Alla inlägg under februari 2020

Av Kicki Fredlund - 29 februari 2020 16:00

Det har varit en solig dag, även om det mulnat på lite på e.m Det ska visst bli snö i morgon, hoppas att det inte blir så, för då får vi ställa in spårandet.


Vi behövde åka till Apoteket idag, många pengar rök där. 


På vägen in till Hedemora stannade vi på 11-fika hos Kerstin och Anders.


Sen blev det en längre promenad för mig och hundarna, Berra gick sin vanliga runda, sen fick han vänta vid bilen tills jag kom tillbaka.


  Nya spännande dofter

 

Man kan leta godis på liggande trädstam också.

 

 

En suddig och dålig bild, men Onyx ser lite rolig ut.

 

Det blev en ganska simpel middag på rester, jag åt min halva pizza från igår. och Berra åt det som var kvar av köttfärspajen.


Men jag hade i.a.f lite fruktsallad kvar att äta efter maten.


Berra kollar travet på TV nu och jag fortsätter att lyssna på en ljudbok av Karin Slaughter.


Av Kicki Fredlund - 28 februari 2020 14:59

I morse hade vi -11 grader, kanske det kallaste vi haft denna s.k vinter.


I Stockholm och söder ut har det snöat, men här är det fortfarande snöfritt och så kan det gott fortsätta, för nu vill jag ha vår på riktigt.


Solen har lyst från klarblå himmel, det var +1 grad när vi gick skogspromenaden med hundarna.


Lättjan och latheten fortsätter, visserligen har jag onödigt ont i ryggen idag, men nåt borde jag ändå klara av att göra.


Jag har inte ens lagat mat. Jag ringde och beställde pizza när vi åkte från skogen.


Nu när man fått så gott ställt med höjd pension, så kan man ju kosta på sig det, nåja, allt är ju relativt.


 

Berra tog en calzone

 

 

Och jag en hawaii, som jag orkade få i mig halva.

 


Av Kicki Fredlund - 27 februari 2020 19:07

När vi ändå var i Norberg så ringde jag till Marianne, det visade sig att hon och Cattis var ute i skogen och gick med sina hundar.


Jag fick en vägbeskrivning till skogen så vi körde dit.


 

Vi hittade på flocken och jag tog risken att släppa lös även Triss, vilket visade sig gå alldeles utmärkt

bra.

 

     

Marianne, den fryslorten, som vanligt rejält påklädd, men det var skönt väder -1 grad och vindstilla.

 

   

Prins så otroligt snäll, lät sig inte störas trots att Onyx provade att skälla ut honom.

 

Det hände väl att nån stannade till, Maya här, men annars var det fullt ös hela tiden.  

 

   

Mina hundar älskade verkligen Prins

 

Men dom höll på att skrämma slag på mig när vi gick tillbaka till bilen och Prins och Onyx plötsligt var borta och ingen av dom kom på visslingar och minuterna bara gick.


Vi gick tillbaka för att leta, då hade dom begett sig mot bilarna och vi mötte dom på stigen. Berra hade gått före med Triss, för hon hade tagit helt slut på sig och då hade Prins och Onyx dykt upp hos honom.

.

Jäkla hundar att skrämmas.


Jag hade även filmat hundarna, men min blogg laddar inte ner videofilmer från systemkameran. Konstigt, för det går bra att ladda från mobilen.


Jag kanske provar att lägga filmen på facebook.


 

Tre slocknade hjältar, även om trötta ögon sneglade lite när jag kom med kamera

 

 

Av Kicki Fredlund - 27 februari 2020 18:30

Idag åkte vi till Norberg och pussade på 7 veckor gamla frallavalpar.


 

Det suger i valptarmen när man får träffa såna här godingar.

 

 

Uppfödare, pigga 83-åriga Inger, med valpen som var min favorit.

 

 

Sen vi plockat med, pussat på och fotat valparna, så lullade dom iväg till sin sovhörna.

 

 

Där slocknade dom som sig bör.


Vi skulle egentligen inte stannat så länge, men Inger bjöd på fika och vi blev sittande i köket och pratade hund ett tag till.


Efter att ha varit uppfödare av rottweiler i ca 60 år, så fanns det mycket att berätta.


Vi fortsatte sen till Norberg, men jag tar det på ett nytt inlägg, för det blir så många bilder på en gång annars.



 

Av Kicki Fredlund - 26 februari 2020 17:38

Trots att det bara är en minusgrad, så var det isande kallt ute i den hårda vinden.


Jag ägnade mig åt lite golvvård på f.m


På e.m hade Berra tid för skallröntgen i Avesta. Han håller på med en demensutredning.


Det är ingen fara än, men bra att vara ute i tid för att kunna få hjälp. Det såg vi dessutom på Fråga doktorn i måndags, där en man berättade om sin glömska, som är ett förstadium till demens, som sen kan ta flera år att utvecklas.


Vi gick en iskall promenad i skogen med hundarna. Handlade sen en del i Hedemora.


Hemma blev det ugnspannkaka. Till kvällen semla, som jag tänker äta med varm mjölk, för datumet för semlorna gick ut idag och de såldes för 14 kr (för två).



Av Kicki Fredlund - 25 februari 2020 16:10

Jag lyssnar ju på ljudböcker, gärna spännande.


Har lyssnat på flera av Karin Slaughter med en otroligt bra uppläsare i My Holmsten.


 

Just nu lyssnar jag på denna, men jag är nästan på väg att lägga av, för den manliga uppläsaren är inte hälften så bra som My Holmsten. Vem som läser boken har så stor betydelse.

 

Idag har vi varit till Borlänge. Jag hade min årliga kontroll på Mammografin där kl 11.20


Sen var vi för första gången in på den, för oss, nya butiken Minmatbutik i Coop Forums gamla lokal.


Köpte med oss några semlor och åkte till Stig-Ove och fikade. Det var väldigt länge sen vi var där senast.


 

Söta Lisa har hunnit bli 7 år och börjar bli lite grå om nosen.


   

Sen blev det en skogsvända med hundarna på hemvägen.


 

Köttfärspaj blev dagens middag. Hade köttfärs kvar från igår.

 

Dagen började lite kylig, med -5 grader och sol, sen mulnade det på och blev +1 grad.


Snö är utlovad senare i veckan. Den som lever får se.


Av Kicki Fredlund - 24 februari 2020 16:54

Eftersom jag sovit uselt i natt, så sov jag fram på morgonen och vaknade när klockradion gick igång halv 8.


hade solen redan börjat gå upp och för första gången i år så behövde jag inte tända något lyse i köket, det var tillräckligt ljust ändå.


När vi åkte till skogen idag, så lät jag hundarna göra uppletande av föremål.


Det har ju bara blivit spårande för deras del, nåt som vi även gjorde igår i iskall blåst.


Men idag blev det alltså uppletande. Jag skulle prova för första gången med Onyx, men hon var totalt ointresserad, så det får jag ta en annan gång när jag lägger ner lite mer tid på det.


Men Maya hon skrek som en siren när hon fick lov att vänta på sin tur. Hon har inte gjort nåt uppletande på ett par år, för vi har ju bara sysslat med spår. 


Men hon visste direkt vad det handlade om och rusade iväg i högsta fart och hittade föremålet och kom tillbaka med det i samma raketfart. Jag får nog börja köra lite uppletande med henne, eftersom hon uppenbarligen älskade det.


Idag har jag gått en liten runda i trädgården. Trots att det varit en snöfri vinter, så är det ju inget jag behöver göra i trädgården vintertid, alltså har jag inte ens kollat.


 

I höstas grävde jag ner en liten krukros, efter att den blommat färdigt inne. Den hade tagit sig fint.

 

 

Snödropparna, som blommat länge redan hos andra, är äntligen på väg upp nu.

 

 

I rabatten finns åtskilligt att rensa, men jag väntar på den riktiga våren innan jag börjar.

 

 

Stormarna har ställt till det och raserat vedtravarna och strimlat pressenningen.

 

 

Jag funderar på att sälja dessa tegelstenar på Blocket.

 

Jag har ju i många år önskat att dessa stenar skulle bli nedre delen på ett växthus, sen mina gamla hönster ovanför.

Men det är bara att konstatera att det kommer inte bli nåt sånt växthus  

 


Av Kicki Fredlund - 22 februari 2020 10:34

Inatt har det stormat och regnat väldigt, och det verkar fortsätta.


Jag har fortsatt att plantera om krukväxter, gör det en stund varje morgon, tills ryggen säger ifrån. Nu är det inte många kvar.


Igår var det ett strålande vårväder. Då fick systemkameran följa med på hundpromenad till skogen.


Inte för att bilderna blir så mycket bättre, men det ska nog skyllas på fotografen.


     

Hundarna fick roa sig en stund med att leta godis i tallens bark.

 

 

Tallen har inte fallit helt än i blåsten.

 

 

Naturligtvis ska det kämpas om pinnar också.

 

 

Både hundarna och jag älskar den här skogen.

 

 

Onyx flåsar som en bälg, sen hon sprungit som en tok hur länge som helst.

 

 

Vår älskade lilla grånos Triss.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards