Alla inlägg under februari 2015

Av Kicki Fredlund - 4 februari 2015 15:43

 

Den tunga snön har böjt ner syrenhortensian grenar nästan ända ner till marken

Av Kicki Fredlund - 3 februari 2015 12:47

Jag vill inte ha mer snö nu.


   

Häromdagen vat snön hur tung som helst och jag orkade bara skotta en liten bit ner mot veden.


 

Tur att jag inte behöver skotta på altanen, där tar jag bara kort då och då för att kolla snömängden.


Det kommit ännu mer och vräkt ner en stund på f.m idag. Med 8 minusgrader,så är den inte lika tung som blötsnö. Men attan så jobbigt ändå att skotta sig ner till vedförrådet.


Norrland har ju drygt 1 meter snö!! Får väl ändå vara glad att vi "bara" har hälften.


 

Konstigt att snön orkar hålla sig kvar, det här är ju bara en avsågad gren som sticker ut i vedhögen.

Av Kicki Fredlund - 3 februari 2015 12:32

   

Presenningen har blåst sönder. Så veden blir mer och mer insnöad.Svårt att komma åt den är det också, för det är jättetrångt mellan presenningen och väggen

Av Kicki Fredlund - 2 februari 2015 11:25

Sist av sina systrar har nu Maya börjat löpa.


Nu blir det spännande att se om hon drar igång Triss i löp också. Jag väntar annars det i mars.


Det lutar åt att jag ska para Triss då, men kommer hon igång med löpet innan mars, så är den tänkta hanen Neverfeading's Do You Do Voodo inte i Sverige, då han är utlånad till Holland, och beräknas komma åter till just mars.


Jag har visserligen en fin reservhane, så vi får väl se vad som sker.


 

Gårdagens sparktur i snöyra. Maya och Triss ligger i framför sparken som värsta draghundar.

Av Kicki Fredlund - 2 februari 2015 07:45

 

Under måttot "man tager vad man haver" så gjorde jag kylskåpsrensning och fick till följande kycklinggryta. (Nu blev ju bilden tagen när vi redan ätit, så det bara var resten kvar)

Ingredienser:

En tinad kycklingfilé (stekt i strimlor)

En bit strimlad vitkål (den höll på att krypa ut ur kylskåpet)

Ett par morötter skurna i slantar (dom började få blast nu)

Några broccolibitar från frysen (datumet hade gått ut)

Ett par nävar frysta bönor (haricots verts)

En rejäl tesked röd curry pasta

Kyckling krydda

Fishsauce (för sältan)

Salt o peppar

En liten burk kokosmjölk

En skvätt grädde

En näve salta jordnötter


Jag kokade grönsakerna några få minuter innan de stektes tillsammans med kycklingen, sen var det bara att pysta i resterande ingredienser.Men vänta med jordnötterna tills allt var klart

Av Kicki Fredlund - 1 februari 2015 11:18

Hundpromenaden igår var jättejobbig. Jag gick till sjön med Triss och Maya tillsammans, så dom fick rasa av sig i den djupa snön. Det var ett par dm att pulsa i och under var det plaskvåt vattensörja på isen.

Det är så tråkigt att gå utefter vägen, sparkföre var det inte heller, då det var för mjukt.


 

Grannen hade varit snäll och skottat utanför vår garageport också, vilket jag verkligen uppskattade, då snön nu är jättetung att skyffla.


   

Trots att vädret var så grått att bilderna nästan blir svart/vita, så är det ändå vackert med så mycket snö på träden.



Av Kicki Fredlund - 1 februari 2015 09:44

   

Det har varit en väldig variation på vädret under januari. Ena dagen sol från klarblå himmel

Nästa dag regnade det så all snö försvann från träden...


 

för att ytterligare en dag senare snöa flingor stora som lovikkavantar. Men så mycket kyla har det inte varit och det är i.a.f jag glad för.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards