Direktlänk till inlägg 27 december 2020

Igår och idag.

Av Kicki Fredlund - 27 december 2020 13:24

Igår var det faktiskt lite kyligare än vanligt, faktiskt -5 grader efter att vi haft plusgrader ett längre tag.


 

Det kändes lite ruggigt inne, så jag tände en brasa i kaminen.

 

Men samtidigt var det så kyligt ute att jag äntligen kunde ge mig på att frosta av frysskåpet.


 

Det vill till att man skyler över allt, för annars är risken överhängande att skatorna kommer och kollar om dom kan komma åt nånting.

 

 

Att ställa in hinkar med hett vatten, som ofta byts ut, gör att man fixar avfrostningen på ett par timmar.

Men fasen vilka mängder med is och vatten jag fick ta reda på under tiden.

 

Idag är mildvädret tillbaka igen med +2 grader och regn. Så snön som fallit i natt smälter nu snabbt bort igen.


Vi åkte för att spåra som vanligt till kl 10. Det var bara Angelika som var där, eftersom hon trodde att hon var ensam så hade hon lagt ut ett spår till sin egen hund på dryga 600 m. Men hon hade glömt att ta med sig några apporter så hon fick lägga annat i spåret. En klädnypa, en liten plastpåse fastknuten på en kvist och hennes handskar.


Jag gick det spåret med både Maya och Onyx. Maya fick starta och spåra den första halvan, medan Angelika gick bakom med kopplad Onyx.


Maya fixade spåret fint och vi bytte hund när Maya hittat den ena handsken.


Onyx startade bra i spåret, men sen ballade hon ur och ville bara rulla sig i snön stup i kvarten.


   

Jäkla hund som gick av spåret för att rulla sig.

 

 

Men så var hon strax ute på spåret igen och hon markerade även apporten, som var en liten plastpåse.

Det är kul att spåra i nysnö, för man ser verkligen exakt var spåret går.

 

Men när hon sen började gå ur spåret för att rulla sig i snön igen så bröt jag och selade av henne.


 

Jag hade lagt ett 650 m långt spår till Selma. På flera ställen var det rävspår i snön, men Selma höll sig i spåret som hon skulle och tog alla apporterna.


Det regnade när vi åkte hemifrån och även när vi kom fram till Tjärnan, men det slutade ganska snart att regna, precis som det oftast gör i Tjärnan. Så regnkappan som jag satt på mig över jackan satt mest i vägen.


Nu dags för mat, det blir bara att värma på det som är kvar av köttfärspajen som vi åt igår.


 
 
Ingrid

Ingrid

27 december 2020 23:09

Det är bra att frosta av frysen när man kan ställa ut innehållet i kylan. Ni är så flitiga med att träna era hundar!
Ha en fin fortsättning på helgerna.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Kicki Fredlund

28 december 2020 09:44

Frysen var i stort behov av att frostas av. Frysskåpet, som står i köket, öppnas ju dagligen så det kommer in värme i frysen ofta.
Om du visst vilket dåligt samvete jag har för att hundarna inte får den stimulans som dom egentligen borde få.
Att få spåra en gång i veckan är egentligen inte alls tillräckligt.
Ha en fin fortsättning och slut på året du också.
Kram

 
Ingen bild

Hillevi

28 december 2020 20:18

Pah!!! Så du har dåligt samvete för att du inte stimulerar dina frallor tillräckligt! Pah igen! De är så ypperligt nöjda så bättre finns inte. 😊
Inte minst syns det på musklerna. De river och sliter med sina skogsfynd och hoppar upp på stora stenar och simmar och upptäcker, varje dag. Härligt har de det!

Gott slut!

Kicki Fredlund

29 december 2020 09:18

Jag jobbar alldeles för lite med hundarnas lydnad, ja, inte alls egentligen.
Jag har tyvärr tappat all motivation för det.
Det innebär att dom drar i koppel (det är därför jag går i skogen där dom kan vara lösa).
Igår mötte vi en kille som gick och ledde en nordsvensk på skogsstigen. Han dök plötsligt upp bakom en krök. Hundarna hade ju redan sett dom och sprungit fram. Tro inte att Onyx kom när jag ropade, inte ens när jag gick därifrån. Hon var helt uppslukad av att kolla in den stora hästen.
Hade jag haft nån lydnad på henne så hade det inte hänt.
Gott slut och Gott Nytt År!
(Det blir förhoppningsvis bättre nästa år)

 
Skyttlat

Skyttlat

29 december 2020 13:40

Måste vara lätt att spåra i snön? Inga problem att hitta spåret då? Tycker dom är jätteduktiga att spåra och hitta apporterna! Vilken överraskning att möta den stora hästen? Hon var nog fascinerad? Hihi!
När jag frostar av frysen använder jag värmepistolen och blåser in varmluft på hyllorna. Man får vara väldigt noga att inte stoppa in den i frysen pga elen. Hittills har det gått bra.
Önskar Er ett Gott slut och ett Gott Nytt År! Kramar

http://skyttlat.blogspot.se

Kicki Fredlund

29 december 2020 17:04

Ja, det är kul att spåra på snö, men ser ju verkligen exakt hur hunden löser uppgiften.
Jag har också använt värmepistol tidigare när jag frostat av frysarna, men nu blir det bara med hett vatten i hinkar som skyndar på det hela.
Jag önska även dig ett Gott Nytt År! Man får verkligen hoppas att det blir ett bättre år än det innevarande.
Kram

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

29 december 2020 17:14

Opps ni har vitt på marken. Här är de nog mest lera nu efter allt regn.
Jag har kyl o frys som frostar sig själv, de e skönt, aldrig någon is. Blev förvånad att de funkade så bra. Spåra är kul, har bara gjort de några gånger med Lillan men hon var duktig.
Nu öskar jag dig och Berra ett gott slut på 2020 och ett
Gott Nytt 2021.
Många Kramizar

http://https://anki-nilsson.blogspot.com

Kicki Fredlund

29 december 2020 17:36

Vi har inget vitt på marken längre, om det finns där på morgonen så är det borta till kvällen.
Köper jag en ny frys nån gång, även om det är mindre troligt (de jag har får nog hänga med) så blir det en självavfrostande.
Hundarna gillar att få spåra och nånting måste dom ju få göra när deras matte är så lat i övrigt.
Önska dig ett riktigt bra 2021. Att din ansiktsförlamning släpper och att du får vara frisk i övrigt också!
Kramiz

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Lördag 11 maj 09:09

Igår tog jag valparna med mig till skogen för första gången.   Det var en pärs kan jag lugnt säga. De följde varken efter mig när jag lockade, eller följde efter Maya och Onyx.   Jag provade även med halsband och koppel och kunde bara konstat...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 9 maj 16:37

Igår blev valparna 11 veckor.   Gabriella skulle kommit hit och vi skulle ha fotat dem lite. Men jag var däckad och sängliggandes hela dagen efter coronavaccinationen på tisdagen, så det blev inget av med fotandet.   Jag har fått nöja mig med...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 7 maj 13:26

Idag hade vi tid för corona-vaccineringen. Nu är det bara att vänta och se hur sjuk jag blir den här gången av vaccinet.   Var in på granngården och köpte hundmat, sen även in på ICA och kompetteringshandlade lite.     Vårt 11-kaffe intogs...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 2 maj 09:36

Äntligen har vi hämtat oss från vinterkräksjukan, som påverkat oss en hel vecka med illamånde och matthet.   Berra kunde åter åka i morse till sin dagverksamhet.   Maya gillar inte valparna, men kan i.a.f. vara ute tillsammans med dem.  ...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 1 maj 12:56

Första maj idag och äntligen lite vårvärme. Den kom igår på valborg, vi får väl se hur länge vi får behålla värmen.     Valparna kunde vara mycket ute på altanen. Gammelmoster Maya inte så imponerad av de små.     De fick även vara ute...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards