Alla inlägg under februari 2022

Av Kicki Fredlund - 28 februari 2022 11:50

Dags för en ny ordselfie. Det är Aina med bloggen Klimakteriehäxan som levererar en ny utmaning varje vecka.

Nu kan de flesta reglerna. Sista bokstaven i svaret är lika med första bokstaven i nästa svar.


1. Ögonfärg: Blå.

2. Äter inte: Ångkokad lever, inte nån annan lever heller.

3. Musikal: Ringaren i Notre Dame, fick ta lite hjälp här, visste inte att den fanns som musical. 

4. Inget för mig: Elaka människor.

5. Hemgjort: Rårakor, gott men gör det inte så ofta.

6. Värdefullt: Respekt för de som är värda respekt.

7. Halvfabrikat: Burkmat.

8. På golvet: Trasmattor, de flesta har jag vävt.

9. Mat från Italien: Ravioli.

10. Teaterpjäs: I väntan på Godot.

11. Obehagligt: Troll, speciellt nättroll.

12. Uppskattar: Lugnet i en skogspromenad med hundarna.


Så där ja, då var den ordselfien fixad. Häng med du också, det är kul det här.


Av Kicki Fredlund - 28 februari 2022 11:00

Nu har vädret varit snällt mot oss några dagar. Solen skiner från klarblå himmel. Visserligen ca  4-5 minusgrader på natten, men flera plus på dan och så ser det även ut att bli idag.


 

Den onödiga snön smälter undan i bra fart.

 

 

Snart kan vi nog sitta ute och fika.

 

 

En dag i veckan fyller jag Berras medicindosett och min egen.

 

Idag var det dags. Det tar sin lilla modiga tid, speciellt som läkaren på blodmottagningen i fredags ändrade om i medicinlistan, så nu måste jag vara extra uppmärksam så det inte blir fel.


 

Nu är det dags för 11-kaffe, med obligatoriskt fikabröd till.



Av Kicki Fredlund - 27 februari 2022 16:24

Jag vet fortfarande inte vad det är med Onyx. Hon har inte ont någonstans, jag har klämt och känt överallt.


I natt har hon gått in och lagt sig på mattan vid min säng. När jag var upp på toa kl 02 så flyttade jag henne till sin egen bädd i köket. Men när jag vaknade kl 6 så låg hon vid min säng igen.


Det har blivit koppelrastning både igår och idag, eftersom jag inte vet vad det är som felar, så får hon ta det lite lugnt.


   

Det är ju vattensköljd isgata ute nu, så man får gå mitt i vägen där det är bart för att inte halka omkull.


Idag har det varit rena våren, solsken och 6 grader varmt, även om det blåst ganska mycket.


Yngste sonen ringde och talade om att han testat sig positivt för corona idag. Så trist för honom, han bor ju på skolan, som har sportlov från i morgon. Nu får han lov att isolera sig på rummet. 


Vi vågar ju inte låta honom komma hit.


Idag borde vi varit på Romme. Tävlingarna, som skulle gått i Bollnäs, blev flyttade till Romme.


Cattas jätteduktiga Linus Boy vann montéloppet, Det var hans tredje raka seger i monté.


Stort grattis till Catta, som gjort en jättejobb med den 10-åriga valacken.



Av Kicki Fredlund - 26 februari 2022 10:00

Vad orolig man blir när ens hundar inte mår bra. Onyx visade redan igår att hon var lite låg.


Hon åt sämre än vanligt och i natt ville hon ut kl 2. Sen fick jag gå ut i kylan och ta inne henne för hon ville inte komma sista biten.


 

Idag gick hon undan in under rumsbordet när jag ropade på henne. Hela hennes uttryck visar att något är fel.

 

I morse testade jag ugnen genom att baka en plåt med knäckkakor.


 

Som synes gräddar ugnen fortfarande ojämnt, även om jag tror att graderna stämde nu.


Sista ordet är inte sagt om den här spisen, den saken är klar. Men jag ska vänta till nästa gång jag ska baka bullar innan jag tar kontakt med affären igen.



Av Kicki Fredlund - 25 februari 2022 15:53

Jag får peta in lite allt möjligt i det här blogginlägget.


Igår kom reparatören som skulle fixa ny termostat till ugnen.


 

Spisen fick plockas isär i ett par omgångar, då det inte blev som det skulle vid första försöket med byte av termostat.


I morgon ska jag testa att baka kakor.


I tövädret som nu följt efter snöovädret, så gick det varken att ta sparken eller gå på sjön, utan gårdagen hundpromenad fick ske utmed vägen i byn. Trist tycker jag, men hundarna tyckte det var spännande med nya dofter.


Idag hade Berra tid på Blodmottagningen redan 9.30 och kl 10 tid för en ny cellgiftsspruta.


Med tanke på det snorhala väglaget så åkte vi hemifrån före halv 9, för att kunna ta det lugnt på vägen.


Berras värden hade blivit mycket bättre redan efter den första 4-veckorscykeln med cellgifter. Men han ska ha 4 veckor till (minst)


Läkaren var nästan en timme försenad, så vi kom inte därifrån förrän halv 12.


Det var redan bestämt att vi skulle få 11-kaffe hos Lena i Torsång, nu blev det senare, men det gick ju bra ändå.


 

Eftersom Lena inte ville hamna på bild i min blogg, så får det bli en bild på hennes vackra tulpanbukett som hon fått ett par dagar tidigare.


 

På vägen hem stannade vi i Tjärnan så hundarna fick sin promenad (ja, vi också förstås).

 

     

Onyx senaste påhitt är ju att rulla sig i snön, så det gjorde hon nu också.

 

 

Nöjda och belåtna ligger dom nu intill mig i sin lilla bädd, där dom knappt ryms båda två.


Av Kicki Fredlund - 23 februari 2022 10:11

Igår ringde det på dörren kl 11. Det var en bekant som kom med en påse wienerbröd i näven och undrade om det var dags för fika.


Han erbjöd sig att skotta snö, så vi kunde få ut bilen.


 

Tacksam, är bara förnamnet. Så skönt att jag slapp ta mig igenom den packade, minst tre dm djupa snön.

 

 

Efter blev det fika och ett par timmars skvaller från travet.

 

 

Här skottar jag inte, hundarna får göra sina egna gångar för att gå och göra ifrån sig.

 

 

Jag bjuder på nåt så ovanligt som en selfie. Jag hämtade ut mina nya glasögon i Hedemora igår.

 

Idag ska jag göra rotmos. Undrar om man kan tillaga fläskläggen i lergryta. Jag provar nog.



Av Kicki Fredlund - 22 februari 2022 09:21

Idag skiner solen minsann, till skillnad mot gårdagens hemska snöoväder.


Det är -9 grader, men det kan nog bli bättre fram på dagen så hundarna får ta igen sin missade promenad från igår.


 

Bilden tagen från sovrumsfönstret. Det kom minst 3 dm. Otroligt att snön kan hålla sig fast utan att släppa taget med ett sånt överhäng på taket.

 

 

Jag skottade bara fram till brevlådan igår. Måste nog ta ett krafttag framför garaget om jag ska få ut bilen idag. Jag hade tänkt åka till Hedemora och hämta ut mina nya glasögon.

 

  

Här har snön drivit meterhögt mot buskarna.

 

   

Maya och Onyx trynar gott i sin bädd.

 

 

 

Av Kicki Fredlund - 21 februari 2022 13:39

Så var det dags för en ny ordselfie.

Sista bokstaven i ordet ger första bokstaven i nästa ord. Ja, nu kan vi ju det här.


1. Min bästa sida: Ganska orädd skulle jag tro. Trial and error.

2. Livekonsert:  Jag som bara varit på en livekonsert, så hur ska jag få in Robert Wells här. Jag får lov att fuska lite.

3. I kylen: Saft

4. Choklad: Trillingnöt, eller nån annan choklad med nötter i.

5. Film: Torka aldrig tårar utan handskar, men det var väl en serie förstås.

6. Vill besöka igen: Rethymnon, har faktiskt varit där en gång, men egentligen har jag ingen önskan att åka utomlands igen över huvud taget.

7. Vanlig present: Nejlika, men inte från mig, då jag inte är så förtjust i dem, men nån blomma i alla fall

8. Tidsfördriv: Alfapet, men nu i annan form genom Word Feud, spelar med många.

9. Bok jag rekommenderar:Träskkungens dotter. Den gillade jag, påminde lite om Där kräftorna sjunger

10. Blomma: Ros

11. Material: Syntet, men vill helst inte ha det närmast kroppen.

12. Så lär jag mig nya saker: Testa och göra om (trial and error)


Det är Aina med bloggen Klimateriehäxan som får oss att att varje måndag testa dessa ordselfisar.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14 15
16
17
18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards