Alla inlägg den 28 april 2021

Av Kicki Fredlund - 28 april 2021 16:29

I morse kl 8 startade jag min resa till Uppsala.


Halv 9 hämtade jag upp Gabriella vid Hööks i Avesta (där hon skulle börja arbeta kl 14).


Efter att jag körde fel i Uppsala (igen) så hann vi precis fram till den tid vi skulle vara på SLU (10.20)


Alldeles otroligt trevliga människor tog emot oss med tacksamhet för att vi ville göra testet. Men minst lika tacksam var jag för att vi fick göra den.


Helt kostnadsfritt dessutom. Att det inte registreras på SKK, gör mindre tycker jag, för det finns ändå ett resultat som man kan ta med sig i sitt avelsarbete.


Det är ett andningstest som görs på trubbnosiga raser som fralla, bostonterrier, mops och engelsk bulldogg.


Normalt släpps man in en och en, men eftersom alla tre hundarna var min uppfödning och vi samåkt dit, så fick både Gabbi och jag vara kvar under testen.


Jag slapp dessutom ha munskydd eftersom jag är vaccinerad. Skönt, för jag har verkligen svårt för dessa.


Bilderna som följer är jättedåliga på grund av att ljuset i lokalen var helt fel, i alla fall för min mobilkamera.


Vi började med att väga hundarna, Falcon 13,4 kg, Onyx ynka 9,5 och Maya 12,1 kg.


 

Falcon stod först på tur, lugn som en filbunke.

 

Veterinären lyssnar på hjärta och lungor, sen lyssnas det på andningsljuden med både stetoskop Och ljudinspelning.


Sen var det dags att springa i rask takt med sin hund i 3 minuter och lyssnandet och mätandet gjordes om direkt efter det. 


     

Onyx var ganska uppspelt och hässjade en del, men det påverkade inte hennes andningsljud.


   

Veterinären avlöste mig i springandet när det var dags för Maya.

 

Vi fick så mycket beröm för våra sunda, trevliga och väluppfostrade  (hmm) hundar.


Andningen mäts sedan på en skala 0 till 3.  Alla tre hundarna hade 0! 


Strax innan Gabbi skulle börja arbeta kl 14, så släppte jag av henne vid Hööks. Jag tog sen med mig Falcon hem, eftersom Gabbi skulle ut på  ytterligare ett arbetspass i natt, på sitt andra jobb. (Hur fasen orkar den tjejen?)


Det blev lindrigt sagt full rusch här hemma när tre vildingar brakade loss, mattorna for som dammtrasor genom huset.


 

 

Efter ett par timmar så hade dom lugnat ner sig så pass att det t.o.m gick att fota dom utomhus.

 

Dom kommer nog sova ganska ovaggade i natt.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards