Alla inlägg under januari 2019

Av Kicki Fredlund - 31 januari 2019 17:55

Gråkall dag med runt -14 grader hela dagen. I går kväll var det -20, så lite bättre än det var det i alla fall.


Lat dag hela dan, men den här årstiden är det mest så för mig.


 

Träden är i alla fall fina i sin vinterskrud, men det räcker att titta på dom genom fönstret.

 

 

Hundarna, har normalt inte nåt emot snön och snöpulsning, men här på tomten håller dom sig i sina uppvandrade spår.

 

 

Jag kokade en rejäl omgång grönsakssoppa som vi kunde värma oss med.

 

På eftermiddagen fick vi fikabesök. Det blev ett par timmars trevligt prat.


  
Det var Marianne och Cattis som kom. Marianne hade sett i min blogg att jag bakade bullar igår och tyckte att det kunde vara lämpligt med ett besök  

Av Kicki Fredlund - 30 januari 2019 15:24

Idag var det åtskilligt kallare väder, - 14 grader trots att solen sken på dan.


Vi var till Hedemora en snabbis, för jag skulle posta svamp som jag sålt.


Hundpromenaderna tog vi innan vi åkte. Jag med Maya och Berra med Triss.


I morse började jag baka bullar direkt efter frukost, så nu är frysen fylld ett tag igen.


Den lilla ån från Vikmanshyttesjön rinner sakta.. 

 

ner till dammen bakom vårt hus, som syns i mitten i bakgrunden. I år ser jag inga änder i dammen, men mer is än det brukar vara.

 

 

Maya får fortsätta att gå kopplat, trots att hon nu helst vill busa som vanligt.


Inne kommer hon t.o.m och vill träna på fotgående och andra små lydnadsmoment.


Jag gjorde pizza från färdigt kit, som var på extrapris för ett tag sen, den här gången blev det choritzokorv på. Dessvärre brände jag den, då jag glömde att sätta på tidtagaren så den blev för länge i ugnen.


Jag trodde igår att jag skulle åka på en dunderförkylning. Jag snorade och nös precis hela dan och de kliade enormt i ögonen. Men idag är det alldeles som vanligt, kanske var det nån allergisk reaktion av nånting som jag åkt på igår.



Av Kicki Fredlund - 29 januari 2019 09:42

I natt fick jag ett hostanfall som inte var av denna världen. Jag vet egentligen inte vad det är, men jag brukar kalla det för att sätta luft i halsen, när man måste dra djupt efter andan för att kunna hosta gång på gång på gång.


Till slut rev det av smärta i halsen och magmusklerna sa sitt.


Detta hände kl 2 i natt och jag fortsatte att hosta sporadiskt och gör det än, men nu som rethosta.


Jag låg vaken till kl 5 på morgonen, spelade WF med en nattjobbande vän vid 3-tiden, hon hade väl rast då.


 

Ytterligare en dm snö hade det kommit i natt, så det räckte inte med att sopa bron vid groventrén, jag fick lov att ta till skyffeln, så nu har hundarna mycket snö att ta sig igenom när dom släpps ut för morgon och kvällskissningen på tomten.



Av Kicki Fredlund - 28 januari 2019 11:14

Idag borde vi åka till Borlänge. Lilla barnbarnsbarnet fyller 3 år idag, men på grund av snön vill jag inte köra till Borlänge, så vi får uppvakta henne en annan dag.


Men jag kommer inte ifrån att jag måste skotta snö utanför garaget innan jag kan ta ut bilen. Vi måste dessvärre åka in till Hedemora och handla, för nu är det slut på både mjölk och fil.


   

Ännu mer snö har det kommit och det snöar än.

 

 

Ska straxt gå promenad med den här lilla damen, men sen får hundarna stanna hemma när vi åker och handlar.

 

Igår e.m. kom Cilla och hennes son Hugo på e.m Cilla och jag gick igenom Boxerklubben GävleDalas räkenskaper från 2018. Vi är fortfarande revisorer, ett ganska smärtfritt åtagande. Mest trevligt att få träffas åtminstone en gång per år.

 

 

Vi hann med lite fika


Sen blev det ett litet uppehåll för att jag ville titta på Prix d'amérique, där Björn Goop och fjolårsvinnaren Readly Express åter gjorde ett toppenlopp som trea. Vann gjorde fransmännens nuvarande stolthet, stoet Belina Josselyn.

 

Av Kicki Fredlund - 26 januari 2019 13:18

Senaste boken jag lyssnat på är Morgongåvan. Lite stressat slut och epilogen lite väl "pluttinuttig".


 

Nathalie vandrar från famn till famn och försörjer sig på olika ströjobb. Hon blir sedd och uppskattad på scenen när hon sjunger med sitt soulband. Men hon famlar. Efter självkänsla och riktning i livet. En lördagsmorgon vaknar hon naken i en främmande säng. Hon vet inte var hon befinner sig. Minns inte hur hon kom dit eller tillsammans med vem hon tillbringat natten.Jonas är ett skadat barn i en mans kropp. Plågad av minnen från en trasig barndom befinner han sig på psykosens rand. Våldet och en störd sexualitet bor i honom – bakom en fasad av relativ normalitet. En dag hjälper ödet honom att finna sin ängel. Och hon ska bli hans. Han ska rädda henne. Jonas upprättar en plan. Hon ska få den vackraste Morgongåva man kan tänka sig. Men något går snett.I Morgongåvan flätas flera personers livsöden samman. I ett skrämmande crescendo – under ett avgörande dygn – i Stockholms innerstad.

 

Nu dags att hitta en ny bok, jag hoppar mellan genrerna och tar ofta det första som dyket upp när jag söker ljudböcker på biblioteket, men det vore bra om man fick lite tips.


Jag minns nästan aldrig vad böckerna heter, eller vem författaren var, men jag brukar skriva en lista på böcker som andra har rekommenderat som läs/lyssningsvärda

Av Kicki Fredlund - 26 januari 2019 12:55

Trots att morgonen och förmiddagen hade nog så grått väder, så klarnade det upp och blev väldigt soligt och fint.


Ca - 6 grader, alldeles lagom för mig att promenera i.


Tog en lite längre promenad med Maya, hon är alldeles för pigg nu, vill busa med Triss och springa fortare än hon får på promenaden.


Det bådar ju gott i och för sig, men det gör det svårare att hålla henne lugn.


 

Hit och dit knallar hon i kopplet, att gå vid min sida finns inte på kartan.

 

 

Dom här låga fönsterna intresserar henne mycket.

 

     

När dom sitter tillräckligt lågt så vill hon gärna se lite mer.

 

Igår fick jag ett ryck och bakade tre sorters kakor, hade jag haft mer smör/margarin så hade det blivit ett par sorter till.



Av Kicki Fredlund - 25 januari 2019 15:52

Dagens väder var ca 7 minusgrader och en del snöfall.


Promenaden med Maya var positiv. Hon visade ingen som helst smärta när vi kom hem. Jag hade kopplat selen uppe på ryggen i stället för halsen, så hon slapp något som helst tryck framifrån eller i halsen.


Jag går inte länge, men ska kanske öka på tiden nu om hon fortsätter att vara oberörd av promenaderna.


 

Rotfrukter i ugnen, där jag la på några köttfärsbiffar på plåten sista kvarten.

 

Av Kicki Fredlund - 24 januari 2019 16:14

Idag fick jag en del uträttat i alla fall.


 

Mattorna åkte ut i den friska kylan - 11 grader var det.

 

 

Efter att ha blivit skakade fick dom ligga i trappan medan golven dammsögs.

 

Våttorkning får bli i morgon (nån måtta får det väl vara om jag nu ska fortsätta att vara lat)


Tvättmaskinen fick också göra rätt för sig med ett par tvättar.


 

På tal om mattor, så kan jag visa hur en hund, läs Triss, opponerar sig när vi åker hemmifrån för att handla eller nåt.

 

Vi har börjat stänga dörr till vardagsrum och tvättstuga p.g.a Triss påhitt. Hon drar nämligen ut alla elsladdar som hon hittar, men när hon inte hittar några kablar att bita i så river hon ihop trasmattorna.


Idag fick inte Maya nån promenad alls, men jag tog sparken till sjön med Triss.


 

Det var bara en liten bit som var plogad på sjön, så det blev ingen lång sparktur där.

 

 

Triss trodde att det har var en boll och ville inte lämna den, trots att jag talade om för henne att det var en boj som skulle vara kvar där.

 

Idag gjorde jag en paj på det sista som var kvar av kycklinggrytan, som vi ätit i två dar. Det är inte illa vad en grillad kyckling räcker till mycket för två personer.


Egentligen skulle vi varit en vända in till Borlänge, men det får bli en annan dag.


Har just fått veta om tragedin som jag hörde på nyheterna i morse. En pappa (travamatör) har skjutit båda sin barn och sedan sig själv. Så otroligt tragiskt, att nån kan göra så mot sina barn.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards