Alla inlägg under oktober 2019

Av Kicki Fredlund - 22 oktober 2019 18:12

Idag hade vi tid för klippning kl 3 i Borlänge. Det stormade våldsamt ute, men var inte så kallt, ca 8 grader.


Vi tog en promenad i skogen vid Tjärnan på vägen in till Borlänge.


 

Onyx är lika intresserad av att bära pinnar som dom andra.


Vi hann också ta en snabblunch på Burger King, menyn kostade 39 kr! Hamburgare, pommes och dricka.


Eftersom frissan ligger väldigt nära Erika och Tobias lägenhet, så bestämde vi att äntligen hälsa på barnbarnsbarnen. Dom har ju varit sjuka hela hösten, så det har inte varit så lämpligt att åka dit.


Vi hade lite 1-årspresenter (mycket försenade) med oss till Tuva.


   

Ungarna lika goa som vanligt.

 

Vi fick ett ganska chockartat besked, för vi fick reda på att Tobias och Erika har separerat. Det var ingen rolig vetskap. Fy så jobbigt Erika kommer att ha det som ensamstående 4-barnsmamma.



Av Kicki Fredlund - 21 oktober 2019 16:39

Att det är måndag och ny vecka är inget som påverkar en pensionär som jag, där alla dagar är lika.


Jag gjorde lite nytta i trädgården på f.m Nu blev dom sista krukorna tömda och alla hamnade i boden.


En del äpplen plockade jag också in, ett par hinkar med fallfrukt och några som jag plockade från trädet.


Jag borde göra äppelmos (eftersom den är slut). Men det får anstå till tidigast i morgon.


Berra har fått tid till koloskopi i Avesta i början av november, så vi var in till Apoteket och köpte laxermedel som han ska dricka innan.


Åkte sen till skog uppemot Garpenberg och plockade trattisar. Det fanns enorma mängder.


   

Ingen konst att plocka när dom finns överallt, stora och fina dessutom.

 

 

Skogsvägen var otroligt skitig bitvis, för det var skogsavverkning på gång.

 

På hemvägen stannade vi och jag tvättade bilen på självtvätten i Hedemora.

 

 

Dagens skörd av äpplen och svamp.

 

 

Nu dags att rensa och ta reda på dagens skörd.


Av Kicki Fredlund - 20 oktober 2019 14:36

Det regnade så mycket idag att spårträffen ställdes in för vår del. Jag misstänker att ingen annnan åkte dit heller.


Jag tog en ganska lat dag (bra för er att veta som säger att jag håller igång hela tiden).


Jag lyssnar på en bok, grälar på en valp som lärt sig var de tomma hushållsrullarna ligger vid kaminen.


"Nej!" säger jag och hon avbryter sig och kommer springande för att få en godis för sin duktighet, sen testar hon gång på gång att ta en tomrulle igen, för att få godis skulle jag tro.


Jag gjorde en äppelkaka att äta efter maten. 


   


Kycklinggryta med currypasta och kokosmjölk, det blev mycket sås.

 

Det regnar fortfarande, men jag ska ta en liten kort vända med hundarna.


Av Kicki Fredlund - 19 oktober 2019 16:09

Det händer faktiskt att vi inte åker till skogen ibland.


Idag var en sån dag. Efter att ha tagit reda på gårdagens trattisar (knappa 20 liter), så våttorkade  golven och röjde undan lite.


Tog en promenad med alla tre hundarna till badplatsen.


Jag kom på att det var första gången som jag gått med alla tre i koppel utefter väg, och det var ingen hit kan jag säga.


Ingen av dom kan gå i koppel en och en, tre tillsammans var snudd på katastrof, i alla fall på bortvägen, det gick liite bättre på hemvägen.


     

Naturligtvis är jag väldigt bortskämd med att kunna ha hundarna lösa med mig i skogen.

 

 

Fortfarande ser det dagligen ut så här. Trattisarna har förtorkat på tidningar ett dygn innan dom rensas och hamnar på svamptorken.

 

Nu ska jag titta på nån serie på Netflix medan Berra ser V75 på tv. Det är från vår hemmabana Romme idag, men jag bryr mig inte om att titta. Snacka om att ha lämnat travet bakom sig.



Av Kicki Fredlund - 18 oktober 2019 10:44

Så kom vi då iväg igår till Avesta för att se Lennie Normans enmansföreställning Gubbvarning live.

 

 

I väntan på artisten.

 

Vi hade fått otroligt bra platser på 4:e raden, precis i mitten rakt framför scenen. Berra kunde höra jättebra.

 

Lennie Norman är verkligen en rolig stå-upp-komiker. Den här gången betydligt mer "rumsren" än när vi såg honom för 10 år sen tillsammans med Robert Wells. Den gången hade Berra fått det i 70-årspresent av mig. Nu var det 80-årspresent av barnbarnen.


Lennie sa själv att det var mindre "under bältet" nu än 89-90.


   

Han bjöd på många skratt och applåder. Igenkänningsfaktorn var stor.

 

   

Jag trodde han skulle använda gitarren mer, men han sjöng bara en låt.

 

Jag var ju lite orolig för bilkörningen, då jag inte gärna kör i mörker, men det gick hur bra som helst, det var väldigt lite trafik, så jag slapp nästan helt mötande bilars strålkastare, som är det jag tycker är jobbigast.


Nu har jag just plockat upp skit och torkat golvet (fick en ytterst oangenäm doft i näsan), Onyx vägrar att bli rumsren. Men det är väl bara att gilla läget, tids nog ska hon väl lära sig. 


Men som det är nu så skiter hon inne en gång i princip varje dag och små kisspölar både då och då. Jag tror nästan att hon har en släng av blåskatarr. Inte så konstigt i så fall när hon blir så blöt och kall i skogen varje dag i regnvädret.


Det är lika grått idag, men just nu regnar det inte.


   

Onyx och Maya börjar bli lite lika.

 

Nu är det dags för 11-fika! Sen ska vi rensa gårdagens svamp, som legat på förtork på tidningar, svampen var dyngsur i går när vi plockade den.


 



Av Kicki Fredlund - 17 oktober 2019 16:27

Igår fick jag äntligen svar på röntgen av axeln, då läkaren ringde upp på e.m


Det enda som var bra var att jag inte hade några pålagringar (artros) i leden. Men jag har ju lik förbaskat nervvärk i hela armen. 


Det berodde på inflammation i leden och senorna intill, som därmed svullnar och trycker på ett flertal nerver.


Han tyckte jag skulle ta hjälp av sjukgymnast, laser och ultraljud.


Jag gick in på mina sidor på 1177, för att läsa röntgensvaret, men det fanns inget där. Jag trodde såna svar skulle synas i journalen.


Idag har strilandet uppifrån fortsatt, om än mest som duggregn.


Vi var in till Hedemora efter f-m-fikat, för idag var det ICA som erbjöd extrapriser. 


Sen fortsatte vi till skogen med hundarna, Det blev två korgar med trattisar idag också.


Det är otroligt blött i skogen nu, men det bekymrar inte Onyx, hon liksom dom andra två plumsar i vilka pölar som helst.


Jag hoppas hundarna är så nöjda att dom sover lugnt i kväll när vi ska till Avesta och se Lennie Normans föreställning Gubbvarning live. Jag har fått reda på att en god vän från Borlänge också ska dit, hoppas vi ses.


 

Just nu snarkar dom i bingen i alla fall.

  

Av Kicki Fredlund - 16 oktober 2019 13:19

och jag blir så blöt om både skor och strumpor. Man kan nog ta den låten bokstavligt, för det var som attan vad det regnar.


När vi åkte till Avesta igår så vräkte regnet ner och idag har jag ställt in hundträffen p.g.a vädret.


Det var nog tur att jag kollade var Avesta teater låg, för det var inte alls så lätt att veta var man skulle parkera. Det hade jag inte velat irra runt och leta efter i morgon kväll i mörkret.


Som oftast när vi är i Avesta och det är lunchtid, så passar vi på att äta vid Dalahästen.


 

Det plaskade ordentligt på deras uteplats.

 

 

Dom har börjat (i mitt tycke) med så mycket konstiga röror i salladsbuffén.

 

 

Men strömming och potatismos, som var dagens, passade oss precis.

 

Hundarna fick nöja sig med en snabb blöt promenad i Grådö på hemvägen.


 

Så stannade vi till hos Kerstin och Anders och fikade innan vi kom hem.

 

Idag fortsätter vädret lika mörkt och grått som igår. Vi har just kommit hem efter att ha handlat på Hemköp.


Dom hade extrapriser bara just idag. Man kan spara fina pengar på att passa på att handla då. Jag brukar bara köpa såna varor som jag köper annars, inte lockas av sånt som jag inte köper annars bara för det är billigt.

På kvittot, där jag betalade ca 270 kr stod det att jag hade sparat in 166 kr i rabatter   


Nu väntar jag på att läkaren ska ringa, så jag får reda på svaret på rönten av axeln.



Av Kicki Fredlund - 15 oktober 2019 11:12

Idag ska vi åka till Avesta och handla.


Jag ska samtidigt kolla var Avesta Teater ligger och hur man kör dit.


På torsdag kväll ska vi nämligen dit, då Cissi och hennes barn bjudit oss (Berras 80 och mina 75 år) på Lennie Normans föreställning Gubbvarning live.

 

Idag har jag lite huvudvärk, men det ska förhoppningsvis inte hindra och kanske blir det bättre när jag fått i mig kaffe. Hög tid dessutom.


Igår fick hundarna sin skogstur ganska sent, eftersom man inte vill vara i vägen under älgjakten.


 

En usel bild, men den visar hur både Maya och Onyx betar trattkantareller.

 

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards