Alla inlägg under februari 2015

Av Kicki Fredlund - 11 februari 2015 18:40

Jag fick en idé igår kväll, att jag skulle stänga sovrumsdörren när jag gick och la mig.


Jag är ju så extremt lättväckt, så jag vaknar bara en hund tassar på golvet utanför sovrummet, vilket innebär att jag går upp och släpper ut dom på natten, sen har jag så svårt att somna om att jag kan ligga vaken mellan 2 och 4 t.ex


Men nu stängde jag alltså dörren för att inte kunna höra dom. Skiter dom inne så får dom väl göra det tänkte jag.


Det fungerade, jag hörde inga hundar, dessutom sov dom fortfarande när jag gick upp halv 7 (och ingen hade gjort inne).


Men sömnen blev ändå inte så bra, för Berra mådde sämre än vanligt och var uppe stup i kvarten för att gå på toa. Han hade mycket värre yrsel och illamående än vanligt, så han kräktes bl.a han hade dessutom värre ont i armarna.


För säkerhets skull ringde jag 1177 på morgonen och råddes att han skulle åka till akuten på Avesta lasarett. Jag ringde efter sjukbil, den kom kl 9.


Halv 2 ringde Berra och ville bli hämtad, många prover var tagna, inga nya fel hittades, njurvärdena var för höga (men det brukar dom vara, det hör till myelomet).

Han blev åter tillsagd att dricka mer (det säger alla).


På vägen hem från Avesta gick vi med hundarna i Tjärnan (i allafall jag). Fiskarna från igår var borta idag, det var bara blod i snön och en rävskit. Hoppas att det inte var skabbrävar som varit där, men tanke på hur intresserade hundarna var att nosa i blodfläcken.


   




Av Kicki Fredlund - 11 februari 2015 11:09

Igår hade jag lite att uträtta i Hedemora. Skicka paket med Schenker, handla på ICA, slänga i sopsorteringen (men det gjorde Berra medan jag handlade).


Inhandla hundmat på Granngården (till Jolly), köpa hundmat hos Maria (till dom övriga).


Skulle testa om det gick att gå i skogen i Tjärnan med hundarna.


   

Det gick alldeles utmärkt, skoterspåren höll fint trots 4 plusgrader


Det märks hur nöjda dom blir när dom får stanna och lukta lite här och där


  

Det var fortfarande ganska djup snö vid sidan av skoterspåret.


 

Vad är nu detta?


 

Jo, nån har slängt en hel hög med små abborrar! Vad fasen har det i skogen  att göra? Alldeles där man ställer bilarna dessutom. Det lär väl lukta fint av rutten fisk när vi kör igång spårandet igen när snön skjunkit undan lite mer.


Om nu nån tänkt mata rävarna med det, så borde det ligga inne i skogen, inte alldeles vid bilvägen.

Av Kicki Fredlund - 10 februari 2015 18:31

När jag fick Hundsport med posten idag, såg jag att professor Gustaf Björck gått ur tiden.

Åke Hedhammar hade skrivit ett In memoriam om honom.


Hos Gustaf Björck och hans fru Mona (även hon veterinär men jobbade inte aktivt med djur) fick jag arbete som barnflicka 1959 till deras son Sven, född -57 (som också blev veterinär).


Eftersom Gustaf (då var jag inte Gustaf med honom, det var titlar som gällde  på den tiden "laborator Björck" fick jag säga och fru Björck), kände till mitt stora djurintresse, så såg han till att jag fick arbete och utbildning till djursjukvårdare (han var min lärare) på gamla "Stutis" Veterinärhögskolan i Stockholm 1960.

Senare har vi hälsat på när Gustaf och Mona bodde i Skara. Jag och Mona brevväxlade också under flera år.


Jag minns fortfarande min allra första arbetsdag. Det kom in en illa skadad hund från ett hundslagsmål. Jag skulle vara den som höll hunden medan den lappades ihop. Jag trodde jag skulle svimma av allt blod, jag mådde såå illa. Jag gick och kräktes när det var klart.


När jag kom hem efter min första dag, så grät jag hejdlöst och sa till mamma: När jag nu fått ett drömjobb så klarar jag inte det, för jag tål inte se blodet och hur illa skadad hunden var.


Men tack o lov, man blev snart van och det dröjde inte länge förrän jag klarade både blod och att assistera osteril före operationer.


 

Hittade ett gammalt foto som jag skannat. Det är jag och May-Brith som gör klart operationsrockar som ska in i autoklaven för att steriliseras.


Jag blev ju inte kvar så länge på Stutis, för redan 1961 så flyttade jag med Berra till Dalarna, men det är en ju annan historia.


Av Kicki Fredlund - 10 februari 2015 18:03

 

Med flera plusgrader och sol, så är det ett rejält takdropp.

Av Kicki Fredlund - 10 februari 2015 07:45

Idag är det 7 år sen min sista boxerkull föddes.

 

Korad Travarens Je' taim Dream (Tess) stolt mor till Travarens K-kull Kantarell (Vicky), Klenod (Irma), Kleo Will (Viola), Korall (Elsa), Kash Pay (Kash), Kismet och den vita Kio Kio (Nicke). Pappa till kullen Korad Swedbox Marco Polo.

 

Jolly var utlånad medan jag hade den kullen, då det var hennes kullsyster som var mamma, men Jolly älskade valparna när hon kom hem på besök.


Ibland saknar jag att få se dessa ljuvliga boxervalpar växa upp. Men jag inser att det var dags att sluta med en bruksras som trots allt kräver mer än en mindre ras.


Suget efter en valpkull finns där och jag hoppas att det ska bli en under våren efter Triss.


Av Kicki Fredlund - 9 februari 2015 16:09

Berra hade tid hos tandläkaren kl 10. Han var klar först halv 12, så jag hann gå ett par rejäla promenader i området med hundarna.


Ute var det hela 6 grader varmt, det var snorhalt att gå, även om det var ganska nysandat på gångarna.


 

Först gick jag 30 minuter med Jolly. Se hur hon blänger på mig när jag ska ta kort, hon vänder alltid bort huvudet när jag tar fram kameran.  


 

Det står många gamla byggnader, mer eller mindre anskrämliga på Säters sjukhusområde.


Efter Jolly gick jag en ny halvtimmespromenad, nu med Triss och Maya, sen hade jag så ont i ljumskarna (höfterna) att jag knappt kunde gå, man fick ju spänna sig hela tiden i halkan.


Jag hann också ta en fika, innan Berra var klar. Kanske borde ha sparat pengarna, för Berras tandläkarbehandling blir skitdyr, idag delbetalade han 3,000 :-, han får en brygga på några framtänder. Total kostnad drygt 11,000, men en del betalar väl försäkringskassan (hoppas jag).


 

När vi var nästan hemma, tog jag en liten promenad med Skorpan (Jolly fick också hänga med) på den plogade skogsvägen.


 

Skorpan var glad att få springa lös ute för en gångs skull och få sniffa lite där andra hundar gått tidigare. Normalt går hon ju kopplade promenader med Berra.


 

Hon fick också busa med Jolly.


Av Kicki Fredlund - 9 februari 2015 07:43

 

Uppe på en gammal chiffonje, som kommer från min mamma, så står det kannor i olika storlekar.

Här står dom fem i rad.

Av Kicki Fredlund - 8 februari 2015 15:20

Trots att det bara var runt noll grader, så blåste det ganska friskt och kändes ganska kallt.


Men solen gjorde sitt till, så jag tog sparken och Triss och Maya på en lite längre vända.


 

Det är tur att skotrarna kör på sjön, annars skulle man inte kunna gå där. Det har ju tinat och blåst om vartannat, så det ser ju nästan ut som vågor.


 

Det var otroligt mycket spring i benen på Maya och Triss




Gott och kallt att knapra på isbitar


 

Idag gick det att ta sparken på sjön, även om det gick tungt på sina ställen.

Jag hade tänkt ta mig över sjön och ta skogen...


 

men så tog jag en annan riktning på sjön och följde ett skoterspår, här var det riktigt jobbigt att ta sig fram.


 

Men framme vid skogsvägen var det perfekt sparkföre. I.o.m att dom hugger i skogen så är timmervägen väl plogad.


 

Maya hittar en liten torr kvist att bita i, medan Triss biter i Mayas sele.  


Både jag och hundarna var rejält trötta när vi kom hem, så det blev bara en kort sparktur med Jolly och Skorpan fick nöja sig med tomten idag, för Berra  har en sällsynt dålig dag.


Det är så konstigt med hur Berrra mår. Han har haft tre riktigt bra dagar efter varandra, ont i kroppen ja, men annars inte ens huvudvärk. Han har t.o.m varit uppe på kvällen och sett på TV efter kl 8.


Men idag är han totalt däckad, har haft ont i natt, han har sovit oroligt och sen har han sovit hela dagen, utan att ens komma upp och fika eller äta.






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

365 foton 2016

365 foton 2015

 

365 foton 2016

 

RSS

Besöksstatistik

365 foton 2014

 

Gästbok


Skapa flashcards