Alla inlägg under oktober 2021

Av Kicki Fredlund - 31 oktober 2021 09:09

När vi i torsdags fick den tredje dosen med coronavaccinet, så sa sköterskan som gav injektionerna att om jag fått reaktioner av andra sprutan, så var risken att jag skulle få det värre efter den tredje.


Jo tack det fick jag. Däckad i sängen i två dygn (mot ett dygn efter andra sprutan).


I fredags var jag riktigt eländig med feberfrossa, värk i kroppen och illamående. Sov mest hela dan.


Igår var det inte riktigt lika illa, men uppe kunde jag inte vara. Jag provade med att duscha och klä på mig, men sen var jag helt slut så det blev sängen igen.


Jag har lyssnat på en ljudbok och de 11 timmar som boken varade räckte precis för att höra den klart.


Boken Försvararen var tillräckligt spännande för att hålla mig vaken.

   


 

Så pass bra att jag ska lyssna på författarens nästa bok  Livvakten.


Idag är jag på benen igen, även om dom i morse var som spagetti. Konstigt att två dar till sängs kan göra en så matt.


Men jag tar så klart hellre dessa biverkningar och slipper bli riktigt sjuk i covid.


Innan några biverkningar hade visat sig så hade vi trevligt besök i torsdags eftermiddag.


   

Det var Chrille och hans pappa Lasse som kom på fika.

 

Lasse har fyllt 91 i år, men klar i skallen och minns både gammalt och nytt.


Även om hans kropp och framförallt händerna tagit mycket stryk, då han haft en gummiverkstad där bl.a däckbyten på stora lastbilar ofta skedde utomhus i alla väder.


Någon sovmorgon blev det inte i morse, nu när vi återgått till normaltid. Maya tyckte absolut att hon skulle ha sin mat som vanligt halv 8, vilket hon ljudligt talade om vid min säng.


Idag får det bli en riktig promenad i skogen, för dom har blivit blåsta i två dagar. Tur ändå att vi har en tomt som dom ka vara på.


Men nåt spårande blir det inte idag.



Av Kicki Fredlund - 28 oktober 2021 12:32

Idag har vi varit på VC och fått vår tredje dos av coronavaccinet.


Berra hade fått remiss från blodmottagningen att han borde få förtur för sprutan. Självklart såg jag till att få min tredje också, så vi är i fas med varandra.


Samtidigt fick vi sprutan mot den vanliga säsongsinfluensan. Två flugor på smällen, bra!


Vi åkte till skogen och gick med hundarna på vägen hem.


   

Idag hittade dom en gammal petflaska, som dom roade sig med ett tag.


Det regnade, så jag gick med paraply, eftersom ingen regnjacka var med. Mildväder ändå med +12 grader.


Igår var en sån där tråkig dag, när jag bara promenerade i byn med hundarna.


   

Jag tror i.o.f.s inte att hundarna misstycker att det blir koppel ibland, det finns ju saker att kolla på även då.

 

 

Här är ett grannhus på vår gata, som har tömts helt. Jag vet inte om det är sålt eller kanske ska säljas.


Det finns två lika hus, varje innehåller/innehöll två lägenheter. Från början hyrdes de ut av Hedemora

kommun, men för ett 10-tal år sen såldes husen.


Av Kicki Fredlund - 26 oktober 2021 19:10

Nu har jag haft kontakt med alla tre av våra barn.


Igår ringde Thomas, vi ska tillbringa julen där i Trollhättan.


I morse ringde jag till Cissi, vi är båda dåliga på att hålla kontakt, vi kör den telepatiska linjen, för naturligtvis tänker jag på henne oftare än vad vi hörs av.


Mitt på dan åkte vi till Avesta och hälsade på Peter på skolan där han går och lär sig timra.


 

Peter går i skolan och lär sig timra hus.

 

 

Tillsammans med en annan elev så håller han på att bygga en timmerstuga.

 

 

En tidigare uppgift hade varit att bygga en rök.

 

 

Peter bor på skolan i veckorna och äter i den här rymliga ljusa matsalen.

 

 

Maya och Onyx fick hälsa på många människor, men här sätter Berra tillbaka henne i bilen, medan Peter håller undan Welsh corgin, som fanns på skolan.

 

Det var fint väder med +10 grader hela dan och en hel del sol.

 

 

Vi hann precis äta dagens på Dalahästen innan kl 15. Raggmunk och fläsk, som jag gör allt för sällan själv.

 

Var även in på Outletbutiken, där Berra köpte nya skor. Förutom att det var halva priset på dom så ingick ett par extra sulor som var ergonomiskt utformade (ord. pris 299 kr) samt två par strumpor (ord. pris 158 kr).


Nåt annat som jag inte gör så ofta är kroppkakor, trots att det faktiskt inte tar så lång tid som jag vill inbilla mig.


 

Så igår blev det av att jag gjorde kroppkakor, dessutom dubbel sats så vi kan äta en gång till av dom.

 

Igår blev det ingen skogstur, utan vi gick åter bara till sjön.


 

Himlen var ganska mörk och det blåste rejält under promenaden

 

   

Spännande dofter här tydligen.



Av Kicki Fredlund - 25 oktober 2021 10:27

Ett perfekt väder för fönstertvätt. Lite mulet ingen blåst och +7 grader.


Det finns en anledning till att det är bland det värsta jag vet att tvätta fönster.


Först ska alla blommor bort, dammsuga karmar och mellan fönstren (det är gott om spindelnät), torka allt trä med våt trasa, sen kan själva fönstertvätten ta vid. Det är inte lätt när bara vänster arm går att använda ordentligt, jag kan ju inte lyfta den högra så högt och har heller ingen ork i den.


 


Men nu är ett fönster klart, men nåt mer blir det inte, inte idag i alla fall.


Nä, då är det trevligare att gå på promenad, även om gårdagens promenad bara gick till sjön och runt byn.


Jag gick ensam med hundarna, för igår hade Berra en så dålig dag att han var sängliggande hela förmiddagen, hoppade t.o.m över 11-kaffet och gick inte upp förrän travet började på TV.


     

Det är ju ganska fint här vid sjön också, även om jag gillar skogen bättre.

 

Nu är det strax dags för fika, men först ska vi göra våra balansövningar, som tar 15-20 minuter.


Det är bra att sätta lite press på sig själv, inget kaffe förrän övningarna är gjorda.


Av Kicki Fredlund - 23 oktober 2021 16:21

Med -1,5 grader i morse, så valde jag att vänta lite med att gå ut och gräva upp den sista dahlian.


Den krispiga kylan höll i sig hela dan, trots solsken så var det aldrig varmare än +4 grader.


     

Det blev ingen skogspromenad igår, det blåste som sjutton och vi nöjde oss med en promenad i byn.

 

Idag däremot så var det skogen som gällde igen.


 

Dom kan vara kanska tuffa mot varandra när dom busar.

 

     

Vilken blick jag fick av Maya.

 

 

Idag hade jag med mig en kasse och en sekatör. Plockade lite mossor och kvistar att sätta i entrén nu när blommorna har städats bort.

 


Av Kicki Fredlund - 22 oktober 2021 11:37

..det gör varenda tant sjöng Pippi Långstrump. Men till dom tanterna som gör det tillhör tyvärr inte jag.


Jag städar när jag inte står ut med skiten längre. Idag var en sån dag, så nu är mattorna skakade golven dammsugna och stora rummet dammtorkat.


Om det varit mulet, som igår, så skulle jag provat att tvätta ett fönster också i stora rummet, jag vet faktiskt inte om jag klarar det eftersom jag inte kan lyfta höger arm så mycket som behövs.


Men idag skiner solen från en nästan klarblå himmel. +1 grad i morse och ca +4 nu mitt på dan.


 

Jag tycker att det här trädet är så vackert när det skiftar utseende efter årstiderna. Det står så vi ser det varje gång vi åker till Tjärnan.

 

En promenad, som vi gjorde även igår.

 

Maya letar godis i barken.

 

Tur att vi har stigar att gå på, för sen det gallrades i skogen förra året så är det alldeles för risigt för att gå här. 

 

Igår gjorde jag nåt som jag sällan gör, det var ju torsdag och vi åt faktiskt ärtsoppa innan pannkakan.


Det brukar annars bara bli pannkaka, men det blev ju enklare nu för jag behövde inte grädda så många. 


Nu sitter jag och tar igen mig lite efter städningen och sen vi förmiddagsfikat och gjort våra balansövningar, som Berra fått att göra av sjukgymnasten.


Berra har gått ut för att ta reda på vattenslangen, som gjort sitt för i år.


Det är strax dags att ta promenaden med hundarna. Vilken förmodligen blir i Tjärnan även idag.




Av Kicki Fredlund - 21 oktober 2021 08:41

Onyx tillhör den morgontrötta sorten. Hon sover gärna länge, men vill samtidigt vara där jag är, så idag när vi ätit frukosten i stora rummet p.g.a att gårdagens svamp ligger kvar på köksbordet och förtorkar, så var hon med oss där.


Mat vill hon inte ha så tidigt, medan Maya är konstant hungrig, men snutta på sitt stora gosedjur, som varit med ända sen valplådan, det gör hon ofta när hon är trött.

  


Det fick bli en liten videosnutt på hennes ivriga snuttande.   

 

Nu ska jag gå och ta reda på gårdagens svamp medan jag lyssnar på Mina drömmars stad av Per-Anders Fogelström. Jag har ju läst hela bokserien för många år sen, men tänkte att jag skulle lyssna på alla böckerna, för dom tål säkert att upplevas igen.


Lika milt idag som igår, +8 grader i morse.



Av Kicki Fredlund - 20 oktober 2021 16:36

Det är ju den här tiden varje år som resterna av sommaren ska bort.


Att höströja tillhör inte favoritsysslorna, mest för att det är tungt och tar tid. Klarar inte många knop i taget p.g.a ryggen, men lite nu och lite då så börjar det snart vara klart.


D.v.s krukorna är tömda, rengjorda och snart även undanställda, men fortfarande är det växter som ska klippas ner och nån fler dahliaknöl som ska grävas upp och sparas.


 

På f.m klippte jag gräset en sista gång, sen gjorde jag ren gräsklipparen och ställde undan den.

 

De sista krukorna spolades rena.

 

  

Nu är det dags att hänga undan vattenslangen.

 

 

Igår tog vi plasten av växthuset.

 

 

Altanen är nu tömd och redo för vintern.

 

 

Rönnen har tappat alla blad, men det finns bär än så fåglarna klarar sig.

 

 

Vi lät ju klippa äppelträdet ganska hårt i våras. Nu är det mycket vattenskott som behöver tas bort.

 

 

Inte blev det så mycket äpplen heller, ganska lagom med ca tre hinkar när jag inte behöver göra någon äppelmos i år. Det blir mest till pajer och äppelkakor.

 

Men positivt med äpplena i år är att det varit friska och inte skadade av rönnbärsmal som tidigare.


På eftermiddagen åkte vi till skogen med hundarna. Skulle kolla om det fanns rödgul trumpetsvamp kvar, för jag vill göra jägarsoppan. 


 

För att avleda hundarna från svampen så får dom leta godis i mossan i stället.

 

 

Oj, här har det varit vildsvin sen vi var här senast för ca en vecka sen.

 


Ett litet videoklipp på hundarna.

 

På vägen hem från skogen stannade vi på Pizzerian och hämtade upp en pizza, som jag ringt och beställt innan. Ibland är det bara så himla skönt att slippa laga mat.


 

Skulle ju bara kolla efter trumpetsvamp, men det blev lite mer än så. Efersom det var otroligt blött i skogen, så får svampen ligga och torka ur lite innan rensningen tar vid.

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards