Alla inlägg under november 2019

Av Kicki Fredlund - 30 november 2019 19:13

I morse mötte jag upp Gabriella i Hedemora och vi åkte till Avesta på inofficiell utställning med Falcon och Onyx.


Det var - 8 grader ute och svinkallt i ridhuset där utställningen hölls.



 

Falcon (Travarens On Gard) blev BIR valp 6-9 månader.


Onyx fick också fin kritik och blev BIM.


Falcon fortsatte med att bli BIG 1:a, så då var vi ju "tvugna" att stanna till finalen.


   

Vi satt granne med en fantastiskt trevlig och framåt chihuahuavalp som var några veckor yngre än Falcon.

 

Det fanns mycket jippon att titta på i väntan på BIS-finalen.


Barn med hund, Kom som du är, för hundar som inte annars platsar på en utställning och Barn som visade upp sina mjukisdjur (mest hundar) i ringen.

 


 

Pepparkakshundar, den ena mer fantasifull än den andra.

 

 

I BIS- finalen la Falcon beslag på en hedrande tredjeplacering.

 

Jag hade bara min mobil att ta kort med och den tar verkligen urusla bilder.


Av Kicki Fredlund - 29 november 2019 17:31

Idag har solen gassat från klarblå himmel. Första soliga dag på hela månaden.


Nån enstaka solstrimma mellan moln hade vi nog i början på månaden, men sen bara grått, grått och åter grått.


Redan strax efter 9 åkte vi till Hedemora och uträttade ärenden.


Vi startade vid återvinningen, där vi kastade en hel del bl.a åkte nu kassvis med hästtidningar.


Sen blev det Granngården för att fylla på med Glucosamin, förutom att jag och Berra tar det för våra leder, så tänker jag nu börja ge Triss också. Hon har tacklat av lite och har blivit väldigt stel den senaste månaden.


Efter Granngården fortsatte vi till DollarStore, Lidl och ICA.


På ICA var det mer eller mindre kaos. Dom invigde sin självscanning idag och många behövde hjälp.

Men på grund av deras extraerbjudanden så fick jag stå ut.


Man fick 10% rabatt + de 5% som redan är för seniorer, så fick man ett paket Gevaliakaffe och en kvällstidning gratis.


Det bjöds dessutom på kaffe/glögg saffransbulle och pepparkakor. En fjärdedels hamburgare fick man också, om man nu ville ha det.


När vi tagit reda på våra varor när vi kom hem så gick vi en jätteskön promenad med hundarna. Vi gick bara till badet, det var -5 grader men det var skönt i det vindstilla och soliga vädret, även om det var lite jobbigt att snöpulsa.


Jag hade ingen kamera med mig, så nån bild från promenaden blev det inte.


Onyx trillade genom isen i vattenbrynet där det är en liten kant ner till vattnet, men tog sig upp själv som tur var.


 

Det blev ingen bild på den skinande solen, för här är den på väg att gå ner.


Av Kicki Fredlund - 28 november 2019 15:52

Att köra igång med röjning "dödstädning" har sina sidor.


Man blir så himla lätt fast i gamla nostalgiska minnen.


Att läsa gamla travprogram och hitta såna där jag vunnit lopp i inbjudna damlopp, som ofta kallades för Ladys Cup. Det var innan tjejer fick köra vanliga lopp.


Där låg jag i och för sig också i framkant när det gällde att få köra lopp.


Jag fick först dispens att köra lärlingslopp, sen var jag pådrivande och "först på plan" med att som tjej få den första profissionella körlicensen.


Nu har det hänt massor på den fronten och tjejerna tar för sig lika mycket som killarna i travet, även mycket tack vare montén.


Men nu var det ju nostalgin som jag hamnat i.


Jag började ju gå på Solvalla redan som 13-åring  (1957) och var där på alla tävlingsdagar som jag bara kunde, förutom allt "spring i stallarna".


Igår hittade jag en gammal skrivbok (använde dom mer för hästarna än för skolarbetet). I den har jag tejpat fast tagel från kända och okända hästar.


Tejpen har gulnat och släppt, men taglet från hästarnas manar ligger kvar.


 

Från Elitloppet 1960 plockade jag tagel från flera av de startande hästarna, konstigt att jag fick tillstånd till det. Här är det den franske hästen Hairos II.


 

Finlands president Kekkonen Hade häst i träning på Solvalla, det var en nästan vit skimmel, som hette Lento, här har jag tagit tagel från både man och svans.

 

När jag 1960 arbetade på Veterinärhögskolan (som då låg i Stockholm), så var den kände avelshingsten Big Noon där vid ett tillfalle, naturligtvis fick han släppa till några tagelstrån från sin man.


Jag letade efter ett foto på Big Noon som jag visste fanns i ett gammalt album från tiden, men jag hittade det inte.


 

Men jag hittade det här fotot på en ung Berra från 1959, han var 20 år då och gjorde lumpen på I1.

 

Ja, nog sjutton kan man fastna i nostalgins värld.


Men för att återgå till nutid så har det snöat som fasen sen igår, mer än en dm blytung blötsnö täcker nu marken. Onyx vet inga gränser av förtjusning när hon plöjer fram genom snön som en hoppande hare eller rullar sig i den.


Själv har jag lätt för att hålla mig för skratt, vill inte alls ha sån snö. Ska den ner kan den åtmistone vara fluffig och lätt så den går att skotta.


Idag fick jag upp ljusslingan vid entrén, kan jag nu få till ljusstakarna också, både de elekrtiska och adventstaken som ska fyllas med mossa och stearinljus, till på söndag och första advent.



Av Kicki Fredlund - 27 november 2019 12:38

Jag vaknade inatt av att vad jag trodde var Onyx som skällde, hon gör det ibland när hon tycker att hon inte har plats att gå och lägga sig med nån av dom andra två.


Men det var inte Onyx, det var Maya. Stackars hund hon hade skällt för att hon behövde gå ut.


Plötsligt började jag känna skitlukt och gick upp, då hade Maya kräkts i halva köket, minst 5 högar/pölar och skitit värsta diarrén genom hela hallen.


Mindre kul att gå upp halv 3 på natten för att ta reda på allt.


För säkerhets skull hade även Onyx gjort inne, men  i tvättstugan, både nr ett och två, men hon var åtminstone bra i magen.


Omöjligt att somna om sen, jag var fortfarande vaken kl 5, men sen slocknade jag till slut.


Nu lämnar jag skitsnacket.


 

Gråvädret och det milda (+1 grad) fortsätter, men det har snöat i natt, så det är i.a.f ljusare på backen.

 

Direkt efter frukost satte jag en saffransdeg.


Jag hade tänkt baka några kakor också, men det får anstå.


 

Klara att sätta i ugnen

 

 

Färdiga lagom till f.m.-fikat

 

Det gick bättre än väntat med armen att baka.


I e.m tar vi en vända till Hedemora, dels lämna tidningar till Erikshjälpen, dels åka till återvinningen med sånt som ska kasseras. Måste också till Apoteket och hämta ut Cytopoint till Maya.


Hon fick senaste sprutan i augusti, så hon har klarat sig från att slicka på tassarna i drygt 3 månader, men nu har hon börjat igen, även om det inte är hela tiden.


Innan vi åker till Hedemora ska Berra till tandläkaren i Säter. Han kör dit själv, kortare sträckor är OK, även om han inte kör bil längre.


Jag ska ringa till ett barnbarn i Göteborg, som fyller 20 år idag.


Igår ringde barnbarnet Emelie, också från Göteborg, hon var glad som en lärka, för det hade blivit klart med budgivningen för ny lägenhet. Kontraktet är skrivet och i februari  flyttar hon och Henric in i den nya större lägenheten, som ligger på gångavstånd på samma gata som dom bor i nu.



Av Kicki Fredlund - 25 november 2019 19:43

Jag var till VC idag och träffade den syriske läkren, som tillika är ortopedkirurg.


Han tog mkt god tid på sig (45 min) med att förklara och visa på datorn (i princip samma saker som min sjukgymnast förklarade när jag var hos honom för ett par veckor sen), vad han tror har hänt i axeln.


Härnäst blir det ultraljud på axeln, sen återbesök för att se hur man går vidare.


Han ville inte gärna ge kortison idag, om jag trodde att jag skulle klara värken i väntan på svar från ultraljud.


Så klart kan jag det. Dessutom har jag inte haft den jäkliga värken, varken igår eller idag.


Jag t.o.m sov riktigt bra i natt.


Nu får jag avvakta tills jag får en tid för ultraljud.




Av Kicki Fredlund - 24 november 2019 16:08

Eftersom det var uppehållsväder så åkte vi till spårträffen idag, men attan så fuktigt och grått det var.


Jag la två spår, inte så långa. Ylwa gick ut Onyx's spår, det gick lite nära vägen så hon blev störd av både en cyklist och en bil, som hon följde med blicken och gärna hade följt efter en bit.


Men Onyx blir nog lika duktig som Maya på att spåra, men än är de små pinnarna inte så intressanta, även om hon stannade till vid en del. Men vi jobbar vidare på det.


Idag blev Onyx och hennes syskon 7 månader.


 

"Morris" Travarens Opal är visserligen bara 5 månader på den här bilden

 

 

Och "Falcon" Travarens On Gard är 6 månader här. 



Av Kicki Fredlund - 23 november 2019 15:38

För närvarande är högra armen för jävlig. Jag har sån nervvärk längs med hela armen. Det kommer så klart från axeln, men värken går ända ner till tumvecket.


Jag får lov att stå ut till på måndag, då jag ska få träffa en ortoped på VC, och förhoppningsvis få en kortisonspruta som ska lindra värken.


Förra veckan och början av den här, har jag varit bättre i armen, kunde röra den lite lättare och den värkte inte lika mycket.


Förutom att jag röjt på kontoret uppe, så har jag inte gjort nånting som kan förklara varför armen är så mycket sämre nu.


Att vädret är vidrigt  gör ju inte måendet bättre. Regn, grått  och 4 plusgrader.


Hundarna är också irriterade på varandra, dom känner så klart av hur jag mår.


     

Uppkäftiga Onyx försöker få igång mormor Triss, men det brukar sluta med att Triss blir förbannad och Onyx åker på en omgång.


Jag skulle egentligen baka saffransbullar, men det får anstå på obestämd tid.


Berra fick skala potatisen idag och jag värmde bara pölsa i mikron, så jag gör verkligen minsta möjliga med min högra arm,


Färdiggnällt för idag (i alla fall i det här forumet). Ha en skön helg ni där ute!




Av Kicki Fredlund - 22 november 2019 16:44

Berra skulle varit till tandläkaren på f.m., men åter ringde dom och ändrade på tiden eftersom tandläkaren fortfarande var sjuk.


Det var inte bara hundarna som fick besök, naturligtvis gällde besöket även oss.


Det var Gabbi och Falcon som kom. Jösses så hundarna sprang! 


Jag tänkte filma dom utomhus när Onyx och Falcon sprang som tokar, men det regnade så mycket så det blev bara några bilder inomhus.


     

Båda blev helt slut.

 

 

Ajaj Falcon, så får man inte göra! 

 

 

Oj så trötta dom blev! Sovit som stockar hela eftermiddagen.


Stekt strömming och potatismos blev det idag. Det var dom sista potatisarna av egen skörd som gick åt där.




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards