Direktlänk till inlägg 26 april 2019

Deppig.

Av Kicki Fredlund - 26 april 2019 10:08

Igår höll jag mig borta från bloggandet. Jag var både trött och ledsen. Hade inte sovit på två nätter.


Det enda jag gjorde var att baka några kakor och rensa lite ute i rabatten, mest för att hålla tankarna på nåt annat.


En av valparna började tidigt tackla av första dygnet. Jag provade med allt för att eventuellt kunna rädda henne. Jag höll henne extra varm, gav sockerlösning, försökte få i henne tikmjölksersättning och vätskade även upp henne subkutant under huden. Men det hjälpte inte så hon somnade in för gott natten till igår.


Nu är det bara att glädjas åt de 5 som är kvar, även om det är extra tråkigt att båda döda valparna var tikar.


Jag är med i ett försöksprojekt som ska visa hur och om det smärtlindrande medlet Rimadyl finns kvar i tikmjölken efter 3 timmar. Försöket gäller för tikar som gått igenom kejsarsnitt. Det finns tydligen för lite kunskap om hur smärtpåverkad tiken är efter ett kejsarsnitt och vilken lindring man kan ge.


Så jag mjölkar Pju 1 ml, en gång om dagen i 5 dagar, tre timmar efter att hon fått smärtlindring, som hon får var 12:e timme. Mjölkproverna fryser jag in tills de ska lämnas över till veterinären.


   

Valparna är pigga och har ökat i vikt som dom ska, Pju är duktig som mamma.

 

Jag behöver inte vara hos valparna hela tiden för att kolla om/när någon piper för att den hamnat fel, för jag har en otroligt väl fungerande larmklocka i Triss.


Triss rusar till grinden så fort hon hör ett pip och om inte pipet upphör fort nog så skriker hon, eller skäller.

Jag har fått låta henne och Maya vara instängda i vardagsrummet över natten, annars skulle varken jag eller Triss få en blund i ögonen.


För att gå över till något helt annat, så har björkarna slagit ut alldeles väldigt tidigt iår, nämligen just den 23 april, samma dag som valparna föddes.


 

Så här ser björken på andra sidan vägen ut idag.


Hörde också på radion att i vissa delar av landet är det sommar nu, d.v.s det har varit 10 grader varmt både natt och dag i 5 dagar.


Idag är det lite molnskyar på himlen, men värmen har fortsatt även efter påsken. Just nu + 15 grader.


 

Annat var det för två år sen när vi fick bakslag i vädret med två dm snö den 25 april.


 
 
Ingen bild

Raija

26 april 2019 11:18

Så tråkigt med valpen 😢. Hoppas det går bra med de andra.
Det är verkligen tufft när man inte får sova ordentligt och sen oron på det. Hoppas du snart får en god natts sömn.
Fint att de undersöker mer om djurläkemedel och intressant att få vara med, även om det innebär extrajobb för dig.

Kicki Fredlund

26 april 2019 11:40

Det är bara bra med de andra, men första veckan är alltid lite kritisk.
Det märks att åldern tar ut sin rätt när man inte får sova.
Att mjölka ut 1 ml går fort och är enkelt, så det gör inget, värre att hon ska ha sin fösta tablett kl 6 på morgonen, då hade jag gärna sovit.

 
Ingen bild

Ann-Marie

26 april 2019 14:45

Så oerhört tråkigt med de valpar som inte klarade sig. Pju har nog ont när valparna ligger där och trampar.
Gulligt är det att se de små.
Hoppas på lite bättre sömn och positiva dagar framöver.
Här är full sommar idag 23 grader är det nu, Baxter ser mest bedrövad ut, han har svårt med värme.
Och när får vi regn?
Hälsningar Ann-Marie o Baxter

Kicki Fredlund

26 april 2019 15:38

Ja, det var sorgligt att inte alla klarade sig.
Vi har också väldigt varmt nu på e.m och regn behövs det verkligen.

 
Ingen bild

Katinka

26 april 2019 19:20

Det var väl efter vi kom på snabbvisit, dagen innan grillade vi och åt ute efter vi rensat rabatterna?!

Kicki Fredlund

27 april 2019 10:49

Ja, den helgen växlade vädret blixtsnabbt, om det var då, jag minns inte känns som det var längre sen med rensningen.
Jag skulle behöva ha dig här i samma rabatt igen ;)

 
paula

paula

26 april 2019 19:30

Hej, så ledsamt att en liten inte klarade livhanken. Jag vet inte om jag skulle fixa en valpning just för den oro den vållar. Men du har vanan inne och även om du blir ledsen så kan du hantera det och vet att du gjort ditt bästa.
Så grönt som ni har vi inte, men det kommer så smått. Men bakslag kommer också, efter valborg ska det bli minst tio grader svalare. Men det gör mig ingenting, ljuset är kvar och det får gärna dröja lite innan sommaren är här. Kram och trevlig helg

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

27 april 2019 10:47

Det är ju uppfödningens baksida, det finns inga garantier för att man inte drabbas.

Nå 10 grader mindre än nu vill jag då inte ha, jag tycker det är toppen nu med runt 15 grader. Men valborg brukar ju vara kylig.

Kram

 
Ingen bild

Yvonne

26 april 2019 19:39

Så tråkigt med de två valparna! Kram!

Kicki Fredlund

27 april 2019 10:44

Ja, det var extra sorgligt att det var två tikvalpar.
Kram

 
Hillevi

Hillevi

26 april 2019 20:32

Det hade varit konstigt om du inte varit ledsen 😢... Man fäster sig så djupt när man gör allt för att klara dem, så är det bara. Du gjorde allt!
Triss är underbar med full koll :)

Hos er har våren kommit som i Uppsala men härhemma har inte björkarna slagit ut än, alltid sena.

Det står inte på innan pjupparna kan rumla runt ute!

http://gyllensilver. WordPress. Com

Kicki Fredlund

27 april 2019 10:40

Det kändes faktiskt för jävligt att mista en valp oavsett hur liten den är.

Triss är i jobbigaste laget nu, men dagarna är snart till veckor, så den vakande sängkammartiden är snart över för både Triss och mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Torsdag 28 mars 17:48

Idag fick jag sätta lite fart på förmiddagen. Berra hjälpte mig att skaka mattor innan han åkte på sin dagverksamhet, sen röjde jag undan lite, dammsög, torkade golv och la på de skakade mattorna.   I kväll kommer Cissi och Martin från Göteborg. ...

Av Kicki Fredlund - Tisdag 26 mars 17:29

Igår var jag hem till Helena och träffade hennes ljuvliga labradorvalpar.   Att hon fyllde år samma dag missade jag totalt. Förutom att titta på valparna så fick jag låna valphagedelen med grind, så nu behöver jag inte släppa in och ut Onyx till ...

Av Kicki Fredlund - Söndag 24 mars 13:41

Nu har jag bestämt vilka namn de två valparna ska få.   Jag döper ju kullarna i bokstavsordning till namn på travhästar och har kommit till bokstaven Q Jag hade aldrig nån kull på A.   Bokstäverna innehåller mest boxerkullar, 9 st. En kull me...

Av Kicki Fredlund - Lördag 23 mars 17:37

Nu börjar det kännas som vår i luften. Snön är nästan helt borta på de flesta ställen.   Jag tog bilen och åkte till Tjärnan och gick med Maya och Onyx. Det var 5 grader varmt, så det blev en skön promenad.       Hundarna uppe på en sten ...

Av Kicki Fredlund - Fredag 22 mars 12:53

Eftersom valparna blev 4 veckor igår, så fick de flytta ur valplådan i sovrummet och in i valphagen i köket.   Sömnen blev den här första natten, lika dålig som den varit när jag flaskmatat om nätterna.   Valparna vaknade vid 01 och skrek eft...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards