Alla inlägg den 27 december 2020

Av Kicki Fredlund - 27 december 2020 13:24

Igår var det faktiskt lite kyligare än vanligt, faktiskt -5 grader efter att vi haft plusgrader ett längre tag.


 

Det kändes lite ruggigt inne, så jag tände en brasa i kaminen.

 

Men samtidigt var det så kyligt ute att jag äntligen kunde ge mig på att frosta av frysskåpet.


 

Det vill till att man skyler över allt, för annars är risken överhängande att skatorna kommer och kollar om dom kan komma åt nånting.

 

 

Att ställa in hinkar med hett vatten, som ofta byts ut, gör att man fixar avfrostningen på ett par timmar.

Men fasen vilka mängder med is och vatten jag fick ta reda på under tiden.

 

Idag är mildvädret tillbaka igen med +2 grader och regn. Så snön som fallit i natt smälter nu snabbt bort igen.


Vi åkte för att spåra som vanligt till kl 10. Det var bara Angelika som var där, eftersom hon trodde att hon var ensam så hade hon lagt ut ett spår till sin egen hund på dryga 600 m. Men hon hade glömt att ta med sig några apporter så hon fick lägga annat i spåret. En klädnypa, en liten plastpåse fastknuten på en kvist och hennes handskar.


Jag gick det spåret med både Maya och Onyx. Maya fick starta och spåra den första halvan, medan Angelika gick bakom med kopplad Onyx.


Maya fixade spåret fint och vi bytte hund när Maya hittat den ena handsken.


Onyx startade bra i spåret, men sen ballade hon ur och ville bara rulla sig i snön stup i kvarten.


   

Jäkla hund som gick av spåret för att rulla sig.

 

 

Men så var hon strax ute på spåret igen och hon markerade även apporten, som var en liten plastpåse.

Det är kul att spåra i nysnö, för man ser verkligen exakt var spåret går.

 

Men när hon sen började gå ur spåret för att rulla sig i snön igen så bröt jag och selade av henne.


 

Jag hade lagt ett 650 m långt spår till Selma. På flera ställen var det rävspår i snön, men Selma höll sig i spåret som hon skulle och tog alla apporterna.


Det regnade när vi åkte hemifrån och även när vi kom fram till Tjärnan, men det slutade ganska snart att regna, precis som det oftast gör i Tjärnan. Så regnkappan som jag satt på mig över jackan satt mest i vägen.


Nu dags för mat, det blir bara att värma på det som är kvar av köttfärspajen som vi åt igår.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards