Alla inlägg under maj 2014

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2014 21:16

Det är så mysigt när Thomas är här, för han brukar alltid stå för maten en dag. Duktig är han att laga mat och det är så trevligt att äta mat som man sluppit laga själv.


 

Det blev hasselbackspotatis, jag har faktiskt aldrig gjort det själv, tycker det verkar så jobbigt att skåra potatisen tillräckligt jämnt och snyggt, men Thomas hade gjort det urproffsigt.


 

Grillen tändes och det blev ljuvlig laxsida i foliepaket med två kryddor, chili på ena halvan, lime på den andra. Max hade beställt kött i stället.

Jag köpte jordgubbar igår, som vi åt efter med vispad grädde (årspremiär), ovanligt fräscha jordgubbar från Belgien.

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2014 20:57

Det blev bestämt att vi skulle åka till Järbo igår. Vi åkte vid 10-tiden i två bilar, dels för att vi hade hundarna med och dels för att Thomas och pojkarna skulle stanna längre för att få köra motorcykel också (det finns ju ett antal hos Peter?


Vädret var misserabelt med regn precis hela dan, så nån promenad med Elvira, Ville och hundarna blev det inte den här gången.


 

Kusinerna, Victor (15 år) och Ville, som fyllde 5 år i tisdags.


 

Ville, som vanligt en liten spjuver.


 

Man får vara glad om man lyckas få ta en bild på Elvira, som nu blivit 7 år (i februari) och börjar skolan till hösten.

 

Hon visade farfar och mig hur man skulle bete sig på trampmaskinen. Jag testade en stund, men det var ingen motionsgrej för mig, och Berra klev väl av nästan innan han kommit på.


 

Ville fick ett legobygge, som Elvira erbjöd sig att sätta ihop, när ingen vuxen hade tid.


När vi kom hem handlade vi på ICA, där hade dom en ovanlig avsmakning...

 

för utanför affären var det möhippa för en av dom anställda och hon serverade gratis halva hamburgare.

Otroligt goda dessutom, för brödet var ett surdegsbröd. Jag äter nästan aldrig hamburgare, dels för jag tycker att brödet oftast är så torrt och tråkigt.


 

På kvällen slappades det vid TVn.

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2014 13:14

 

Här har vi inte bara en tonåring, utan två, när barnbarnen från Trollhättan är på besök.

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2014 13:10

 

Här skulle det varit perfekt att ha en kasse med sig att plocka torra kottar i, för dom är perfekta att använda som tändved i braskaminen.

Av Kicki Fredlund - 30 maj 2014 21:20

Nu blir det inte så mycket bloggat.


I torsdags kväll kom Thomas Max och Victor från Trollhättan, stannar till söndag.


Igår hade vi en solig och fin dag, kunde sitta ute både att fika och äta middag, sen åkte killarna till Borlänge på folkrace och blev borta till kvällen.


 

Berra och jag tog en skön promenad med hundarna på eftermiddagen.


   

Det är inte bara Jolly som bär pinnar. Maya är också väldigt intresserad av att bära.


 

Det blir trångt vid vattenskålen när hundarna ska släcka törsten när vi kommer tillbaka till bilen.



Av Kicki Fredlund - 28 maj 2014 17:34

Jag var ju till veterinären på kontroll med Triss på e.m

Positiva besked, såret på ögat hade läkt fint och örat såg också bra ut.   Skönt för jag har ju anmält till Avesta och jag vill ju att hon ska må bra då. Hon har (tackolov) kommit i päls igen, jag var lite orolig ett tag att hon inte skulle hinna.


Jag städade klart när jag kom hem, nu är i.a.f golven rena.


 

När vi kom hem var Maya sugen på lek och bus så klart.





Av Kicki Fredlund - 28 maj 2014 12:04

Idag får jag ligga i lite.


Det började med att jag trodde jag legat för länge. Var uppe halv 5 och släppte ut Maya, hon hade precis skitit inne (jag kände lukten direkt). Det var första gången på flera veckor som hon gjort ifrån sig i sin hage.


Sen sov jag till klockan vid sängen visade 7,30, så det var hög tid att gå upp, jag tyckte att jag precis hade somnat om.


Men när vi åt frukost en timme senare så var klockan 7,30! Jag vete sjutton varför sängklockan gick en timme fel, kanske hade jag tryckt på fel knapp när jag satte på radion (har ofta radion på när jag inte kan sova.


Men det var ju bra, för då hade jag inte försovit mig i.a.f


Började med att klippa gräset, sen har jag skurat Mayas hage i köket och gjort den mindre, hon är ju bara där när hon ska sova, så nu kan vi få plats att sitta vid köksbordet igen. Det har varit trångt i köket ett par månader.


 

Skönt att få lite bättre plats. Maya har just blivit inlyft i hagen för att sova, hon har busat precis hela f.m


 

För nu ligger hon i som sjutton med Mamma Triss, som har piggnat till och gärna ställer upp.


Jag ska strax åka till veterinären för att ha efterkontroll på öga och öra på Triss.


Dessvärre har Berra en genomdålig dag idag, han mår illa och fryser, så han ligger och sover, troligen hela dan.


Jag får skaka mattorna och torka klart golven när jag kommer hem från vetten.

Av Kicki Fredlund - 27 maj 2014 21:03

Nu har det verkligen slagit om från det nästan olidligt varma med uppemot 30 grader, till dagens knappa 10.


Morgonen började jag med att slå in paket, med prylar som jag sålt på Tradera, sen röjde jag undan lite.


I morgon kväll kommer sonen från Trollhättan med sina två (hemmaboende) söner. Jag får röja vidare i morgon, så dom får plats.


På e.m var vi in till Borlänge. Klippte oss, köpte en ny högtryckstvätt på Clas Ohlson, åt på IKEA, sen en vända ill Stig-Ove innan vi åkt hem.


Missade att ringa till yngsta  barnbarnet, Ville som fyllde  år idag, men vi sk åka och gratta honom på fredag.


Många födelsedagar att hålla reda på i maj, förutom flera vänner som fyller denna månad, så fyllde två av mina systrar (9: och 19:e), svärdotter Katinka i förrgår, barnbarnet Emelie igår och som sagt Ville idag.





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards