Direktlänk till inlägg 24 december 2014

Julafton

Av Kicki Fredlund - 24 december 2014 19:39

Så var då julafon här. Jag har har totalt saknat all känsla för att det skulle vara jul, så jag hade inte ens julpyntat eller räknat med att ha nån gran.


Men det gick inte Cissi och Emelie med på, dom kom från Göteborg i går e.m Är det jul ska man ha julgran, så det blev till att plocka fram den gamla "antika" granen ur skrubben.


 

Karongen med julsaker plockades fram och Emelie och Cissi hade roligt åt prylar som fanns i den. Bl.a ett fult gammalt troll, som min pappa gjort en gång i tidernas begynnelse.


 

Men så sattes det igång att klä granen,Ludwig deltog med liv och lust.


 

Emelie försöker rätta upp den sneda toppen.


 

Triss och Maya inspekterar. Maya har ju aldrig sett nån gran tidigare. Hoppas att prylarna får hänga kvar.


 

När granen var klädd var det dags för 11-kaffet.


     

Så dammsög jag hundarna, den ena efter den andra...


 

Maya och Triiss trängdes om vem som skulle damsugas mest.


 

Sen gick vi en promenad med hundarna. Jag hade ingen kamera med, men det hade Cissi


 

Det är ju inte så mycket snö, men mot Göteborgs 8 plusgrader så tyckte Emelie att det var helt Ok att göra en snöängel i den snö som fanns.


   

Isen har nu lagt sig rejält med dom 8 - 9 minusgrader vi haft senaste dagarna.

Det hade varit en mindre traktor på isen och en skridskobana var upplogad vid badplatsen.


Än vågar jag inte gå rakt över sjön, men i kanten gick vi..


   

Det här är ju Mayas första vinter och hon är lika förtjust i snön som dom andra alltid varit.


När vi kom tillbaka var det hög tid att fixa till julbordet. Cissi skalade potatis, jag gjorde Janssons. Sen plockades det fram lax, rökt och gravad med tillhörande såser, fyra sorters sill, sillsallad (den gjorde jag igår) med äggklyftor, stekte prinskorv, värmde köttbullarna, Vispade grädde och gjorde ris a'la Maltan klar, den fick stå ute några timmar, skar upp skinka och rökt struts. Sen var det bara att hugga in.


    

Tobias med sin familj kom under eftermiddagen. Han har blivit så mogen sen han fick flickvän och hennes barn.



 

Efter maten, men innan kaffe och ris a'la Maltan, så delades det ut julklappar.


Det sorgligaste var/är att Berra var jättedålig och har tillbringat hela dagen i sängen, förutom sin vanliga värk, så hade han jätteont i halsen, det började i natt. Jag hoppas verkligen att han är bättre i morgon.


Nu under kvällen tittas det på film och käkas knäck och smågodis. T.o.m jag har fått återfall och smakat. Cissi och Emelie hade båda med sig hemgjord knäck, medan jag inte gjort nåt julgodis alls.


Nu önskar jag alla mina bloggläsare en skön fortsättning på julen (som visst ska vara fram till påska)

 
 
Ingen bild

Helena

24 december 2014 20:37

GOD JUL!!! Ni ser ut att ha det jättemysigt! Vi har mulet och dimma, regn ska det bli på eftermiddan. Jag har hunnit med en låååång prommis med vovvarna och ska göra jansons nu, Mums! Lät gott med knäck också, kanske hinner jag det med. Ha det bra och hälsa alla! Kram!

Kicki Fredlund

25 december 2014 10:51

Vi kör dacapo idag när Peter med familj kommer.
Här är det dessutom kallt med dryga 12 minus. Ha en fortsatt bra Jul!

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

24 december 2014 20:57

Till påska! Bevare mig väl, aldrig ! Nä nu är julen slut, har inte ätit julmat, middagen blev en varmrökt lax jag vunnit på lotteri. Ingen teve på, inga julsånger på radio, granntjejen o jag har umgåtts några timmar, riktigt behagligt och på det detta underbara vinterväder.
Hälsa sjuklingen och ge en krya-kram

http://paulaz.se

Kicki Fredlund

25 december 2014 10:25

Nä inte jul så länge till, jag håller med dig. Men var tog din julmat vägen, grisfötterna t.ex.?
Lite väl kallt idag med 12,5 minus, i.a.f för en del av oss.
Kramen

 
Cici

Cici

25 december 2014 11:22

Det ser ut som om ni fick en riktigt trevlig julafton, bortsett från att Berra inte mådde bra. Svälta behövde ni tydligen inte heller. Kom på, när jag läste här, att jag helt glömt bort knäcken. Den finns fortfarande i frysen, men jag får väl lägga upp några i en skål så att maken blir glad. Log när jag såg er gran. Det är tydligen samma modell som den vi har. Vår är så gammal att den har börjat barra, men den får hänga kvar ett tag till. God fortsättning till er alla!

http://cicilina.blogspot.se

Kicki Fredlund

27 december 2014 09:52

Den granen vi har har verkligen sett sina bästa dar (om den nån gång haft några). Precis som din har den börjat barra.
Jag vågar knappt äta knäck, är rädd att plomber ska ryka, det gjorde det en jul för några år sen, fick åka akut till tandläkaren medan skinkan stod i ugnen.
Nu är julen nästan slut, önskar dig Gott nytt År!

 
Ingen bild

Yvonne

25 december 2014 23:10

Önskar er detsamma. :-) och hoppas att nyårsafton blir hyfsad lugn. Det brukar ju kunna smälla mycket i Vinkelboda (V-hyttan)

Kicki Fredlund

27 december 2014 09:47

Cetec har väl smällare kvar sen dom blev avbrutna med sina raketer i början av december. Risken är väl att dom kommer till användning nu. Man kan ju hoppas att dom har stängt över nyårshelgen.

 
Ingrid

Ingrid

26 december 2014 13:46

Så bra att tjejerna kom och hjälpte dig att "jula till det"!
Hoppas att Berra mår bättre idag och får njuta lite av julefriden han också!
God fortsättning på julen!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Kicki Fredlund

27 december 2014 09:43

Jo, Berra blev bättre så han har varit på benen sen juldagen. Det blir ju väldigt trist för honom när han inte får träffa dom som bara kommer några timmar.
Kram

 
Raija

Raija

27 december 2014 09:21

Ni ser ut att ha haft en riktigt mysig jul. Skönt att få hjälp med julbestyren och maten. Hoppas Berra mår bättre nu, så han hinner njuta lite av julen också.

Dammsuga hundarna har jag aldrig gjort. Men mina fäller i för sig inte på samma sätt eftersom de har längre päls.

http://www.nitida.se

Kicki Fredlund

27 december 2014 09:41

Ja, det är trevligt att få träffa nära och kära som man inte ser så ofta.
Berra var helt väck på julafton, men sen har han hängt med bra, så det blev jul för honom också.

Det fungerar perfekt att dammsuga hundarna och dom gillar det också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki Fredlund - Söndag 21 april 17:13

Igår åkte jag med Maya till Ludvika, där det var inofficiell utställning samtidigt som det var offociell utställning för brukshundar. Det var Ludvika Brukshundklubb som var arrangör.   Dan innan var Madde och Bruno här. Eftersom jag skulle ställa...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 18 april 15:50

Igår blev valparna 8 veckor.    Gabriella kom hit och vi försökte ta lite kort på killarna.   Med lite hjälp av en gammal tub med räkost, så var valparna ändå skapligt med på noterna.     Quick Pay Quick Step   Vi var ute på alt...

Av Kicki Fredlund - Onsdag 17 april 14:31

Det har varit några vårlika dagar, även om det regnade i helgen. Men ca 10 grader på dagarna är helt OK.   Jag har promenerat med hundarna i Tjärnan dagligen nu.       Onyx njuter av att rulla sig i mossan.     Den där tallen luta...

Av Kicki Fredlund - Söndag 14 april 09:50

Igår kom Joanna för att se valparna och fika med oss.   Gabriella och Joanna skulle åka till Vallentuna på e.m., så det passade bra att hon kom hit innan.   Naturligtvis klippte Joanna klorna på mina hundar. Sen ägnade vi en god tid för att f...

Av Kicki Fredlund - Torsdag 11 april 10:53

För ett par dagar sedan kunde valparna få komma ut på altanen för första gången.   Det har ju varit så dåligt väder innan, med både regn, snö och blåst.     Lite fundersam över var han hamnat (Quick Pay 7 veckor)         Det märks...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards