Alla inlägg under september 2020

Av Kicki Fredlund - 30 september 2020 19:24

Natten till igår var jag vaken nästan hela natten, sov två timmar på morgonsidan. I övrigt var jag klarvaken och bara snodde runt i sängen och var förbannad för att jag inte kunde sova.


Men, inatt har jag sovit som ett barn hela natten. Trots det var jag dödstrött när jag snubblade iväg ut i duschen när klockan nästan var 8 i morse.


Sen var jag otroligt trött hela f.m Det gick inte över förrän vi kom till skogen på promenad med hundarna.


Det blev ingen svampplockning, men jag plockade lite blåbär. Dom börjar bli övermogna nu, så det blir lite mer att rensa bort när man kommer hem, men dom som inte är övermogna är fortfarande goda och smakrika.


     

Maya och Onyx kunde frossa i blåbär.

 

Jag lagade pasta carbonara, med bacon och Karl-Johan när vi kom hem från skogen. Det var så gott, jag var så hungrig att jag glömde ta kort på maten.


 

Och blåbärspajen, som jag gjorde av dagens bär, har vi redan huggit in på när jag fotade den.



Av Kicki Fredlund - 29 september 2020 11:56

Man såg inte långa biten framför sig i den kraftiga dimman som rådde igår.


   

Men det hindrade ju inte att vi åkte till skogen med både svampkorgar och fikakorg redan på f.m

 

 

I den första skogen var det dåligt med svamp. Jag funderar på om det här kan vara en sprängticka?

 

I nästa skog, som vi faktiskt aldrig varit i tidigare, fanns inte heller nån svamp att tala om. Men jag tror att det kan finnas det ett annat år, för det var väldigt typisk och fin svampmark att gå i. 

 

   

Även om den sönderkörda stigen var sorglig att skåda. Tur att hundarna satt i bilen vid tillfället, för det badet hade jag inte velat se. Den vattenfyllda gropen var mins en halv meter djup.

 

     

Det är både Maya och Onyx på alla tre bilderna, även om man inte kan tro det på första bilden, men Onyx är så liten att hon lätt kan bli dold bakom Maya.

 

Trots dåligt med svamp i de två första skogarna, så blev det bra utdelning i den tredje och sista, den som dessutom ligger närmast hemma. Så vi hade mer än en full korg att rensa på e.m

 

 

Här har det röjts en lång sträcka utefter vägen senaste tiden, betydligt mer än vad bilden visar. Det är bara nån km hemifrån. Men här är det i.a.f ingen svampskog som ryker.

   

Av Kicki Fredlund - 29 september 2020 09:43

Min syster Anita medverkar i en artikel i Aftonbladet igår. Det handlar om tvisten med greve Bonde och hans hutlösa höjningar av arrendepriset på fritidstomterna på Mörkö.


 

Anitas ställe på Mörkö.



Av Kicki Fredlund - 27 september 2020 13:44

Igår var det ju en inofficiell utställning i Norberg. Regn var utlovat precis hela dagen och det vräkte ner när jag kl 8 på morgonen gav mig iväg.


Man kan ju förstå vilken utställningstorka som gäller när man frivilligt utsätter sig för nåt sånt.


Men väl i Norberg kom väderutlåtandet på skam, för det var mest uppehåll hela tiden.


Att flera är sugna på utställning nu förstår man när jag träffade Sara Nordin, som normalt är domare, men som nu var där och visade en valp.


 

Även en van ringräv som Lisa var där med en söt valp efter Lola som blev BIR-valp, men hon stannade inte till gruppfinalen. Tvåa med hp var Agneta med Nalles (Travarens Nahar) dotter Xena.


Eftersom utställningen var uppdelad i flera starttider, kl 9, 11 och 13 p.g.a bestämmelserna i coronatider att det inte får vara fler än 50 personer på samma plats samtidigt, så var Onyx klar redan halv 10.


Hon var ensam i klassen som vuxen fralla, så BIR vinsten var ju ganska gratis.


 

I stället för att stanna till gruppfinalen, som inte skulle bli förrän framåt kl 14, så åkte jag i stället till Marianne, som ju bor i Norberg, och fikade.


Hon hade satt på värmen i paviljongen och där satt vi sen och pratade i timmar.  

 

 

Det blev mycket spring ett tag på småhundarna.


   

Men sen var Tjingis, Onyx och Doris mest inne i paviljongen med oss.

 

Onyx fick ju kritik för sina ljusa klor. Jag fattar inte varför hennes tidigare svarta klor blivit ljusa. Dom har ljusnat mer och mer sen hon löpte för tre månader sen.

 


Halv två åkte jag tillbaka till utställningsområdet och deltog i gruppfinalen. Det var 10 raser som blivit BIR och Onyx placerade sig som 5:a av dom.


Maritha sa att det är tråkigt att man inte längre placerar 4st + en reserv, som man gjorde förr. Men hon gjorde det nu ändå.


På vägen hem stannade jag i Hedemora och köpte med mig thaimat hem, för att slippa laga mat.


   

Nu är höstens färger här och det här är vår utsikt när vi åker hem från de flesta svampmarkerna.

 

Idag, eftersom det är söndag, så har vi varit och spårat.


Vi var inte många som var där, Pia, Ylwa och jag, + Ove och Berra som bara är medföljare.


Ylva gick spår till Onyx, jag till Puma och Maya, medan Pia gick sitt eget spår till Billy.


   

Puma blir belönad efter funnen apport. Hon har fuskat lite med pinnarna på slutet. Nu hade jag lagt många och hon missade bara 2 st av 10.

 

Nu ska jag rensa blåbären som jag plockade innan vi åkte hem. Berra plockade några få svampar, som jag tar hand om medan han ser på travet på TV, galopp också för den delen.



Av Kicki Fredlund - 24 september 2020 15:33

Jag fick en del uträttat på förmiddagen idag.


Började med att baka kubbar, tvättade ett par maskiner och dammsög under tiden, men hann inte bli färdig, men det finns ju fler dagar.


   

Ganska lyckat att jag har ett lock som passar till kubbarnas burk. (Men i den burken har det varit kräftor, som Berra fick förra året i present).

 

 

Efter kubbaket kokade jag lingonsylt.

 

 

"Vad vill du matte?" Onyx ser undrande ut.

 

 

Plockade in lite blommor.

 

   

Äntligen är det fart på blomningen.

 

 

Hög tid att klippa gräset.

 

 

Alltså var det dags för gräsklippning. Men det blev bara på framsidan och en del på baksidan.

 

   

Under tiden började Berra röja lite i rabatten.


Det var 20 grader varmt, så vi satt t.o.m ute på altanen och fikade på e.m., rena sommarvärmen alltså.


 

Vår hjälpsamma granne har t.o.m kittat fönstrena i garaget, när han nu målat klart.

 

Eftermiddagen blev lat, har inte gjort nåt efter att jag fixat maten. Nu ska jag nog titta på nån TV-serie, jag ligger väldigt efter där.



Av Kicki Fredlund - 23 september 2020 18:17

På väg till skogen med hundarna idag, så skulle vi kasta lite vid återvinningscontainrarna som står här i Vikmanshyttan.


Hur faan kan folk undgå att begripa vad som ska kastas i dessa och vad som inte ska slängas där, och framför allt inte på marken.


Nästan lika illa att se detta som att se det i naturen.


     

Man blir både beklämd och förbannad när man ser det här.

 

Tack och lov att man blir på bättre humör när man kommer till skogen med hundarna.


   

Även om vi till en början hamnade i en trist skog att gå i, så var det härligt att se hundarnas livsglädje.

 

Sen vi åkt till en annan skog så hittade jag ett par liter gula kantareller och några få Karl-Johan, men nu börjar svampen bli torr och vi behöver få regn för att inte svampsäsongen ska vara helt över.


Och idag har det varit rena sommarvärmen med 17,5 grader.


Jag fick av en händelse se att det blir av med utställningen i Norberg på lördag. Jag gick in på deras hemsida och såg anmälningslistan och PM där.


Jag anmälde Onyx för mer än en månad sen, men eftersom jag inte fått något PM så trodde jag att det blivit inställt igen, som den blev i våras. 


Så det hade helt enkelt fallit i glömska. Det är ju en inofficiell utställning, men med den utställningstorka som varit hela året, så ser jag fram emot den. Dessutom är det en officiell rasdomare, som dömer frallorna när det är Maritha Östlund-Holmsten.



Av Kicki Fredlund - 22 september 2020 19:36

Vi hade bestämt att vi skulle ta vårt 11-kaffe i Dala Husby hos Gabbi vid hennes torp.


Torpet ska läggas ut till försäljning och jag ville gärna se det igen innan. 


Jag har bara varit där en gång, och det var strax efter att Gabbi köpt det för 15 år sedan.


   

Maya och Onyx hade fullt upp att freda sig mot den närgångne Falcon.

 

 

En närbild av den översta bilden visar att Onyx har tagit ett rejält tag i kinden på Maya.

 

 

Den här soffan köpte Gabbi av min mamma för ca 35 år sen. Ovanligt att en 20-årig tjej var intresserad av en sån gammal möbel.

 

Vi gjorde några strandhugg i skogen runt Gabbis ställe, men hittade dessvärre ingen svamp.


 

Tur att inte hundarna såg den här älgskallen.

 

 

Här blev det lite trafikstopp en stund, men ganska intressant att titta på hur skickligt timret plockades av och las i dikeskanten.

 

Eftersom vi ändå var ute och åkte, så åkte vi till Fjägeråsen, en skog som vi ofta var till när vi bodde i Stora Skedvi. Tur att vi hade lite extra fika med oss, så det var ingen större brådska att ta sig hem.


Men jösses vad en skog kan förändras på 12 år. 


Lite svamp hittade jag i allafall, men framför allt var det kopiösa mängder med lingon och blåbär.


Berra fyllde några bärplockare med  lingon, det gick ju på ett kick. Jag handplockade blåbär.

 

Vi åkte även till Säter på vägen hem, jag hade ett paket att hämta ut på macken. Har köpt en ny värmefläkt att torka svamp med.


Hemma igen så lagade jag mat som åts sent, för det tog ju lite tid att steka en fläskkarré i gryta, till den blev det svampsås så klart.


Sen rensade jag svampen och bären och nu tar jag kväller.




Av Kicki Fredlund - 19 september 2020 15:26

Efter en kylig morgon, bara 4 grader kl 8, så kom sen solen och värmde och det blev en riktigt fin höstdag.


Jag laddade en liten noseworkbana på tomten åt Onyx och Maya.


När Onyx gick banan, vilket hon gjorde jättegra, så hade jag ingen kamera med mig. Men när Maya fick gå samma bana så tog jag några bilder.


Jag har aldrig testat utomhus här hemma tidigare.


 

Jag har doften på stupröret och Maya är på väg att nappa den här.

 

   

På den rätta katongen satt hon som klistrad tills jag kom med belöningen.

 

 

Här snodde hon en stund, men jobbade jättebra tills hon tog doften på skottkärran. Den syns på staget i en blå påsförslutare med köttbullebiten som pearing vid sidan.

 

Efter nosarbetet så åkte vi till skogen ganska nära hemma, men det märktes att det var helg, för det stod bilar parkerade både vid vårt första och andra val av skogsplats, så vi fick åka lite längre bort än det var tänkt.


 

Det blev just inga bilder tagna, men här står Maya och flåsar efter språngmach med Onyx.

 

 

Det blev inte så mycket i korgen, men eftersom Berra tittar på V75 på TV nu, så blir det jag som får rensa och då kan det ju vara bra att det inte blev så mycket   

 

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards