Alla inlägg under juli 2020

Av Kicki Fredlund - 31 juli 2020 15:12

Även om det saknas tassljud på golven efter Triss, så är det ju bara att gå vidare. Livet stannar ju inte även om man sörjer.


Jag tror att Onyx saknar Triss, hon går till bädden där Triss brukade ligga, till slut lägger hon sig där ensam i stället för att gå till Maya, trots att hon helst ligger i sällskap.


Men i skogen är det lättare att vara sig själv, både för mig och för hundarna.


Igår följde Berra med till en mer avlägsen skog, vi skulle titta efter svamp. Det blev inte så mycket utdelning.


 


 

För det redan plockat, på de ställen jag kände till.

 

Men blåbär finns det gott om, så jag plockade några liter.


Jag tror Onyx tänkte nalla ur hinken.  

 

 

Dan innan hade jag hittat så pass mycket kantareller att vi kunde äta varma mackor.

 

Idag åkte jag till Hedemora direkt efter frukost och handlade. Sen åkte jag till en hemmaskog för att leta efter svamp. Borde ju börja dyka upp nu efter allt regn.


Vildsvinen hade varit här också och bökat upp.

 

 

Men som tur var fanns det en hel del orörd mark, där svampen faktiskt fanns kvar.

 

 

Medan jag var i skogen så plockade Berra hallon här hemma. Jag gjorde en hallonkaka och frös ner resten. I bakgrunden resten av en blåbärspaj, som jag gjorde igår. Den åt vi efter dagen mat.

 

 

Berra tog hand om dagens kantareller. Karl-Johan får jag ta hand om själv. (vet inte varför bilden blev så mörk och fel i färg)

 

Jag satt i telefonkö i mer än en timme, medan Berra rensade svampen 


Så sur på Telia som höjt månadsavgiften för fasta telefonen (bredbandstelefon) från 60 kr till 149!


Så jag sa upp den. Vi har haft samma telefonnummer i 50 år, men nu är det bota. D.v.s med 30 dagars uppsägning så har vi den fortfarande kvar, men sen är det ingen idé att nån ringer 0225-45127.


Jag klagade också på mitt bredband. Ofta kopplas nätet bort när jag är i sovrummet.


Det innebär att jag plötsligt är utan uppkoppling på mobilen när jag spelar WF, eller när jag vill lyssna på nåt program på P4 plus innan jag ska sova.


Jag skulle få en ny router, som skulle skickas omgående, sen kanske jag rent av kan ha WIFi även ute på altanen, för den skulle nå 20 m bort.


 

Sötnöten Onyx, undrar vad jag håller på med.

 


Av Kicki Fredlund - 29 juli 2020 21:30

När jag nu ska skriva om ytterligare en älskad hund som inte längre finns kvar, så ska jag börja redan innan Triss föddes.


Jag var helt ny på rasen, när jag köpte Triss mamma Skorpan, Qrissy's Rhea, 2008. Jag hade ju haft boxer sen 1963 och trodde väl aldrig att jag skulle "svika" den rasen.


Det visade sig att Skorpan var nåt utöver det vanliga. Vacker, rastypisk och mentalt otroligt bra.


Så när hon hade åldern inne började jag se mig om efter en fin hane att para henne med. 


Jag blev väldigt tacksam när fick klartecken från Ekhaga kennel att få använda Ekhaga Caesar.


Resultatet blev att jag sparade tikvalpen Travarens Lady Zoot, som skulle kallas för Zoot, vilket hon också gjorde till en början.


Men så kom jag på mig själv att jag började kallad henne för Triss. Jag har ingen aning om varför, vi hade en gång en katt som hette Triss, men dom hade ju inget mer än namnet gemensamt.


Men det skulle visa sig att hon var en riktig Triss-vinst. Enligt reklamen "Plötsligt händer det".


Jag hade ju fött upp boxer i många år, men inte varit speciellt intresserad av utställningar, men när det kom frallor in i huset blev jag plötsligt väldigt intresserad av den biten.


Naturligtvis berodde det på att jag fick framgångar i ringen med Skorpan och än mer med Triss.


 

Triss 4 månader.

 

Triss hade hunnit med några valputställningar med framgång, när hon 9 månader gammal ställdes på sin första officiella utställning.


Det var i Västerås 26 april 2012 för domare Hans Almgren


Mer förvånad har jag nog aldrig blivit, än när hon vann över alla. Det var 70 frallor!

Jag hade ju anat att hon såg bra ut men inte att hon var såå fin.


Kritikens sista mening visade sig stämma väldigt bra, för efter den debuten så har hon vunnit massor av BIR och BIM.


 



Mkt vacker. Kvadratiskt huvud som är torrt, stora fladdermusöron. Vackra mörkbruna ögon. Passande benstomme. Fin välvning i nacke, utm. bakställ låga haser, utm. päls hård och tät.Sunda spänstiga rörelser. Tik för nu och framtid.

 

BIM på den utställningen blev Gatsby's Harrycots Verts "Harry", som jag redan då bokade in som första avelsparner till Triss. 


Här är hon två år

 

Vid nyss fyllda två år fick hon sitt championat, efter att ha tagit 9 cert innan.


Den veckan ställes hon ut tre ggr på 8 dagar för tre olika domare från tre olika läder och blev Bäst I Rasen av alla tre!


Moa Persson har sagt till flera att Triss är en av Sveriges finaste franska bulldoggstikar.


Triss hann med några utställningar som veteran förra året, fortfarande still going strong, med placeringar i bästa tikklass.


Så utställning har varit hennes "grej", trots att hon knappast uppfört sig väl utanför ringen, surtant , för att inte säga fly förbannad på alla hundar som kom nära hennes bur.


Men i ringen gjorde hon aldrig nånsin utfall mot någon annan hund.


Två kullar har hon fått och har lämnat framgångsrika Champions, Travarens My Own Pride "Maya" i den första kullen och Travarens Nahar "Nalle" i den andra, e. Neverfading's Do You Do Voodoo. Nalle även vinnare av Frallaspecialen med drygt (100 anmälda frallor) och Svensk vinnare-2018.


Men samarbete och lydnasträning har inte varit hennes "likör", inte hellar att spåra, som alla mina andra hundar gillat, även lilla barnbarnet Onyx. Spårbiten gav jag upp för Triss del efter ett par års försök till att få henne intresserad.


Nej hon gillade mest att bara få vara med, hemma eller i skog och mark eller ligga i husses knä.


 

Även om minen syns sur, så var det här en favoritplats.


Hon älskade valpar och små barn, vilket våra barnbarn och barnbarnsbarn fått erfara.


 

Ömsesidigt mys.


Jag önskar så att Triss hade kunnat få vara med några år till. Men jag har ju ett längre tag sett att det gått utför med henne. Att få avsluta medan hennes liv ännu var värdigt var viktigare än min sorg och mina tårar.


Av Kicki Fredlund - 28 juli 2020 16:47

Vaknade till en mulen morgon. Hade sovit uselt med många tankar som snurrade.


Rätt eller fel? Nu eller senare?


Var ute och vattnade i växthuset och plockade in första buketten höstflox.


 

Nu blommar dom för fullt, så det blir att ha nån bukett på bordet.

 

Halv 11 fick vi fikabesök av Joanna. Hon var lika stressad som jag, för hon skulle vara hemma kl 12 (8 mil härifrån) och jag skulle vara hos veterinären halv 12.


Men en dryg halvtimme hann vi med, innan vi åkte iväg åt varsitt håll.


 

Joanna har Triss i knät för sista gången.

 

Orsaken till vårt besök hos veterinären var att låta Triss få sluta sina dagar, 9 år och en vecka gammal.


Jag var helt knäckt efteråt och nattens funderingar på rätt eller fel kom tillbaka. Men jag hade medhåll från veterinären att det var rätt beslut.


Bästa trösten hittar jag i skogen, så jag tog Maya och Onyx med och åkte dit.


Jag orkar inte skriva om det nu, men jag kommer med ett In memoriam om Triss senare.


 

Onyx i en myr...


 

där jag i.a.f hittade ett hjortron, eller en näve.


Jag blev kvar i skogen nån timme och plockade blåbär.



Av Kicki Fredlund - 27 juli 2020 17:26

Idag var Berra piggare och följde med till skogen. Vi åkte redan före f.m-fika


 

Hundarna hängde med, eftersom det inte blivit så varmt än. Ca 18 grader.

 

   

Onyx har hittat en hallonkvist som hon förser sig ifrån.

 

Det var meningen att vi skulle titta efter svamp. Lite hittade vi, bl.a ett par Karl Johan, några kantareller och några rimskivlingar (det var tidigt).


Jag hade grävt upp plantor på morgonen som jag sålt, dom åkte vi till Hedemora och postade, även några hg torkade trattkantareller, som skulle upp till någon i Norrland.


Sen vi 11- fikat så åkte jag till skogen igen, en annan den här gången. Plockade först svamp, hittade ganska många kantareller och några fräscha K-J. Sen fortsatte jag till ytterligare en annan skog och plockade lite blåbär.


Jag skulle ju hem och fixa mat, annars hade jag blivit kvar ett tag till i skogen, för det var så otroligt mycket blåbär där jag var.


 

Massor av stora bär på risen.

 

När jag kom hem hade Berra plockat 3 liter hallon, så vi åt det efter maten och jag frös ner en del och på resten gjorde jag en hallonkaka i ugnen.


Jag har suttit ute och rensat blåbären och lyssnat klart på boken Hantverkaren av Sharon Bolton. Jag har lyssnat på samtliga hennes böcker som finns som ljudbok tidigare.


Nu vill hundarna ha mat, sen ska jag ta itu med svampen.


Av Kicki Fredlund - 26 juli 2020 18:17

I morse rensade jag de blåbär jag plockat i går kväll, sen åkte jag till Tjärnan. Det var ju spårdags, men jag hade ingen tanke på att spåra med hundarna idag. 


Jag har så ont i kroppen, knäna och fötterna, så jag ville inte gå spår utan plocka blåbär i stället.


Jag fikade med de enda två som var på plats Angelika och Ylwa, ja Ove var ju också där, eftersom han kör nu när Ylwa inte kör bil längre.


När Angelika och Ylwa gick sina spår så gick jag för att plocka bären, mina hundar fick vänta i bilen så länge.


Det blev bara en bärplockare, för plötsligt hade jag ingen hink att hälla över i. I den hade jag gula kantareller som jag plötsligt hittade ganska många.


När Ylwa och Angelika åkt, så tog jag ut hundarna och plockade lite mer blåbär.


 

Sen fick jag ägna eftermiddagen att rensa blåbären och de enormt skitiga kantarellerna, eftersom jag inte haft nån svampkniv med mig. 


Jag tog kort med min nya mobil, men jag kan inte flytta bilderna direkt till datorn, utan får skicka dom via messenger till mig själv.


Men bilderna nedan är tagna med min vanliga lilla kamera.


En dahlia som nu blommar..

 

 

En annan morsdagsros som jag planterande förra året eller om det var året innan, den har större rosor än den lilla rosa.

 

Här är den första zinnian som slagit ut  

 

Idag är det 16 år sedan Jolly föddes, 4 år av saknad.


 

Jolly i sin ungdoms dagar.

 


Av Kicki Fredlund - 25 juli 2020 15:08

Berra följde med idag också till skogen. Vi skulle titta efter svamp, där vi tidigare har hittat.


Men skörden blev dålig, några stycken små kantareller.


 

Hittade i alla fall årets första Karl Johan.

 

   

Men mest var det trista nya kalhyggen igen.

 

 

Skogen där vi trodde att vi skulle hitta kantareller var helt sönderkörd.

 

 

Vi gick ändå en stund och letade efter obefintliga svampar.

 

 

Skogsvägarna är som korridorer med all sly som kryper allt närmare vägbanan.

 

     

När jag kom tillbaka till bilen så fick jag sällskap av den här fjärilen, som var närgången och verkade vilja följa med  in i bilen.

 

Hemma igen fixade jag mat. Stekte kycklingfilé tillsammans med svamparna ihopkokat med grädde till en krämig gryta.

 

 

Till efterrätt blev det hallon och blåbär. Jag plockade hallon i morse.

 

Nu ska jag ta bilen och åka och plocka dagens blåbär. Berra hemma och ser V75 på tvn och hundarna får också stanna hemma.


Av Kicki Fredlund - 24 juli 2020 13:28

Det svala vädret har gjort att hundarna har kunnat följa med till skogen i mina bärplockarvändor.


Vädret gör också att det är betydligt lättare att plocka när man slipper svettas så hemskt.


Igår åkte jag och hundarna till annan skog, egentligen för jag ville titta efter kantareller, men dom lyste med sin frånvaro.


   

Uppkäftig Onyx åker på en åthutning av mormor Triss. Det märks att Triss inte mår så bra, för hon är lättirriterad på både Onyx och Maya.

 

 

Idag fick jag med mig Berra till skogen, det var första gången på mer än en vecka.

 

Han är äntligen bättre i ryggen, men har problem med yrsel.


Berra gick sin kilometerrunda och tog Triss med sig, medan jag plockade blåbär och hade de andra två med mig.


I morse direkt efter frukost åkte vi till Hedemora för att handla. Skulle bl.a köpa hundmat på Granngården, men dom hade inte öppnat än, dom bukar ju öppna kl 7, men kanske är det sommartid, för de öppnade kl 9, så vi fick ta de andra affärerna först.


Igår plockade jag årets första hallon, de ser ut att bli både stora och många på hallonhäcken.


Så gott med en tallrik hallon och blåbär med gräddmjölk på.


Nu ska jag ut och klippa gräset på framsidan, det växer fortare där än på baksidan.


Sen är det dags för nån sorts mat innan jag ska rensa dagens blåbär.



Av Kicki Fredlund - 22 juli 2020 19:36

Igår hade vi en dag utan en endaste regnskur. 


Kl 18 hade jag blivit inbjuden av Suzanne till utställningsträning som skulle hållas här i byn.


Skam till sägandes så glömde jag bort det, åkte i stället halv 6 för att titta efter hjortron på en myr, men det fanns inte ett enda. Jag plockade i stället ett par liter blåbär.


När jag kom hem 18,30 så ringde Suzanne och undrade var jag höll hus om jag glömt eller?


Orsaken till att jag glömde var nog att jag räknat med att Cissi och Martin skulle komma hit när dom var på väg tillbaka till Göteborg och jag skulle inte hinna med nån utställningsträning.


Men nu blev det aldrig av att Cissi och Martin kom.


Eftersom träffen var väldigt nära, så tog jag bilen och kom dit strax efter halv 7.


 

Suzanne var där med sin Anna, som ju Onyx känner sen tidigare.

 

 

Jag var förvånad att det var så många som var där.

 

   

Min träning bestod bara i att vara där med Onyx, men vi brydde oss inte om nån ringträning. Men att hitta gamla vännen Barbro på plats gjorde ju att det blev prat en timme.

 

  

Onyx vill komma upp i mitt knä.

 

Idag åter en dag utan regn, blåsigt, men lite varmare än dan innan.


Det blev ingen tur till skogen på morgonen, i stället rensade jag bären som jag plockat kvällen innan.


Skogsturen och bärplockningen blev i stället mot kvällen då jag tog hundarna med mig och åkte till annan skog. Lika mycket blåbär där.


Halv 2 kom Felix och Kelsey på middag. Det blev da capo av fredagens mat, fläskytterfilé, färskpotatis och svampsås.


Vi fick glädjande besked, Felix och Kelsey hade förlovat sig i maj. Och de väntades smått till våren. (hoppas att det var OK att jag läcker ut nyheten).


 

Åter fick vi hålla oss utomhus, vi fick vara nöjda med att det inte regnade.

 

Felix försökte hjälpa mig med min nyinköpta mobiltelefon. Jag vill ju föra över allting från den gamla.


Nu lyckades inte det, så jag får vända mig till supporten i morgon. 


Jag köpte mobilen i måndags via nätet, igår hade jag den här. Ibland går det undan, även för PostNord. Leverans vid dörren.


Jag har bytt från en Sony till en Samsung. Jag hoppas nu att jag ska kunna skaffa mig de appar, som gamla telefonen inte haft plats för.


Bara en sån sak att kunna lyssna på ljudboken via mobilen. Jag hade den med mig till skogen ikväll kunde lyssna på boken medan jag plockade blåbären.




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards