen, så slapp jag tänka på maten.


Vi var även till lasarettet i Avesta och besökte Elga. Bara en kort stund för att inte trötta ut henne, hennes sambo var också där, så vi får snart åka dit igen.


Det är så sorgligt att hon inte har talet, när hon för övrigt är med.


Vi skulle gå promenad med hundarna på hemvägen, men dom blev blåsta på det för regnet vräkte ner och har fortsatt så i mer eller mindre häftiga skurar.


 

Jag badade ju hundarna igår och Helena tog en så söt bild på sur Triss. "Ta mig härifrån!"


Av Kicki Fredlund - 26 april 2018 19:13

Det blev en jättetrevlig dag med mycket prat och skratt.


Helena kom kl 10. Vi började med att åka till skogen och jag la ett spår till Maya (det blir ju inget för oss på söndag)


Till 11- kaffet kom Kerstin, för jag hade talat om för henne att Helena skulle komma idag.


 

Det var soligt och fint så vi kunde sitta på altanen och fika

 

Helena och jag åkte sen tillbaka till skogen, så Maya skulle gå sitt spår som då legat i ca 3 timmar.


   

Maya gick ett alldeles osedvanligt dåligt spår. Det hade visserligen blåst kraftigt, men jag tycker inte att det skulle gjort henne så störd.

 

 

Hon missade flera apporter, men hittade iaf en del.

 

 

Efter Mayas spår gick vi promenad, så Triss också fick sitt

 

Här badades det i skitvattnet....

 

 

så jag fick bada hundarna när vi kom hem.  

 

Jag hade kokat revbensspjäll medan vi var i skogen, som jag sen marinerade och körde i ugnen, vi åt med svampsås till.


Vid 6-tiden kramades vi farväl och Helena åkte tillbala till Gävle, hon blir kvar i Sverige till 7 maj.

Av Kicki Fredlund - 25 april 2018 09:26

Idag blir det till att röja undan lite inomhus.


Jag fick ett så trevligt samtal igår kväll. Det var Helena Bell, som kommit till Sverige samma dag.


Vi planerade in att hon kommer hit i morgon (från Gävle). Det ska bli så kul, det var så länge sen nu.



 

Hundarna blev, som jag trodde, förtjusta i sina nya "ben". Maya gnager frenetiskt på sitt rådjurshorn.

 

Sol idag från klarblå himmel, hoppas att det förblir så.

Av Kicki Fredlund - 24 april 2018 17:02

I morse åkte vi till Ludvika strax efter frukost.


Jag hade budat in ett par poster på auktion, som skulle hämtas.


 

Bl. a, dessa rådjurshorn (bilden hämtad från auktionskatalogen), som blir perfekta tuggben till Triss och Maya. Jag betalade för alla dessa, ungefär vad ett ben kostar i en hundshop.

 

Vi fortsatte sen till Sunnansjö och 11-fikade hos Synnöve och Arnold.


 

Det var illa med Arnold, han hade gjort illa ett knä i höstas och kunde bara ta sig fram med hjälp av rollator.

 

 

Alltid lika trevligt att prata bort ett par timmar hos dom.

 

På hemvägen stannade vi till i Säter och hämtade utlovade priser till klubbens utställning.


   

Naturligtvis fick hundarna sitt i skogen innan vi kom hem.


Sen har jag varit obeskrivligt trött, kanske för att jag sov så illa inatt. Tror bestämt att jag ska luta mig en stund.

Av Kicki Fredlund - 23 april 2018 14:00

Igår var det årets första spårsöndag.


 

Vi var bara 4 st den här första träffen.

 

   

 

Angelika hade lagt ett jättetrevligt spår till Maya, som var taggad värre. Hon fixade spåret galant, trots att alla föremålen var nedgrävda i mossan.

 

Idag har det blivit, om inte premiär, så i.a.f en nystart.


 

Ylwa kom nämligen på f.m och vi förskedade varpen. Det kommer nog ta sin lilla modiga tid innan vi har fått allt på plats i vävstolen, men nu är jag på G i.a.f för att kunna fortsätta att väva mattor.

 

Berra var under tiden ute och röjde vissna växtdelar och sågade även ner några grenar, bl.a på syrenen

Av Kicki Fredlund - 22 april 2018 08:46

Lördag, ja det var igår det. Direkt efter frukost åkte vi till Säter och hämtade den omgjorda hundburen.


Så juste av C H S komma dit på lördagen för att lämna ut buren, som han fixat rekordsnabbt (jag trodde ju att det var utställning idag).


 

Buren är sänkt med 20 cm, dörren (som jag hade kvar i garaget sen tidigare ombygge) har bytit sida på gångjärnen till vänster för att kunna få ut hundarna i det smala utrymmet.


Sen vi hämtat buren så åkte vi till Granngården i Hedemora, där det var temadag för bl.a hundar. 


Brukshundklubben hade uppvisningar i olika grenar.


 

Yvonne gick igenom i vilken ordning uppvisningarna skulle ske.


 

Här är det Menja som apporterar en 5 kg tung järnapport. Ninni har lagt ifrån sig kryckorna för en stund.

 

 

Vissa visade nosework, med sina hundar. Hunden ska påvisa vilken av alla dosorna som innehåller den doft som ska markeras.

 

 

Granngården bjöd på fika inne i butiken, men många föredrog att sitta ute i solen med sitt kaffe.

 

 

Det var en och annan hund som ville kolla vad Maya var för en.

 

Efter ett par timmar på Granngården så åkte vi till Borlänge.


 

Det blev lite småsaker till bilen, men allt fanns inte på Biltema så det blev även besök på JULA.

 

 

Träffade Kjell (en av våra äldsta hästägare, han hade säkert häst i träning hos Berra i minst 20 år) utanför Biltema.

 

Jag reagerade på hur otroligt mycket folk det var på alla ställen.


På Jula träffade vi Cissis ex-svärföräldrar, John och Irene, som vi stannade och pratade med en stund.


 

Hundarna fick sitt på promenad i Tjärnan.

 

 

Årspremiär blev det igår med att hänga tvätten ute.

 

 

Det är rent otroligt så snabbt snön försvann när värmen slog till.

 

Nu är fikakorgen packad och det är ytterligare en årspremiär på gång, då vi ska till skogen och spåra, med gänget. 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards