Alla inlägg den 14 oktober 2020

Av Kicki Fredlund - 14 oktober 2020 11:08

Nu finns ingen återvändo. Hösten har varit mild så här långt, men i natt hade vi den första nattfrosten. Visserligen bara -0,6 grader, men nu vet man vad som väntar. Halv 8 i morse, när jag gick upp, var det + 0,5 grader.


Jag gick ut och kollade vad som fortfarande var vid liv av växterna, det visade sig att de flesta klarat sig skapligt.


Ute på altanen står en del av blommorna uppe på en bänk, så dom var så högt upp att de klarat frosten.


 

Men man ser på dahlians blad att de tagit stryk av kylan.  

 

 

Men den här sena dahlian som har sin knopp mer än 2 meter upp kommer inte slå ut i år.

 

Jag får nog plantera den vid en södervägg nästa år om den ska hinna blomma.


 

Taket på paviljongen tog vi av igår, idag blir det dags att stapla stolarna, ta in duken för tvätt m.m som ska bort.

 

 

Bl.a de här tomaterna och en enda paprikan, dom kom inte längre än så här i sin mognad, även om jag tagit några stycken tomater som var röda.

 

 

Den skyhöga rosenskäran klarade frosten, men det var nog tack vare höjden där också.


 

Medan astrarna i krukan nu sett sina bästa dar.

 

 

Ute på bron står 5 liter trattkantareller och väntar på att hamna på torken.

 

Igår var vi till Hedemora. Jag skulle posta svamp som jag sålt, passade då på att äntligen bli fotad för nytt körkort.


Mitt körkort går ut om bara några veckor, så det var hög tid. Men det var ingen upplyftande syn att se den gamla kärringen på bild, dessutom utan glasögon (som man konstigt nog inte får ha på sig, trots att man inte är sig lik utan).


Vi gick med hundarna i Tjärnan, när vi ändå var åt det håller. Otroligt nog plockade vi 12 liter trattisar på ett mycket begränsat område intill stigen. Konstigt att ingen redan plockat dom.


Idag måste jag ta mig till poststället igen, för jag sålde nyss 600 g svamp.


Jag ändrade min blocketannons igår att jag bjuder på portot om man köper 500 g


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards