Alla inlägg under april 2015

Av Kicki Fredlund - 30 april 2015 11:17

 

En helt vanlig rot efter en rotvälta, kan i mina ögon vara naturkonst.


 

En annan variant av naturkonstär det här trädets rötter som det en gång för länge sedan byggdes en kolarkoja under. Tyvärr dålig upplösning på bilderna, med en lånad mobilkamera.

Av Kicki Fredlund - 29 april 2015 10:30

 

Fingervisning.Jag fick en sticka i fingret igår, en flisa av garagedörren åkte in på djupet. Jag har inte lyckats få bort den. Attan så ont den lilla skiten gör. Höger pekfinger dessutom, som man använder hela tiden. Ska prova med honung och plåster.

Av Kicki Fredlund - 29 april 2015 09:42

Vi hade ju tid hos veterinären med Jolly igår.


Jag ville göra en hälsokoll. Hennes blåsljud på hjärtat (det upptäcktes när hon var ca 8 år) var oförändrat, på en skala lite, medel, mycket, så har hon medel.


Men hon reagerade med viss smärta när Sören böjde och vred hennes leder i knä och höfter.

Knäna visste jag ju om, men inte att hon även känner av sina höfter    


Jag ska öka hennes dos med Canidryl, den dos hon fått hitintills går att öka med mer än det dubbla.


När jag ställde henne på vågen, så visade den 30 kg, hon hade gått upp två kg sen jag ökat på hennes mat för nån vecka sen. Jag tyckte hon började bli tunn och vass i ryggen, men nu får jag allt dra in på maten igen.


Hos veterinären stötte vi på en gammal god vän, som var där och vaccinerade dels två taxvalpar som skulle säljas och en settervalp, som var nyförskaffad.


 

Det var den mest avslappnade 3-månadersvalp jag någonsin träffat på. Jag stod med Jolly, som inte gillar andra hundar ca två meter ifrån och B sa åt sin valp att lägga sig ner och stanna kvar medan B stod framme hos oss och pratade.

Det kom och gick folk genom dörren bakom valpen, men hon låg lika obekymrat kvar. Imponerande.


Efter veterinären åkte vi till Granngården, jag köpte lite nya perenner, sättpotatis, men också ny hundmat. Köpte valpfoder (som även fungerar till dräkriga tikar), Triss äter ju så bedrövligt dåligt.

Jag ska också kolla om Maya tycker om det.


I fråga om Maya så har jag att välja mellan pest och kolera. Hon ska egentligen äta strikt dietfoder, för att utesluta foderallergi (hon biter i sina tassar). Men hon gillar inte det fodret så mycket, så i stället har hon fått magkatarr för att hon äter för lite, med kräkningar till följd.

Dessutom kan jag inte hindra henne från att hitta skit att stoppa i sig i naturen, efter katter, rådjur. harar och hästar.


Efter en veckas medicinering så har hon slutat att kräkas, men nu får hon äta vanlig mat.


Vi hann med att få fika hos Kerstin innan vi åkte till skogen med hundarna.


 

När Skorpan gått kopplad en stund, så får hon också springa lös med dom andra.


 

Nu är det mest bara Triss och Maya som bär pinnar.


 

Jolly tar det lugnare, rullar sig i mossan och struntar i deras pinne.


Av Kicki Fredlund - 28 april 2015 10:02

Det ena var av det trevliga slaget. Hittade årets första murklor i söndags.  

Det andra var av det otrevligare slaget, plockade bort årets första fästing på Triss igår   


Idag ska jag till veterinären med Jolly. Ska göra en hälsokontroll, bl.a på hennes hjärta, som jag ju vet har blivit sämre. Vill också veta hur mycket jag kan öka hennes smärtlindrande medicin. Att hon är sämre i sina opererade bakknän märks tydligt.

 

Av Kicki Fredlund - 27 april 2015 13:23

Ett underbart väder att vara ute och rensa i trädgården. Inte för varmt inte för blåsigt.


Jag tar korta stunder så ofta jag orkar.


 

Det grönskar fort nu


 

Jag rensar och rensar, det har varit hur mycket ogräs som helst, sakta men säkert kommer det mesta bort.


 

Vissa växter har inte klarat vintern. Tyvärr gäller det lavendeln, som jag blir tvungen att gräva upp och köpa nya plantor.


 

Citrontimjan såg eländig ut nyss, men håller på att hämta sig.


 

Vintergrönan blommar bland vissna blad.


 

Lite gulsippor har just börjat blomma.


   

Vad du gör, så plantera ALDRIG dilltörel i en rabatt. Nån jävligare växt har jag aldrig varit med om.

Den sprider sig som en löpeld. Den dyker upp överallt. Rötterna går antingen på djupet, eller i revor som har nya skott utefter hela revan.


 

Jolly lullar med mig ute. Jag låter hundarna vara med en och en eller två och två, men aldrig alla fyra på en gång. Vi har ju inga staket på baksidan och jag kan inte ha ögonen på alla på en gång.


 

Ofta ligger hon bara på nån solig fläck.


 

Det här är ganska trist. Grannens katter har rivit ner hönsnätet (på flera ställen), för att kunna komma in under altanen och huset där dom bestämt sig för att ha sin toalett.


Av Kicki Fredlund - 27 april 2015 08:56

Igår var det utställning i Västerås. P.g.a en miss i planeringen så hade jag valpkurs och kunde inte åka dit (det hade annars varit meningen).

Mayas kullsyster My (travarens My Dream) gjorde sin andra officiella utställning med kanonbra resultat.

Först vann hon sin klass med Ck, sen blev hon 1:a i bästa tikklass med CERT och avslutade med att bli BIM (bäst i motsatt kön, för er som inte vet vad BIM betyder)


Det är Anki Skoog (Gatsby's kennel) som äger My och även pappan Harry (Gatsby's Harricots Verts)

  

  Tack Britt-Marie Ekgren för bilderna  

 

BIR blev Håkan Häll med Marikarlos Icon Robe. Domare var Kirsti Tevalin från Finland.

Av Kicki Fredlund - 27 april 2015 08:15

 

Björkarnas lövsprickning är lika tidig i år som förra året. Tidigare har det oftast varit 1 maj eller straxt efter. Men i år var det musöron redan den 25 april. Den här bilden tog jag i skogen igår, här hemma är de lite mer utslagna.

Av Kicki Fredlund - 27 april 2015 08:06

 

Synonymerna för distraktion är många Bl.a Förströelse, bristande koncentration, nöje, tankspriddhet, avkoppling.

Mycket stämmer in på Triss när hon är som uppslukad av att stirra på en solkatt. Bristande koncentration för allt annat när hon har hittat en solspegling på en vägg, ute eller inne.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards