Alla inlägg under december 2014

Av Kicki Fredlund - 18 december 2014 11:10

Nu är det variation i vädret må jag säga.


Igår kväll var det - 7,8 grader. I morse kl 6 var det -3 och vitt ute, det haf´de kommit ca 1 cm snö i natt.

Nu är det 0 grader (11.30) och det står väl inte på färrän det börjar regna.


 

Även om det är gråväder, så lyser den nyfallna snön upp lite.


Jag har suttit i telefon igen, den här gången i evigheter med Telia, både igår och idag. Saken är den att jag inte kommit ut på min e-post på den gamla stationära datorn.


Jag har ju bytit så det är jag isf Berra som står som användare/kund. Egentligen spelar det inte så stor roll, jag anväder ju laptopen till min e-post, men jag skulle vilja rensa all gammal post från den gamla datorn.

Döm om min förvåning, när jag äntligen kom åt den, att det bara var mailen från december som fanns där, trots att jag inte öppnat den datorn sen april månad.


Men det värsta är att nu kommer jag inte åt posten från min laptop, det krävs ett lösenord och det jag nyss knappat i på gamla datorn fungerar inte. Gå in på Mina sidor säger supporten eller på webmail.telia M e n va' fasen båda ställena kräver lösenord och dom fungerar inte.


Jag tror jag blir galen på dessa teknikens under, nu måste jag vänta tills jag får ett nytt lösenord med posten.


Nu ska jag gå och vara lite nyttig i stället.

Har tagit en kakdeg, som jag gjorde igår kväll, ur kylen. Ugnen är varm så det är bara att sätta igång. Ett kg köttfärs (älg plus blandfärs), ska bli köttbullar, jag gör nog dom också i ugnen.

Om sen ryggen håller så ska jag lägga in sill, annars får det vänta nån dag.

Av Kicki Fredlund - 18 december 2014 07:00

 

Jag gillar både att lösa korsord och sudoku, men det får inte vara för svårlöst.

Av Kicki Fredlund - 17 december 2014 18:10

Igår var vi till Borlänge igen och fick akupunktur både Berra och jag.


Fyllde också på matförråden både på ICA och Willys.


Sen åkte vi och grattade Kristina, som så påpassligt åkte till Kanarieöarna över sin födelsedag i början av den här månaden.


Det blev ytterst enkla presenter, men jag tror att hon uppskattade det. Förutom en blomma så fick hon malda torkade trattkantareller, torkade äpplen och en burk lingonsylt.


   

Jag har själv en stor burk med torkade äppelskivor, fungerar jättebra som godis.


 

Dagens hundpromenad var precis som vanligt. Hundarna hittar en pinne att bära och tampas om och jag ser dom mest bakifrån hela tiden.


Idag hade jag ett möte på brukshundklubben mitt på dan med övriga i valberedningen, nu är vi helt klara med vårt jobb och jag ska skriva ut valberedningens förslag till ny styrelse i klubben för nästa år.


Så var jag in på banken och växlade "guldpengar". Vi lägger våra tior, i ungefär ett år, i en spargris. Nu var det 2.230 kr, som passar fint till dyrhelgen som kommer.


Av Kicki Fredlund - 17 december 2014 10:24

 

Det är konstigt att dessa enkla kakor är så populära. Jag får stup i ett höra: Åh, har du vaniljhorn, dom som är så goda. Eller: jag älskar dina vaniljhorn. Ja det är konstigt,men barnbarnen skulle nog kunna äta ur en burk vid ett enda tillfälle.


Jag har delat med mig av recepter till många. Här kommer det igen, ur ICA bokförlag Sju sorters kakor.


5 dl vetemjöl (men jag tycker det räcker med 4,5 dl)

200 g smör eller margarin (jag har alltid bara margarin)

2 msk vanilssocker


Garnering: strösocker


Blanda ingredienserna, låt ev. degen vila i kylen ett tag (det ger jag mig nästan aldrig tid till)

Gör längder som skärs i bitar, rulla biten som hastigast i händerna så kakorna är tjockare på mitten och avsmalnar i kanterna, böj dom till horn.


Grädda 10 - 12 minuter i 175 - 200 grader Man får prova sig fram utifrån sin egen ugn.

(För mig brukar det bli 11 min i 200 g)


Vänd kakorna i strösocker medan dom ännu är varma.

Av Kicki Fredlund - 16 december 2014 18:40

 

Det är tur att jag inte bakar eller gör kakor för ofta, för kaffebröd är definitift en svaghet, för att inte säga last som jag har. Men till jul är det inte bara tillåtet, det är nödvändigt.

Av Kicki Fredlund - 15 december 2014 17:14

Det blev ingen sovmorgon precis igår. Hade en orolig hund (Skorpan), som ville ut på 3 på natten, även om det var Berra som fick släppa ut henne så vaknade ju jag och sen var det kört med sömn. Så när jag gick upp kl 5 för att åka till Stockholm en timme senare så vill jag inte påstå att jag var så pigg.


Men resan gick bra, jag körde dit och Linda som åkte med körde hem, så jag slapp mörkerkörningen.


Jobbigare var det att hitta en parkeringsplats, det var ett evigt köande, bara för att finna att den ena parkeringen efter den adra var fullbelags, men efter närmare en timme fick jag plats på en idrottsplats en bit ifrån mässan.


Obeskrivligt mycket folk, jag har ju varit där två gånger tidigare, men aldrig sett så många besökare i hallarna.


Trist när hanar och tikar går i separata ringar, den här gången låg inte ringarna sida vid sida, utan hörn mot hörn, med en gång emellan så det var omöjligt att se något i hanhundsringen. Jag satt dessutom lite avskiljt för att Triss inte skulle trissa upp sig så mycket.


Jag kan bara konstatera att hon inte alls är bekväm med stora inomhusutställningar.


Hur gick det då? Jo Triss kom 3:a i championklassen med CK och fin kritik, men blev oplacerad i bästa tikklass (som var ovanligt stor). Det var väldigt många fina tikar och juniorklassen var ovanligt stor. Tror aldrig jag sett tidigare att hela 23 st varit anmälda i en klass.


Det blev inte mycket fotograferat för min del, men jag har fått några bilder på Triss av Joanna N.


 

Hon ser nästan snuvig ut, men det var/är hon inte. 


 

Kritiken av norske domaren Svein Bjarne Helgesen löd:

Exelent typ och balans, utm. huvud, stark hals, god överlinje, muskulös saml. kropp, mkt god benstomme, en aning ostabilt fram, mkt goda rörelser.

Exelent 3 ckkl CK











Av Kicki Fredlund - 15 december 2014 17:05

 

En sorts fiskeläge, den ena på ett "strå" av  ben, den andra i silver, som kork till en karaff.

Av Kicki Fredlund - 13 december 2014 11:44

   

Jag har massor av bunkar i rostfritt stål har kommit över dom på auktion nån gång.

Ett par stycken kommer till användning som matskålar till Maya och Triss.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards