Alla inlägg under oktober 2016

Av Kicki Fredlund - 31 oktober 2016 12:22

Jag har hållit på hela morgonen och förmiddagen och tagit reda på äpplen och gjort äppelmos.



 

Inte så många kvar på trädet, men fortfarande många på marken.

 

Så skönt när det är klart, för attan så kladdigt och kletigt det blir.


 

6 kg mos blev det, som nu väntar på att svalna, för jag fryser ner det mesta. Men lite får jag dela med mig till barnbarnet som lånade ut sin Kenwood hushållsmaskin (som han iofs fått av mig, för jag köpte den billigt på auktion en gång för länge sen).


 

Klockan 8 i morse satte jag en stor fårlägg på kokning, undrar om 5 timmar räcker?


Det blir nog en tur till Borlänge nu på e.m Vill äntligen köpa en extern blixt till kameran.

Av Kicki Fredlund - 30 oktober 2016 16:54

Tänkte väl att man kunde kosta på sig en sovmorgon, när man nu dragit klockan tillbaka en timme i går kväll.


Men fasen heller, halv 6 (slog jag upp mina klarblå). Men jag låg kvar i sängen och lyssnade på Ulf Elfvings program. På söndagsmorgnarna presenterar Ulf Elfving musiken från 60- och 70-talet och låtarna du aldrig glömmer, mellan kl 6 och 7.

 

Riktig nostalgitripp varje gång man lyssnar på programmet.

 

Vi bjöds på ytterligare en solig höstdag, men det hotas om sämre väder (t.o.m. mycket sämre).

 

Efter ett visst tjatande fick jag med mig Berra till skogen för spårning, han ville nog helst vara hemma och sova, för hans bältros har spridit sig, så nu hade han ont över hela bröstet, inte bara ena sidan.

 

Vi var inte alls många idag. Ylwa la spår till Maya och jag till Pantera. 

 

Maya gör mig så konfys, hon har så mycket pyssel för sig i skogen och tar sån tid på sig att bestämma åt vilket håll hon ska gå, men hon kommer alltid fram till slutet och pinnarna hittar hon varje gång.

 

Den här gången hade Ylwa lagt pyttesmå pinnar (tre st), inte grövre än mitt lillfinger och ungeför lika långa. 

 

Jag blir faktiskt lite imponerad av Maya, trots allt strul hon håller på med innan vi är "i mål".

 

 

Idag hade vi en ny liten medlem med oss i skogen, rottisvalpen Tobbe (vars ägare jag ska hjälpa igång lite med hundägandet).

Det var allra första gången som den 12 veckor gamla valpen var i en skog, så det var otroligt mycket som skulle undersökas och stoppas i munnen. Vi provade att lägga ett litet spår, men det var så mycket som var nytt så han får träna lite mer på att bara vara i skogen, innan vi gör ett nytt spårförsök.

 

Berra gick sin kilometerrunda med Triss, men sen var han så pigg att han ville följa med och leta svamp när vi kommit hem.

 

Vi åkte bara till skog ganska nära, jägarna pangade och sköt alldeles intill (det finns en jaktskyttebana helt nära och det var nog där dom var).

 

Glädjande att hundarna var helt oberörda trots att det small rejält stup i ett.

 

Så mycket svamp blev det inte (knappa 3 liter), men hundarna fick den motion dom behövde för att nu sova ovaggade.

 

 

Kunde inte låta bli att ta ett par bilder på sjön, här är träden nu helt avlövade.

 

 

Men mot skogen ser man att det fortfarande lyser som guld av björkarna.

 

 

Väl hemma igen så gjorde jag en snabb pastarätt. Hade tagit en bit kokt skinka ur frysen på morgonen, den stektes i tärningar tillsammans gul lök, en del av den nyplockade svampen och en vitlöksklyfta. Grädde på det och avredning med en äggula.

 

 

 

 

Av Kicki Fredlund - 29 oktober 2016 16:13

Jag satt hela förmiddagen och fixade med auktioner på Tradera


Sen tog
vi en skön promenad i skogen med hundarna.


     

Maya hittar per omgående en pinne, Triss är snabb att hänga på. Det tar lite tid innan dom kommer på att dom ska hålla från samma sida för att kunna springa med den.


 

Vi bjöds på sol och en riktigt skön höstdag med ca +8 grader.


 

Jag plockade lite mer lav, för jag ska väl ha nåt att sätta i adventstaken, bäst att plocka innan snön kommer.


 

Lite godisletande.


Skulle åter försöka ta en hyfsad bild på Maya.


Men lika svårt som vanligt. Här står hon och tuggar på en köttbulle som jag mutade henne med


 

Och här har hon bara tre ben och dessutom ljusa ögon mot solen, hon som har så jättemörka ögon. Men lystern i pälsen duger...


Vi hittade ett par nävar små gula kantareller, som jag stekte och blandade i kycklinggrytan som jag lagade när vi kom hem från skogen.


Nu kollar jag på V75 med ett halvt öga. Jag har verkligen kommit ifrån detta med travet. Hästarna är för det mesta helt okända för mig.

Av Kicki Fredlund - 28 oktober 2016 16:51

Igår blev ju inget gjort ute p.g.a min magsjuka.


Men som tur var har vi haft fint väder även idag, så vi passade på att röja lite, först på fm sen lite till på e.m


   

Äntligen tömde jag de gamla blommorna på trappan och satte ljung och mossa i stället. Jag hade också tagit med fjällig taggsvamp från skogen, får väl se hur länge det dröjer innan den ruttnar.


 

Det var som jag väntat mig en enormt stor rotknöl/knölar på den gigantiska dahlian som jag nu slaktat.

Frosten tog blomman så den hann bara vara utslagen i två dar (men den hann ändå slå ut).

Nu får knölarna torka lite så jag kan ta bort mer av jorden, sen är det bara att hålla tummen för att den ska leva till våren.


 

Men den här ampeln får hänga ett tag till (ovanligt seglivad).


Fick ett trevligt samtal när vi just kommit in efter förmiddagspasset. Det var Catta som undrade om vi var hemma.


 

Catta och Tomas har inte varit här på evigheter, så det var jättetrevligt att träffas igen och prata bort några timmar.


Senare på e.m. fortsatte röjandet ute. Jag grejade plats i friggeboden, sen kunde alla krukor planteringsvagnen, trädgårsstolar m.m bäras in. Även stora svamptorken blev undanställd för den här säsongen.


Catta plockade ett par kassar fallfrukt och tog med sig. Är glad för varje som kommer hit och minskar på äpplena.


Jag tog in några och skalade ett 20-tal, som jag skar i bitar, frös ner en del och gjorde två olika äppelkakor av resten, den ena är en smulpaj med stekta äpplen i botten.


 

Jag gjorde det för ugnen var ändå redan varm....


 

eftersom det var ugnspannkaka som var vår "festliga" fredagsmiddag.


Hundarna har varit med oss ute, så det behövdes ingen skogspromenad, dom sover än som slagna hjältar. Att vi fick besök gjorde nog också sitt till, för då var dom på tårna värre.

Av Kicki Fredlund - 27 oktober 2016 13:14

Men fy fasen! Jag åkte på magsjuka i natt igen, det var ju inte länge sen sist.


Jag är ju van att få kolik, men det här är nåt annat. Vaknade kl 2 i natt av att jag mådde hejdlöst illa (det gör jag inte när jag har kolik).


Satt på toa resten av natten med spyhinken i knät.


Vi var ju till Borlänge igår, för jag kollade synen, som var just så illa som jag trodde.


Vi åt då på IKEA, Berra åt inte samma som jag och han är inte sjuk.


Ont i magen och illamående är jag fortfarande, får springa på toa stup i kvarten, men nu är det andra änden som rinner. Jag vågar inte gå ut med hundarna, det är nog lugnast att hålla sig i närheten av toan hela dan.


Jag var också till ElGiganten för att lämna in min kamera, där blixten inte fungerar, men det skulle kosta 1.000 kr bara i felsökning, så det struntade jag i.


Det tog en jäkla tid, som alltid. Först fick jag köa i 30 minuter, sen när jag framförde mitt ärende, så fick jag veta att jag måste köra till baksidan där verkstad och inlämning fanns. Och först där talade han om hur dyrt det skulle bli.


I stället ska jag köpa en extern blixt till den (en sån kostar 1.300 kr)


Idag får hundarna nöja sig med det dom fick igår, då vi åkte till skogen både på väg till Borlänge och på hemvägen.


 

Här spanar dom in olika saker, men jag tror att Maya kollar in mig.


   

Jag kastade iväg lite godisbitar att leta reda på, Triss vet direkt vad det handlar om..


 

medan Maya passar på att leta på samma ställe som Triss.


 

På väg tillbaka till bilen igen.


Idag skulle älskade Skorpan fyllt 8 år. Hon är verkligen saknad.


 

Skorpan i skogen förra året, ett par månader innan hon togs bort.


Lite typiskt att jag behöver hålla mig inne idag, för det är soligt ute och 7 - 8 grader varmt.

Det är massor kvar att göra i trädgården.







Av Kicki Fredlund - 26 oktober 2016 11:50

Det visar sig att jag varje år så här dags har mer eller mindre bloggtorka.


Hösten är trist, har man inte kameran med sig ute så blir det inga bilder heller. Annars är det ju fortfarande relativt vackert, innan alla löv trillat av.

I morse hade vi -1,5 grader, där rök dahlian, som äntligen hade slagit ut   


Berra hade tidig tid för provtagning på VC, så vi åkte hemifrån före kl 9.


Det blev handlat på ICA, nåt som tar sin lilla modiga tid, för hela affären har genomgått en fullständig ommöblering. Det finns inte en sak på samma ställe som tidigare, undantaget mejeri och charken.


Det kommer att ta tid att lära sig alla nya placeringarna, men personalen är artig och hjälpsam.


Det blev också ett besök på apoteket, då både jag och Berra behövde mer medicin.


Nu är vi på väg till Borlänge. Jag har tid för synundersökning kl 1, ska hinna gå en stund med hundarna i skogen innan.


Ev. ska jag lämna in min kamera nånstans. Blixten går inte att använda, för locket som ska poppa upp när blixten behövs gör inte det, den förblir stängd och blixten bränner av under locket.



Av Kicki Fredlund - 24 oktober 2016 16:41

Det här med att fotografera hund är inte det lättaste.


Vädret var ju så dåligt idag också med duggregn, så vi åkte inte till skogen utan nöjde oss med att promenera i byn.


 

Vi gick först ner till Vikmanshyttesjön.


 

Jag hade tänkt försöka ta kort på Maya, men att ställa henne under slogboden var ju inte så bra tänkt för jag står för mörkt, dessutom tar mobilen inte dom bästa bilderna.


 

Uppe på en uppochnervänd eka med vassen och sjön bakom var inte heller så bra som jag hoppats.

Mest för att Maya inte alls var intresserad, hon ville helst hoppa ner.


   

Så kom Triss också upp på ekan, men hennes intresse att bli fotad var ungefär lika stort.


 

När Berra lockar på dom, så då tittar dom mot honom.


  

Nu blänger Triss på mig och tycker att hon poserat länge nog.


 

När vi kom hem så tog jag en sista bild på den stora dahlian. Nu har den faktiskt slagit ut. Nu börjar den t.o.m vissna lite och tappa en del av de översta kronbladen.





Av Kicki Fredlund - 24 oktober 2016 11:38

Med ruskvädret som är just nu så är det bästa att stanna innomhus.


Inga problem att hitta nåt att göra, nä problemet är att vilja göra något.


Jag fotar och plockar bland mina prylar som ska ut på Tradera, idag har det mest blivit handdukar och annan textil.


Jag tror att jag kanske håller på att bli förkyld, för jag har snorat och nyst hela förmiddagen.


Jag nyser alltid på mornarna (allergi), men det brukar ge sig efter ett par timmar.


Jag har dessutom mer ont i kroppen än vanligt och en nackspärr som gör att jag inte kan vrida huvudet till höger.


 

Gårdagens skogspromenad fick vi gå i duggregn. Maya hittade en liten benkota..


 

Benet bar hon sen med sig under hela promenaden.


Efter vi gått i skogen igår, så åkte jag till en familj, som just skaffat en hundvalp.



Jag har lovat att hjälpa dom med tips och råd, så de kommer igång med sitt hundägande. (De har inte haft hund tidigare)


Berra var måttligt road när han suttit i bilen med hundarna i 1,5 timme. Men han hade en kvällstidning att läsa, så det gick ingen nöd på honom.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards