Alla inlägg under juli 2021

Av Kicki Fredlund - 31 juli 2021 08:50

Igår åkte vi ganska tidigt till skogen, innan det blev för varmt.


Vi skulle till säker svampskog, som alltid levererar.


Jag började hysa misstankar då vägen var "preparerad" med grovt stenkross i flera km. Det var knappt man vågade ta sig fram med bilen.


     

Det var så man fick en klump i magen av sorg. Vår fina svampskog nu bara ett minne blott.

 

Det försvinner en skog varje år. Vi som flyttade hit för 13 år sedan just för de fina svampmarkerna i närheten.


 

Jag förstår att det var för skogsmaskiner och timmerbilar som vägen var belagd med det, för personbilar, hemska stenkrosset.

 

Vi åkte till annan skog, men där plockade jag bara blåbär.


 

Till förmiddagskaffet kom Ove och Ylwa. Först hade Ylwa fått lite assistans i träningen med Puma att möta folk utan att gå fram.

 

Det kom några mindre regnskvättar under dan, men inte mer än att Berra kunde plocka hallon från häcken, utan att de blivit för blöta.


 

Det gick också bra att sitta på altanen och äta, stekt lax, nyupptagen potatis och spenatstuvning.


På eftermiddagen, ja nästan mot kvällen åkte jag till en skog ganska nära här hemma för att plocka kantareller. 


Det var otroligt svettigt och kvavt i skogen, trots att den bara var mänskliga 22 grader.


Inte hittade jag så mycket heller, inte alls de mängder jag hoppats på trots att jag strosade runt på ett ganska stort område, så Berra hade bara knappa 3 liter att rensa, medan jag rensade blåbären.


Igår tog jag årets sista rabarber. Om jag ska göra rabarberdricka eller nåt annat av dom får vi se. Kanske skär jag dom bara i bitar och lägger i frysen.

 

Det blir ofta hallonkakor till fikat (den här gjorde jag igår), inte konstigt att midjemåttet växer och byxorna krymper.


Växlande molnighet idag, 14 grader kl 8 och 17 nu halv 10. Ska nog ta hundarna och sticka till skogen innan det blir för varmt.


Skulle förresten varit på Brukshundklubben nu för att göra BPH (Beteende – och personlighetsbeskrivning hund), men beskrivaren hade fått förhinder (sjukdom), så det det kom sent besked (i går) att det är inställt. 


Av Kicki Fredlund - 29 juli 2021 13:11

Det var uppehåll på f.m idag, men just som vi skulle ut och plocka av hallonen så började det regna.


Även om det skulle sluta, så är hallonen för våta för att bli plockade idag.


Vi får se hur det blir med promenad i skogen.


Igår gick det i alla fall bra att promenera i skogen, även om det var väldigt blött efter regnet.


   

Hundarna hade inget emot att bli lite blöta om tassarna.

 

     

 

Maya rullade sig t.o.m i den blöta mossan.

 

Idag började Onyx att löpa, hon började några veckor senare än vad jag räknat med.


Efter mycket funderande hit och dit, så har jag nu bestämt mig för att inte para henne på det här löpet.

För det skulle innebära valpar i oktober med leverans strax före jul.


Då är det bättre att få valpar på våren när hon löper i februari nästa gång. Jag är visserligen äldre då, eftersom jag fyller 78 nästa gång, men jag får väl hoppas att jag lever och orkar.


Idag är det ett år sedan jag skrev ett In memoriam om Triss. Det känns som om hon varit borta mycket längre än så. Till skillnad mot Jolly som varit borta sen 5 år tillbaka, är det så längesen?



Av Kicki Fredlund - 28 juli 2021 09:26

Igår efttermiddag kom regnet och det med besked, 30 mm på ett par timmar, blixt och dunder till det.


Inatt har det kommit ytterligare  10 mm och det regnar fortsatt.


 

Syrenhortensian, som just börjat blomma, har av regnets framfart hamnat ända ner på marken med sina blomklasar. Och knölklockan till vänster ligger platt.

 

 

Regnet var av det skyfallsliknande slaget så det såg ut som det kastades ut hinkvis med vatten från taken.

 

Idag fick jag bilder från Emelie på lilla Ebba, som just blivit 4 månader (27/7).


Vi kommer tyvärr inte att träffa dom nästa månad, eftersom vår resa till Göteborg och Cissis bröllop inte blir av för oss.


 

Igår såg jag att nån kattjäkel avvänt komposten till dass och därmed krafsat upp flera av mina satta purjolökar.

 

Jag som tyckte att det var ett smart ställe att plantera purjon på, med kraftig och fuktig jord. 


Men det tyckte visst katten också trots att kompostlådan är närmare 1,5 m hög.



Av Kicki Fredlund - 27 juli 2021 09:15

Under en dryg halvtimme har jag nu svettats igenom gräsklippningen av baksidan på tomten.


Tänkte hinna med det innan det började regna. Men ynka ca 10 droppar har fallit och plötsligt skiner solen, så det blir nog inget regn.


Nu är jag duschad och börjar känna mig som folk igen.


 

Jag går nog ut i köket och fixar en plåt såna här till f.m.-kaffet

 

   

Kamoflerade hundar. Den lilla bäckfåran var nästan utan vatten, men hundarna lyckades i alla fall bli leriga när dom sökte vatten att dricka.

 

Bilderna är från häromdagen när jag var där med hundarna för att leta kantareller, men kom hem med en nästan tom korg, de flesta svamparna jag hittade var så torra. Nu behöver vi regn om det ska bli nån ordning på svamptillgången.




Av Kicki Fredlund - 26 juli 2021 12:30

Man får lite bloggtorka när det är så här varmt, för jag orkar inte göra nånting och då finns heller inget att skriva om. Det har varit runt 27 grader nu i flera dagar.


Igår var vi faktiskt till Tjärnan och jag la ett kort spår till Onyx. Jag plockade lite blåbär medan spåret låg till sig.


Trots att klockan bara var 9 på morgonen så var det otäckt varmt för både mig och Onyx, hon fixade ändå sitt spår i snustorr mark. Jag nöjde mig med att plocka en bärplockare med blåbär.


Idag har jag klippt framsidans gräs, så snart det var anständigt att gå ut och dra igång gräsklipparen, men orkade inte med den stora biten på baksidan, den tar jag kanske i morgon.


Jolly, älskade änglahund är i mina tankar idag, då det är 17 år sen hon föddes. Det är hela 5 år sen hon slutade sina dagar.


 

Med värmen som varit och är, så pustar vi mest ut på altanen. Hundarna utslagna och jag i solstolen i skuggan under paviljongen.


 

Det är gott om hallon på häcken i år. Berra är ute och plockar just nu.

 

 

Berra trillade ur sängen två nätter i rad. Först spräckte han läppen, natten efter fick han ett hack i pannan.

 

Trädgårdsrunda med kameran.


 

Äppelträdet ser heltokigt ut sen det "friserades" i våras. Kvarvarande grenar har både brett ut sig och sjunkit nedåt mot marken så omfånget på trädet är enormt.

 

 

Dessvärre fortfarande ohyra som kryper in i och förstör äpplena.

 

 

Medan det lilla plommonträdet är fullt av kart i år.

 

   

I växthuset växer både paprika och tomater på sig som de ska.


 

Har t.o.m skördat lite.

 

     

Nu har höstfloxen börjat blomma.

 

 

Även astrarna är på god väg.

 

Den första helt utslagna astern.

 

 

Och höstanemonen, som får kämpa för att ta sig upp ovanför andra växter.

 

 

Såpnejlikan är ju mest ett ogräs, eftersom den sprider sig så mycket i rabatten. Men i år är allt så dåligt rensat.

 

      

Avslutar med favoritblomman dahlia.

 

Nu ska jag gå ut och ta upp potatis. Det lutar åt att jag gör pannbiff idag. Kanske med svampsås till.



Av Kicki Fredlund - 23 juli 2021 13:57

Det var bara 13 grader i morse, så det passade bra att åka till skogen direkt efter frukost.


Jag skulle plocka både blåbär och kantareller, Berra håller sig till svampen.


Hundarna kunde följa med tack vare att det inte var så varmt.

 

Jag plockade bara en bärplockare full

 


Sen ägnade jag mig åt svampplockning.


 


Jag hittade två Karl Johan, men båda dessvärre maskätna. Jag saknar verkligen kallarna.

 

  

Efter ett par timmar så var vi hemma igen och Berra tog hand om svamprensningen och jag blåbären.

 

 

Nu har vi ätit ugnsstekt lax (från igår) med nyupptagen potatis.

 

 

Nyplockade hallon och blåbär med gräddmjölk till, smakade bra efter maten


Berra har ett plåster på överläppen. Han trillade nämligen ur sängen inatt och spräckte läppen mot golvet.


Jag ska nog ta en timme i solstolen (men i skuggan), det är sköna 20 grader om man håller sig borta från solen. Tänker lyssna på nån av alla missade sommarpratare på P1.


Av Kicki Fredlund - 22 juli 2021 15:26

Vi kom ju inte till Mariannes födelsedag i tisdags, då vi ju var till Söderhamn, så det fick bli en dag efter i stället.


Jag bakade kubbar och en hallonkaka på morgonen, så vi kunde ha fikabröd med.


Hallonen var de första för i år som jag plockat på häcken, de mognar nu i rasande fart.


Det var ju en solig och varm dag, precis som det är idag, men hundarna fick följa med.


 

Hundarna, f.f.a Onyx och Nala sprang som tokar i trädgården, tills dom var helt slut.

 

   

Marianne ställde ut en vattenskål.

 

   

Maya tyckte det var en väldigt liten badbalja, men hon gjorde så gott hon kunde med framtassarna i vattnet.

 

 

Tjingis och Doris var inte så intresserade av att busa med Maya och Onyx.

 

 

Marianne fixade fram kaffe och vi satt i skuggan och fikade.

 

 

Inne i paviljongen var det lite för varmt att sitta egentligen.

 

 

Marianne hade så fina rosor uppe vid gäststugans vägg. Jag tycker att rosor är så vackra, men jag vill inte ha några själv, det är för mycket taggar.

 

Idag har det varit ytterligare lite varmare än igår. Ute på altanen är det fortfarande 37 grader utan skugga, halv 4 på e.m


Jag skulle varit till skogen, men eftersom det inte blev av i morse när det ändå var lite svalt, så får det vänta till i morgon.


     

De tidigaste blommorna har blommat över nu, så nu kommer de som blommar lite senare.

 


Av Kicki Fredlund - 21 juli 2021 08:39

I går kom vi äntligen iväg, på den sen länge planerade, dagsturen till Söderhamn.


Peter tillbringar sommaren där med Sofie, som driver en fäbod för tredje året.


I år är det fler djur på vallen än det varit tidigare år.


   

 

Getter, höns och får, som strövade omkring. D.v.s fåren var instängda i hage.

 

Inte kunde man ana att sonen var så hemtam på en fäbod, men han pysslade jättemycket med djuren och trivdes som fisken i vatten. Här hjälper han Melvin att bli av med lite bromsar. Fy attan vad vi blev bitna av de otäcka flygfäna.


 

En grannkvinna kom och mjölkade den ena geten. Det var första gången som geten blev mjölkad, så Peter höll den på gott humör med lite borstning.

 

           

Nyfikenhet på hög nivå från båda djurslagen, Maya blev lite paralyserad medan kvigan Jullan och stuten Melvin blev mer och mer närgångna.

 


Men till slut blev Jullan lite väl närgången i sitt slickande.

 

Det kom folk i en strid ström under dagen, som ville se på djuren och även klappa på dom.

 

 

Innan vi åkte hem igen vid 5-tiden så bjöd Sofie på jättegod middag. Salladen innehöll så mycket från växtriket att jag inte visste att man kunde använda hälften  ens.

 

Det här var den längsta bilkörningen jag gjort på mycket länge, men jag blev positivt överraskad att det gick så bra. Inte det minsta trött eller ont av körningen, som hade blivit 38 mil totalt.


Hemma var vi igen lagom för att se Allsång på Skansen kl 20.


Igår skulle Triss ha blivit 10 år, men det är snart precis ett år sen hon fick sluta sina dagar. Jag saknar mina tidigare hundar, speciellt när man blir påmind på alla foton som dyker upp hela tiden.


Var och en med sin egenhet, så olika varandra men alla så kära.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards