Alla inlägg under augusti 2014

Av Kicki Fredlund - 28 augusti 2014 12:30

 

Triss har ett minst sagt udda sätt att dricka vatten. Hon lägger sig ner för att ta beslag på hela skålen själv, sen doppar hon ner halva ansiktet och "äter" vattnet i stället för att lapa.

Av Kicki Fredlund - 28 augusti 2014 12:20

 

Kraftig förstoring av ett armband, som är flätad med silvertråd.

Av Kicki Fredlund - 28 augusti 2014 07:28

Hade tid hos veterinären igår redan 8.30, för att ta bort en mjölktand på Maya (en hörntand som inte släppt).

Men jag kunde spara dom pengarna, för Sören var säker på att tanden snart skulle trilla av sig själv.


Vi åkte till skogen för att gå med hundarna direkt efter.

 

Det stod knubbiga Karl Johan utefter vägen...

 

Och när stigen plötsligt var full av smörsopp, var det bara att åka hem efter svampkorgarna (borde naturligtvis alltid finnas i bilen, precis som bärplockaren gör).


Vi lämnade hundarna hemma när vi åkte tillbaka.

 

Jag höll mig till smörsoppen, Berra tog hand om Karl Johan. Han avskyr att plocka smörsopp. Jag förstår honom, för man blir kladdig och smutsig om fingrarna och ofta är dom maskätna, men dom här var så fräscha att det gick att plocka dom flesta.


Egentligen gillar jag inte att plocka svamp, när det är för många på samma ställe. Jag vill  och plocka svamp, men det här blir mer att skörda.


 

Sen gick hela resterande dag åt att ta reda på allt. Det går inte att dra skinnet av svamparna i skogen när det är såna här mängder, men vädret var fint så jag satt ute på altanen och rensade. Sen gick (går) svamptorken varm och grytorna puttrade.


Vi passade på att tvätta bilen i Hedemora efter vi varit hos veterinären. Skönt att få den ren till vi ska åka, inte en enda bil före heller i tvätten.


Medan jag rensade svamp så städade Berra bilen invänigt, sen hjälpte han till med svamprensningen. Jag har inte sett honom så pigg på evigheter, hoppas han slipper "äta upp det" idag.

Av Kicki Fredlund - 26 augusti 2014 07:43

När vi äntligen kommit hem från VC igår och fått lite mat i magen, så tog jag Jolly med mig och åkte till skogen.

 

Jag hamnade vid en sjö där jag aldrig gått tidigare.


 

Till en början såg jag ingen svamp alls, bara några aspsoppar (dom plockar jag bara i nödfall som utfyllnad), men när jag skulle böja mig ner för att ta upp en aspsopp så stod denna fina Karl Johan strax intill.

 

Sen hittade jag massor, många små knubbisar som var halvt dolda i mossan. Vilken lycka!

Det är flera år sen som det var ett Karl Johan-år, men nu ser det ut som vi fått ett i år.


 

Hittade även en gigantisk kantarell


 

Jolly är inte jättebra på att visa på KJ (hon är mycket bättre på trattkantareller), men ett par gånger markerade hon i allafall.

 

Trots att dom citrongula slemskivlingarna var knubbiga och fräscha så fick dom stå kvar i skogen, nu var det bara Kalle som gällde.

 

Det blev ingen TV påsatt på kvällen kan jag säga, för jag hade fullt upp i köket att ta reda på dessa.

Nästa gång får jag allt ta en större korg.

Av Kicki Fredlund - 26 augusti 2014 07:26

Igår fick Berra tid på vårdcentralen för att ta en snabbsänka och få hostmedicin. Han blev ju förkyld för en vecka sen och vi ville kolla så han inte har en lunginflammation på gång.


Som tur var var sänkan låg, men däremot tyckte läkaren att han hade astma och gav medicin mot det.


Berra skickades hit och dit mellan olika provtagningar och läkaren. 13.15 skulle han få komma till läkare men skulle komma strax innan för att ta prover.


Jag satt med i väntrummet till 13.30, sen var jag tvungen att gå till bilen och kolla hundarna. Passade på att ta varsin promenad med Maya och Triss. Gick då och då tillbaka till väntrummet. Ibland var Berra där och ibland inte.


Klockan var nästan halv 4 när han äntligen var klar, så efter apoteksbesök och snabbhandel på ICA så var vi hemma först vid halv 5 med skrikande mage, vi hade ju inte ätit nån mat på hela dan.


Jag fick (och har fortfarande) otroligt ont i skenbenens framsida, jag klarar inte av att gå på hårda underlag. Har också ont på lårens framsida, det kommer av promenaden ner till Säterdalen och upp igen i söndags, den backen är mördande att gå.


Av Kicki Fredlund - 26 augusti 2014 07:23

 

Det låg ett soldis över sjön, när jag igår var ute på svamptur.

Av Kicki Fredlund - 26 augusti 2014 07:14

 

Är det nåt jag längtar efter så är det att gå i skogen en skön höstdag och hitta såna här läckerheter

Av Kicki Fredlund - 25 augusti 2014 12:31

 

Syrenhortensia är en av mina favoritbuskar. Jag kan inte låta bli att beundra årets enorma blomprakt.


 

Det får bli en närbild också.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards