Alla inlägg den 13 november 2021

Av Kicki Fredlund - 13 november 2021 09:55

Berra är fortfarande dålig och ligger till sängs idag, även om hans hosta nu är så mycket bättre att jag vågade mig på att sova i egen säng i natt och inte uppe i gästrummet.


Dessvärre känner jag mig hängig och har ont i halsen, jag hoppas verkligen att det inte bryter ut nåt. Det räcker så bra med en som är dålig.


Som rubriken säger så måste man ju göra nånting. Så jag gjorde en äppelkaka, en som jag aldrig gjort tidigare trots att jag haft receptet i många år.


 

  • 100 g smält smör
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 dl havregryn
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2-3 rivna äpplen
  • 2 rivna bittermandlar

Vispa socker och ägg poröst, lägg i allt annat och rör försiktigt om. Häll upp i smorda och bröade formar och jag använde långa brödformar. Grädda i ugnen i 200 g i 35 minuter. Strö på lite pudersocker och servera gärna med en klick äppelmos och vispad grädde.

 

Jag hade den bara knappa 25 minuter i ugnen, sen började den bli mörk.


Att plocka upp hundskiten på tomten brukar vara Berras ansvar, men nu när han är så förkyld att han håller sig inne, så kommer det på mig att se till att skiten kommer bort.


Ganska snabbt och enkelt gjort idag när det var -3 grader ute.


   

Trötta pälsklingar som älskar att ligga nära varandra, men även vara nära där jag är.   

 

Jag kommer fortsätta att lyssna på den senaste ljudboken, det blir verkligen många, ibland en om dagen om den inte är 13 timmar lång.


Just nu Dalskuggan av Viveca Sten.


 

Kan ju fortsätta att lägga det här ganska mariga pusslet under tiden.

 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards