Alla inlägg under maj 2016

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2016 17:11

Det är nåt otroligt vilken växtkraft regnet fört med sig. Det som knappt var knopp förra veckan blommar nu för fullt.

Retfullt bara att så mycket ogräs sticker upp både här och där

   


   

            

Gullvivorna börjar redan sjunga på sista versen, men än finns det några fina kvar.


Hela gräsmattan var full av Bellis, men sen jag farit fram med gräsklipparen på e.m så är dom jämnade med marken. Som tur är så är dom snart uppe igen.


    

Bambun är nu 2 m hög!



Idag har det varit otroligt varmt. Jag hann måla en stol till innan det blev för hett på altanen.


 

Jag har även tvättat utställningstältets hörn, som oansvariga hanhundsägare låtit hund/hundar pinka på.

Attan vad det var svårt att få bort lukten, det gick inte ens bort helt trots massor av omgångar med skurmedel och vatten.

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2016 08:40

 

Massor av äppelblom på vårt enda träd, men frågan är om det blir några ätdugliga äpplen. Det har varit dåligt med det senaste åren.

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2016 08:36

 

Less is more, enkel men vacker. Jag gillar grindar, den här passerar vi på väg till skogen.

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2016 07:35

I söndags gick ju Elitloppet på Solvalla och sändningen började redan kl 12.30 på TV.


Jag lovade Berra att vi skulle hinna vara hemma till dess om han följde med till skogen för att spåra.


D.v.s, Berra går ju inga spår, han promenerar med Triss sin kilometerrunda, för hon går ju heller inga spår längre.


     

Maya gjorde åter ett bra arbete i spåret, hon spårar målmedvetet, tar upp alla apporterna. På mittenbilden har hon fått lite problem när spåret vinklar vid en väg, men hon fixade det också när hon fick snurra omkring lite först.


 

Det blev inget spår för Jolly, hon och jag tog en promenad i stället.


 

Hon fick så klart upp spåret där Maya tidigare gått, men vi följde inte det vidare.


 

Leta godis i träden är fortfarande kul, bara hon slipper leta för högt upp.


 

Men trött blir hon, så när jag stannar upp (mobilen ringde) så lägger hon sig genast.


Jodå vi hann hem i tid till travet med några minuter till godo.


Stor svensk seger blev det i Elitloppet, då Stefan Melanders amerikafödde Nuncio utklassade övriga med Örjan Kihlström i vagnen. (Jag har ju döpt en av valparna i N-kullen efter Nuncio).

Av Kicki Fredlund - 31 maj 2016 07:27

 

Imse vimse spindel,inte klättrar den upp för strå, nej den befinner sig i vårt badrum, tittar fram då och då.

Av Kicki Fredlund - 30 maj 2016 09:26

Idag fyller N-kullen 1 år.


    

Tänk att sötgrisarna redan är 1 år.


Grattis till Travarens Nahar "Nalle", Nuncio "Trollet", Najad "Amigo", Naglo "Napoleon" Nirvana Face "Majken" och Next Time "Peuw".

Av Kicki Fredlund - 29 maj 2016 13:53

Gårdagen började inte så himla bra. Jag vaknade på natten och hade så ont i ett knä (menisken?) att jag inte kunde sova, kunde inte stå på benet från början, men efter att ha linkat lite ett tag så gick det bättre att gå.


Skulle jag åka till akuten eller till Österbybruk på utställning.


Självklart valde jag det sista.


Det regnade en del på ditvägen och det kom även en skur i början av utställningen. Trots att vi var där i god tid så fanns ingen plats för tältet intill ringen, så vi stod bakom ett annat. Det innebar att vi var ganska nära "vägen" där folk och hundar passerade.

Tältet stank snart av hundpiss. Jag fattar inte hur hanhundsägare kan låta sina hundar få lyfta på benet mot andras tält. Ett jävla oskick helt enkelt!


Vi hade tagit Jolly med oss, för dagen skulle bli lång, hon och Triss satt kvar i bilen. Justa vakter lät oss stå nära ingången, så jag kunde kolla hundarna i bilen ofta.


 

Agneta väntar i ringen på sin tur med Nalle (Travarens Nahar). Nalle, som fyller 1 år i morgon, fick exelent, sen vann han juniorklassen med CK. Slog sen alla övriga hanar när han vann bästa hanhundsklass och tog certet!


 

Här står Nalle som vinnare i juniorklassen.


När det sen var Mayas tur så gick det över förväntan när hon via exelent vann öppenklasskonkurrensen med CK.


Triss vann championklassen med CK, Men där var hon ensam i klassen och utan konkurrens.


När det var dags för bästa tikklass, så var det ju inte säkert att Triss skulle placera sig, men det gjorde hon, hon blev 3:a. Vann gjorde helt otroligt Maya med Cert och CACIB.


Domaren Cahtrin Westin var så imponerad över Maya, Triss och Lisa Janssons tik, som kom 2:a, Lola (Zecudas X'Press Yourself) att hon ställde dem bredvid varandra och sa till oss och publiken, att dessa tre fina tikar hade otroligt vackra huvuden.


 

Eftersom jag hade både Maya och Triss i bästa tikklassen, så lånade jag ut Maya till jätteduktiga handlern Gisela Singborn.


 

En otrolig känsla att tävla om BIR och BIM med två syskon.

Berra var fotograf här, han tog ganska många bilder, men antingen var hundarna utan ben eller jag utan huvud, så jag får hålla till godo med den här bilden.


   

Kritikerna skäms inte för sig.

 


Eftersom det tog lång tid för oss att packa ihop våra saker och rasta Jolly, så blev vi kvar till gruppfinalerna, men där åkte Maya ut i första gallringen. Domaren bemödade sig inte ens att ta på hundarna (han kanske hade röntgensyn som Sara Nordin sa).


På vägen hem stannade vi till i Skutskär, för att kolla vad Allan (Travarens My Running Pride) fått för ny familj i sin omplacering, när han flyttat från Umeå.


         

Maya fick träffa sin kullbror.


Nästa stopp blev i Järbo när vi grattade barnbarnet Ville , som fyllt 7 år dagen innan.


 

Ville visar två burkar med pengar i, man får nämligen böta för svordomar. Tur att han inte lyssnade på farmor så noga.


Hemma igen kl 22 på kvällen efter en innehållsrik dag.



Av Kicki Fredlund - 27 maj 2016 12:36

Idag fick jag ett samtal som inte alls var roligt att få.


En av mina valpköpare ringde och berättade att deras boxer (ur min sista boxerkull) fått elakartad snabbväxande cancer i munnen. Tid för att ta bort henne var bokad till nästa vecka.


Så himla sorgligt på en i övrigt frisk och allert hund, som inte varit sjuk tidigare i sitt 8-åriga liv.


Naturligtvis tänker jag på Jolly och hur länge jag kan vänta innan hon bör få sluta sina dagar.


Jag vill ju att hon fortfarande ska vara förhållandevis pigg, inte vänta tills hon är så trött att hon bara ligger.


Hon sover ju väldigt mycket redan nu, men hon äter bra och vill fortfarande följa med ut på promenad, även om promenaden går långsamt nu för tiden.


Det är fortfarande regnväder.


Jag har bakat bullar och tvättat ett par maskiner på fm.


Berra har städat bilen, ska packa den sen inför morgondagens utställning.


Vi ska in till Hedemora en vända, köpa något till födelsedagsbarnet Ville, som fyller 7 idag.

Passar på att tanka bilen så det är klart, skönt att slippa tänka på det i morgon när man ända måste upp så tidigt för att hinna med.


 

Häromdagen fick jag gyttjebadade hundar igen, dom har med förtjusning sprungit genom lervällingen i diket alla tre.


   

Bad i karet blev ett måste när vi kom hem. Maya lagom road av att jag fönar henne.  





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards