Alla inlägg under december 2014

Av Kicki Fredlund - 31 december 2014 21:58

 

När vi åkte till Ludvika igår, hade vi oturen att hamna bakom en tankbil. Så där fick jag sitta i snöröken mellan Säter och Ludvika (dryga 5 mil) Berra fick ta kort genom vindrutan medan jag körde.

 

När solen stundtals kom fram över trädtopparna blev det ännu sämre sikt bakom tankbilen.


 

När vi kom fram så fick Maya följa med in till dom snälla mopsarna...  

men hon var lite fundersam i början och raggen låg som en matta över ryggen.


 

Det fiinns en Maja till i huset, en mopsdam på snart 8 år.


 

Eftersom jag inte julpyntat ett enda dugg i år, så kunde jag inte låta bli att ta kort på en del av Synnöves. Det var pyntat överallt, men jag tog bara kort på detta. Kyrkan är Stora Tunas.


 

Det står en sån annorlunda byggnad i Brunsvik. Jag undrar vad den har varit till för. 1912 står det på ena gaveln.


Tillägg: Nu har jag fått reda på vad det är för byggnad. Det var alltså en kraftstation till Lekombergs gruva.



 

Idag blev det sparkpremiär på Vikmanshyttesjön. Det var ett perfekt sparkföre.


 

Det var jätteskönt att vara ute i det milda vädret (+3 grader).


 

Nu är dessutom en bana upplogad runt hela sjön, jag höll mig vid sidan om för det var för halt att hålla till på den. Men en man på långfärdsskridskor susade förbi med en väldig fart.


 

Här, alldeles i sjökanten försvinner ännu mer skog. Skogsmaskinerna har kört flera dar och hörts lång väg.

Av Kicki Fredlund - 31 december 2014 13:22

Oj, vilket omslag i vädret det blev. Idag är det faktiskt 3 grader varmt.


Igår var vi till Ludvika, fikade hos Synnöve och Arnold  i Sunnansjö innan vi hämtade en auktionspost som jag budat in tidigare.


Det hade kommit åtskilligt mer snö där än här, det var även flera grader kallare.


När vi kom hem gick vi på sjön med hundarna, jag fick lov att "parera" min promenad för att inte komma för nära andra som också var ute på isen. Barn som lekte vid den upplogade banan, en sparkåkare och två andra hundpromenerare. Men det gick bra, småhundarna såg aldrig dom inbjudande målen. Jolly är som tur är så lydig att hon inte sticker iväg om jag säger "nej".


Nu ska jag plocka ner sparken, där den hänger i taket i lekstugan, som är vårt förråd. Sen vet jag inte hur jag ska få den till sjön, det är ju dryga 300 meter dit och asfalten är nu framme på vägen. Jag får väl bära den.


Dessvärre har Berra en dålig dag och har gått och lagt sig, men det är faktiskt hans första dåliga dag sen julafton (som han inte kunde ta del av), så han kan vara nöjd ändå med att ha haft så många skapliga dagar i sträck.


Av Kicki Fredlund - 31 december 2014 10:00

Ska man göra en tillbakablick, så är det väl bäst att börja med januari.


Vad jag minns så var det inte så kallt och det var dessutom ganska lite snö. Jag tror att jag bara skottade en eller ett par gånger under hela vintern.


 

På sjöns is blev det inga promenader alls. Vi gick lite i kanten en gång, men vågade aldrig gå ut som vi brukat tvärs över sjön.


Februari var ännu mildare med gott om plusgrader.


 

 

Vi gick ju i väntans tider och Triss var hur stor som helst om magen.


 

Den 19 februari föddes det 9 valpar, av dom fick vi behålla 6 st.


Mars gick ju helt i valparnas tecken. Jag fick inte mycket till sömn de första veckorna, för varje litet pip i valplådan måste ju kollas dygnet runt.


     


 

Triss var en bra mamma som tog väl hand om sina småttingar.


 

Ute var det ganska snöfritt och Jolly kunde ägna sig åt sina pinnar.

 

I början av april opererades en liten ofarlig tumör bort på Skorpans ena baktass, så hon fick gå med tratt ett tag.


 

Många trevliga valpköpare kom på besök, och under påsken levererades 5 st av de små, medan Maya blev kvar hemma. Här är det Bodil (Travarens My Joy) som bekantar sig med sina nya ägare.


 

Dags att elda trädgårdsriset i slutet av april.


 

Det fanns gott om murklor, så i slutet av april hade vi plockat massor.


 

Maj månad. Liten Maya växer på sig, uppkäftig är hon men Jolly har en ängels tålamod.


 

Det visade sig att Maya har samma stora intresse för att bära pinnar som dom andra hundarna.


 Vi hade väldigt varmt i mitten av maj och lupinerna blommade tidigt..

   

 

medan mina försök att dra upp blomplantor åter fick mig att längta efter ett växthus.


 

Ville, den lille spjuvern fyllde 5 år den 27 maj.


 

Redan i juni var det mycket som blommade. Men sommaren, som skulle visa sig bli rekordvarm, gjorde att blommorna slog ut tidigt, dessvärre också blommade över tidigt.


 

Triss var på årets första utställning i mitten av juni, redan innan valparna fyllt 4 månader. Jag trodde väl aldrig att hon skulle ha fällt klart och blivit så fin i kroppen. Rasspecialen gick i Avesta och det var ju på "hemmaplan", så jag kunde inte låta bli att anmäla. På specialen blev hon 2:a  Bästa Tik (jag tror det var över 70 tikar), medan hon dagen efter vann, tog BIRet före sin pappa Caesar som blev BIM. Domare här var Moa Persson.


 


 

Juli månad var så varm att man inte fick nånting uträttat. Det var för varmt att överhuvudtaget göra nånting ute på dagtid. Hundarnas favoritplats var i den inköpta badbaljan.


 

Med den nyinförskaffade högtryckstvätten fick jag till slut altan m.m tvättad.


   

Den stora skogsbranden utanför Fagersta (den värsta i modern tid) började 31 juli och pågick närmare två veckor. (Men innan faran var över så var vi inne i september).


Dessa bilder är från 5:e augusti, när det brunnit en vecka. Det låg massor av förkolnade barr  på altanen och himlen var grå av rök. Hur skulle det då inte vara hos de stackars människor i brandens närhet, vi bor ändå ca 5 mil ifrån.


 


    

I slutet av augusti fick vi äntligen vårt efterlängtade Karl Johan-år. Jag tror det var 4 år sen sist.

Tyvärr missade jag det mesta av svampen, för vi åkte till Gotland och var borta 5 dagar och när vi kom hem var svampen på upphällningen. Åter var den varma sommaren "boven", för svamparna blev förstörda alldeles för fort.


   

På Gotland ställde vi ut i dagarna två och det kunde inte gått bättre. Triss blev Bäst I Rasen båda dagarna, dessutom placerad 3:a i sällskapshundsgruppen ena dagen.


Jag klantade till det och missade båten på vägen hem, så vi fick en extra dag på ön.


 

Då passade vi på att besöka Skrubbs travbana, där vi faktiskt aldrig varit tidigare (trots alla våra travår)


 

Tur att vi hade vårt boende kvar.


 

Även september var en mild månad, dessutom så torr att det dröjde ända tills månaden var nästan slut innan det fanns några trattkantareller att plocka.


 

I september höll jag min andra valpkurs för året på klubben, hade även en på våren.


 

Hela september hade jag ett förfärligt bråkande med Telenor, som tog både kraft och energi. Tur att jag orkade hålla ut och det löste sig till slut och jag fick äver ekonomisk ersättning för allt strul.


 

Lingon blev det så vi klarar oss, sämre var det med blåbär. Det fanns nog på sina ställen, men jag plockade inte tillräckligt för att det ska räcka till nästa år. Vi äter dagligen blåbär på gröten eller filmjölken, så det går ju åt en hel del.


I september var det två år sen Skorpan fick sitt diskbråck. Hon vinglar och far med sina bakben, men är pigg och glad och verkar inte ha ont.


 

Oktober, vi har fortsatt att träffa spårgänget om söndagarna. Maya började få allt bättre kläm på vad det handlade om.


 

Kunde sålt Maya billigt när hon tuggat sönder ett minneskort på 8 GB fullt med flera års foton.


Även oktober var mild och efter nån enstaka frostnatt (där de sista blommorna strök med) så fortsatte det länge med plusgrader.

På slutet var det mest grått och en hel del regnade..


så fortsatte även november, med grått väder och väldigt få solglimtar.


 

Ofta hade det regnat så mycket, att hundarna nästan kunde bada i pölarna.


14 och 15 november var jag i Norge med Triss. Ska inte sticka under stol med att jag hade hoppats på norskt Cert, så hon blivit norsk champion också, men det blev inga framgångar alls. Ena dan 4:a i championklassen, men inte ens CK. Andra dagen fick hon CK, men blev oplacerad. Dessutom en besvikelse att det inte gavs någon kritik över huvudtaget.


 

Var till Ulltuna i Uppsala och kollade upp Skorpans diskbråck, sedan hon blivit sämre i sitt högra bakben.


 

Skorpan klarar sig ändå ganska bra, trots sitt handikapp.


 

December, denna trista månad, när man helst skulle ligga och slappa som hundarna i väntan på att det blir vår.

Vi fick ändå en aning snö så julen blev vit, och kall blev den också då hela julhelgen hade runt 15 minusgrader.


I övrigt vad som kan läggas till denna årstillbakablick är väl att Berra inte mått så bra. Han har haft sina sämre dagar då sömn är det enda som gäller, men däremellan har han försökt röra på sig och för det mesta följt med på hundpromenaderna.

Han och Skorpan går en kortare vända medan jag gått lite längre med dom andra tre.


Min rygg har väl spökat lite mer än vanligt i år, så utomhussysslorna har blivit rejält eftersatta. Det är bara att hoppas att det känns bättre till våren, så man kan ta nya tag.


Vi fortsätter nog ett tag till att åka och få behandling av sjukgymnast i Borlänge.


Men positivt är att jag inte heller detta år haft en enda förkylning. Jag är inne på fjärde året nu utan att ha varit sjuk. Visst har det hänt att jag nyst nån dag och trott att jag skulle bli förkyld, men redan dan efter har jag mått som vanligt igen.


Nu slutar jag min återblick med att önska alla mina bloggläsare

Ett Gott Nytt ÅR!

Av Kicki Fredlund - 30 december 2014 09:38

Egentligen gjorde jag just ingenting igår, men ändå satt jag vid datorn i flera timmar.


Gick tillbaka under året och kollade bilder och annat. Skrev ner en tillbakablick av året. Men den ska publiceras på bloggen först den 1 januari 2015.


Av misstag kom den delvis ut på FB, så det blir nog nån som undrar var resten av texten finns.


Idag är det ett rejält omslag i vädret, tack för det! Jag gillar inte alls att gå med hundarna när det är -10 eller kallare. Idag är det ca - 3 grader, precis lagom tycker jag.


Visserligen kan det nog vara riktigt halt, speciellt över skogen mot Smedjebacken när vi alldeles strax ska åka till Ludvika och hämta prylar hemma hos Synnöve, saker som jag tidigare i höst budat in på auktion men inte hämtat.

Av Kicki Fredlund - 28 december 2014 12:11

Nu är det åter tyst i huset, Cissi och Ludwig åkte hem till Göteborg i morse efter frukost.


Igår e.m kom systerdotter Regina och Jerker.

Dom följde med mig ut på hundpromenad på sjöisen. Friskt om näsan var det, men hundarna gillade det.


Sen blev det åter julmat som stod på matlistan. Tur att vi är många som gillar sill, jansson, skinka och lax. Men nu är det nog bara skinkan som det finns nåt kvar av.


 

Jerker var för oss en ny bekantskap, som Regina gärna ville "visa upp". Nykära och lyckliga såg dom ut.


Nu återgår vi till vardagen några dagar innan det är dags för nyårsafton, men å andra sidan brukar den gå ganska omärkt förbi här hemma.


Av Kicki Fredlund - 27 december 2014 11:06

Hela julhelgen har varit ovanligt kylig. I alla fall om man jämför med de grader vi haft innan. Det var - 15 på juldagen och -10 igår på annandan.


Igår blev en mellandag. Emelie åkte till Borlänge direkt efter frukost för att träffa vänner. Jag skjutsade Ludwig till en kompis i Gustafs (där han blev kvar i natt). Emelie kom tillbaka till lunch, men sen åkte hon och Cissi tillbaka till Borlänge, E för att träffa sin pappa, småsyskon och farföräldrarna och Cissi för att träffa sin ex.svärmor


Sen tog Emelie tåget till Uppsala på kvällen för att åka till en god vän. Dom två åker till Vietnam. Deras flyg gick i morse. Dom ska luffa runt i 4 veckor.


 

Jag tog en promenad med hundarna på sjön. Dvs Skorpan fick inte följa med, hon var kvar hemma med Berra (fick bara en liten vända innan)


Klockan var runt tre och det började redan mörkna, så bilderna är därefter.


 

Efter dom senaste  dagarnas kyla, så måste det vara riskfritt att gå på isen. Nån har även varit ute och plogat för flera dar sen.


  Jag Undrar vem som promenerat på isen? Jag tippade vildsvin, men det kan ju vara rådjur.


Den 26 december var min mamma född 1907, så det är nu 107 år sen. Jag trodde hon skulle ha stora möjligheter att bli 100, men hon blev "bara" 95 år, så det är mer än 10 år sen hon gick bort. Men en mamma (iaf min) saknar men nog hela livet.

Av Kicki Fredlund - 27 december 2014 10:40

Som tur var mådde Berra betydligt bättre på juldagen, så han också kunde vara med.

Det blev lite dacapo av julafton med mat och julklappar.


 

Barnbarnet Felix kom till fika och fick sina julklappar, men sen skulle han vidare till Hedemora och Kims firande. Som synes har tuppkammen åkt av. Kommentaren var: Man måste se prydlig ut när man ska söka jobb. Han samlar vuxenpoäng grabben.


 

Vid halvtvå tiden kom Peter med familj och stannade till kvällen. Sällan jag får nåt kort på honom, men nu passade jag på.


    

Ludwig busade med sina små kusiner..


 

Elvira som gillar att pyssla, fick att göra med pysselboken hon fått..


 

Medan Ville roade sog med små bilar


 

Hundarna fick turas om att sitta i knän. Triss trivdes fint i Emelies knä, men ack så Triss fäller just nu så Emelies kläder blev i stor behov av att dammsugas, för hennes kläder blev helt ludna av hår.


 

Vi blev sittandes till, om inte sena, så iaf kvällen. Ljusen hann brinna ner, men det var hemskt vad dom rann, det var så ljusmanchetten försvann och en hel hög av stearin hamnade på bordet.

Av Kicki Fredlund - 24 december 2014 19:39

Så var då julafon här. Jag har har totalt saknat all känsla för att det skulle vara jul, så jag hade inte ens julpyntat eller räknat med att ha nån gran.


Men det gick inte Cissi och Emelie med på, dom kom från Göteborg i går e.m Är det jul ska man ha julgran, så det blev till att plocka fram den gamla "antika" granen ur skrubben.


 

Karongen med julsaker plockades fram och Emelie och Cissi hade roligt åt prylar som fanns i den. Bl.a ett fult gammalt troll, som min pappa gjort en gång i tidernas begynnelse.


 

Men så sattes det igång att klä granen,Ludwig deltog med liv och lust.


 

Emelie försöker rätta upp den sneda toppen.


 

Triss och Maya inspekterar. Maya har ju aldrig sett nån gran tidigare. Hoppas att prylarna får hänga kvar.


 

När granen var klädd var det dags för 11-kaffet.


     

Så dammsög jag hundarna, den ena efter den andra...


 

Maya och Triiss trängdes om vem som skulle damsugas mest.


 

Sen gick vi en promenad med hundarna. Jag hade ingen kamera med, men det hade Cissi


 

Det är ju inte så mycket snö, men mot Göteborgs 8 plusgrader så tyckte Emelie att det var helt Ok att göra en snöängel i den snö som fanns.


   

Isen har nu lagt sig rejält med dom 8 - 9 minusgrader vi haft senaste dagarna.

Det hade varit en mindre traktor på isen och en skridskobana var upplogad vid badplatsen.


Än vågar jag inte gå rakt över sjön, men i kanten gick vi..


   

Det här är ju Mayas första vinter och hon är lika förtjust i snön som dom andra alltid varit.


När vi kom tillbaka var det hög tid att fixa till julbordet. Cissi skalade potatis, jag gjorde Janssons. Sen plockades det fram lax, rökt och gravad med tillhörande såser, fyra sorters sill, sillsallad (den gjorde jag igår) med äggklyftor, stekte prinskorv, värmde köttbullarna, Vispade grädde och gjorde ris a'la Maltan klar, den fick stå ute några timmar, skar upp skinka och rökt struts. Sen var det bara att hugga in.


    

Tobias med sin familj kom under eftermiddagen. Han har blivit så mogen sen han fick flickvän och hennes barn.



 

Efter maten, men innan kaffe och ris a'la Maltan, så delades det ut julklappar.


Det sorgligaste var/är att Berra var jättedålig och har tillbringat hela dagen i sängen, förutom sin vanliga värk, så hade han jätteont i halsen, det började i natt. Jag hoppas verkligen att han är bättre i morgon.


Nu under kvällen tittas det på film och käkas knäck och smågodis. T.o.m jag har fått återfall och smakat. Cissi och Emelie hade båda med sig hemgjord knäck, medan jag inte gjort nåt julgodis alls.


Nu önskar jag alla mina bloggläsare en skön fortsättning på julen (som visst ska vara fram till påska)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards