Alla inlägg den 5 oktober 2019

Av Kicki Fredlund - 5 oktober 2019 15:15

Vi hade visserligen en minusgrad igår, men det klarade blommorna, men morgonens -3 grader tog knäcken på de flesta.


 

Syrenhortensian var en av växterna som fick knäcken i natt, idag är den mest brun.

 

 

Den frostkänsliga dahlian tackade för sig, så nu är det bara att ta reda på knölarna, så inte dom också fryser.

 

 

Astrarna klarade sig skapligt.

 

 

Igår var det ju kanelbullens dag, men hos mig är det bullar med kardemumma som gäller. Fryslorten Regina har min varmaste fleesjacka på sig,

 

Regina tillbringade f.m här (igår). Jag hämtade henne i Hedemora kl 8 på morgonen, sen skjutsade jag till bussen i Säter till 12.15, hon hann med bussen med 15 sekunder till godo (förlåt Regina).


Igår morse kom även mannen som ev. ska gräva åt oss, han var lika undrande som vi, varför vi måste byta ledning innan läckan och inte bara där läckan är (var den nu är).


Det blev mycket trattisar igår, vi var till skogen två gånger, först när hundarna var med efter att vi släppt av Regina vid bussen, sen en vända till utan hundar i en ganska okänd skog, som visade sig vara rena guldgruvan för trattkantareller.


Idag var det ju så kallt, men solen sken så vi åkte till skogen efter f.m-fikat, trots att det förtfarande var en minusgrad.


 

Bus mest hela tiden...

 

 

när dom inte äter upp svampen för mig.

 

Det blev rackarns kallt om fingrarna trots halvvantar, för svampen var frusen och fick brytas loss. De blev ju skrymmande när dom var frusna, så jag fick gå till bilen och tömma korgen så jag kunde plocka en korg till.


Jag trodde jag fått en storbeställning på trattisar igår, det var en som ville köpa alla jag hade (3 kg torkade), men idag backade hen ur. 


Nåja försäljningen går ganska bra ändå, idag har jag paketerat all Karl-Johan till en köpare, och 1kg gula kantareller till en annan. Nu har jag bara trattisarna kvar till salu.


 

När vi, ganska frusna (iaf Berra), kom från skogen så gjorde jag ugnstekta rotfrukter till pannbiff och svampsås. (Blomkålssvampen hamnade i såsen tillsammans med trattkantareller).

 

Och nu har jag en smulpaj med äpplen i ugnen.


   

I natt har det rasat löv som bara den.


 

Häromdagen kapades gräset på allmänningen utanför vår tomt. Dom har börjat göra det två ggr per år.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards