Alla inlägg den 25 oktober 2019

Av Kicki Fredlund - 25 oktober 2019 14:35

Det var hela 10 grader varmt när jag gick upp kl 7 i morse. Sen ökade det på med ett par grader till.


Mulet var det och det blåste som attan, men vinden mojnade och solen kom t.o.m fram på dan.


Vi åkte till skogen med hundar och svampkorgar direkt efter 11-fikat.


Jag började med att plocka av ett par ställen ganska nära vägen, då fick Triss och Onyx sitta kvar i bilen och vänta.


 

När Maya följer med ensam så är hon som min skugga och går inte mer än nån meter ifrån mig.

 

 

Jag gick sen lite längre upp i skogen än vad jag gått tidigare, och jösses vad med trattisar det ännu finns, fina och fräscha. Jag hade en större korg idag och den blev väldigt tung att bära tillbaka till bilen.

 

 

Men som vanligt är det konkurrens om svampen.

 

Triss hittade, turligt nog, ett ben från nåt rådjur som hon bar med sig genom skogen tills vi kom tillbaka till bilen en timme senare, så för hennes del blev det inte mycket svamp ätet den här gången.

 

 

Det sägs att rå svamp inte ska vara nyttigt för hundar, men det gäller tydligen inte trattkantareller och mina hundar, för Onyx äter svampen lika ivrigt som de andra två har gjort i flera år nu utan att visa några tecken på ohälsa.

 

Så jag låter dom fortsätta, även om jag avleder dom emellanåt med att få leta utksastade godisar i stället för att äta svamp.


Nu har vi minst 20 liter att ta reda på i eftermiddag. Jag försökte göra ett överslag på hur mycket trattisar vi plockat i år (hittintills) och kom fram till att det måste vara dryga 500 liter!


Det tar väl ett tag innan all torkad svamp är såld, men jag brukar alltid bli av med den innan det är dags att plocka nya nästa säsong.




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards